Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lenen voor nieuwe wagen op 3 of op 5 jaar afbetalen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Je huis is in de meeste gevallen je eerste pensioenpijler.
    Als je met het mager belgisch pensioen nog eens huur moet betalen, dan ben je arm.

Maar alles is een kwestie van prioriteiten.
    Ik zet mijn kinderen niet buiten. De regel die hier afgesproken is, is dat ze 10% van hun loon af geven.
    Dat geld steek ik in een apart beleggingsfonds, en krijgen ze ooit mooi verdeeld terug. Ik heb dat geld niet nodig.
    Dat moet de eerlijkheid tussen degene die thuis wonen, en degene die snel op vertrekt wat gelijk trekken. Helemaal eerlijk is dat toch nooit.

Maar eens ze 30 zijn, verwacht ik toch echt dat ze onder moeders rokken uit zijn. Langer dan dat thuis wonen vind ik ongezond.

Comment

• Daarom zou ik mss beter op 3 jaar lenen. Ik wou eig nu al op eigen benen staan maar door omstandigheden moet ik wachten. Op mn 29ste zou ik toch graag wegzijn. Heb werkzekerheid tot 30/06/2019. Dus alles zou mooi samenvallen. Contract gedaan, auto afbetaald. En dan nieuw contract en een eigen stek aankopen. Maar 700 euro is zoveel meneer...
      2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
      2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
      2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Als je 3 jaar neemt, hoeveel ruimte is er dan nog om bij te sparen, als je nadien graag iets wil kopen?
        Heb de indruk dat er dan niet veel ruimte meer zal zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
          Als je 3 jaar neemt, hoeveel ruimte is er dan nog om bij te sparen, als je nadien graag iets wil kopen?
          Heb de indruk dat er dan niet veel ruimte meer zal zijn.
          Moet ook nog zeggen dat ik vanaf ik beginnen werken ben ik een home invest plan heb afgesloten bij de bank. Das iedere maand 200 euro. Dat blijft doorlopen tot op het moment dat je iets koopt van vastgoed. Om de schuldsaldo verzekering enzo mee te betalen. Dus ik ben wel degelijk bezig met mn toekomst.

Er zal nog ruimte zijn om te sparen maar niet extreem veel. Enkele honderden euro's.
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Normaal voorzien de banken 1/3 van je loon voor de lening... met een voorschot.(voor een huis)

De auto zal inclusief brandstof, onderhoud en verzekering toch €1000 kosten per maand. (3 jaar)

Hij kan zelf de rekening maken, hoeveel hij nodig heeft voor eten, water, elektriciteit, verwarming, communicatie, kleding,...
            Last edited by ; 09/06/2016, 19:31.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
              Moet ook nog zeggen dat ik vanaf ik beginnen werken ben ik een home invest plan heb afgesloten bij de bank. Das iedere maand 200 euro. Dat blijft doorlopen tot op het moment dat je iets koopt van vastgoed. Om de schuldsaldo verzekering enzo mee te betalen. Dus ik ben wel degelijk bezig met mn toekomst.

Er zal nog ruimte zijn om te sparen maar niet extreem veel. Enkele honderden euro's.
              Die je mogelijks intussen ook nog voor andere zaken nodig zal hebben.
              De spaarinspanning wordt daardoor dus nogal beperkt.

Aan je reactie blijkt ook je eigen twijfel. Zoals gezegd, het is een kwestie van keuzes maken, waar je meeste belang aan hecht.
              Binnen 3 jaar zal je mogelijks ook blij zijn dat je daardoor net iets groter/mooier kan kopen dan gedacht. Ben nog niet veel eerstehuizenkopers tegengekomen die ruim binnen hun budget gekocht hebben.

Comment

• àls iedereen zeker is dat hij zijn geleend kapitaal kan terugbetalen mag die auto op 25 jaar geleend worden

probleem is dat dat vaak niet is, morgen kun je- als niet ambtenaar - stande pede worden buitengeshot

en zo begint een crisis, ik ben blij dat de rente naar boven is getrokken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  àls iedereen zeker is dat hij zijn geleend kapitaal kan terugbetalen mag die auto op 25 jaar geleend worden

probleem is dat dat vaak niet is, morgen kun je- als niet ambtenaar - stande pede worden buitengeshot
                  bobo, laat me raden.
                  Je bent ambtenaar?

Comment

• nee, en mijn beroep heeft ook niet veel met wat ik denk te maken, ben zeker dat er ook ambtnaren zijn evenwel die dat ook weten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                      Reden te meer om nu niets duur te kopen en de spaarpot nu niet teveel pijn te doen, en verder te sparen.

Het stond in de krant, dus is het absoluut waar.
                      Wat voordeliger is, is voorwerp van discussie, en de argumentatie is zeer genuanceerd.
                      Voor mij staat alvast vast dat in zo goed als ieder geval op de lange termijn kopen voordeliger is.

Een huis koop je dan ook niet als hobby...
                      Ik doelde op het feit dat je beter afkomt met nog een lening die twee jaar loopt en 25000k eigen inbreng, dan geen autolening en pakweg 5k eigen inbreng.

De krant is zeker niet altijd heilig, maar ik zag het onderwerp al passeren op tijd.be, standaard.be, netto & in nog wat andere gerespecteerde bronnen. Het probleem is dat er een sociaal stigma op huren zit: wie in België wat centen of een goeie job heeft, gaat bijna vanzelfsprekend een huis kopen/bouwen. In de praktijk komt het er op neer dat huurders vaak niets sparen naast de huur. Als je een huis dat 650 euro huur kost 900 afbetaalt als lening kan je per maand 250 euro investeren, aangevuld met KI dat je niet moet betalen + andere bedragen die je uitspaart (reparaties, vernieuwingen). Dit bedrag gespreid in kwalitatieve fondsen investeren geeft je na 25 jaar een heel mooie som!
                      Bovendien is een huis in eigendom hebben in België overdreven gesubsidieerd. Ik hoef die woonbonus niet, net als ik geen kinderbijslag hoef maar ik wil een lager belastingtarief voor iedereen (dus ook voor huurders & kinderlozen).
                      Last but nog least kan je ook veel gemakkelijker verhuizen als je van werkgever/werkplaats verandert, in plaats van elke dag in de file te gaan staan.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Je huis is in de meeste gevallen je eerste pensioenpijler.
                        Als je met het mager belgisch pensioen nog eens huur moet betalen, dan ben je arm.

Maar alles is een kwestie van prioriteiten.
                        Ik zet mijn kinderen niet buiten. De regel die hier afgesproken is, is dat ze 10% van hun loon af geven.
                        Dat geld steek ik in een apart beleggingsfonds, en krijgen ze ooit mooi verdeeld terug. Ik heb dat geld niet nodig.
                        Dat moet de eerlijkheid tussen degene die thuis wonen, en degene die snel op vertrekt wat gelijk trekken. Helemaal eerlijk is dat toch nooit.

Maar eens ze 30 zijn, verwacht ik toch echt dat ze onder moeders rokken uit zijn. Langer dan dat thuis wonen vind ik ongezond.
                        Als je gaat werken, huurt, met twee maximaal aan pensioensparen doet en de korf voor langetermijnsparen mooi opvult met een tak 21 langetermijnverzekering, en bovendien een goede groepsverzekering hebt, dan heb je op 65 een kapitaal waar je voor altijd mee toekomt bovenop je pensioen.
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Ik had nog niet gestemd, nu wel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Als je gaat werken, huurt, met twee maximaal aan pensioensparen doet en de korf voor langetermijnsparen mooi opvult met een tak 21 langetermijnverzekering, en bovendien een goede groepsverzekering hebt, dan heb je op 65 een kapitaal waar je voor altijd mee toekomt bovenop je pensioen.
                            En wat als je iets wil nalaten voor je kinderen (of voor wie je zelf kiest uiteraard)? Een huis dat naar een volgende generatie gaat, ga je nooit inhalen, met een langetermijnverzekering. Een keer een huis is afbetaald, kan je het geld van de afbetaling ook op kant zetten of investeren.

Comment

• Er is ook niemand die weet hoeveel die mens verdient : is hij Proximus verkoper in de Kapelstraat aan 1279€/maand? Is hij chemie-arbeider aan 1930€/maand? Dus je kan zijn rekening niet maken? ik zou gaan op 5j en tijd brengt raad

Comment

nee hoor, denk dat maar niet

Comment

• En hup we zijn al bezig met topicopener zijn pensioen :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                    En hup we zijn al bezig met topicopener zijn pensioen :p
                                    Op die leeftijd moet je al lang bezig zijn met je pensioen

Comment

• belg werkt niet graag

Comment

En in de praktijk, hoeveel huurders ken je die 30 of 40 lang dergelijke discipline volhouden?

Een afbetaling voor een woning is ook een vorm van sparen, enkel de intrest is huur. Het is een stuk kapitaal dat je normaal gezien ook niet zo snel weer liquide maakt omdat je het nodig hebt (eigen woning), vandaar dat het voor veel mensen het meest zekere stuk van hun vermogen is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          belg werkt niet graag
                                          De Vlaming wel, als we op het stemgedrag voortgaan.

Comment

Working...
                                          X