Oorspronkelijk geplaatst door Doa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kilometervreter: BMW 4 Gran Coupé of Volvo S90 of ... ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIn geen enkele van mijn laatste 4 wagens heb ik ooit volsyntetische olie laten ingieten, ik rij altijd met normale minerale olie , en om de 10000km olie wisselen.
En waar vind je die nog? En wat is de reden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIn geen enkele van mijn laatste 4 wagens heb ik ooit volsyntetische olie laten ingieten, ik rij altijd met normale minerale olie , en om de 10000km olie wisselen.?
Of waarom verkies je dat? Ik moet al teruggaan tot een Audi 80 (auto van thuis waar ik mee mocht rijden) die een interval van 10.000km had op half synthetische & je merkte ook wel telkens dat de olie aan vernieuwing toe was, die begon wat ruw te lopen naar het einde toe. In alle auto's die ik nadien had ging enkel synthetische olie in zoals voorgeschreven, nooit meer datzelfde gevoel gehad. De interval op mijn Alfa 147 was 15j geleden al 20.000km. VW begon ook met variabele intervallen waarmee een collega van me nog 50.000km haalde vooraleer de boordcomputer vroeg (of smeekte) om een oliebeurt.De laatste die ik nu heb heeft officieel een interval van 30.000km of 2 jaar, vooral die 2 jaar vind ik toch wel veel te lang. Ik zie het al gebeuren dat sommigen hierdoor pas na 4 jaar om een 2de onderhoudsbeurt gaan... dat is al bijna zo vreemd als nog steeds met half synthetische rondrijden. Als je kortere intervallen wil doen kan dat toch nog steeds met synthetische.
Comment
-
Mijn nonkel heeft zijn ganse leven een behoorlijke functie bekleed bij Mobil , hij heeft me altijd aangeraden om ipv met lange onderhoudsintervallen volsyntetische olien beter korte intervallen met halfsyntetische toepast ( ik spreek van gewone maar dit is dan wel halfsyntetische voor alle duidelijkheid ).
Bij zijn eigen wagens ( en hij is nog een veel grotere autofreak dan ikzelf ) doet hij dit al z'n hele leven ( tot over een jaar of 5 kocht hij om de 4 jaar een nieuwe 5 reeks , momenteel heeft hij een Jag. Nooit geen problemen.
Als ik dan zie hoe het er in de industrie aan toegaat bij zware transmissies dan zie ik heel veel dezelfde ervaringen... Het enige echt grote voordeel van volsyntetische olien is volgens mij dat ze een lange levensduur hebben, zit er echter vervuiling , slijtagemateriaal enz in die olie dan blijft ze ook lang zitten waardoor dit veel meer schade toebrengt , ipv dus om de 30k te wisselen doe ik dit om de 10k , dan kost me dan eigenlijk nagenoeg hetzelfde maar om de 3 a 4 maand zit er netjes propere olie in m'n motor. Ontegensprekelijk nadeel van volsyntetische olie is dat ze veel agresiever is dan halfsynt , tegenwoordig zijn de rubbers en dichtingen daar wel op afgestemd maar een voordeel is dat toch niet.
Ik ben intussen ongeveer 1mio km's ver ( met 5 Audi's voor alle duidelijkheid ) en tot hiertoe heb ik nooit één motorisch probleem gehad...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenMijn nonkel heeft zijn ganse leven een behoorlijke functie bekleed bij Mobil , hij heeft me altijd aangeraden om ipv met lange onderhoudsintervallen volsyntetische olien beter korte intervallen met halfsyntetische toepast ( ik spreek van gewone maar dit is dan wel halfsyntetische voor alle duidelijkheid ).
Bij zijn eigen wagens ( en hij is nog een veel grotere autofreak dan ikzelf ) doet hij dit al z'n hele leven ( tot over een jaar of 5 kocht hij om de 4 jaar een nieuwe 5 reeks , momenteel heeft hij een Jag. Nooit geen problemen.
Als ik dan zie hoe het er in de industrie aan toegaat bij zware transmissies dan zie ik heel veel dezelfde ervaringen... Het enige echt grote voordeel van volsyntetische olien is volgens mij dat ze een lange levensduur hebben, zit er echter vervuiling , slijtagemateriaal enz in die olie dan blijft ze ook lang zitten waardoor dit veel meer schade toebrengt , ipv dus om de 30k te wisselen doe ik dit om de 10k , dan kost me dan eigenlijk nagenoeg hetzelfde maar om de 3 a 4 maand zit er netjes propere olie in m'n motor. Ontegensprekelijk nadeel van volsyntetische olie is dat ze veel agresiever is dan halfsynt , tegenwoordig zijn de rubbers en dichtingen daar wel op afgestemd maar een voordeel is dat toch niet.
Ik ben intussen ongeveer 1mio km's ver ( met 5 Audi's voor alle duidelijkheid ) en tot hiertoe heb ik nooit één motorisch probleem gehad...
"Ik en X hebben dat altijd zo gedaan en nooit..."
Dat zegt niets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten"Ik en X hebben dat altijd zo gedaan en nooit..."
Dat zegt niets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk dacht net hetzelfde als ik z'n relaas las. Een wetenschappelijk onderbouwde uitleg zou interessanter zijn., iedereen mag doen wat ie wil , heb ik ergens geschreven dat ik de waarheid in pacht heb misschien? Ik rij al jaren op die manier en ik ga dat ook blijven doen... Als een wagen bij mij 200.000 km's kan bollen zonder dat daar een sleutel moet op staan en ik nooit in panne sta dan is dat voor mij meer dan voldoende, de rest is eigenlijk totaal mijn zorg niet meer.... Dat is nu al gelukt met m'n laatste 4 wagens, de vijfde zit aan de helft, dus ik zal maar hout vasthouden.
Comment
-
Jan is terug van den Okay.
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIk rij al jaren op die manier en ik ga dat ook blijven doen...
Comment
-
Minerale en halfsynthetische oliën zijn achterhaald om in moderne wagens te gieten. Je haalt in de praktijk ook geen enkel voordeel door een minerale te gebruiken, ook niet als je de intervals inkort. Volsynthetische oliën behouden langer hun smeercapaciteiten en hebben een breder, groter temperatuurbereik waarbij ze hun juiste viscositeit behouden. Die bredere werking zorgt ervoor dat de motor beter beschermd is bij koude motor alsook bij extremer gebruik (warmte). Je zal bijvoorbeeld nooit een minerale motorolie vinden die 0W 40 is. Een minerale (meestal 15w40) is meer viscoos bij een koude motor dan een 0w40. En het is bij normaal gebruik net door het (verkeerd) rijden met koude motor dat er motorschade kan ontstaan. De té dikke olie smeert in het begin immers niet alle onderdelen op de juiste manier. Met op termijn een eventueel oliegebruik en andere schades tot gevolg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenJan is terug van den Okay.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenWas er ook Jan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenJe was in een aangenaam gesprek verwikkeld aan de kassa ... bovendien kreeg ik een oproep en moest ik dringend weg. Volgende keer beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenIk moet al iedere dag genoeg onderbouwde wetenschap studeren, iedereen mag doen wat ie wil , heb ik ergens geschreven dat ik de waarheid in pacht heb misschien? Ik rij al jaren op die manier en ik ga dat ook blijven doen... Als een wagen bij mij 200.000 km's kan bollen zonder dat daar een sleutel moet op staan en ik nooit in panne sta dan is dat voor mij meer dan voldoende, de rest is eigenlijk totaal mijn zorg niet meer.... Dat is nu al gelukt met m'n laatste 4 wagens, de vijfde zit aan de helft, dus ik zal maar hout vasthouden.
Weet niet of de olie daar iets aan kan doen. Weet niet op welke olie mijn vader reed, maar een 20-tal jaren terug had mijn vader een pere totale Golf II 1,6TD gekocht. Zelf opgeknapt en dus perfect als tweede wagen. Ook direct alle filters en olie vervangen. en mijn vader kennende, de goedkoopste olie die hij kan vinden. Daarna heeft hij 150000km gedaan ZONDER ook maar 1 x een filter of olie te wisselen. Toen had de culasse het begeven. Op het autokerkhof voor 10000fr ne andere culasse gekocht, dan nog nieuwe bouten en een joint de culasse, en hij was weer vertrokken totdat iemand door het rood reed en de golf pere totale was (deze keer definitief).
Toen ik zei dat hij toch maar beter telkens onderhoud deed, kreeg ik als antwoord: 'De herstelling van die culasse heeft me minder gekost dan dat ik op die 150000 telkens nieuwe olie en filters gestoken had'
Dus denk niet dat we dan over 10000km meer of minder mogen discussiëren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenMinerale en halfsynthetische oliën zijn achterhaald om in moderne wagens te gieten. Je haalt in de praktijk ook geen enkel voordeel door een minerale te gebruiken, ook niet als je de intervals inkort. Volsynthetische oliën behouden langer hun smeercapaciteiten en hebben een breder, groter temperatuurbereik waarbij ze hun juiste viscositeit behouden. Die bredere werking zorgt ervoor dat de motor beter beschermd is bij koude motor alsook bij extremer gebruik (warmte). Je zal bijvoorbeeld nooit een minerale motorolie vinden die 0W 40 is. Een minerale (meestal 15w40) is meer viscoos bij een koude motor dan een 0w40. En het is bij normaal gebruik net door het (verkeerd) rijden met koude motor dat er motorschade kan ontstaan. De té dikke olie smeert in het begin immers niet alle onderdelen op de juiste manier. Met op termijn een eventueel oliegebruik en andere schades tot gevolg.
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenJ
Welke olie gebruik je dan juist ?
Comment
Comment