Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke Belgische leasewagen met lage Nederlandse bijtelling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke Belgische leasewagen met lage Nederlandse bijtelling

    Ben van plan om bij Nederlands bedrijf in dienst te treden.
    Leasewagen zou in het pakket zitten, maar vraag me nu af hoeveel meer dat zou kosten dan huidige leasewagen, klasse Passat Variant.
    Ben zelf Belg, dus wagen moet ook in België geleased worden, maar bijtelling wordt dan wel berekend in Nederland.
    Mijn eerste gedachten zijn dan dat het ofwel een vrij klein wagentje gaat zijn, te klein voor gezin zoals we leasewagen gewend zijn.
    Ofwel zijn het hybride wagens en de meeste hebben dan vrij veel vermogen, waardoor hoge BIV in België leaseprijs weer gaat opdrijven.
    Andere mogelijkheid is om af te zien van puur privé gebruik van wagen en enkel voor woon-werk verkeer te gebruiken.

  • #2
    BMW 330e, Passat GTE, Golf GTE, A3 E-tron...
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      Zn waarom in BE leasen? Bang van gele nr platen?

      Comment


      • #4
        Omdat je met een 'laag' Hollands leasebudget hier redelijk ver mee schiet zou ik denken. En die bijtelling is toch voor auto's die daar ingeschreven worden?

        Comment


        • #5
          Wagen moet BE platen omdat je anders last krijgt met de douane. Zou misschien ook op NL platen als je vrijstelling krijgt van de douane, maar daar had ik nog nooit van gehoord. Zelfde reden als met luxewagens op Luxemburgse platen.

          Bijtelling is voor iedereen die onder NL belastingregime valt: Nederlanders die Nederland werken, Belgen die Nederlands contract hebben en Belgen die meer dan 183 dagen in Nederland werken. Ik zou dus NL contract hebben, en ook in NL werken.

          Ik weet nog niet wat het budget zou zijn, maar verwacht toch niet dat ik bvb een 330e kan leasen.

          Ik kan ook besluiten om wagen niet privé te gebruiken, dan mag ik 499km privé rijden en moet ik ritregistratie bijhouden. Dan is er geen bijtelling, en woon-werk verkeer valt in NL niet onder privé gebruik. Maar niet op vakantie met de wagen bvb. Dus moet ik dan privé wel een gezinswagen hebben, maar die heeft mijn vrouw ook nodig, dus niet zo'n probleem.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door JosV Bekijk Berichten
            Omdat je met een 'laag' Hollands leasebudget hier redelijk ver mee schiet zou ik denken. En die bijtelling is toch voor auto's die daar ingeschreven worden?
            Raar, want de hybrides verkopen voor zot in NL als leasabakken en dat is toch geen klein budger.
            De regels ken ik daar niet. Ik had vroeger wen ne kennis die in DE werkte en ne mondeo als bedrijfswagen had.

            Kunnen ze u geen mobiliteitsbudget geven en dat ge in BE ne privatelease aan gaat? Kunt gij zelfs inbrengen in uw beroepskosten voor de belastingen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
              Raar, want de hybrides verkopen voor zot in NL als leasabakken en dat is toch geen klein budger.
              De regels ken ik daar niet. Ik had vroeger wen ne kennis die in DE werkte en ne mondeo als bedrijfswagen had.

              Kunnen ze u geen mobiliteitsbudget geven en dat ge in BE ne privatelease aan gaat? Kunt gij zelfs inbrengen in uw beroepskosten voor de belastingen.
              Is het ook niet zo dat ze de lage tarieven voor plugins hebben afgeschaft, omdat die in praktijk toch niet zo milieuvriendelijk zijn? (zeker als je 'vergeet' te pluggen)
              Vanaf 1/1/2017 is het 22% voor alle wagens, behalve volledig elektrisch die zijn 4%.
              Ik zou denken dat een kleine middenklasser alla VW golf zowat het 'beste' is zonder je blauw te betalen.

              Comment


              • #8
                Zoals sunking zegt is het inderdaad vanaf 2017 22% voor alles behalve elektrisch.
                Dan maakt het eigenlijk weinig uit, gewoon zorgen dat de wagen zo goedkoop mogelijk is. (en opties achteraf laten monteren )

                Mobiliteitsbudget en dan inbrengen? In BE of NL? Ik ben dan wel NL belastingplichtig, dus in BE inbrengen zal niet lukken denk ik.
                Maandag krijg ik een voorstel van de mogelijke werkgever, dan eens verder bekijken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door BrilliantBastard Bekijk Berichten
                  Zoals sunking zegt is het inderdaad vanaf 2017 22% voor alles behalve elektrisch.
                  Dan maakt het eigenlijk weinig uit, gewoon zorgen dat de wagen zo goedkoop mogelijk is. (en opties achteraf laten monteren )

                  Mobiliteitsbudget en dan inbrengen? In BE of NL? Ik ben dan wel NL belastingplichtig, dus in BE inbrengen zal niet lukken denk ik.
                  Maandag krijg ik een voorstel van de mogelijke werkgever, dan eens verder bekijken.
                  BE en NL hebben een belastingsverdrag. Weet nu ni hoe da precies in mekaar zit. Mijn stiefmoeder werkt al 20 jaar in NL, maar heeft geen firmawagen. Anders kon ik eens informeren.

                  Hoor anders wat bedrag ze u kunnen geven en weeg dat dan eens af voor ne private lease.

                  Comment


                  • #10
                    Als je een contract hebt met een buitenlandse werknemer waar er een firmawagen is voorzien dan mag je als werknemer met buitenlandse nummerplaten rijden. Ik rijd ook rond met Luxemburgse platen zonder probleem. Alleen ervoor zorgen dat ofwel jij altijd rijdt of dat je erbij zit als iemand anders rijdt. Mijn vrouw mag in België niet alleen met de wagen rijden omdat dit dan wordt gezien als een soort belastingontduiking.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Voor een Luxemburgse wagen kan dat wel interessant zijn, maar ik denk niet dat dit zo is voor een Nederlandse.
                      Nederlandse wagen heeft hogere aanschafprijs door de BPM, hogere wegenbelasting.
                      Mogelijk lagere (of geen) BIV, maar dat weegt niet op tegen de vorige 2 belastingen.
                      Dus in totaal hogere maandprijs voor dezelfde leasewagen.

                      Bijtelling wordt toch berekend op wat de wagen in NL zou kosten, ongeacht of hij in BE of NL gekocht is.
                      Dus dat maakt ook niet uit.
                      Ik vraag me dus af welk voordeel er zou zijn om met een wagen op NL platen te rijden.
                      Je kan overal als een gek parkeren, dat wel...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BrilliantBastard Bekijk Berichten
                        Voor een Luxemburgse wagen kan dat wel interessant zijn, maar ik denk niet dat dit zo is voor een Nederlandse.
                        Nederlandse wagen heeft hogere aanschafprijs door de BPM, hogere wegenbelasting.
                        Mogelijk lagere (of geen) BIV, maar dat weegt niet op tegen de vorige 2 belastingen.
                        Dus in totaal hogere maandprijs voor dezelfde leasewagen.

                        Bijtelling wordt toch berekend op wat de wagen in NL zou kosten, ongeacht of hij in BE of NL gekocht is.
                        Dus dat maakt ook niet uit.
                        Ik vraag me dus af welk voordeel er zou zijn om met een wagen op NL platen te rijden.
                        Je kan overal als een gek parkeren, dat wel...
                        +1

                        Comment


                        • #13
                          Holy smoke! In NL betaal je echt veel voor je leasewagen!

                          Golf Highline 150pk diesel manueel, zonder opties:
                          prijs BE: 27.930€ => netto extra kost per jaar: 732€, op 4 jaar: 2.928€
                          prijs NL: 34.592€ => netto extra kost per jaar: 4.404€, op 4 jaar: 17.616€ (aan 22%: 15.502€)

                          Mazda 6 break, 175pk diesel manueel, SkyCruise:
                          prijs BE: 36.690€ => netto extra kost per jaar: 1261€, op 4 jaar: 5.042€
                          prijs NL: 45.715€ => netto extra kost per jaar: 5.964€, op 4 jaar: 23.856€ (aan 22%: 20.993€)

                          In Nederland betaal je dus effectief ongeveer de helft van de waarde van je auto.
                          Dan zullen ze toch wel echt veel meer netto loon moeten geven peins ik.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BrilliantBastard Bekijk Berichten
                            Holy smoke! In NL betaal je echt veel voor je leasewagen!

                            Golf Highline 150pk diesel manueel, zonder opties:
                            prijs BE: 27.930€ => netto extra kost per jaar: 732€, op 4 jaar: 2.928€
                            prijs NL: 34.592€ => netto extra kost per jaar: 4.404€, op 4 jaar: 17.616€ (aan 22%: 15.502€)

                            Mazda 6 break, 175pk diesel manueel, SkyCruise:
                            prijs BE: 36.690€ => netto extra kost per jaar: 1261€, op 4 jaar: 5.042€
                            prijs NL: 45.715€ => netto extra kost per jaar: 5.964€, op 4 jaar: 23.856€ (aan 22%: 20.993€)

                            In Nederland betaal je dus effectief ongeveer de helft van de waarde van je auto.
                            Dan zullen ze toch wel echt veel meer netto loon moeten geven peins ik.
                            Netto houdt je daar wel makkelijk 300-500 euro meer over per maand met hetzelfde brutoloon. (staat wel een dure zorgverzekering tegenover enz)

                            Comment


                            • #15
                              Bekijk eens een benzinewagen, dacht dat diesel heel zwaar belast wordt daar


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                Ik wou hier net reageren dat je wel eens grondig zou kunnen verschieten van wat er op lease vlak mogelijk is in NL en hoeveel je daar dan zelf bij inschiet.

                                Maar blijkbaar ben je er al achter

                                Ik werk als Belg voor een Nederlands bedrijf en het werkt er niet zo vlotjes als bij ons.
                                In België komt een Marketing Directeur zijn bed niet uit voor minstens een 5-reeks onder zijn kont. Mijn Nederlandse collega heeft een 116i... Hij wilt graag een 316d, maar kijkt op tegen de 450€ per maand die het hem zou kosten.
                                De grote baas rijdt een Passat, sales directeur rijdt een VW Lupo want heeft vriendelijk bedankt voor een lease wagen.

                                Je ziet wel veel hybride wagens rijden, maar de bijtelling gaat grondig veranderen, dus die gaan er allemaal uit.
                                Er worden gewoon minder salaris wagens uitgedeeld omdat het zo veel kost.
                                Als je een A4 2.0 TDI wilt, hier toch vrij "standaard"', dan moet je al een stevig profiel hebben.

                                Koop een auto privé, laat je netto loon omhoog gaan en reken km vergoedingen aan.
                                2012 Volkswagen Golf R

                                Comment


                                • #17
                                  Ik vind de nederlandse regeling zo gek nog niet. Een 116i is nog altijd geen krot.
                                  In geen enkel ander land vallen firmawagens onder zo'n gunstig regime. Maar 100 euro netto opslag kost hier stukken van mensen. Persoonlijk zou k liever ook wa meer netto loon hebben om eens goed mee op reis te gaan bv.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Had vorige week het leasebudget gekregen, viel me wel ferm tegen: 200€ minder dan nu en dan nog op 40k km ipv 30k. Maakt ook nog eens ongeveer 100€ verschil.
                                    Gecombineerd met minder vakantiedagen, geen hoger nettoloon, zorgverzekering en bijtelling wist ik het wel.
                                    Ze konden het wel begrijpen...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dan kunt ge idd beter blijven waar ge zijt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Per 1/1/2017 inderdaad alleen nog 22%, maar een wagen die in 2016 al op kenteken gezet is kan je in 2017 nog rustig "nieuw" krijgen tegen de regels uit 2016. Bijvoorbeeld, een Volvo V60 hybride. Cataloguswaarde in de momentum-uitvoering kost ca. €50k. Bijtelling 15% van de nieuwwaarde = €7500 per jaar. Valt dat helemaal in de 40% belastingschaal (eigenlijk 40,4%), dan kost je die auto netto €3030/jaar oftewel €252,50 per maand.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X