Tijd voor een kleine 'sanity check'. Het is tijd voor een nieuwe (lease)wagen voor mijn wederhelft. Ze doet niet veel km en wil de wagen gerust wat langer houden, dus er is wel wat ruimte in het voorziene budget. Specifiek komen we uit bij deze twee keuzes:
BMW X1 xDrive18d 136 PK
Los van het feit dat mijn vrouw grote fan van de X1 is (dus veel kans dat die het wordt), zie ik volgende argumenten pro/con:
BMW X1 xDrive18d 136 PK
- xDrive m.a.w. 4WD
- Model xLine (18" velgen, PDC voor/achter met park assist, cruise control, chroom/alu details, sfeerverlichting)
- Comfort Pack Plus (metaalkleur, 'kleine' GPS, LED koplampen en achterlichten, wat gedoe met spiegels, ...)
- Panoramisch dak en hemelbekleding anthraciet
- Verwarmde lederen sportzetels en verwarmd M sportstuur
- HiFi upgrade (niet de Harman Kardon maar de gewone)
- Achteruitrijcamera
- Raamlijsten aluminium, dakrails alu en verduisterde achterruiten
- Wat kleine opties (grotere brandstoftank, verschuifbare achterbank, etc.)
- Standaard zit er ook heel wat op: automatisch airco, opbergpakket, automatische achterklep, scheidingsnet, etc.
- Voorwielaandrijving
- Model Design (18" velgen, keyless go, accenten mat grijs/zilver, alu inleg, lichtpakket)
- Pack Business Plus (half leder/kunstleder, zetelverwarming, 'kleine' GPS, metaalkleur, PDC achter, automatische achterklep, cruise control, ...)
- Verwarmd multifunctiestuur plus
- Sound system
- Grotere boordcomputer in kleur
- Isolerend glas zijruiten en zonneblinden
- Zij-airbags achterin
- Ook hier een mooie standaarduitrusting, maar naar mijn gevoel net wat minder dan de BMW
Los van het feit dat mijn vrouw grote fan van de X1 is (dus veel kans dat die het wordt), zie ik volgende argumenten pro/con:
- Pro X1: Is 4WD, wat bij momenten erg handig zou zijn (bv. jaarlijkse skireis). Is natuurlijk geen must, maar het 'voelt' juister aan voor een (zelfs soft-)SUV om vierwielaandrijving te hebben. Dit zijn al geen wagens die uitblinken in authenticiteit (zijn meer slimme marketingproducten), en 4WD compenseert dat toch wat (zelfs als is die niet-permanent). Volgens Autogids verbergt het ook deels de niet-RWD aard van het beestje, hoewel ik daar twijfels bij heb (denk dat je dit systeem nooit voelt tenzij je op echt gladde ondergrond rijdt/vertrekt). Het betekent ook dat ik voor mijn eigen volgende met gerust gemoed de 4WD achterwege kan laten, want zoiets hebben we dan toch al op stal staan (voor die ene gladde dag per jaar - buiten de skireis).
- Pro X1: De uitrusting is zeer volledig, feitelijk is er voor dit type wagen niets meer wat ik nog zou toevoegen - zelfs al kochten we hem zonder budgetbeperkingen. Voor deze prijsklasse van wagen is meer uitrusting gewoon niet logisch (dan ga je beter een klasse hoger). M.a.w. we zouden nooit het gevoel hebben dat we toegevingen hebben moeten doen, terwijl we bij de Q5 een en ander achterwege laten (vooral panoramisch dak, PDC voor en achteruitrijcamera, en mooiere (LED) lampen, plus een X1 op 18" oogt hetzelfde als de Q5 op 19").
- Pro Q5: Het is en blijft een klasse hoger, en ik ben zeker dat de Q5 gewoon kwalitatiever is. De nieuwe A4 break heb ik al mee gereden en die is erg indrukwekkend. De X1 zit duidelijk beter in elkaar dan de vorige, maar het blijft een opgehoogde 2-reeks, wat op zich weer een Mini-afgeleide is. De vorige Q5 was ook een zeer goeie wagen m.i. (hebben mijn ouders nog gehad).
- Pro Q5: Het interieur van de BMW is 'cool' met zijn sportzetels, M sportstuur, etc., maar tegelijk ook een beetje dat van een opgeleukte hatchback (algemene layout en breedte van de wagen). Over de jaren ben ik zeker dat het Audi interieur minder snel zal vervelen.
Comment