Mededeling

Collapse
No announcement yet.

X1 vs Q5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk Berichten
    Zelf rij ik met een x1 20i sdrive automaat. Deze motor is geen partij voor een 18d. Ik zou nooit 4wd boven een automaat verkiezen. Een x1 heeft sowieso een rijgedrag dat niet kan tippen aan bv. dat van een 1 serie rwd. Heb ook testgereden met een een x1 xdrive en vind de meerwaarde beperkt.
    Een 20i is natuurlijk beter dan een 18d... en like-for-like 4.000 EUR duurder, in leaseprijs waarschijnlijk eerder equivalent van 6.000 EUR (lagere restwaarde, hogere belastingen, etc.). Nog los van het feit dat het gewoon niet kan/mag .

    Automaat vs 4WD: is pure voorkeur, zoals ik aangaf mag je bij de poll keuze je inbeelden dat de X1 het een of het ander heeft (niet beide). Onze voorkeur is 4WD, omdat ik voor mijn eigen volgende wagen waarschijnlijk voor een automaat ga (en alles automaat vinden we maar niets), en liever RWD dan 4WD.

    Back to the question: voorlopig gaat het nogal gelijk op. Was ook wel mijn buikgevoel. Ik denk dat BMW echt scoort door deze X1 een stoerdere uitstraling te geven en daarmee de Q3 en GLA helemaal op een hoopje speelt. En in vergelijking met grote broer X3 (stapje hoger maar weliswaar fin de carriere) of 3-reeks (stapje zijwaarts) relatief scherp te prijzen (weliswaar met de hulp van een minder sophisticated onderbouw maar dat weet de doorsnee klant niet).

    Zelf ben ik niet ongevoelig voor de Q5, maar het zal uiteindelijk toch de X1 worden want mijn vrouw is er helemaal weg van. Boodschap aan BMW: mission succeeded.

    Comment


    • #22
      Waarom specifiek tussen die 2? Puur de looks? Puur uitrusting?

      Ik ben ook gaan zien vorige zomer voor de X1 en dan uiteindelijk eens toevallig gaan piepen bij VW voor de nieuwe Tiguan en uiteindelijk de Tiguan geworden, ook al omwille de levertermijn. Vooral kenmerkend was dat ik voor ongeveer hetzelfde bedrag nu een pak meer uitrusting heb als ik op de X1 gehad zou hebben. Die had enkel leder, sportstoelen, automaat en navigatie op de 18d sdrive.

      Persoonlijke keuze natuurlijk. Maar ik wipte enkel uit nieuwsgierigheid eens binnen.
      Het hangt natuurlijk af wat ge belangrijk vindt. Ik vind uitrusting belangrijker als uiterlijk, maar ken veel mensen waarbij dit net andersom is. Want als ge bij de eerste groep hoort, kunt ge veel ruimer gaan.

      Wat mij wel was opgevallen is dat BMW enorm goed scoort qua CO2 met die X1, zelfs in automaat. De Q5 gaat volgens mij een stuk hoger liggen en ook flinke VAA opleveren ten opzichte van de X1.

      Comment


      • #23
        Waarom die twee: keuze van mijn vrouw, ze wil een 'SUV'. Kan je vanalles van vinden maar tegenwoordig denkt 75% van de bevolking (en 90% van de vrouwen) zo. Voor mij is het OK gezien dit soort wagen uiteindelijk een soort mutatie tussen een break en monovolume is, dus als gezinswagen: waarom niet. De tijd dat zo'n ding een ladderchassis had en 50% meerverbruik ligt ook al lang achter ons. Waarom dan deze twee: voorkeur voor de premium merken (opnieuw: 75%, 90%, etc.). En dan nog voorkeursmerken bij de werkgever, hoewel dat niet bindend is (deze twee zijn er wel bij, dus makkelijker onderhandelen wegens grote constructeurskortingen).

        Als je dan gaat kijken, dan heeft Mercedes niets in de aanbieding: de GLA vind ik persoonlijk belachelijk. Die mag ze van mij niet , ondanks dat we zeer tevreden zijn geweest over een C- en B-klasse. De GLC is zwaar buiten budget, en zonder dik AMG pakket ook wel erg 'pre-pensioen' qua stijl. Audi heeft de Q3 maar die loopt hopeloos achter op de X1 (echt een kleine wagen, die Q3). Een X3 kon ook, maar dan veel minder goed uitgerust, en hij is niet groter en zowel binnen als buiten minder mooi (plus RWD wat nu ook weer niet de bedoeling is voor de skireis ). Plus het nieuwe model komt er nu elk moment aan. Zelfde probleem bij Volvo: een dikke XC60 met best veel opties kon, enkel wel geen 4WD (CO2 te hoog), maar die is al sinds 2009 op de markt en wordt vervangen door een nieuwe voor wij de onze ontvangen.

        Persoonlijk vond ik een Volvo V90 Momentum dan weer een erg sterke kandidaat, maar dat is natuurlijk wel een erg grote wagen voor mijn vrouw om ganse dagen mee te rijden. En hij paste net niet goed binnen het budget (wel verrassend competitief). Een Skoda Kodiaq met 4WD, DSG en veel toeters en bellen vond ik ook interessant, maar ik was de enige . Mijn eigen favoriet was eigenlijk de Renault Espace, maar dat kon enkel zonder automaat en dat vind ik bij die wagen een must (het 'limo' gevoel), dus heb het idee maar laten varen om haar daar van te overtuigen.

        Akkoord dat de Tiguan erg knap is, ik heb er mijn oog ook wel eens op laten vallen. Echter het zou moeilijk geweest zijn de juiste korting te krijgen (geen preferred brand), en tussen een X1 en Tiguan voor hetzelfde geld krijg ik mijn vrouw toch nooit in de VW (en moet ik zelf ook een voorkeur voor de X1 bekennen). Voor ons zijn zowel de uitrusting als het uiterlijk belangrijk , en voor dit soort (gezins)wagen de mechaniek maar in beperkte zin (zie alle voorgaande posts maar bv. een 18d vind ik ruim voldoende voor dit met xDrive als leuke bonus). Levertermijn doet er niet zoveel toe, we bestellen voor binnen 6 maanden en vermoed dat BMW aan de grote leasingmaatschappijen zeker kan leveren in die termijn.

        Comment


        • #24
          Voor alle duidelijkheid, ik vind de 18d zeker niet de mindere van de 20i, maar eerder omgekeerd. Het enige voordeel dat ik kan verzinnen voor de 20i is zijn loopcultuur tov de 18d, maar daarmee zijn alle voordelen ook gezegd.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk Berichten
            Voor alle duidelijkheid, ik vind de 18d zeker niet de mindere van de 20i, maar eerder omgekeerd. Het enige voordeel dat ik kan verzinnen voor de 20i is zijn loopcultuur tov de 18d, maar daarmee zijn alle voordelen ook gezegd.
            Interessant - zou ik niet verwachten. Wat scheelt er dan met de 20i? Koppel? Of iets anders?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
              Waarom nog diesel indien weinig km?
              "Wir haben es nicht gewußt" ?

              http://www.zeperfs.com/duel5999-6387.htm

              Comment


              • #27
                Het is dus de X1 geworden, zoals verwacht. Was dit de enige auto in het gezin, dan had ik hard voor de Q5 gepusht. Maar in ons 'wagenpark' is dit de betere keuze, vind ik zelf ook. Heb ondertussen nog eens in eentje gezeten met sportzetels en M sportstuur, en dat is toch echt wel thuiskomen (als BMW rijder). De Audi is binnen knap maar erg klinisch, en buiten nauwelijks van de oude te onderscheiden.

                Uitrusting is uiteindelijk nog wat aangepast (dat hielp ook om mij over de streep te trekken): Harman Kardon ipv hifi, DDC (weliswaar een beperkt systeem maar een leuke gimmick), en de hemelbekleding anthraciet hebben we weggelaten (past beter bij de roeping als gezinswagen).

                Comment


                • #28
                  Gefeliciteerd met de keuze. Zeker een topic van openen als je hem hebt zou ik zeggen. Volgens mij is er hier nog geen X1 op het forum, en ben wel eens benieuwd naar je ervaringen

                  Comment


                  • #29
                    En wat is de levertermijn ondertussen? Ik heb hem laten configureren in de garage en toen ik begin september hoorde dat ik moest wachten tot mei 2017, was mijn goesting al over

                    Comment


                    • #30
                      De leasemaatschappij heeft laten weten dat de levering voorzien is voor begin juli (wat ook ongeveer naar verwachting is, de huidige lease loopt af einde juni).

                      Comment


                      • #31
                        Qua uiterlijk en interieur, RR Evoque, maar is wel minder ruim.

                        X1 stond hier ook op het lijstje. Rijd beter dan de RR en Q5.

                        Maar zou persoonlijk altijd voor automaat gaan bij deze wagen. Eens je dat gewend bent kom je er niet van terug. Dat is toch mijn ervaring. Vind zelf schakelen in onze Mini ook nog leuk, maar dat is dan weer een sportieve kart.

                        Als je het journaille moet geloven heb je alvast de juiste keuze gemaakt, X1 wint zowat elke vergelijkende test ...
                        2014 BMW (F31) 335 d
                        2011 Mini One D
                        2007 Kawasaki ZX6R
                        1997 Honda VFR

                        1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                        1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                        Comment


                        • #32
                          RR Evoque is heel leuk, maar zeker niet zo ruim (moet als gezinswagen dienen) en vooral in lease veel duurder (restwaarde? minder fleetkorting?).

                          Heb best al vaak met automaten gereden hoor, maar ik zie dit meer als een opgehoogde hatchback (wat het eigenlijk ook is) en daar past een handbak nog altijd best bij. Moest er enorm veel fileverkeer mee gedaan worden, dan zou ik twijfelen. Maar de rol van gezinswagen is in dit geval beperkt tot momenten dat er toch geen files staan, voor woon-werkverkeer zal deze namelijk nooit gebruikt worden. Uiteindelijk is het een afweging van budget, en dan was een panoramisch dak en top geluidsinstallatie ons veel meer waard dan niet zelf te moeten/mogen schakelen.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Dust
                            RR Evoque is heel leuk, maar zeker niet zo ruim (moet als gezinswagen dienen) en vooral in lease veel duurder (restwaarde? minder fleetkorting?).

                            Heb best al vaak met automaten gereden hoor, maar ik zie dit meer als een opgehoogde hatchback (wat het eigenlijk ook is) en daar past een handbak nog altijd best bij. Moest er enorm veel fileverkeer mee gedaan worden, dan zou ik twijfelen. Maar de rol van gezinswagen is in dit geval beperkt tot momenten dat er toch geen files staan, voor woon-werkverkeer zal deze namelijk nooit gebruikt worden. Uiteindelijk is het een afweging van budget, en dan was een panoramisch dak en top geluidsinstallatie ons veel meer waard dan niet zelf te moeten/mogen schakelen.
                            Goede keuze. Heb ook het panoramisch dak en geluidsinstallatie gekozen en er 30 PK voor opgeofferd (RR 150 PK vs 180 PK)
                            2014 BMW (F31) 335 d
                            2011 Mini One D
                            2007 Kawasaki ZX6R
                            1997 Honda VFR

                            1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                            1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                            Comment

                            Working...
                            X