Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil en werking Easytronic en automaat bij Opel (Karl/Corsa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verschil en werking Easytronic en automaat bij Opel (Karl/Corsa)

    Ik moet tussen volgende wagens kiezen:
    1. Opel Karl 5-deurs Enjoy 1.0 Easytronic 75 PK
    2. Opel Corsa 3-deurs Essentia 1.4 Automaat 6 90pk
    (prijsverschil is maar enkele 100 euro's dus niet zoveel van belang)

    Welke zouden jullie aanraden en waarom ? (de auto is bestemd voor kleine ritjes van een 80-jarige bestuurder die niet meer deftig met een manuele versnellingsbak kan rijden zonder hem naar de vaantjes te helpen)
    Wat is nu juist het verschil tussen die 2 mbt automaat en semi-automaat ?
    Kan je bv. bij die Easytronic kiezen om deze volledig automatisch te laten schakelen zonder dat je de versnellingspook moet veranderen of hoe werkt dat juist ?,
    En bestaat er bij de eerste een gevaar dat je hem naar de vaantjes helpt als je hem per ongeluk op achteruit zet als je voorruit rijd of is dat beveiligd ?
    En als je de eerste per ongeluk op handmatig schakelen zet tijdens het rijden en je schakelt verkeerd: kan hij dan stuk gaan of is dat ook allemaal beveiligd ?
    Is er een groot verschil in de belastingen/taxen tussen de 2 gezien het verschillend vermogen.

  • #2
    Een easytronic is een manuele versnellingsbak, welke toch volledig automatisch schakelt. Er zit een beveiliging op, zodat je bij 100 km/u in achteruit mag zetten, er zal gewoon niets gebeuren.

    Het schakelen en ontkoppelen gebeurt door kleine elektrische motoren en sinds 2015 ook elektro hydraulisch (elektromotor zorgt voor oliedruk om te schakelen, zodat men zachter kan schakelen, systeem komt van een dochteronderneming van Fiat)

    Het systeem van Opel en Fiat is wel veruit het beste wat er op de markt is (de systemen van Toyota, PSA en Renault schokken en treuzelen aanzienlijk meer en bij een diesel werkt het systeem ook minder aangenaam)

    Zelf ken ik het systeem in een Vectra (140 pk), Astra (115 pk), Meriva (105 pk) telkens zonder enig probleem. (hoe meer vermogen, hoe aangenamer het systeem is)
    Als je het systeem kent en begrijpt, kan je perfect normaal met zulk systeem rijden, beter dan de meeste bestuurders met een klassieke manuele versnellingsbak.
    Geen enkele inzittende zal iets merken.

    Na 2006 werkte het systeem duidelijk beter, door diverse software aanpassingen. (+ hellingshoek sensor)
    Mensen met een slechte motoriek, klagen soms dat de auto schokt. (Veel te bruusk gas geven en remmen)

    Op een Corsa is een easytronic beschikbaar, maar ook een klassieke automaat. (Met blokkeerbare koppelomvormer)
    Een klassieke automaat rijdt iets zachter in de file en zal iets zachter schakelen van 1 naar 2 naar 3 (en omgekeerd) daarna zal je geen verschil meer merken (bij plankgas zal het schakel comfort iets groter zijn bij een klassieke automaat).
    In de file kruipt een easytronic ook (schokvrij) zoals een klassieke automaat.

    Aangezien de Karl minder vermogen heeft en de cataloguswaarde +/- 2500 Euro minder is, zal de verzekering duidelijk minder kosten.
    Een klassieke automaat zal altijd meer verbruiken als een easytronic, welke iets minder verbruikt als de manuele versie (+1.5 l/ 100 km tussen een Corsa 90 pk 6AT en een Karl 75 pk 5 MTA)

    Karl easytronic 5MTA:
    BIV 100.4 Eur
    VB 113.48 Eur

    Corsa klassieke automaat 6AT:
    BIV 381.34 Eur
    VB 208.25 Eur

    Maak een proefrit met beide systemen, aan u de keuze.

    Comment


    • #3
      Ok, bedankt !
      Maar hoe doe je dan de overschakeling naar manueel (kan dit per ongeluk gebeuren ?).
      En is dat manueel schakelen dan beveiligt of kan men schoonvader met zijn geknoei de versnellingsbak naar de vaantjes helpen als hij hem per ongeluk in manueel zet en verkeerd schakelt ?
      Kortom: hoe bestendig is de auto tegen onhandige oude bestuurders ?

      Comment


      • #4
        Met alle respect, maar is het nog verantwoord om zo iemand op de baan te sturen?

        Comment


        • #5
          mss heeft de schoonzoon wel te veel schrik

          schrik hebben om de wagen perongeluk in manueel te zetten moet je niet hebben (ook zal de electronica geen verkeerd schakelen toelaten)

          alleen, moet je hem heel hard op het hart drukken met 1 voet te rijden en zijn linkerbeen in het begin vastmaken aan de zetel, dat hij nooit links gaat remmen

          hij gaat er 1 keer mee gereden hebben en zich beklagen dat hij niet eerder overschakelde, zoals elke chauffeur die voor het eerst aan de automaat gaat

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            hij gaat er 1 keer mee gereden hebben en zich beklagen dat hij niet eerder overschakelde, zoals elke chauffeur die voor het eerst aan de automaat gaat
            Idd, ik zou ook niks anders meer willen.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment

            Working...
            X