Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

    Ik heb met de diesel gereden en ik vind de stille benzine veeeeel beter passen bij de luxe van de Initiale Paris. Diesel is een pak trager ook, toen ik weer in de mijne stapte had ik het raketgevoel

    En voor verbruiksverschil moet je het ook niet gaan doen, die automaat 160pk stond op 7,6 liter gemiddeld.

    Vond de 6bak automaat ook minder verfijnd, vond dat die bruut opschakelde, dan doet mijn 7bak het een pak aangenamer.
    Aléz, we gaan het hier niet eens worden.
    Zolang ge zelf content zijt is 't goe.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

      Aléz, we gaan het hier niet eens worden.
      Zolang ge zelf content zijt is 't goe.
      da's het belangrijkste idd

      ik ben dan ook een dieselhater, mss daarmee
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • Tijd voor een poll: 'hoe content ben jij?'

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Tijd voor een poll: 'hoe content ben jij?'
          Kans is groot dat jij er als afgetekende winnaar uitkomt.

          Comment


          • Yes!

            Comment


            • Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                Klinkt als een goeie deal, hoewel ik jouw rekening niet kan maken. Er is geen vuistregel, gezien de tweedehandsmarkt waar je maar weinig goeie jonge benzinewagens vindt, of toch niet specifiek naar wat je op zoek bent (Mazda 6 break?).
                ]
                Idd, op zoek naar een Mazda 6 break.
                Nieuw zou ik zeker benzine kopen. Een nieuwe verliest echter het eerste jaar enorm veel van zijn waarde. Vandaar de voorkeur naar een jonge 2de hands.
                Zoals je zelf al zegt is het aanbod 2de hands benzinewagens in deze klasse (D segment) heel beperkt. Toevallig staat er bij de lokale dealer een diesel voor een interessante prijs, vandaar mijn vraag.
                Ik ben er in ieder geval nog niet helemaal uit wat het nu gaat worden.

                Comment


                • Als je zo'n Mazda tweedehands wil en je vindt een goede deal voor een dieselversie en bovendien is er geen benzineversie te vinden.... dan twijfel je toch niet?
                  Kopen die handel!
                  Een 'meerprijs' voor de aanschaf t.o.v. een benzine is er al niet, die hoef je dan ook al niet terug te verdienen.

                  Comment


                  • Voila... dat weegt sterk door in de berekeningen, die meerprijs bij aankoop. Als je tweedehands koopt nu heb je dit niet meer en doe je zeker nog profijt aan dieselen.

                    Comment


                    • ... maar door de BIV en wegentaks, en het kleine verschil tegenwoordig in verbruik en brandstofprijs, zal het profijt nog wel redelijk beperkt zijn. Je bespaart ongeveer 450 euro per jaar aan brandstof als je rekent aan 1,5 eurocent verschil per kilometer en 30000 km per jaar. Verschil in wegentaks bedraagt meestal ook een paar honderd euro.

                      En wanneer je roetfilter vol zit, kijk je ook weer tegen een flinke kost aan.
                      Last edited by sunking; 10/07/2017, 17:42.

                      Comment


                      • en daarbij de onzekerheid wat je er nog voor terugkrijgt later... ze gaan niet opeens stoppen met diesel weer te verafgoden hé binnen 4-5 jaar
                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          . ....en het kleine verschil tegenwoordig in verbruik en brandstofprijs....
                          Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij , dat kleine verschil in verbruik.... Mijn vrouw heeft recent een 1.4L benzine en doet relatief weinig km's ( +/- 12 a 15k per jaar ) , die wagen heeft 150 pk. Verbruik zit toch tussen de 5 en 7 liter als je ietwat vooruit wil komen in het verkeer. Ik zit met mijn 3L tdi bij normaal secundair verkeer ook maar aan 7 a 8 liter ofzo , en dan rij ik al een stuk vlotter ( met een stuk grotere en zwaardere wagen ) ... Naar mijn ervaring stel ik vast dat als je een ietwat dezelfde rijstijl aanmeet met een benzine die nog steeds stukken meer slurpt dan een gelijkaardige of zelfs veel zwaardere diesel... Nu wat mijn vrouw betreft zou ik idd nooit een (hedendaagse) diesel kopen , in de kortste keren staat die in de garage maar als je 25k op jaarbasis doet zou ik op vandaag nog steeds voor een diesel kiezen...

                          Comment


                          • tussen de 5 en de 7 liter -> toch hetzelfde dan bij een diesel ? Een D segmenter diesel als een Mazda 6 verbruikt ook 6 liter. En die doen gemiddeld dan nog eens typisch langere afstanden ook (wat het gemiddeld verbruik zou moeten drukken).

                            https://www.spritmonitor.de/de/ueber...60&powerunit=2
                            66 Diesel 5,14 5,98 8,26
                            15 Benzin 5,61 6,88 8,25
                            Dus 0.9 liter verschil. Dan is mijn 1.5 eurocent per km al ruim gerekend, zal eerder richting de 1 eurocent zitten met de huidige brandstofprijzen.

                            Het idee dat ge uw broek scheurt als ge 30.000 km per jaar doet met een naft, klopt gewoon niet..
                            Last edited by sunking; 10/07/2017, 18:15.

                            Comment


                            • De meeste benzines zuipen nog altijd flink meer dan opgegeven.

                              Comment


                              • Da's ook weer zo'n achterhaald statement.
                                De meeste benzines blijven onder de 7 liter als ge ietwat normaal rijdt. zeker de skyactiv motoren en de moderne TSI's.
                                Diesels verbruiken ook flink meer dan opgegeven, procentueel zelfs vaak meer dan de benzines.

                                bv die mazda 6 2.2 diesel verbruikt in theorie 4.2 liter, in praktijk 6, dus bijna 50% meerverbruik.
                                Last edited by sunking; 10/07/2017, 19:05.

                                Comment


                                • Ja ik snap de opmerking ook niet goed , gegevens die sunking aanhaalt zijn niet eens opgegeven, maar werkelijke cijfers.

                                  Comment


                                  • Ik zal 't anders zeggen. Verkopers laten kandidaat benzine kopers geloven dat de benzines van vandaag zuiniger zijn dan dat ze in het verleden waren. De praktijk is dikwijls helemaal anders. Velen laten zich verleiden tot het benzineverhaal. Maar ik heb al van verscheidene 'nieuwe benzinekopers' gehoord dat het verbruik toch wel dik tegenvalt.

                                    Comment


                                    • Recent nog even met een Golf 6 2.0 tdi gereden. Een 1.4 tsi/tgi rijdt dan toch veel aangenamer dan die luidruchtige dieseltractor.

                                      Comment


                                      • Hangt er vanaf wat voor wagen en wat voor motor.. in een SUV of MPV zal de naft nog altijd 8-9 liter zuipen.

                                        Als ge ne nieuwen auto koopt en ze beloven 5 liter en in praktijk is het 7, dan is dat mss geen prettig idee als ge van nen diesel komt die maar 5.5 a 6 verbruikt, maar tis ook niet zo dat dat uw totale kost serieus omhoog doet, dat is hier al vaak aangetoond a.d.h.v. voorbeelden en berekeningen.

                                        Comment


                                        • Ik heb zo ne moderne 1.6 TCE gehad.... ni content van zulle. Tegenvaller van het jaar. En verbruik hangt sterk van je rijstijl af. Bij diesel heb je niet zo'n extreme verschillen. Doe mij maar een 'ouderwetse' zware diesel, veeeeel plezanter.
                                          Nu laten velen zich 'sturen' naar een benzinewagen, let op mijn woorden... binnen een vijftal jaar gaan ze die ook zwaarder belasten als je geen hybride of andere elektrische dinges hebt.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X