Oorspronkelijk geplaatst door sunking
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
20-25000 km/jaar diesel of benzine
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk zal 't anders zeggen. Verkopers laten kandidaat benzine kopers geloven dat de benzines van vandaag zuiniger zijn dan dat ze in het verleden waren. De praktijk is dikwijls helemaal anders. Velen laten zich verleiden tot het benzineverhaal. Maar ik heb al van verscheidene 'nieuwe benzinekopers' gehoord dat het verbruik toch wel dik tegenvalt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Mij gaat het er hem gewoon om dat ik nu simpelweg ervaar dat met een nieuwe 1.4TSI ( Audi A3 ) met 150 pk qua literverbruik quasi gelijk komt met mijn 3l V6 tdi ( A6 avant ) met 270pk en dan nog eens vierwielaandrijving... Als je mij één wagen kan noemen die 270pk heeft, afmetingen en gewicht van een A6 en tussen de 7 en 8 liter benzine gaat verbruiken... die ga je simpelweg niet vinden wat de media / autoconstructeurs ons ook willen doen geloven...
(zeg Audidriver welke is de snelsten lol)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenJa want een A6, 730d, Espace is de gemiddelde wagen...
Bij de gemiddelde wagen (meestal < 150 pk) verbruikt de naft 1 a 1.5 liter meer en dat wordt gecompenseerd door rijtaks, afschrijving e.d.
Je kan er heel lang over discussieren maar op vandaag ga je mij nooit kunnen overtuigen, real life cijfers liegen nooit , boekskes en media doen niks anders....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Zit in hetzelfde schuitje met m'n 730D... Verbruik pakweg 7 liter.
(zeg Audidriver welke is de snelsten lol)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Sterker nog , ik ken niet eentje die z'n oude diesel de deur uit heeft gedaan voor zo'n zuinig kleine benzine die kan vertellen dat ie minder verbruikt...
De meerderheid van de diesels tegenwoordig zijn 1.6'jes met 110-130 pk, verbruik 5 a 6 liter. Vervang die door naftjes van hetzelfde vermogen, en het verbruik zal niet veel hoger liggen, terwijl de taks en afschrijving lager liggen, en het omslagpunt rond de 40.000 km komt te liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Welke wagen maakt mijns inziens geen zak uit , als ik zie dat m'n zus met haar seat ibizake 1.0 eco (3 cilindertje zelfs denk ik ) met een ei onder het pedaal moeite moet doen om onder de 7 liter te komen ??? Haar 14 jaar oude 1.9 tdi dieselstoof was gewoon een stuk zuiniger.
Je kan er heel lang over discussieren maar op vandaag ga je mij nooit kunnen overtuigen, real life cijfers liegen nooit , boekskes en media doen niks anders....
Ik moet serieus stampen met mijn golf 1.0 TSI om hem boven de 6 liter te krijgen.
Die oude 1.9 TDI was trouwens een superzuinig blok, om een of andere reden hebben ze dat met de 1.6 nooit geëvenaard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
Welke wagen maakt mijns inziens geen zak uit , als ik zie dat m'n zus met haar seat ibizake 1.0 eco (3 cilindertje zelfs denk ik ) met een ei onder het pedaal moeite moet doen om onder de 7 liter te komen ??? Haar 14 jaar oude 1.9 tdi dieselstoof was gewoon een stuk zuiniger.
Je kan er heel lang over discussieren maar op vandaag ga je mij nooit kunnen overtuigen, real life cijfers liegen nooit , boekskes en media doen niks anders....
En zoals sunking al aangeeft, beweert niemand dat benzine zuiniger zal zijn, maar wel dat de kloof zodanig klein wordt, dat de TOTAALPRIJS lager komt te liggen voor de benzine.Last edited by Phate; 10/07/2017, 21:32.
Comment
-
Dat de benzines zuiniger zijn als vroeger klopt wel. Maar dat zijn de diesels ook. Het verschil in verbruik wordt ook groter als je je wagen wat sportiever gebruikt of zwaarder belast.
Ik blijf een fan van diesel. Enkel als ik buiten aan de auto sta stoort het dieselgeratel me mateloos, maar voor de rest enkel maar voordelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenPhate, nu neem ik wel aan dat die ibiza 1.0 wel een nieuwe is (nl opvolger van de oude 1.9 TDI).
Op spritmonitor zie ik trouwens dat die rond de 6.5 zitten. Mss omdat die kleine wagentjes meer voor stadsverkeer gebruikt worden?
En mss kijk ik naar de foute auto's, maar mij lijkt de reductie van verbruik bij de moderne benzine's zoals de 1.0 TSi, sky-active, ... toch veel groter te zijn dan de moderne diesel motoren?
Comment
-
Iedereen heeft hier zijn gelijk hee. Het begint bij de keuze van je wagen en daarna de brandstof. Zoals Jakkel zegt is een diesel minder gevoelig aan de rijstijl of belasting. Daarom ook dat het verschil in verbruik bij een grote wagen toch nog groot is. En ook daarom dat een grote diesel sterk in het voordeel is tov een grote benzine.
Koop je een kleinere wagen kan ik goed begrijpen waarom je gaat benzine rijden. Dan is het verschil kleiner. Anderzijds vind ik het jammer van het koppel tov een diesel, maar da's heel persoonlijk.
Ik ben even blij met m'n diesel als bvb Sunking tevreden is van z'n benzine. Is toch perfekt zo ?
Comment
-
Ik ben al een tijdje geen dieselfan meer, maar ik rijd particulier een kleine 30k per jaar en dan is een diesel nog steeds een goeie keuze.
Ik ben ook net terug van een reis in Frankrijk en volgeladen, met uitstappen ter plaatse, toekomen met 5,6l is aangenaam. Nog veel aangenamer is het rijbereik.
Door komende gezinsuitbreiding ben ik aan het shoppen voor een nieuwe wagen en dat dreigt zo een 1.4 benzine met turbo te worden. Ik hoop dat ik me niet te veel door de anti-diesel-hype laat beïnvloeden . Dus wss binnenkort nog een diesel op de tweedehandsmarkt erbij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIedereen heeft hier zijn gelijk hee. Het begint bij de keuze van je wagen en daarna de brandstof. Zoals Jakkel zegt is een diesel minder gevoelig aan de rijstijl of belasting. Daarom ook dat het verschil in verbruik bij een grote wagen toch nog groot is. En ook daarom dat een grote diesel sterk in het voordeel is tov een grote benzine.
Koop je een kleinere wagen kan ik goed begrijpen waarom je gaat benzine rijden. Dan is het verschil kleiner. Anderzijds vind ik het jammer van het koppel tov een diesel, maar da's heel persoonlijk.
Ik ben even blij met m'n diesel als bvb Sunking tevreden is van z'n benzine. Is toch perfekt zo ?
Als ik ga kijken naar de golf in 1.4 TSI 150 pk en de golf met 2.0 TDI 150pk.
1.4 TSI : Gemiddeld 6.94. Piek 8.58 = 23.6% meer dan gemiddeld.
2.0 TDI: Gemiddeld 6.07. Piek 7.65 = 26% meer dan gemiddeld.
(Om de extreemste waarden eruit te filteren, steeds de 5de hoogste waarde op spritmonitor genomen)
Dus let op met van die veralgemeningen te maken. Het is heel correct dat je inderdaad gewoon je specifieke wagens en motoren moet gaan vergelijken. Dus daarmee inderdaad opletten.
Edit: Zelfde berekening als hierboven met de Mazda 6. 5.97/6.42 (7.5%) en 7.26/7.87 (8.4%) voor diesel en benzine respectievelijk.Last edited by Phate; 10/07/2017, 22:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenJa, inderdaad, is eerder gebaseerd op mijn gevoel-ervaring dan op concrete cijfers.
Dus er zit absoluut een waarheid in. Tis maar hoe het bekeken wordt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
Pas op, het voelt ook een stuk meer aan natuurlijk, omdat het verbruik nog altijd hoger is, zal eenzelfde percentueel meerverbruik een hoger absoluut cijfer geven. Dus in kostprijs zal het inderdaad wel verder uiteenlopen nog. (20% meerverbruik bij een benzine kost meer dan 20% meerverbruik bij een diesel.)
Dus er zit absoluut een waarheid in. Tis maar hoe het bekeken wordt.
Comment
-
In kostprijs puur qua tanken zal een benzine nog lang achter blijven lopen op een diesel inderdaad.
Moet wel eerlijk zijn, verschoot ook wel van die pieken van de 1.4TSI tov de 2.0 TDI, ik had eigenlijk ook verwacht dat de piek van de benzine hoger zou liggen. Nu ik denk ook wel dat je die als je echt je best gaat doen ook wel hoger zult kunnen krijgen dan de benzine. Maar als je met zo'n rijstijl rijdt denk ik niet dat de kostprijs je ZOVEEL uitmaakt
Het verschil tussen beide lijkt alleszins ronde de liter te blijven hangen, ongeacht de rijstijl. Dus valt dan op zich wel redelijk makkelijk in te calculeren en uit te tellen tov de andere kosten.
Edit: De sharan van mijn ouders, zowel de eerste (2001) als de tweede (2009) zaten thans ook altijd rond de 7 liter. Die espace lijkt me dan echt wel veel te verbruiken gewoon?Last edited by Phate; 10/07/2017, 22:15.
Comment
Comment