Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Waarom duurt het dan bij mijn 500 langer, zelfs sedert nieuw?

    Pas op, nog altijd sneller dan bij een diesel wel.
    Kan zijn dat er een elektrische weerstand in de koelvloeistof zit ? Wordt tegenwoordig veel gedaan geloof ik.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Het is inderdaad heel boeiend. Iedereen heeft ook een eigen visie en voorkeur. Ik kan er alleen niet tegen dat men iemands keuze volledig afbreekt (plots ben je geen autoliefhebber meer omdat je toegeeft graag met instapmodellen te rijden).

      Niet dat jij dat doet he, versta me niet verkeerd!

      Elektro rijdt inderdaad heel leuk. Alle koppel meteen beschikbaar zonder lawaai. Heel bruikbaar voor dagelijkse ritten. Indien de elektrische Fiat 500 er komt in Europa, weet ik het wel.
      Ik begrijp wat je bedoelt... Is natuurlijk steeds geschreven, we zien elkaar niet. En dan kan eens iets verkeerd geinterpreteerd worden.
      Soms worden zaken op de spits gedreven, da's jammer.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

        Ik vrees dat dan de winst al weg is... extra gewicht, opwarmen = verlies....

        ik zou elektrisch overwegen als er een auto is, die minimaal 200km kan in de winter. Zonder de verwarming, af te moeten zetten. En maximaal €45000 nieuw.

        Volgens mij alleen de tesla 3, momenteel.
        Ja hier ook... max 45.000 Euro voor een ruime wagen, rijbereik wel hoger, 4 a 500 km zou ik willen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

          Ja hier ook... max 45.000 Euro voor een ruime wagen, rijbereik wel hoger, 4 a 500 km zou ik willen.
          in de winter zal dit nu toch een probleem zijn.... zelfs met een tesla s...
          Best nog even wachten... en de huidige houden...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

            in de winter zal dit nu toch een probleem zijn.... zelfs met een tesla s...
            Best nog even wachten... en de huidige houden...
            Ja, zeker weten. Techniek zal nog sterk evolueren. Zuiver electr staat nog niet echt op punt volgens mij. hybride daarentegen lijkt me wel al goed.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
              In verschillende moderne wagens gebruikt men toch bepaalde technologieën om de motor op een andere wijze sneller warm te krijgen (oa. elektrisch), dacht ik?
              M'n '09 BMW E81 118d had zo'n systeem waarbij "kleppen" achter de gril zaten. Bleven toe om de motor sneller op te warmen, en om aerodynamischer te zijn. Gingen enkel open als er koeling nodig was. Zal bij de huidige BMW's ook wel zijn veronderstel ik.

              Comment


              • Ja, ik zie toch zoiets door de grille. Maar denk dat er bijkomend nog een electr weerstand inzit ook.

                Comment


                • Er zitten toch geniale dingen op moderne auto's he
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Elektrische weerstand heb ik nog niet van gehoord, vw heeft nu bij de 1.0 het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop geintegreerd en daardoor warmt de koelvloeistof sneller op door de warmte van de uitlaatgassen. Bij mij staat de meter na 1 a 2 kilometer in het midden. Levert winst op bij korte afstanden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Waarom volhouden dat een kleine motor beter rijdt dan een grotere ? Een grotere met goed wat vermogen is toch vele leuker dan een driecylinder ? Da's altijd zo geweest en zal niet veranderen...
                      Dat rijdt niet beter dan een grotere met dezelfde eigenschappen. Maar het rijdt ook niet superslecht zoals beweerd wordt.

                      Moest ik ongelimiteerde budgetten hebben en mij van taks en dergelijke niks moest aantrekken zou ik ook graag 4.0 tfsi of een W12 rijden.
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Elektrische weerstand heb ik nog niet van gehoord, vw heeft nu bij de 1.0 het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop geintegreerd en daardoor warmt de koelvloeistof sneller op door de warmte van de uitlaatgassen. Bij mij staat de meter na 1 a 2 kilometer in het midden. Levert winst op bij korte afstanden.
                        Mijn Spas blaast ook al warme lucht als ik nog geen km van huis ben... is ook de snelste auto die daar in slaagt.
                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

                          Dat rijdt niet beter dan een grotere met dezelfde eigenschappen. Maar het rijdt ook niet superslecht zoals beweerd wordt.
                          Klopt, heb hier ook al gelezen dat die dingen voor geen meter rijden, echter niets in minder waar.. het rijdt prima en dat maakt dat het weinig zin heeft om door te sparen voor een grotere motor. Zelfde geldt zelfs voor een X1 16d tegenwoordig.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                            Klopt, heb hier ook al gelezen dat die dingen voor geen meter rijden, echter niets in minder waar.. het rijdt prima en dat maakt dat het weinig zin heeft om door te sparen voor een grotere motor. Zelfde geldt zelfs voor een X1 16d tegenwoordig.
                            De Fred was ook altijd heel tevreden van zijn auto, zijn maat wou het ook niet geloven tot hij eens een proefritje mocht maken:

                            Comment


                            • Zoude 't stuur van uw bus ni beter met twee handen vasthouden ipv flauwe grappen te maken

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                Kan zijn dat er een elektrische weerstand in de koelvloeistof zit ? Wordt tegenwoordig veel gedaan geloof ik.
                                Inderdaad

                                De laatste 10 jaar zit er meestal een elektronisch (via motor ECU) gestuurde thermostaat in een auto + elektrisch verwarming element (ook door ECU)

                                Het bekendst is Gates van zijn distributiekits en multi-V-riemen, maar het bedrijf heeft meer dan rubberwaren en direct daaraan gekoppelde delen. Ze vragen nu aandacht voor het programma van thermostaten, net weer uitgebreid met actuele elektronisch gestuurde (map-controlled) thermostaten.


                                Temperatuur meter zou niet meer mogen schommelen, indien wel is thermostaat stuk (vertelde een technieker bij Opel garage me vroeger eens)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                  Da's een auto die gewoon ontworpen werd om zo weinig mogelijk te verbruiken, met heel wat compromissen tot gevolg. Een Fiat 500 heb je vanaf 9990 euro en bevat geen rakettechnologie. Gewoon een platte 1.2i, die leuk rijdt en niks tekort komt. Een platte diesel van 1900 cc (denk SDI) haalt niet eens hetzelfde vermogen, en zou zeker meer nodig hebben dan 3 liter. 4,5 of 5, ja.
                                  Een typische tank met mijn rijstijl kom ik uit op een dikke 5 liter. Met de 1.3 Multijet kan daar nog een kleine liter af (deed de test, 4,4 na 700 km)
                                  4,4 l met een benzine?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    tsi = turbo injectie, dat principe passen ze allemaal toe. Maar die van de VAG groep is voor zover ik weet wel de enige die echt een laag verbruik haalt in de praktijk.
                                    Als ik steviger doorrijd / minder op mijn verbruik let let ga ik meestal tegen de 6 liter (nog steeds 800 km per tankbeurt), maar ik weet zeker dat je met andere motoren bij dezelfde rijstijl rap 6,5 a 7 gaat verbruiken terwijl die 1.0 van VAG makkelijk rond of onder de 6 raakt (5,7 gemiddeld volgens spritmonitor.de).
                                    De 1.0 van Opel , Ford, .. hebben wat minder koppel en een hoger verbruik meestal in de praktijk.
                                    Die van honda (civic 1.0) is wel goed. Maar dat vind ik een lelijk model. Dus daarmee dat ik toch maar voor VAG gegaan zelf.
                                    Volvo doet niet echt aan downsizing, die leveren gewoon een 2 liter blok als instapper, dat 7 liter verbruikt.
                                    De 1.2 van peugeot is een aardige poging maar blijft toch ook idd rond de 6.5 hangen.
                                    staken ze er bij benzine idd maar een grotere tank in
                                    een mens overweegt stilaan tweedehands diesel te kopen
                                    na 3 jaar is de dieselwagen mogelijks waardeloos door de grapjassen in brussel

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door miken Bekijk Berichten

                                      4,4 l met een benzine?
                                      Multijet is diesel he. Ik kan 4,4 halen als alles meezit over een of twee ritten, maar niet over een tank met mijn benzine. Heb eens een hele tank absurd opgelet en dan kwam ik aan 4,6 liter ofzo na berekening. Typische tank, benzine, overal gewoon de max snelheid rijden maar geen autostrade en amper file komt op een kleine 5 liter bij mij. Ik vermoed dat hetzelfe model in diesel iets zuiniger kan, maar geen 2 liter minder.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door miken Bekijk Berichten
                                        een mens overweegt stilaan tweedehands diesel te kopen
                                        na 3 jaar is de dieselwagen mogelijks waardeloos door de grapjassen in brussel
                                        De geschiedenis leert een mens, dat geen enkele HYPE blijft duren hé...

                                        (de bubbel barstte in Nederland al +/- 6 jaar geleden, Duitsland +/-4 jaar geleden, telkens van 65% naar zo'n 45% en recent naar 18%....)

                                        Toen 75% van de Belgen een diesel kocht (3-4 jaar geleden), kon je toch wel voorzien dat het einde nabij was...

                                        Zeker omdat in 2003 de EU reeds, besliste dat diesel niet meer gesubsidieerd mocht worden...actualiteit volgen heeft zo zijn voordelen...

                                        Maar mensen geloven liever in de prietpraat / sprookjes van verkopers....


                                        Comment


                                        • En wat voorzie je nu, allesweter?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X