Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Spritmonitor 500

    https://www.spritmonitor.de/de/detai...ht/613502.html

    Spritmonitor Tipo


    https://www.spritmonitor.de/de/detai...ht/756213.html

    Merk op dat met beide wagens ook door mijn vrouw gereden wordt: onzuinige, zeer korte (2 kilometer en minder) ritjes + een zwaardere voet dan mij.

    Beide wagens staan ook buiten, dus in de winter is koud starten ook echt koud starten.
    Als je van 2 platte naften spreekt... zou maar erg zijn als ze meer verbruiken.
    met een platte diesel zou je maar 3l verbruiken.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
      Toch niet.
      Die leggen zo goed als hetzelfde parcours af, veel korte afstanden.
      Dat de ene 52 en de andere vrouw 43 is zal ook het verschil niet maken.
      Diegene met de benzine heeft zelf nooit een diesel gehad.

      In 2010 is er een forum lid bij mij geweest om dat hij toen dezelfde wagen had, Insignia sportstourer.
      Die zat aan 13L met zijn benzine en ik aan 8,5 met de diesel en dat was ook een rustige chauffeur.
      Klopt niet, volgens Spritmonitor (manueel)
      • uw diesel rijdster zit op bijna het absolute minimum (zelfs 0.4 minder als het officiële normverbruik = slechts 5 mensen konden ooit beter)
      • uw benzine rijdster zit bijna op het absolute maximum!! (Slechts 1 iemand verbruikte ooit meer, dan nog met uitschieters tussen 6 en 27 Liter)
        • uw benzine rijdster vestigde dus een nieuw absoluut wereldrecord, wat mogelijk is met een Tiguan, wens haar alvast proficiat, met deze gouden medaille
      https://www.spritmonitor.de/de/ueber...50&powerunit=2

      Uw twee vrouwen hebben dus duidelijk een totaal ander rijprofiel, ofwel....


      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Als je van 2 platte naften spreekt... zou maar erg zijn als ze meer verbruiken.
        met een platte diesel zou je maar 3l verbruiken.
        4 a 5 liter zou ik nog geloven, maar 3, dat gelooft ge toch zelf ni?
        en die platte naften gaan nog wel enigszins vooruit, in tegenstelling tot je platte diesel.

        Nen turbo benzine is wel heel gevoelig voor rijstijl qua verbruik. Dus ge hebt het ook zelf voor een deel in de hand.


        Comment


        • #84

          Comment


          • #85
            Da's een auto die gewoon ontworpen werd om zo weinig mogelijk te verbruiken, met heel wat compromissen tot gevolg. Een Fiat 500 heb je vanaf 9990 euro en bevat geen rakettechnologie. Gewoon een platte 1.2i, die leuk rijdt en niks tekort komt. Een platte diesel van 1900 cc (denk SDI) haalt niet eens hetzelfde vermogen, en zou zeker meer nodig hebben dan 3 liter. 4,5 of 5, ja.
            Een typische tank met mijn rijstijl kom ik uit op een dikke 5 liter. Met de 1.3 Multijet kan daar nog een kleine liter af (deed de test, 4,4 na 700 km)
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis

              Klopt niet, volgens Spritmonitor (manueel)
              • uw diesel rijdster zit op bijna het absolute minimum (zelfs 0.4 minder als het officiële normverbruik = slechts 5 mensen konden ooit beter)
              • uw benzine rijdster zit bijna op het absolute maximum!! (Slechts 1 iemand verbruikte ooit meer, dan nog met uitschieters tussen 6 en 27 Liter)
                • uw benzine rijdster vestigde dus een nieuw absoluut wereldrecord, wat mogelijk is met een Tiguan, wens haar alvast proficiat, met deze gouden medaille
              https://www.spritmonitor.de/de/ueber...50&powerunit=2

              Uw twee vrouwen hebben dus duidelijk een totaal ander rijprofiel, ofwel....

              Natuurlijk, want elke auto zit op spritmonitor.
              Denk dat 1% al genoeg zal zijn.
              De garage houder zijn vader zit aan 10,5.
              Heb daar ook een paar weken mee gereden.
              Als er een geldprijs aan uw medaille vast hangt dan mag je die altijd komen afgeven en dan mag je er meteen een ritje mee maken.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • #87
                Smart diesel : https://www.spritmonitor.de/de/detai...ht/141971.html
                fiat 500: https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2

                Comment


                • #88
                  Een fiets rijdt beter dan een VW 1.2 TDI en verbruikt nog minder…

                  Comment


                  • #89
                    Gemiddeld verbruik Alfa Giulietta, verschil 1.5 L

                    https://www.spritmonitor.de/de/ueber...75&powerunit=2

                    Eigen ervaring:
                    https://www.spritmonitor.de/de/detai...ht/714050.html

                    Ps
                    4.49 L/100 KM kan je verbruiken als je, boven aan de Gotthard tunnel, tankt en dan tot Bazel rijdt.
                    Juist na de Gotthard tunnel kan je dan 15 km tegen 120 km/u blijven "bollen", zonder gas te geven (6e versnelling automaat) (18-07-2017)
                    Last edited by quovadis; 30/01/2017, 23:49.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                      Een fiets rijdt beter dan een VW 1.2 TDI en verbruikt nog minder…
                      Als dit de laatste argumenten zijn, dan stopt het hier voor mij...

                      Comment


                      • #91
                        Zit met net hetzelfde 25000 per jaar - veel autostrade en wil een iet of wat krachtige wagen... Gaan kijken naar Golf GTI, maar daar kom ik net op tegenovergestelde...

                        Een GTI geraak je na 4 jaar en 100000 km aan de straatstenen niet meer kwijt. De GTI's die na 4 jaar aangeboden worden hebben bijna nooit meer dan 50-60000 km, daar sta je dan met 100.000 km op je teller te blinken...

                        Comment


                        • #92
                          ja, en een GTI is na 4 jaar en 100.000 km inderdaad "op"

                          man man, hier lees je soms toch iets

                          Comment


                          • #93
                            ik denk niet dat DD daar op doelde, meer dat kandidaat-kopers steeds die met minder kilometers gaan voortrekken. En dan moet je meestal de prijs laten zakken, terwijl er inderdaad geen fundamenteel verschil hoeft te zijn met een wagen met pakweg 40k km minder.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door DD Bekijk Berichten
                              Zit met net hetzelfde 25000 per jaar - veel autostrade en wil een iet of wat krachtige wagen... Gaan kijken naar Golf GTI, maar daar kom ik net op tegenovergestelde...

                              Een GTI geraak je na 4 jaar en 100000 km aan de straatstenen niet meer kwijt. De GTI's die na 4 jaar aangeboden worden hebben bijna nooit meer dan 50-60000 km, daar sta je dan met 100.000 km op je teller te blinken...
                              bwa, hoeft geen nadeel te zijn. Mijn ervaring heeft me geleerd dat iedere individu een bepaald budget heeft... Liefhebbers met een beperkt budget. Maximaal € 10.000 zijn ideale klanten.
                              Ik zou zeggen, blijf ermee rijden tot hij zoveel "waard" is...

                              Alles boven de € 10.000 is er keuze genoeg in België... maar een leuke wagen minder dan € 10.000 en goed onderhouden en eerste eigenaar... zoek maar.
                              Last edited by ; 31/01/2017, 11:46.

                              Comment


                              • #95
                                Dirk195, sjiek idd die audi A2 3L. De vergelijking met de fiets is niet op zijn plaats maar eerlijk gezegd die 1.2 TDI driecylinder is wel de laatste motor waar ik ooit mee zou willen rijden.
                                Nu weet ik niet wat we hier juist proberen aan te tonen. Er zijn gevallen van diesels die het met 3 liter doen, en dat gaat met een naft nooit lukken.
                                Er zijn ook gevallen waarbij de benzine versie van de wagen het dubbel verstookt van dezelfde wagen met diesel. Bv. die tiguan.
                                Echter dat laatste zou ik nooit als argument zien om, bij aankoop van een nieuwe wagen, sowieso voor diesel te gaan.
                                Ga je kijken op spritmonitor naar het gemiddelde verbruik van een moderne doorsnee wagen, bv. de Golf of de A4 vanaf 2015, maximum 160 pk om de GTI/GTD er uit te filteren, dan zie je bv. dit:


                                -> 6,63 liter gemiddeld voor de benzine, 5,97 voor de diesel -> 11% meerverbruik voor de benzine


                                -> 7,94 liter gemiddeld voor de benzine, 6,87 voor de diesel -> 15,5% meerverbruik voor de benzine

                                Reken hier dan nog het verschil in aankoopprijs bij, de BIV/verkeersbelasting, en het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel, en het omslagpunt zal eerder rond de 30000km liggen en dat is een pak hoger dan wat het een tijd geleden was.

                                Comment


                                • #96
                                  Wat restwaarde betreft, twijfel ik ook wel een beetje, bv. mijn 316i heeft nu een kleine 90000 km op dik 3 jaar, ga je kijken op autoscout dan hebben de meeste die daar te koop staan max. 50000, dus wie gaat dan die met 90.000 willen overnemen. Langs de andere kant, de diesels geraken ze ook niet aan de straatstenen kwijt.
                                  Vermoedelijk zal over een paar jaar de gemiddelde kilometerstand van een 2e hands benzinewagen ook wel hoger liggen, ik was alleen mijn tijd vooruit door 3 jaar geleden al benzine boven diesel te verkiezen terwijl ik toch dik 25000 km per jaar doe.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Ik loop met de vage gedachte om de Scenic weg te doen voor een ander voertuig. Heb interesse (maar dierect bijzeggen dat de vrouw niet echt wil) in een Golf sportsvan. Nu zou ik de TDI 110 pk eerder kopen dan een 1.2 TSI met zelfde vermogen, enkel om het rijplezier. Voor de kilometers hoeft het niet, doet 10k op een jaar. Heb nog altijd iets tegen zo'n kleine motortjes.
                                    Komt door slechte ervaring (als tweede auto gelukkig) met zo'n Seta 1.2 TDI. Veel te lange vitessen, ammechtig motortje, geluid van mijn zitmaaier. (sorry Dirk ik vind je een fijn man, maar dat is de slechts rijdende auto geweest die ik ken op de Daihatsu Charade 800 cc diesel na ) Heb die na 20.000km wel vlot kunnen verkopen, was nog een jong modelletje toen. Verlies viel ook mee, had veel korting afgedongen en nog genoten van die staatskorting. Heb er hier nog foto's van en begin spontaan te trillen als ik die zie lol.
                                    Qua verbruik, 5,5 liter was haalbaar mits rustig rijden. Reed je 140 steeg het verbruik pijlsnel. Dus zo eco was dat niet. Zat standaard wel een goeie radio in. Die klzkkn zullen dus geweten hebben dat dit nodig was om het gebrul van de motor te overtreffen

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                      ja, en een GTI is na 4 jaar en 100.000 km inderdaad "op"

                                      man man, hier lees je soms toch iets
                                      Ik wou gewoon aanhalen dat een GTI met 100.000 km in België moeilijk verkocht zal geraken... Gewoon omdat de veelrijder nu nog steeds een diesel kiest.


                                      Comment


                                      • #99
                                        Zo'n 1.2 TSI loopt wel prettig hoor, hoort hem bijna niet en toch behoorlijke prestaties.
                                        Ik associeer diesel nog steeds met de 1.9 TDI pompverstuiver, die ook onaangenaam veel lawaai maakte in m'n premium Audi A3 en ook olie zoop.
                                        De 1.6 tdi, ook eens mee gereden in een leon maar die vond ik toch traag.
                                        Bmw 2 liter diesel is wel iets anders, dat is een heel prettige motor met bakken koppel en ook nog wat toeren bereik.
                                        De ene motor is de andere niet, en dat heeft niet zo zeer met brandstof te maken.
                                        Met de 1.6 turbo benzine (bmw/psa prince engine) heb ik ook al best wat ervaring en dat is een prettige motor, wel al 1 keer in de soep gedraaid maar da'/ een ander verhaal.

                                        Comment


                                        • Om op je vraag te antwoorden: CNG, dus een A4 Avant g-tron ... zeker weten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X