Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Dirk195, sjiek idd die audi A2 3L. De vergelijking met de fiets is niet op zijn plaats maar eerlijk gezegd die 1.2 TDI driecylinder is wel de laatste motor waar ik ooit mee zou willen rijden.
    Nu weet ik niet wat we hier juist proberen aan te tonen. Er zijn gevallen van diesels die het met 3 liter doen, en dat gaat met een naft nooit lukken.
    Er zijn ook gevallen waarbij de benzine versie van de wagen het dubbel verstookt van dezelfde wagen met diesel. Bv. die tiguan.
    Echter dat laatste zou ik nooit als argument zien om, bij aankoop van een nieuwe wagen, sowieso voor diesel te gaan.
    Ga je kijken op spritmonitor naar het gemiddelde verbruik van een moderne doorsnee wagen, bv. de Golf of de A4 vanaf 2015, maximum 160 pk om de GTI/GTD er uit te filteren, dan zie je bv. dit:

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...60&powerunit=2
    -> 6,63 liter gemiddeld voor de benzine, 5,97 voor de diesel -> 11% meerverbruik voor de benzine

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...60&powerunit=2
    -> 7,94 liter gemiddeld voor de benzine, 6,87 voor de diesel -> 15,5% meerverbruik voor de benzine

Reken hier dan nog het verschil in aankoopprijs bij, de BIV/verkeersbelasting, en het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel, en het omslagpunt zal eerder rond de 30000km liggen en dat is een pak hoger dan wat het een tijd geleden was.
    Ik volg je volledig, te lichte dieselmotoren en te lichte benzinemotoren presteren relatief ondermaats...

ik zou ook twijfelen tussen een 2liter diesel of benzine... die presteren evenredig. In Mijn geval kost de benzineversie even veel als de diesel. Dus dat voordeel valt al weg... hoe je het draait of keer, ik komt in brandstofverschil altijd op een verschil van 30% uit... (prijsverschil, energieinhoud en rendementsverschil)
    en dat moest al lang weggewerkt zijn door de regering...

Comment

• Welke wagen heb je dan op 't oog? Ben ik wel eens benieuwd naar. Misschien kijk ik te veel naar de VAG en BMW middenklassers, die tegenwoordig interessante benzine motoren hebben.

Comment

• Ik heb nu een 320d, en koop 2dehands... Daar stond alleen een 320i tov. Kwa aankoopprijs. En is zo goed als niet te vinden tweedehands.

Nu ben ik een vervanger aan het zoeken, ik koop namelijk als ik iets leuk en schoon tegenkom... Anders blijf ik rijden met wat ik heb...

Momenteel zou ik 530d GT overwegen prijs kwaliteit, maar niets voor mij... Te groot enz.

Bij Landrover de evoque en de Discovery sport... En dan blijft het dieselen... Kwa benzine zou een X3 35i iets zijn... Maar moeilijk te vinden. En psychologisch gezien ook boven budget. En weer een 2000cc diesel, ik heb nog nooit iets anders gehad... TD, HDI,TDI,...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DD

Ik wou gewoon aanhalen dat een GTI met 100.000 km in België moeilijk verkocht zal geraken... Gewoon omdat de veelrijder nu nog steeds een diesel kiest.

Dat klopt. Men collega heeft een m135i gekocht in 2013. Zijn GTi van 2010 toen overgelaten met 95000km voor 13500euro. Nieuw was hij bijna 30.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard
            Om op je vraag te antwoorden: CNG, dus een A4 Avant g-tron ... zeker weten.
            Volgens mij is de toekomst van CnG echt klein. Heb ook al met het gedacht gespeeld. Dat is nu eens een wagen die je pas niet meer verkocht zal krijgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Senbrox Bekijk Berichten

Dat klopt. Men collega heeft een m135i gekocht in 2013. Zijn GTi van 2010 toen overgelaten met 95000km voor 13500euro. Nieuw was hij bijna 30.
              Zal met m135i niet anders zijn... is met diesel ook zo hoor...

Comment

• Dat is ook meteen de reden dat ik van men 9 wagens nog nooit nieuw heb gekocht. Laat de eerste eigenaar maar het grote verlies slikken.
                Dat en het lange wachten... dat tweede is hatelijk.

Comment

• Dat is bij mij ook de reden dat ik nog nooit nieuw heb gekocht.
                  Tot nu dan, ben toch voor nieuw gegaan door de serieuze korting.

Ik ben blij dat ik niet te lang moet wachten, er stond eentje in stock zoals ik hem wilde, net toegekomen.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
                    Dat is bij mij ook de reden dat ik nog nooit nieuw heb gekocht.
                    Tot nu dan, ben toch voor nieuw gegaan door de serieuze korting.

Ik ben blij dat ik niet te lang moet wachten, er stond eentje in stock zoals ik hem wilde, net toegekomen.
                    Maak zeker een topic over je Megane.

Comment

• Dat is de bedoeling, als ik hem heb maak ik een topic.
                      Zal voor volgende week, of misschien binnen 2 weken zijn.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Volgens mij is de toekomst van CnG echt klein. Heb ook al met het gedacht gespeeld. Dat is nu eens een wagen die je pas niet meer verkocht zal krijgen.
                        Waarom denk je dat? Kunt toch even goed op benzine rijden met een dergelijke wagen? En CNG zelf rijden is gewoon spotgoedkoop. Alleen bij modellen waarbij je zo'n heuvel in uwe koffer hebt voor de CNG tanks, zie ik een potentieel nadeel, maar voor de rest zijn er toch enkel voordelen?

Comment

Vriendin zal binnenkort een Skoda CNG hebben, en ga toch eens testritje maken, ben benieuwd...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nokin Bekijk Berichten
                            Hoeveel kilometers kan je tegenwoordig met een benzine motor doen ?
                            Toen ik nog met mijn dacia reed met de 1.6 105pk (op lpg) moter die ook in bepaalde renaults zaten, waren kilometer standen van boven de 300000 kilometers perfect haalbaar voor dat type moter. De huidige moderne moterblokken moeten volgens mij toch allemaal vlot de 200000 kilometers kunnen halen, zeker met goed en regelmatig onderhoud.

Comment

• Dat zijn wel serieuze waarschuwingen. Lijken de dagen van diesel dan echt geteld?

Comment

• feit is dat een benzine meestal veel minder koppel heeft dan een diesel, en koppel word door de gemiddelde chauffeur als prettig, aangenaam en vlot ervaren.

ik rijd nu ook al enkele jaren benzine , en heb vroeger ook diesels gehad met dezelfde cilinderinhoud en aantal cilinders en vind persoonlijk dat diesels nog altijd veel prettiger rijden op snelwegen.

Het enige voordeel van benzine in een gewone wagen is de stillere loopcultuur vind ik, al de rest is nadeel bij een benzine; moeten terugschakelen bij versnellen ( ook al is het een automaat ,het stoort), veel meer verbruik bij vlotter rijden, koppel dat later beschikbaar is ,....

het voordeel van benzine zit hem vooral in het sportiever rijden, geluid, hogere toeren etc, maar bij een doorsnee gezinswagen denk ik niet dat dit van toepassing is.
                                nogmaals bij sportauto's, M3,RS4,RS6, etc, vormt het geluid , en hogere toerenbereik een belangrijk deel van de beleving en past natuurlijk enkel benzine

waarom ik dan geen diesel meer koop, meestal afstanden van 5 km, weinig diesel hybrides beschikbaar , ik moet letten op de CO voor mijn voordeel alle aard

Comment

• bartvds is weer zoeen die het vergelijk 12 tsi 16 tdi niet doormaakt

Comment

• Ik begrijp wel wat ie wilt zeggen eigenlijk... Instant vermogen is toch vele leuker in het dagdagelijks verkeer dan hoog in de toeren moeten gaan? Of snap ik het ook ni echt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DD Bekijk Berichten

Vriendin zal binnenkort een Skoda CNG hebben, en ga toch eens testritje maken, ben benieuwd...
                                      met de vriendin of met de skoda?
                                      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Working...
                                      X