Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

    ik kom van een 2500 benzine en rij nu met een zestienhondertjeuh... van 11+ liter gemiddeld naar rond de 9, downsizing werkt
    Ik blijf bij een 1600 steken.

    Ben begonnen met een Opel Vectra 1.6 van 1992, dat was 75 pk denk ik en mijn gemiddeld verbruik daarmee zat rond de 6,5 liter. (op papier 7 liter)
    Dan eens stapje terug, Citroën Saxo 1.1 van 1998 met 60 pk, gemiddeld verbruik rond de 6 à 6,5 liter, maar was ook onder de 5 liter te krijgen. (op papier 6,7 liter)
    Daarna de Citroën C4 1.6 van 2007 met 110 pk, gemiddeld verbruik zo goed als niet onder de 5,5 liter te krijgen en vaak zelfs richting de 7 liter op een tank. (op papier 4,5 liter)

    Zaterdag ga ik de Renault Megane GT afhalen, 205 pk, benieuwd wat dat gaat geven.

    (Enkele de C4 was een diesel, al de rest benzine)
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • Het is bijzonder dat ik snelheden van 160 en meer doe en toch zo weinig verbruik. Het lijkt er niet toe te doen of ik 130 of 160 rij met vlotte tussensprintjes tot 200 en meer. Da scheelt hem max een half literke. Dus... gaan met die banaan lol. In Duitsland he.

      Comment


      • jij moet al minstens 2 liter voordeel doen tov een 2.0 qua verbruik voor je de meerprijs in tax terug hebt verdiend.
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

          Zaterdag ga ik de Renault Megane GT afhalen, 205 pk, benieuwd wat dat gaat geven.

          (Enkele de C4 was een diesel, al de rest benzine)
          Succes
          Bij een defensieve rijstijl, schat ik deze effectieve verbruik cijfers, voor een volledige brandstoftank: Megane GT 1.6 EDC 205 pk
          Winter 7.8 l / 100 km
          Zomer 6.7 l / 100 km
          Gemiddeld op jaarbasis 7.3 l / 100 km

          Comment


          • Met alles wat onder de 8 liter ligt bij een rustige rijstijl ben ik al tevreden.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • Benieuwd naar je GT! Ik wil bij gelegenheid wel es een ritje
              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                + ik denk dat de rijstijl van Bart een beetje atypisch is en niet meer van deze eco-tijden, om het beleefd te zeggen.

                In mijn handen verbruikt een 1.4 turbo nog een heel pak minder dan een 2.0 en zeker dan een 3.0.

                Ik rij dan ook gewoon de snelheidslimiet (of 4 km/h erboven), meestal op cruise control. En af en toe eens optrekken tot tegen de snelheidslimiet.

                Zoals de meeste mensen doen. Autoforum is op dat gebiet niet representatief.


                Elk zijn definitie van rijplezier he , ik vind het er gewoon over de laatste tijd met al diene eco- zever.



                Comment


                • De Belgen zijn een kneedbaar volk... T is tegenwoordig maatschappelijk gezien erger om eens 160 te rijden dan om 3-4 pinten te drinken (als ik zo kijk naar de facebookpagina's die opgericht worden om alcoholcontroles te omzeilen). Niets is erger dan drinken en rijden, doch dit wordt dan door velen wel gedoogd. Als ik zie dat een kleine stad al bijna 10000 volgers heeft die mekaar verwittigen, da's pas erg. Het is dus aanvaardbaarder geworden om met een half stuk in uw kl..n de baan op te gaan, als je je maar houdt aan de snelheden. En dan denken dat alcohol, in tegenstelling tot wat velen denken of verkondigen, nog steeds de belangrijkste doder is in het verkeer. Bij 1 op 7 ongevallen is er alcohol gebruikt, zo hoorde ik gisteren nog in het nieuws. Nultolerantie, met ne helderen kop in d'een otto. Ook niet met de alcohol van de avond voordien nog in het bloed.

                  Comment


                  • Ik ben daarin wel niet zoals de meesten: Van mij mag je gerust doorrijden, geen enkel probleem mee. Als je afkomt aan 160 km/h, ga je van mij niet veel last hebben want ik rij toch rechts, en stel dat ik aan het inhalen ben dan ga ik nadien zo snel als mogelijk opzij. Wil je op al die banen met onnozele snelheidslimiet van 70 km/h 100 rijden, zoals vroeger, haal me gerust in. Ik hou dan wel even uiterst rechts in m'n vak zodat je een goed overzicht hebt op tegemoetkomend verkeer. Leven en laten lever!
                    Ik heb voor mezelf uitgemaakt niet te snel te rijden omdat ik de overheid geen euro gun via boetes. Ik steek liever 100 euro in brand dan 1 euro te betalen aan boetes. Geloof me, ik zou liever heel hard door kunnen rijden. Maar ik plooi gemakkelijk voor autoriteit. Als ze morgen zeggen 50 rijden, dan zal ik ook 50 rijden, hoewel ik er niet mee akkoord ga en heel graag Weyts een halfuurtje zou martelen (maar dat doe ik niet, daar kan je een boete of straf voor krijgen! ).

                    Ik heb nooit mensen zoals Bart gesnapt. Hoe kom je aan zo'n verbruik? Je mag nog continu optrekken, sportief rijden,... eens je uw gewenste snelheid bereikt hebt hou je die toch gewoon aan? Rem je continu af om weer te kunnen optrekken of zit je continu in een stad rond te rijden?

                    Het verschil tussen een echte eco-rit en een rit waarbij ik bij het optrekken telkens tot tegen het rood ga en plankgas geef tot ik de gewenste snelheid bereikt heb is een dikke halve liter. Eens ik 70 rij of 90, hou ik dat gewoon aan. Wat moet ik doen? Toch in tweede gaan rijden om te kunnen zeggen dat ik 10 liter verbruik in plaats van 5,5?
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • Dat is niet zo moeilijk ze om een hoog verbruik te halen

                      Comment


                      • Als ge een stage plaats daarvoor zoekt kan ik wel iets regelen

                        Comment


                        • Tja, ik rij goed door maar kom toch ook aan een laag verbruik... Je kan tegenwoordig niet meer snel rijden. Met goed doorrijden bedoel ik, als het verkeer het toelaat om sneller te rijden. Maar in de praktijk kan je dat niet zoveel meer. Als er drie auto's voor mij aan 70 rijden, dan blijf ik daar ook achter. Je kan ze voorbijsteken en dan hang je gewoon terug achter een andere... Brengt niks op, beter ongestresseerd de voorligger volgen op een mooie afstand.
                          Maar ja, als ik kan rij ik door. Maar zal bvb nooit tegen 160 twee kort achter elkaar hangende wagens op de snelweg gaan passeren. Veel te gevaarlijk. Mensen verwachten geen hoge snelheden meer en zouden naar links komen. Ik laat me liever wat uitbollen als zo'n situatie zich voordoet dan voluit in de remmen te moeten gaan of erger. En zo blijft de rit nog comfortabel ook.
                          Ik heb niks tegen mensen die zich aan de snelheidslimieten houden. Wel tegen diegenen die er constant 20 km per uur onder zitten. Dat kan me dan wel weer enerveren. Je mag dan 90 en dan zijn er die toch 70 aanhouden... (zie dat hier op de N42 dagelijks, daar hebben ze trajectcontrole geplaatst waar je 90 mag en altijd zijn er die 70 moeten rijden)
                          Dus nee Tmothy zou me niet enerveren, helemaal niet. Ik moet anderen niet aanzetten tot het overtreden van de wet door ze op te jagen of zo... Maar als't veilig is zal ik misschien wel voorbijsteken lol

                          Comment


                          • Om het terug over benzine versus diesel te hebben...
                            gisteren een testrit gedaan met een octavia 1.0 TSI.
                            Deze motor is eigenlijk interessanter dan een diesel. Presteert gewoon prima, is stil, verbruikt niet meer dan een diesel met gelijke prestaties en is ook nog eens goedkoop in aanschaf, belastingen, verzekering... .
                            Begrijp eigenlijk niet, na het eens goed bekeken en onderzocht te hebben, dat zulke motorisaties zo weinig aandacht krijgen (op dit forum, in de media...) .
                            Eens gekeken op spritmonitor, voor de Golf:
                            1.6 TDI verbruik 5,4 liter
                            2.0 TDI 150pk 5,89 liter
                            1.0 TSI verbruik 5,69 liter

                            De 1.0 is ook nog eens het goedkoopst in aanschaf.

                            Je moet al zot zijn om nog een diesel te nemen in deze categorie wagen (Golf, Octavia, A3, Leon).
                            Andere merken hebben ook al een tijdje 1.0 driecylinders maar die van VW spant toch wel de kroon momenteel door de prima prestaties en een laag praktijkverbruik.
                            Het is eigenlijk gewoon interessanter dan diesel en hybride. In vergelijking met bv. de toyota prius komt de golf/octavia even duur uit als je alles optelt, maar de golf/octavia rijdt en presteert wel beter.
                            Zowat alle ervaringen op forums en testen die ik vind over deze motor zijn erg positief.
                            Aan iedereen die sceptisch is zou ik zeggen, maak eens een proefrit, je mond valt open van verbazing.

                            Comment


                            • Ja, ik ben heel sceptisch tov die driecilinders. Maar tegelijk ook erg onwetend...
                              We spreken er nu en dan over om de Scenic te vervangen. Is voor mijn vrouw. Ook zij gaat ervan uit dat een kleine benzinemotor niet goed rijdt. Zag bvb een hele jonge Grand Scenic met 1.2 benzinemotor (wel 4 cilinder turbo, 120 pk) en beiden hadden zoiets van tja, een 1.5 dci met 95 pk zal wel beter rijden. De wagen staat bij een particulier, dus zo eens een grotere testrit zit er niet in.
                              Zonder testrit zijn we moeilijk te overtuigen denk ik. Moeilijk om te switchen...

                              Comment


                              • Nja ik ken de 1.2 motor van renault ook niet maar hij zal het nooit halen tov de 1.0 TSI want dat is gewoon een hoogstandje. Deze is duidelijk beter dan de 1.2 TSI waar ik ook al mee gereden heb (en dat was ook al geen slechte motor, die alleen wel wat koppel mist).
                                Benzine turbo's zijn nog steeds in snelle evolutie en naar mijn idee lopen VW en BMW hierin voorop.
                                In een 218i active tourer kom je zeker niks tekort qua koppel en soepelheid , is dat geen optie? Zijn ook makkelijk 2e hands te vinden.
                                Een grand scenic met een 1.2 zou ik niet doen, puur kijkend naar de cijfers (0-100 in 11,9 seconden).
                                Een golf sportsvan 1.0 doet het aanzienlijk beter.
                                Last edited by sunking; 10/02/2017, 15:55.

                                Comment


                                • Ja, zo'n active tourer is ook te vinden. Rekenen op 20000 euro. Maar vind dit momenteel iets te duur. Onze oudste zoon heeft pas zijn rijbewijs en rijdt er ook mee... Die Scenic was 5000 euro minder... Alternatief is nog wat afwachten natuurlijk. Maar bij t laatste onderhoud was een injecteur kapot en vraag me nu af of de 3 andere gaan volgen. En zo'n injecteur kost wel wat.

                                  Comment


                                  • Pk s zijn misschien wel ongeveer gelijk .

                                    Maar de koppelcurve van zo een 1.0tfsi is gene vette , waardoor hij niet zo vlot zal aanvoelen op lage toeren. Daarin is een diesel nog altijd beter.

                                    Comment


                                    • Een 1.0 tfsi heeft een vlottere vermogensopbouw dan een 1.6TDI. Vanaf 1700 rpm 175 nm en van 2000 tot 3500 rpm 200nm. Hij is binnen dat toerenbereik ook erg stil en pakt heel soepel op.
                                      Ga er eens mee rijden als je mij niet gelooft.
                                      hij kan het uiteraard niet halen tegen een 1.4 tsi of 2.0 tdi met 150 pk.

                                      Comment


                                      • Zou het echt zijn dat over 4 jaar niemand nog een diesel wil kopen? Ik twijfel daar sterk aan eerlijk gezegd. Een diesel met een vergelijkbaar vermogen van een benzine zal sowieso zuiniger blijven. De veelrijder, en den bedoel ik +30k km per jaar, zal met diesel goedkoper rijden.
                                        Mijn vorige auto was een 530d xDrive, met een gemiddeld verbruik van 9,2 liter. Mijn huidige auto is een C450, benzine dus, met een gemiddeld verbruik van 12 liter.
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Ik denk dat ook niet, wat duur word komt exclusief, wat exclusief is heeft altijd een klantengroep

                                          Comment

                                          Working...
                                          X