Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
    Mijn punt is het volgende:
    Uw Golf 1.0 met DSG kost u (zonder omniumverzekering, diefstalverzekering enz..) in de veronderstelling dat je 15.000 km/ jaar rijdt en de wagen 5 jaar houdt met een verbruik van 6 l/100 km 34 eurocent / km.
    Een liter meerverbruik zou dit afgerond op 35,4 eurocent brengen... een jaarlijkse meerkost van zeggen en schrijven € 240. (op een jaarlijks totaalkost van € 5100.
    Persoonlijk vind ik dat relatief verwaarloosbaar, temeer ik er van uitga dat de meeste mensen minimum de eerste 2 jaar ook een omniumverzekering enz... bij nemen...
    Ja maar de aanschafprijs van de 1.5 TSI 150 pk is ook weer hoger (ongeveer 2500 denk ik)
    Dus het grootste verschil zit hem dan in de afschrijving en het voordeel alle aard (firmawagen). Dat scheelt samen iets van een 700 per jaar, samengeteld, of nog eens 3.5 cent per kilometer aan 20000 km per jaar. Brandstof alleen scheelt dan 1 cent per km dus idd dat valt bijna te verwaarlozen.

    Maar goed.. gezien dat de brandstofkost (litertje meer of minder) eigenlijk niet zo uitmaakt, en de accijnzen tussen benzine en diesel gelijkgeschakeld worden..
    waarom nog voor de diesel kiezen? Want daar ging dit topic over.
    Last edited by sunking; 08/07/2017, 20:49.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

      Maar goed.. gezien dat de brandstofkost (litertje meer of minder) eigenlijk niet zo uitmaakt, en de accijnzen tussen benzine en diesel gelijkgeschakeld worden..
      waarom nog voor de diesel kiezen? Want daar ging dit topic over.
      Omdat niet alle merken zo'n fantastische 1.0 driecilinder hebben.

      Veel hangt af welke auto je wil en welke eisen je er aan stelt denk ik.
      Ik wou een Espace. Ik vond de benzineversie te weinig koppel hebben.
      De diesel heeft dat volgens mij wel voldoende.
      Anderen mogen daar uiteraard anders over denken.
      Last edited by Maurice P.P.; 08/07/2017, 21:20.

      Comment


      • Busjes horen idd op diesel te rijden

        Comment


        • We vallen in herhaling, maar hoe zijn deze objectieve cijfers dan te verklaren?



          Volgens mij alleen door vooroordelen, die trouwens iedereen heeft, ook ikzelf, maar de cijfers zijn er nu eenmaal....

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
            We vallen in herhaling, maar hoe zijn deze objectieve cijfers dan te verklaren?



            Volgens mij alleen door vooroordelen, die trouwens iedereen heeft, ook ikzelf, maar de cijfers zijn er nu eenmaal....
            Raar, ik geloof het graag, maar het moet bij de proefritten mij dan toch een (subjectief) ander gevoel gegeven hebben.
            Het belangrijkste vind ik nog steeds dat mijn autootje (of bus volgens sommigen ) mij een vlot en comfortabel rijplezier verschaft. Misschien komt (of kwam) het doordat de diesel minder brutaal reageert?

            Comment


            • Omdat die 1.6 TCE gewoon geen aangename motor is, wat ze blijkbaar bij Renault beseffen. Is vervangen door een 1.8 met 225 pk en 300 Nm koppel. Koppel is ook veel vroeger voorhanden nu tov de 2400 toeren die de 1.6 nodig had.

              Comment


              • Ik heb nu twee testen gelezen van die 1,8... Blijkbaar geen verbetering. Ik denk dat Renault op motors het noorden wat kwijt is aan het raken.
                Met de1,6 heb ik zelf gereden een jaartje geleden, ik vond het nog wel een redelijk blok maar heb niet zo veel ervaring op benzinegebied.

                Testverslag drivr:
                Laten we het praktisch nut van een krachtig benzineblok in (fleetland) België buiten beschouwing, dan nog stelt de praktijktest teleur. Hard accelereren resulteert in een ongecontroleerd snuffelen van de voortrein, best te vergelijken met een losgeslagen drilboor die hopeloos naast de put trilt. Neen, de Espace laat zich veel beter met een zuinige 1.6 zelfontbrander rijden: die zet niet alleen een lager verbruik op de teller, maar past ook beter bij het serene karakter. De combinatie van de EDC-bak en het toegenomen vermogen bewijst wel zijn nut tijdens de zachtere hernemingen en de vele autostradekilometers – we gunnen het de Fransen.
                Last edited by SteakFriet; 09/07/2017, 14:56.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Senbrox Bekijk Berichten
                  Ik heb nu twee testen gelezen van die 1,8... Blijkbaar geen verbetering. Ik denk dat Renault op motors het noorden wat kwijt is aan het raken.
                  Met de1,6 heb ik zelf gereden een jaartje geleden, ik vond het nog wel een redelijk blok maar heb niet zo veel ervaring op benzinegebied.

                  Testverslag drivr:
                  Laten we het praktisch nut van een krachtig benzineblok in (fleetland) België buiten beschouwing, dan nog stelt de praktijktest teleur. Hard accelereren resulteert in een ongecontroleerd snuffelen van de voortrein, best te vergelijken met een losgeslagen drilboor die hopeloos naast de put trilt. Neen, de Espace laat zich veel beter met een zuinige 1.6 zelfontbrander rijden: die zet niet alleen een lager verbruik op de teller, maar past ook beter bij het serene karakter. De combinatie van de EDC-bak en het toegenomen vermogen bewijst wel zijn nut tijdens de zachtere hernemingen en de vele autostradekilometers – we gunnen het de Fransen.
                  Hoe kan dit een probleem zijn met de benzine en niet me de diesel die meer koppel heeft? Verbaast me toch wat.

                  Comment


                  • Mss heeft te benzine gewoon een meer explosieve vermogensopbouw, waar de voortrein niet mee overweg kan?
                    Voor zo'n espace lijkt eigenlijk de 1.6 dci met 130pk mss nog wel het beste, goedkoopste in aanschaf en verbruik en voldoende koppel om vlot mee te komen, met zo'n busje moet je ook niet gaan racen

                    Comment


                    • De 160 pk diesel rijdt vele beter. Mooier koppelverloop maar... in mijn ogen nog niet de ideale motor. De 'oude' motor 2.0 dCi175 die nu terug in de Koleos komt heeft een veel betere loopcultuur. Groter toerentalbereik, misschien een klein turbogat maar met de automaat zal je dit niet voelen.
                      Qua optrekken met de 1600 benzine kan ik zeggen dat de voortrein enorm zoekt. Stuur goed vasthouden dus. Maar de motor heeft veel te weinig koppel en op een te laat toerental. En 't is ne motor die heel erg hoog in de toeren zijn max vermogen levert. Niets voor een Espace dus, eerder voor...ja zijn roots, de Clio Sport.
                      En dan blijft er nog dat schokje aan 2400 toeren. Ik vond het enorm irritant. Zijn vele metingen op mijn motor gedaan, dit is vastgesteld door de techniekers en bewezen met hun computer. Ik zou vergoed worden en een diesel kopen tot men plots een andere nieuwe wagen ging testen en merkte dat die het ook deed. Dan bleek het plots een producteigenschap. Tja... Is dit de reden om er nu een 1.8 in te hangen ? Bewijst in ieder geval mijn gelijk, de 1.6 past niet in de Espace...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Senbrox Bekijk Berichten
                        Testverslag drivr:
                        Laten we het praktisch nut van een krachtig benzineblok in (fleetland) België buiten beschouwing, dan nog stelt de praktijktest teleur. Hard accelereren resulteert in een ongecontroleerd snuffelen van de voortrein, best te vergelijken met een losgeslagen drilboor die hopeloos naast de put trilt. Neen, de Espace laat zich veel beter met een zuinige 1.6 zelfontbrander rijden: die zet niet alleen een lager verbruik op de teller, maar past ook beter bij het serene karakter. De combinatie van de EDC-bak en het toegenomen vermogen bewijst wel zijn nut tijdens de zachtere hernemingen en de vele autostradekilometers – we gunnen het de Fransen.
                        Hier kan ik me enkel bij aansluiten, en omschrijft perfect mijn ervaringen die ik hierboven aanhaalde.
                        De 1.6 dCI 130 pk heb ik niet gereden; in de Espace hoort een automaat. (Die het in combinatie met de 160 PK-versie in mijn ogen uitstekend doet.)
                        De 2.0 dCi gaat het volgens mij niet echt veel beter doen in de Espace, ik ken de motor toch wel uit mijn Laguna. Geen klagen van gehad, maar vind de 1.6 bi-turbo minstens even leuk. Zou het kunnen omdat het koppel van de 1.6 dCi 40 Nm méér bedraagt dan van de 2.0 dCi ? Ik vermoed het.
                        Last edited by Maurice P.P.; 09/07/2017, 19:36.

                        Comment


                        • Als ik zo in de garages rond hoor worden er momenteel echt totaal geen diesels meer particulier verkocht.
                          Zouden al die jonge dieselwagens (1-2 jaar oud) die nog te koop staan binnenkort aan spotprijzen verkocht worden, omdat ze er anders niet meer vanaf geraken?
                          Verder vraag ik mij af of mensen zoals ik, die bijna 30k km per jaar doen zoveel goedkoper gaan rijden met een opgefokt benzineblokje.

                          Comment


                          • Met een benzine zal je met 30000km per jaar niet goedkoper rijden tot 2025.

                            Comment


                            • Hmmm, dat weet ik nog zo zeker nog niet hoor. Als de prijs van benzine en diesel volgend jaar al op hetzelfde punt staan, de aanschafprijs van diesel een stuk hoger ligt, de taks hoger ligt en de herverkoopwaarde lager ligt. Dan wordt een benzine snel interessanter hoor

                              Bij sommige wagens ligt het verbruik van de benzine slechts één liter hoger dan de diesel. Tegen 1,2 euro de liter, is dat met 30000 km 360 euro op jaarbasis. Met een gemiddelde meerprijs van 2000 euro voor een diesel haal je dat er al pas uit na meer dan 5 jaar. En dan moet je de taks en herverkoopwaarde nog gaan bekijken.
                              Last edited by Phate; 09/07/2017, 23:23.

                              Comment


                              • Bij de VW golf (meest verkochte wagen in Belgie) ligt het omslagpunt op 40000 km voor de 1.0 TSI versus de 1.6 TDI.

                                Bij aankoop zit je al aan 2500 meerprijs en 400 euro hogere BIV, samen goed voor een jaarlijks afschrijving van +/- 400 euro. Tel daar dan nog 200 euro verschil in jaarlijkse verkeersbelasting bij en je komt al aan een verschil van +/- 600 euro per jaar, zonder nog maar een kilometer gereden te hebben. Tel daar dan de brandstofkosten bij en je weet ongeveer waar het omslagpunt ligt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  Hmmm, dat weet ik nog zo zeker nog niet hoor. Als de prijs van benzine en diesel volgend jaar al op hetzelfde punt staan, de aanschafprijs van diesel een stuk hoger ligt, de taks hoger ligt en de herverkoopwaarde lager ligt. Dan wordt een benzine snel interessanter hoor

                                  Bij sommige wagens ligt het verbruik van de benzine slechts één liter hoger dan de diesel. Tegen 1,2 euro de liter, is dat met 30000 km 360 euro op jaarbasis. Met een gemiddelde meerprijs van 2000 euro voor een diesel haal je dat er al pas uit na meer dan 5 jaar. En dan moet je de taks en herverkoopwaarde nog gaan bekijken.
                                  Tja, mensen die tweedehands kopen vinden nog geen zuinige benzines. En nu is het goedkoop diesels kopen... iedereen doet ze weg.
                                  Dus dat omslagpunt is niet voor iedereen hetzelfde...

                                  Comment


                                  • Nee dat is zeker waar! Ik had het nu enkel over nieuwkoop.

                                    Comment


                                    • Ik heb nu een Mazda 6 diesel op het oog van 1 jaar oud met 15000 km op de teller, vraagprijs 22k euro, nieuwprijs was bijna 33K. Toch wel een goeie deal volgens mij.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL
                                        De 160 pk diesel rijdt vele beter. Mooier koppelverloop maar... in mijn ogen nog niet de ideale motor. De 'oude' motor 2.0 dCi175 die nu terug in de Koleos komt heeft een veel betere loopcultuur. Groter toerentalbereik, misschien een klein turbogat maar met de automaat zal je dit niet voelen.
                                        Qua optrekken met de 1600 benzine kan ik zeggen dat de voortrein enorm zoekt. Stuur goed vasthouden dus. Maar de motor heeft veel te weinig koppel en op een te laat toerental. En 't is ne motor die heel erg hoog in de toeren zijn max vermogen levert. Niets voor een Espace dus, eerder voor...ja zijn roots, de Clio Sport.
                                        En dan blijft er nog dat schokje aan 2400 toeren. Ik vond het enorm irritant. Zijn vele metingen op mijn motor gedaan, dit is vastgesteld door de techniekers en bewezen met hun computer. Ik zou vergoed worden en een diesel kopen tot men plots een andere nieuwe wagen ging testen en merkte dat die het ook deed. Dan bleek het plots een producteigenschap. Tja... Is dit de reden om er nu een 1.8 in te hangen ? Bewijst in ieder geval mijn gelijk, de 1.6 past niet in de Espace...
                                        Ik heb met de diesel gereden en ik vind de stille benzine veeeeel beter passen bij de luxe van de Initiale Paris. Diesel is een pak trager ook, toen ik weer in de mijne stapte had ik het raketgevoel

                                        En voor verbruiksverschil moet je het ook niet gaan doen, die automaat 160pk stond op 7,6 liter gemiddeld.

                                        Vond de 6bak automaat ook minder verfijnd, vond dat die bruut opschakelde, dan doet mijn 7bak het een pak aangenamer.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Kavede Bekijk Berichten
                                          Ik heb nu een Mazda 6 diesel op het oog van 1 jaar oud met 15000 km op de teller, vraagprijs 22k euro, nieuwprijs was bijna 33K. Toch wel een goeie deal volgens mij.
                                          Klinkt als een goeie deal, hoewel ik jouw rekening niet kan maken. Er is geen vuistregel, gezien de tweedehandsmarkt waar je maar weinig goeie jonge benzinewagens vindt, of toch niet specifiek naar wat je op zoek bent (Mazda 6 break?).
                                          Mazda 6 vindt je wel in benzine, maar dan vaak iets ouder en/of sedan.
                                          http://occasions.autoscout24.be/?aty...ent=sort&dtr=s

                                          Of een Golf variant, die in benzine ook wel als stockmodel, directiewagen of jonge tweedehands te vinden zijn: http://occasions.autoscout24.be/?aty...ent=sort&dtr=s
                                          Last edited by sunking; 10/07/2017, 10:53.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X