Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

    Edit: De sharan van mijn ouders, zowel de eerste (2001) als de tweede (2009) zaten thans ook altijd rond de 7 liter. Die espace lijkt me dan echt wel veel te verbruiken gewoon?
    Die Espace was een 1600 benzine 200 pk. Vond dat nog ergens aannemelijk voor een benzinewagen. Maar ze hebben die wel redelijk snel afgevoerd en vervangen door een 1800 met 225 pk. Misschien is er een grens aan het downsizen, dat het op een gegeven moment niet rendabel meer is een kleinere motor te gebruiken ?

    Comment


    • Mijn totale verbruik staat op 8l/100km sinds ik men wagen heb op 4000km. Eerste 3k km gecombineerd qua afstanden en toen dacht ik wat zuinig wat stond aan dik 6. Toen hem gerodeerd was (in hoeverre dit moet) Sportiever beginnen rijden en zat richting de 10l soms. (Wel weinig autostrade)
      Vandaag naar het werk gereden zonder file tegen een dikke 5l/100km.

      Ik sluit me steevast aan bij de club dat rijstijl grotere verschillen geeft bij benzine tot diesel. Vorige diesel scheelde sportief of bompastyle max 2l/100km.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL
        Espace diesel: verbruik denk dat rond de 8,5 liter was. Beetje gas geven is 11 liter.
        Mijn huidige diesel verbruik 7 liter, beetje gas geven 9 liter.
        Ik denk dat je Espace benzine bedoelt?
        Eigenlijk ligt dat nog steeds in lijn, procentueel gezien. De benzine verbruikt ongeveer 20% meer dan de diesel, en gas geven scheelt ook eens 20% bij beide.
        Natuurlijk in absolute euro's loopt dat wel op, 2 liter extra.

        Qua rendabiliteit van downsizen ... nja VAG toont met de 1.0 TSI in de Golf/Octavia/Leon/A3 dat het wel degelijk kan en ook de Ford 1.0 ecoboost die al wat langer op de markt is, is niet slecht.
        Ik denk dat vrij snel een groot deel van de nieuwe compacte middenklassers met een 1.0 turbo driepitter gaan rondrijden.
        Collega van mij heeft ook zo een A3 sedan in leasing, met de 1.0 TSI, dus ook bedrijven beginnen richting benzine te verschuiven.

        Op dat vlak vind ik dat ze het beter doen dan BMW die bv. in hun instapmodellen een 1.5 3 pitter legt die nauwelijks minder verbruikt dan de oude 1.6 4-pitter.
        BMW heeft eigenlijk gekozen voor een aanpak waarbij al hun motoren bestaan uit cylinders van 500cc, om zodoende zoveel mogelijk onderdelen te kunnen delen, of het nu een 3 cylinder naft of 6 cylinder diesel betreft. Maar daarom is die 500cc geen ideale grootte voor een driepitter naft..
        zelfde verhaal voor volvo die een 2.0 voor hun T2 gebruikt, puur omdat ze dan alleen maar 2 liter motors moeten maken.

        Wat mezelf betreft, heb ik gekozen voor een iets kleinere auto zodat juist benzine rijden interessant wordt.
        Stel da'k opnieuw voor een D segmenter gegaan zou zijn, dan zou diesel op zich verleidelijk zijn, maar dan zit je ook weer een hogere aankoopprijs, verzekering, VAA etc... eigenlijk heb ik nu een lage aanschafprijs én nauwelijks meer verbruik van een diesel, en daardoor kon ik hem ook full option nemen zonder 40k neer te tellen (want daar ga je met een 318d wel snel naar toe en dan heb je nog steeds geen snelle wagen).

        Hmm... en als je 40k budget hebt... en je wil wat fun... dan is een Golf GTI toch interessanter dan een 318d, of nie? die GTI is zelfs nog een paar duizend euro goedkoper, kunt ge al wel wat naft van kopen
        Last edited by sunking; 10/07/2017, 23:02.

        Comment


        • Ja sorry mensen, Espace benzine Goed gezien Sunking

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten



            Hmm... en als je 40k budget hebt... en je wil wat fun... dan is een Golf GTI toch interessanter dan een 318d, of nie? die GTI is zelfs nog een paar duizend euro goedkoper, kunt ge al wel wat naft van kopen
            Je moet wel gaan vergelijken tussen benzines en diesels uit dezelfde merken en types, met vergelijkbare vermogens hé. Een Subaru WRX Sti puurt 300 Pk uit een vierwielaangedreven 2.5 boxer. Bakken fun dus... voor de prijs van een 320d met twee opties ofzo.

            Comment


            • Hmm... nen 730d kost dan weer 86000 euro nieuw (zonder opties). Dan is de brandstof eigenlijk toch maar een fractie van de kost. Pak 10.000 euro afschrijving per jaar, en als ge nu 10 liter naft zou verbruiken aan 1.3 euro per liter, 30000 km per jaar, dan is dat 3900 euro. Diesel ipv naft zou u dan +/- 1000 euro per jaar besparen, dus 1/10 van de afschrijvingskost.
              Wat mij dan weer brengt bij http://www.autoforum.be/forum/auto-a...-van-een-wagen

              Comment


              • Da's in het voordeel rekenen van de benzine he 7 liter diesel aan 1,2 X 300 = 2520, is toch 1400 Euro wat op 5 jaar 7000 Euro oplevert. En dan moet ge al ne 740I gaan nemen die wel krachtiger maar ook een stuk duurder is in aankoop. Ook bijna 10.000 Euro profijt. Dan nog de meerprijs voor uwen omnium op 10.000 Euro.

                Comment


                • Mijn conclusie, koop je tweedehands... dikke diesel.
                  Koop je nieuw, kleine benzine of kleine diesel bij veel autosnelweg.

                  Anderen zijn rekening maken is zinloos, zeker nieuw met tweedehands vergelijken, klein en groot...

                  golf TDI vs tsi is niet dezelfde als 730d vs 740i ... soms moet je discuties loslaten omdat ze zo uit de context worden getrokken om gelijk te halen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                    Da's in het voordeel rekenen van de benzine he 7 liter diesel aan 1,2 X 300 = 2520, is toch 1400 Euro wat op 5 jaar 7000 Euro oplevert. En dan moet ge al ne 740I gaan nemen die wel krachtiger maar ook een stuk duurder is in aankoop. Ook bijna 10.000 Euro profijt. Dan nog de meerprijs voor uwen omnium op 10.000 Euro.
                    je moet dan wel appelen met niet-peren vergelijk hé

                    neem dan als voorbeeld een 5 reeks: 530i = 55000 euro, 530d is 5000 euro duurder. Met 5000 euro kunt ge lang doen om het brandstofverschil op te soeperen.
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                    Comment


                    • en als je dan het argument bovenhaalt van "ja maar die 530i is een 4cilinder"

                      een 540i kost 62750, en 540d kost er 69000, daar is het nog meer ( er zit natuurlijk wel een xdrive op de diesel) maar het motorprijsverschil zal daar ook ergens rond de 5000 euro zijn.
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • En waarom zou je de 40d moeten nemen? Als je tevreden bent met de instap 6 cilinder... eeuwige discutie... om je punt te maken.

                        zet de 30i maar tov de 25d....
                        30d tov 40i
                        40d 50i
                        50d m5

                        Waarbij d staat voor zuinig en rationeel en i voor sportief en pret. Maar zeker niet goedkoper...
                        Last edited by ; 11/07/2017, 10:00.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          En waarom zou je de 40d moeten nemen? Als je tevreden bent met de instap 6 cilinder... eeuwige discutie... om je punt te maken.

                          zet de 30i maar tov de 25d....
                          30d tov 40i
                          40d 50i
                          50d m5

                          Waarbij d staat voor zuinig en rationeel en i voor sportief en pret. Maar zeker niet goedkoper...
                          om te vergelijken met benzine 6 pitter hé, daar is de instap de 40i
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

                            om te vergelijken met benzine 6 pitter hé, daar is de instap de 40i
                            30d vs 40i dus... 3000cc en 6 cilinders... twee instap versies...
                            Marketinggewijs willen ze natuurlijk de 30i tov de 30d plaatsen...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

                              Anderen zijn rekening maken is zinloos, zeker nieuw met tweedehands vergelijken, klein en groot...

                              golf TDI vs tsi is niet dezelfde als 730d vs 740i ... soms moet je discuties loslaten omdat ze zo uit de context worden getrokken om gelijk te halen.
                              Juist... ik nam dit voorbeeld om aan te tonen dat je hier alle richtingen mee uitkan. Iedereen kan op de één of andere manier zijn gelijk halen in dit geval.

                              Comment


                              • Eig kun je nooit een correcte vergelijking maken, t zijn verschillende beestjes.
                                de 30i zou 25i moeten heten.
                                De 40i zou 35i moeten heten.

                                Dus om er nog eens de draak mee te steken..

                                Ben blij dat voor diesel de instap 6 cylinder reeds volstaat voor een flinke dosis rijplezier. Bovendien nog eens gunstig in afschrijving, taks en onderhoud, win-win dus.

                                Bij benzine, volstaat een 3 pitter voor een sportieve sound en goede prestaties.
                                Als dat niet genoeg is neem je een 4 pitter waar je tot 250pk kan uithalen.
                                Voor de ultieme rijbeleving ga je voor een 6 pitter, waar geen enkele diesel tegenop kan.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Eig kun je nooit een correcte vergelijking maken, t zijn verschillende beestjes.
                                  de 30i zou 25i moeten heten.
                                  De 40i zou 35i moeten heten.

                                  Dus om er nog eens de draak mee te steken..

                                  Ben blij dat voor diesel de instap 6 cylinder reeds volstaat voor een flinke dosis rijplezier. Bovendien nog eens gunstig in afschrijving, taks en onderhoud, win-win dus.

                                  Bij benzine, volstaat een 3 pitter voor een sportieve sound en goede prestaties.
                                  Als dat niet genoeg is neem je een 4 pitter waar je tot 250pk kan uithalen.
                                  Voor de ultieme rijbeleving ga je voor een 6 pitter, waar geen enkele diesel tegenop kan.
                                  Tegen de facelift vervangen ze de 30d door een 4 cilinder, probleem opgelost...
                                  En krijgt de 20d het vermogen van de 25d, en vervalt de 25 d

                                  Comment


                                  • Bij mij valt het altijd te herleiden naar altijd benzine voor mij. Rij gewoon niet zo graag met een diesel. Die diesel mag dan duidelijk sneller zijn dan de benzine, ik kies toch de benzine.

                                    Toen ik mijn Tipo kocht heb ik ook uitgebreid testgereden met de 1.6 Multijet 120 pk. Die is op alle vlakken 'beter' op papier 25 pk meer dan mijn 1.4i, 210(!) newtonmeter meer koppel, zuiniger,... maar het klikte gewoon niet.
                                    Hij was 'amper' 3000 euro duurder vergelijkbaar uitgerust, en bood 'meer' op alle vlakken...

                                    Nu rij ik met de trage instap-1.4 benzine. Ik ben maar wat blij de keuze gemaakt te hebben: enorm veel stiller en veel meer akoestisch comfort (Ok, een Duitser zal beter geïsoleerd zijn), boven 4000 toeren leuk geluidje, naald kan naar 6500 toeren, geen stank tijdens tanken en geen vrees/last voor dieselgerelateerde problemen. Loopt ook 35 km/h in vierde in de stad aan 1100 toeren. Neen, snel is hij dan niet.

                                    Of het goedkoper is? Heb het eens uitgerekend, de 1.3 diesel kwam na 6 jaar goedkoper uit (alles meegerekend, taks, brandstof, duurdere aankoop en onderhoud, restwaarde '0'), de 1.6 diesel duurder, de 1.4 benzine middenin (telkens een trapje van ongeveer 1500 euro, dus de 1.6 diesel kwam zo'n 3000 euro duurder uit dan de 1.3 diesel).

                                    1500 euro over een geprojecteerde tijd van 6 jaar, wat is dat nu... dan koop je toch gewoon waar je zin in hebt?

                                    Voor ik commentaar krijg op 'restwaarde 0'... het is koffiedik kijken welke brandstof het interessantst zal zijn. Vroeg was dit diesel, binnen 2 jaar misschien benzine en binnen 6 jaar misschien geen van de twee door fiscale penalisaties voor verbrandingsmotoren. Wie zal het zeggen.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • Mini, Tipo, enz zijn auto's die een benzine nodig hebben... Geluidsisolatie minimaal, laag gewicht,... Een diesel past hier gewoon niet in.

                                      Comment


                                      • Geldt ook voor een octavia, weinig isolatie dus de 1.6 TDI is daar behoorlijk rumoerig in.

                                        Comment


                                        • Klopt.

                                          Door dat lage gewicht kan je ze ook perfect heel zuinig rijden.

                                          Wat ik hier ook al meermaals zat voorbijkomen en wat klopt, is dat moeite doen met een benzine om zuinig te rijden veel meer opbrengt dat dit met een diesel te doen, die stabieler is qua verbruik.
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X