Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het koppel van een deftig diesel blok (>= 2 liter) is aangenaam en zorgt voor een stabiel verbruik.
    'k heb eens een tijdje een ford focus 1.6 diesel geleend, weinig koppel onderin, verbruikte 7 liter als je die een klein beetje ging belasten.
    Maar soit, uiteindelijk heeft alles gewoon zijn specifieke voor- en nadelen.

    ...

    ...

    ...

    ...




    Behalve de 1.0 TSI, die heeft alleen maar voordelen

    Comment


    • Dus, met een ei onder het pedaal rijden...

      Comment


      • Neen, normaal optrekken, soms zelfs alles geven en de toegestane snelheden rijden, er wel op lettend dat je in de juiste versnelling zit (geen 70 in 4de maar in 5de of 6de) en remmen op de motor en anticiperen. Dat doet al wonderen.
        En meer bij een benzine dan een diesel.

        Als ik sommigen zie hun snelheid aanhouden tot net voor het licht en dan hard remmen om vervolgens weer hard op te trekken, stel ik me vragen. Ik los gas, kom naar 3de, trek even tot 5000 toeren en tegen dat ze me voorbij vliegen zit ik aan het volgende licht. En dat is een PAK zuiniger dan uit volledige stilstand moeten sprinten... en de remmen en banden slijten veel minder!

        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Nee want een litertje meer of minder maakt toch niet zo veel uit in de totale kost dus koop je gerust een lichte naft en geef plankgas, scheelt toch maar een paar honderd euro per jaar

          Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
          Het blijft me verwonderen dat er mensen zijn die zo extreem veel belang hechten aan een liter meer of minder verbruik, terwijl aanschafprijs, taksen verzekering en onderhoud tientallen malen méér doorwegen dan een litertje benzine of diesel meer op het autobudget.
          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
          Geef mij toch een echte motor ipv een speelgoed... ook zal hij een litertje meer drinken. Ik heb geen plezier in het vertellen hoe laag mijn verbruik is als ik daarvoor moet inboeten in rijplezier

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Nee want een litertje meer of minder maakt toch niet zo veel uit in de totale kost dus koop je gerust een lichte naft en geef plankgas, scheelt toch maar een paar honderd euro per jaar




            Inderdaad, voor de gemiddelde Belg die 15.000 km/jaar doet scheelt dat litertje méér € 240/jaar.

            Comment


            • Ik weet da'k met mijnen zwaren diesel aan een mooie snelheid gisteren naar Maasmechelen ben gereden met een verbruik van 6,3 heen en 6,7 terug. En daar zitten hoge pieken tussen qua snelheid.
              Heb dat gedaan in alle comfort en rust met 6 cilinders en geen lawaai, zonder zelf te hoeven schakelen.
              T zal moeilijk worden om mij een kleine naft aan te spreken die ik nu met een tikkeltje gas bij hou en die even veel verbruikt (of zelfs meer aan die hoge snelheden). Anderzijds zou het ook moeilijk zijn mij een zes cilinder naft aan te spreken want ben er zeker van dat je aan 10 liter zit.
              Nu niet de commentaar dat je het ene niet mag vergelijken met het andere. Voor mij is dit een geweldige combinatie.

              Comment


              • Rijden zoals jij doet doe ik gemiddeld 1 keer per jaar, op de autobahn in Duitsland. Het verbruik boven 130 km/h is compleet irrelevant voor mij. Al zuipt hij dan 30 liter.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • Moet nu ook ni denken dat ik met het mes tussen mijn tanden rij hee
                  Die pieken haal ik als er stroken met weinig of geen verkeer is, dan duw ik eens goed door. Maar ik ga nooit kleven of ander agressief weggedrag vertonen.

                  Comment


                  • zo'n 730d is een zalig machien maar kost ook wel een veelvoud van een gemiddelde wagen. Tenzij tweedehands, maar 't onderhoud zal dan ook weer een aardige duit kosten.
                    Je kan bij de aankoop van een (nieuwe) auto gaan van 10.000 tot 100.000 euro, qua brandstof op 200.000 km kan je gaan van 13000 euro (5 liter verbruik) tot pakweg het dubbele (10 liter verbruik, 26000 euro, 10 liter) ...
                    op 't eerste zit een verschil van 90.000 euro, op 't tweede van 13.000. Maar vooral de afschrijving op ne nieuwe is rampzalig...

                    Comment


                    • Ik kocht de mijne als premium selection met ong 20.000 km aan de helft van de nieuwprijs. Blijft dan nog duurder dan de gemiddelde aankoop maar grootste afschrijving is eraf. Nu kon ik voor hetzelfde geld een nieuwe 520D kopen met redelijk wat opties maar voor mezelf vind ik nu de betere zaak gedaan te hebben. Dat hij wat meer kost in onderhoud en zo neem ik er graag bij. Ik ben ziek en kan geen verre reizen maken bvb.

                      Comment


                      • Oei, een ernstige ziekte?
                        Je hebt een goeie zaak gedaan neem ik aan, maar k zou toch niet de eerste eigenaar van die wagen geweest willen zijn.

                        Comment


                        • Nu toch al bijna 10 jaar thuis... Verbeterd er niet op maar ik klaag niet. Zijn mensen die het vele slechter hebben dan mezelf. Ben ondanks die tegenslag toch gelukkig.

                          Comment


                          • da's rot, maar 't kan idd erger, en zolang als ge nog van 't leven kunt genieten ...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Oei, een ernstige ziekte?
                              Je hebt een goeie zaak gedaan neem ik aan, maar k zou toch niet de eerste eigenaar van die wagen geweest willen zijn.
                              Meestal krijgen die 20% fleetkorting, en schrijven ze deze af in de vennootschap... Maak de rekening...
                              Liefst nog met Luxemburgse nummerplaten... Maar alles is relatief. Particulier, zie ik een 7 nog niet veel nieuw gekocht worden...

                              (firma's die 20 leasesletten kopen, en dan de 7 reeks voor de baas)

                              Comment


                              • en dan de zaak failliet, en de curator mag de 7 reeks verkocht zien te krijgen

                                Comment


                                • Deze kwam van een particulier, oudere mens... En weet het zeker omdat ik per toeval de verkoper van de wagen sprak toen die nieuw verkocht werd.

                                  Comment


                                  • Koning Albert... heeft een nieuwe besteld

                                    Comment


                                    • Ja wie weet lol... Is ook een Belgisch voertuig dus...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Koning Albert... heeft een nieuwe besteld
                                        Oei de EGR klep zal dan wel al vast zitten, de korte ritjes tussen paleis en brievenbus zijn niet goed voor een diesel.

                                        Comment


                                        • Ho maar die heb ik al lang proper geblazen zulle
                                          In feite doe ik de ideale verplaatsingen. Slechts 19000 km dit jaar, maar haast nooit file, bijna geen stadsverkeer en altijd afstanden van minstens 40 km. Dus is het verantwoord een diesel te hebben voor mij.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X