Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ja da's wel duur hee... Ja ook een zeer degelijk blok. Nu in de Espace van mijn vrouw in 130 Pk versie, had hem in Espace 150 en 175 PK en in de Latitude 175 PK

Comment

• Zijn natuurlijk dealer prijzen,er zijn goedkopere oplossingen.Problemen met deze motor zijn zeldzaam.
      Nu enkele maanden stond ik ook voor de keuze diesel vs benzine.Ik rijd jaarlijks +-25.000km,waarvan de meeste km's snelweg.Tot nu toe geen spijt gezien het koppel dat steeds beschikbaar is.
      Maar ik vrees dat het mijn laatste diesel zal zijn gezien de steeds strenger wordende regeltjes.

Comment

• Ook aan het zien voor een nieuwe wagen, meer bepaald nen 120i of d. De diesel is in mijn ogen veel toffer om te rijden, de benzine voelde me iets te lineair aan, waar je bij de diesel toch een grotere schop krijgt. Hoewel ze uiteraard even snel zijn.

Ikzelf doe tegen de 26.000km per jaar, waarvan 17.000km snelweg is. Tis een moeilijke keuze omdat de restwaarde toch altijd interessant is...

Comment

• Ik heb me ondertussen een nieuwe wagen besteld. Gekozen voor benzine omdat ik dieselen totaal beu ben. Dat wordt dus ongeveer 28k/jaar met een 1.4t van Hyundai ipv van een 18d rijden. Mijn brandstofbudget zal dus opgetrokken worden, maar een nieuwe diesel kopen wou ik echt niet. Het kan zijn dat ik me dit binnenkort beklaag
          Last edited by cooper s; 23/07/2017, 18:12.

Comment

• Als je verder kijkt dan alleen brandstofbudget zal het verschil wel meevallen hoor!
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              Als je verder kijkt dan alleen brandstofbudget zal het verschil wel meevallen hoor!
              Dat denk ik idd ook. Ik heb nu een verbruik van 5,7l/100 diesel (boordcomputer) en ik verwacht met de nieuwe benzine iets rond 7l gemiddeld te halen. Spijtig genoeg is de 1.4 van Hyundai blijkbaar niet zo zuinig als de 1.4/1.5 tsi.

Comment

• Waarom van een BMW naar Kia als ik vragen mag ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Waarom van een BMW naar Kia als ik vragen mag ?
                  Ik heb bij deze aankoop geen rekening gehouden met merken en badges. Ik wou een benzine break met automaat (dct in dit geval), open dak en zo veel mogelijk opties en garantie en dit alles voor een aanvaardbare prijs. Ik ben bij de Hyundai I30 wagon uitgekomen en heb die dan ook besteld. Ik heb een overwegend Duitse autogeschiedenis achter de rug met een Zweedse periode ertussen. Nooit gedacht dat ik ooit met een Koreaan zou rijden, maar ik heb daar vrede mee, meer zelfs ik kijk uit naar de levering

Comment

• Opkomende merken zijn in verhouding altijd beter! Zeker als je alles in rekening neemt.

Comment

• Ja, heb je absoluut gelijk in... qua garantie zit je heel goed nu. Maar is Kia tegenwoordig toch ook niet vrij duur tov ik zeg maar wat, een Golf of zo ?
                      Ik zeg niks over je keuze hee, Kia is enorm degelijk en de afwerking is ook op niveau. Maar vond het een vreemde wending vandaar mijn vraag. Had zelf gekeken naar een Kia voor mijn vrouw. Een SUV, weet de naam niet direct meer. En vond die toch nog prijzig. Vergeleek dan wel met een Renault Kadjar. Is uiteindelijk een jonge Espace geworden voor haar, gewoon omdat ze daar altijd het liefste mee gereden heeft

Comment

• Hyundai/Kia zijn idd niet meer zo goedkoop als vroeger. Ik heb mijn zoektocht naar een nieuwe wagen bewust heel breed gehouden. De Peugeot 3008, MINI Clubman, Golf variant en nog een paar modellen waren in the running. Maar ik ben op een punt gekomen dat ik liever een "volledige" Koreaan koop dan een merk waar ik opties die ik wil te duur betaal. Op mijn bestelde I30 mis ik (buiten adaptief onderstel) niets dat ik wou. Dat doen ze super de Aziaten.
                        Last edited by cooper s; 23/07/2017, 21:28.

Comment

• Topic openen zodra je hem hebt hee

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten

Dat denk ik idd ook. Ik heb nu een verbruik van 5,7l/100 diesel (boordcomputer) en ik verwacht met de nieuwe benzine iets rond 7l gemiddeld te halen. Spijtig genoeg is de 1.4 van Hyundai blijkbaar niet zo zuinig als de 1.4/1.5 tsi.
                            Dat komt omdat Hyundai /Kia als enige, altijd met een natte koppeling (tijdelijk slippende oliekoppeling) werken bij al hun modellen met dubbele koppeling

Alle andere merken gebruiken, "soms" een natte koppeling, maar alleen op hun zwaardere diesel versies (+/- vanaf 150 pk)

Bij VW / Audi dien je dan elke 60.000 km deze olie/filter te verversen.

Laat weten hoe deze auto (maat) u bevalt

Comment

• Ik blijf dit toch een moeilijke kwestie vinden.
                              Onderhoudskost van onze clio diesel ligt echt laag, denk ik.... 130euro voor een klein onderhoud en 250euro voor groot onderhoud.
                              Kan toch niet dat een benzine zoveel goedkoper is in onderhoud?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Comment

• De tegenstanders van diesel komen nu af met, de roetfilter moet ooit vervangen worden en dat kost €2000... enz...
                                Heb er nog geen moeten vervangen op meer dan 10 jaar rijden met roetfilter...

goedkopere diesels hebben ook goedkopere filters...

Comment

• Bij een diesel zal je je niet per se blauw betalen aan onderhoud, taksen... net zoals je je bij een naft niet per se zult blauw betalen aan brandstof beide zijn mogelijk en het verschil in totale kost zal meestal niet ver uit elkaar liggen.
                                  Alleen 'loont' het tegenwoordig niet zo snel meer om voor diesel te gaan, het omslagpunt ligt hoger. Maar het kan nog steeds, er zijn er genoeg die een diesel verkiezen omwille van het koppel en genoeg lange afstanden doen om geen problemen met de DPF te krijgen, of omdat tegenwoordig tweedehands niet zo duur zijn. Anderen verkiezen de naft omwille van geluid, toeren maken, ... Ieder zijn ding.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Bij een diesel zal je je niet per se blauw betalen aan onderhoud, taksen... net zoals je je bij een naft niet per se zult blauw betalen aan brandstof beide zijn mogelijk en het verschil in totale kost zal meestal niet ver uit elkaar liggen.
                                    Alleen 'loont' het tegenwoordig niet zo snel meer om voor diesel te gaan, het omslagpunt ligt hoger. Maar het kan nog steeds, er zijn er genoeg die een diesel verkiezen omwille van het koppel en genoeg lange afstanden doen om geen problemen met de DPF te krijgen, of omdat tegenwoordig tweedehands niet zo duur zijn. Anderen verkiezen de naft omwille van geluid, toeren maken, ... Ieder zijn ding.
                                    Toeren maken en geluid, en je niet blauw betalen aan brandstof in 1 quote...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RestUnknown Bekijk Berichten
                                      Ook aan het zien voor een nieuwe wagen, meer bepaald nen 120i of d. De diesel is in mijn ogen veel toffer om te rijden, de benzine voelde me iets te lineair aan, waar je bij de diesel toch een grotere schop krijgt. Hoewel ze uiteraard even snel zijn.

Ikzelf doe tegen de 26.000km per jaar, waarvan 17.000km snelweg is. Tis een moeilijke keuze omdat de restwaarde toch altijd interessant is...
                                      Iemand die me wat advies kan geven? Op internet staat dat het omslagpunt tegenwoordig 30.000km is, maar als ik wat bereken, is de BIV wel 400 meer, maar de verkeersbelasting maar 125 per jaar meer.

Extra aankoop is 1800 euro voor een diesel

benzinekost per jaar met een 8l/100 is 2500 euro tegen de huidige benzineprijs (is dit realistisch trouwens, aan de lichten en op rechte stukken trek ik wel graag op, maar daarna is het gewoon cruisen)
                                      dieselkost tegen 5l/100 momenteel 1340, als de prijzen gelijkgesteld worden 1560

Waarschijnlijk mis ik iets, maar als ik wat snel bereken kom ik op drie jaar al goedkoper uit met een diesel?

Comment

• Ik denk dat je het gemiddeld verbruik voor zowel benzine als diesel te laag inschat, zeker met je beschreven rijstijl. Als ik zou moeten kiezen (en ik wou geen diesel meer) uit een 20i en 20d zou ik nog steeds de diesel kiezen. Automaat er bij en dat rijdt super.
                                        Last edited by cooper s; 25/07/2017, 12:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Toeren maken en geluid, en je niet blauw betalen aan brandstof in 1 quote...
                                          Sorry idd, 1.0 TSI was ik nog vergeten te vermelden

Comment

Working...
                                          X