Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geef wat meer informatie, ik heb zelf in excel al lang geleden iets in elkaar geflanst om zo'n dingen te vergelijken, maar vooral qua verbruik sla je de bal toch zwaar mis denk ik. Er zijn geen vergelijkbare wagens waarbij de diesel 5 liter en de benzine 8 liter verbruikt. Bij een moderne wagen waarbij de benzine 8 liter verbruikt, zal de diesel ook al snel aan 6 a 6.5 liter zitten.

    Over welke auto's gaat het? Hoe lang denk je hier mee te rijden?

    Als ik tel tegen 8 liter en 6.5 liter dan is het al pas vanaf 6 jaar dat de diesel goedkoper zou zijn.
    Last edited by Phate; 25/07/2017, 13:45.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

      Sorry idd, 1.0 TSI was ik nog vergeten te vermelden
      Da weten we intussen

      Maar geluid en driecilinder in 1 zin doet me ook glimlachen lol

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
        Geef wat meer informatie, ik heb zelf in excel al lang geleden iets in elkaar geflanst om zo'n dingen te vergelijken, maar vooral qua verbruik sla je de bal toch zwaar mis denk ik. Er zijn geen vergelijkbare wagens waarbij de diesel 5 liter en de benzine 8 liter verbruikt. Bij een moderne wagen waarbij de benzine 8 liter verbruikt, zal de diesel ook al snel aan 6.5 liter zitten.

        Over welke auto's gaat het?
        Ik ken alvast eentje dat in de buurt komt... Espace V diesel tov benzine. Ok dan ga je zeggen dat de benzine meer vermogen heeft, anderzijds heeft de diesel meer koppel en dus rijplezier.
        Heb hem gehad, verbruik minstens 8,5 a 9 liter, diesel zal Maurice PP zeggen (ik schat 5,5 a 6 liter)

        Comment


        • Volgens spritmonitor, vanaf bwj 2014:

          Bmw 120i: 8,05 gemiddeld 10,52 max
          Bmw 120d: 6,15 gemiddeld 8,74 max

          5 liter voor diesel lijkt me dus wat optimistisch. Scheelt nog wel 2 liter natuurlijk.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

            Da weten we intussen

            Maar geluid en driecilinder in 1 zin doet me ook glimlachen lol
            Mij ook. Maar op een andere manier, we hebben het hier namelijk niet over een 1.2 tdi. Je mag er altijd eens naar komen luisteren

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

              Sorry idd, 1.0 TSI was ik nog vergeten te vermelden
              Dat hebt ge opzettelijk gedaan zodat ge het nog eens afzonderlijk kon vermelden en het beter op zou vallen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                Ik ken alvast eentje dat in de buurt komt... Espace V diesel tov benzine. Ok dan ga je zeggen dat de benzine meer vermogen heeft, anderzijds heeft de diesel meer koppel en dus rijplezier.
                Heb hem gehad, verbruik minstens 8,5 a 9 liter, diesel zal Maurice PP zeggen (ik schat 5,5 a 6 liter)
                algemeen gemiddelde 6,5 zou 'k zeggen, de éne keer wat minder, den andere keer wat meer (ah ja, want 't is gemiddeld)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                  Je mag er altijd eens naar komen luisteren
                  Gij wilt ons absoluut naar u lokken hé, 't begint op te vallen!

                  Comment


                  • Dan is't ongeveer 2 liter verschil hee, benzine tov diesel. Denk dat in het geval van grote wagens het verschil wel groter zal zijn ?
                    Is nog tamelijk veel Maurice, ik zit momenteel aan 6,7 met mijn BMW en toch goed doorgereden op de snelweg. Nooit onder de 140 a 145 per uur. Dienen auto is echt superzuinig, had zelf gerekend op een verbruik rond de 8 a 8,5 liter.
                    Heb me eens aan de max snelheden gehouden op een lange rit en ik had maar 5,8 verbruikt over een afstand van 90 km autosnelweg en secundaire weg.
                    Ik word er lyrisch van zoals Sunking lyrisch is over z'n Golf. Leuk dat we zo content zijn toch...?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Geef wat meer informatie, ik heb zelf in excel al lang geleden iets in elkaar geflanst om zo'n dingen te vergelijken, maar vooral qua verbruik sla je de bal toch zwaar mis denk ik. Er zijn geen vergelijkbare wagens waarbij de diesel 5 liter en de benzine 8 liter verbruikt. Bij een moderne wagen waarbij de benzine 8 liter verbruikt, zal de diesel ook al snel aan 6 a 6.5 liter zitten.

                      Over welke auto's gaat het? Hoe lang denk je hier mee te rijden?

                      Als ik tel tegen 8 liter en 6.5 liter dan is het al pas vanaf 6 jaar dat de diesel goedkoper zou zijn.
                      120i en 120d

                      Een 25.000km per jaar, 70% snelweg

                      Hoe lang, geen idee. Misschien dat ik na vier jaar hem inruil voor een nieuwe, kan zijn dat ik er ook zo lang mogelijk mee rondtoer, hier ben ik nog niet uit.

                      Comment


                      • Alles hangt af van de rijstijl en de ijver om weinig te verbruiken
                        Even gaan neuzen model per model in Spritmonitor, en alles wordt duidelijk
                        Boosdoener is meestal de rechter voet, en het gemiddeld verschil tussen benzine en diesel is inderdaad 2 a 3 liter, maar er zijn voorbeelden in beide richtingen : benzinerijders die zuiniger zijn dan dieselrijders, en dieselrijders die erin slagen om meer te verbruiken dan benzinerijders

                        Comment


                        • Begrijp niet hoe je in het huidige verkeer nog veel kan verbruiken. Gewestwegen 70 per uur en geen mogelijkheden tot inhalen. Enkel de snelweg kan je nog beetje doorgeven, als je zoals ik, niet of heel weinig in de spits rij. Vertrek sebiet naar zee se... coyotte zal weer opstaan lol. Heeft verleden week z'n abo nog opgebracht op de snelweg naar Leuven. Stonden te flitsen op een brug en Coyotte wist het Had er anders zwaar tegen gelopen zulle.
                          Wat ik wel minder vind is dat ze aan de wegwerkzaamheden zich niet aan de max snelheid houden. Niemand houdt zich eraan. Uit respect voor de werknemers zal ik daar niet te snel rijden. Ze kunnen dan maar denken da'k schrik heb op de versmalde rijstroken lol

                          Comment


                          • Uitgaande van spritmonitor (5.72 voor diesel en 7.85 voor benzine) en de gegevens die je zelf geeft :
                            Km
                            jaar 12500 15000 17500 20000 22500 25000 27500 30000
                            1 -2206 -2142 -2078 -2014 -1950 -1886 -1822 -1758
                            2 -2011 -1883 -1755 -1628 -1500 -1372 -1244 -1116
                            3 -1817 -1625 -1433 -1241 -1050 -858 -666 -475
                            4 -1622 -1366 -1111 -855 -600 -344 -88 167
                            5 -1428 -1108 -789 -469 -150 170 490 809
                            6 -1233 -850 -466 -83 301 684 1067 1451
                            7 -1039 -591 -144 303 751 1198 1645 2093
                            8 -844 -333 178 690 1201 1712 2223 2734
                            9 -650 -74 501 1076 1651 2226 2801 3376
                            Positieve cijfers : In het voordeel van de diesel, negatieve cijfers in het voordeel van de benzine.

                            Uitgaande van eenzelfde prijs voor diesel en benzine (zou eind volgend jaar het geval moeten zijn). En dit houdt natuurlijk geen rekening met een restwaarde. Met dat er nog steeds een groot aantal bedrijfswagens dieselwagens zijn, toekomstige wetgeving, huidige afstraffing van diesel, ... zal volgens mij de diesel een lagere restwaarde hebben dan de benzine. Er zal een groot aanbod zijn door alle bedrijfswagens die er nu nog steeds bijkomen in diesel en een klein aanbod van benzinewagens. Een benzinewagen zal volgens mij veel gemakkelijker verkocht worden binnen 4 jaar.

                            Dus na 4 jaar is de diesel goedkoper (verschil in aakoopprijs en taks goedgemaakt, uitgaande van éénzelfde verkoopprijs) bij 30000km.
                            Na 5 jaar bij 25000km.
                            Last edited by Phate; 25/07/2017, 15:58.

                            Comment


                            • Vraag me toch ook af waarom jullie denken dat een benzine direct 10 liter zuipt. Als ik bij mijn Tipo nog 2 liter minder zou verbruiken bij de dieselvariant, dan doe ik 1500 kilometer op een tank lol (Neen, de diesel haalt geen 3,7 liter)
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • 10l gemiddeld of max? Max is geen probleem hoor, is zelfs goed... Gemiddeld....

                                Comment


                                • Hier een overzicht na 8 jaar en 25000 km/jaar
                                  Aankoop BMW 1 reeks
                                  2.0 i 129 co² AT8
                                  Aankoop BMW 1 reeks
                                  2.0 d 103 co² AT8
                                  Aankoopprijs (basis) 30900 32700
                                  BIV 239 552
                                  VB *8 2904 3688
                                  Verbruik 8l à 1.25 à 25000 km *8 jaar
                                  Verbruik 6.5l à 1.25 à 25000 km *8 jaar
                                  20000

                                  16248
                                  Onderhoud, Autoweek bij 8 j /25000 km /jaar
                                  (zonder rekening te houden met defecten of herstellingen)
                                  8472
                                  9112
                                  Verzekering BA + Omnium (Autoweek) 9024 10184
                                  Totaal na 8 jaar 71539 72484
                                  Na 8 jaar is er dus een verlies van 945 € voor de dieselversie zonder rekening te houden met de herstellingskosten of herverkoopwaarde….

                                  Het brandstofverbruik waar velen zich op focussen, maakt dus slechts 27.9% benzine of 22.4% diesel van de kostprijs uit. (Vermits de taksen gelijk gezet worden, zal diesel dus een +/- 2 cent duurder worden als benzine)

                                  Ook het eventueel voordeel van een 2e hands auto is trouwen beperkt, want je rijdt er ook minder jaren /km mee, + de onderhoudskosten /defecten en BIV-wegen zwaarder door.
                                  (Hoe duurder de auto oorspronkelijk was hoe voordeliger, maar bij auto’s onder de 15000 € is er dikwijls zelf een nadeel i.p.v. een voordeel)

                                  Ps
                                  Met een Giulietta 1.4 i TCT 6AT 170 pk verbruik ik sinds aankoop slechts 6.2 l/100 km en op de laatste vakantie na 3500 km slechts 5.97 L/100 km. (boordcomputer is nog 0.2 l voordeliger)

                                  Comment


                                  • Wie zei alweer, dat zware diesels zouden blijven bestaan…

                                    Porsche geloofd er alvast niet meer in...

                                    Stopt Porsche binnenkort met de verkoop van dieselmotoren ten gevolge van de dieselgate en het negatieve imago dat hieruit voortvloeide? Volgens zijn CEO ligt dat scenario in ieder geval op tafel…

                                    Comment


                                    • Iets hogere onderhoud, dat vat ik, maar van waar komt het verschil in BA/Omnium?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                        Iets hogere onderhoud, dat vat ik, maar van waar komt het verschil in BA/Omnium?
                                        BA is hoger door het iets hogere vermogen van de diesel en Omnium (vooral) is duurder door de hogere aankoopprijs van de diesel.

                                        Een verzekeringsmaatschappij is nu eenmaal geen OCMW hé

                                        Zijn er veranderingen in de arbeidswetgeving? Benieuwd hoeveel die ene werknemer verdient? Haal meer uit je carrière en volg de actualiteit van Jobat op de voet.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Dan is't ongeveer 2 liter verschil hee, benzine tov diesel. Denk dat in het geval van grote wagens het verschil wel groter zal zijn ?
                                          Is nog tamelijk veel Maurice, ik zit momenteel aan 6,7 met mijn BMW en toch goed doorgereden op de snelweg. Nooit onder de 140 a 145 per uur. Dienen auto is echt superzuinig, had zelf gerekend op een verbruik rond de 8 a 8,5 liter.
                                          Heb me eens aan de max snelheden gehouden op een lange rit en ik had maar 5,8 verbruikt over een afstand van 90 km autosnelweg en secundaire weg.
                                          Ik word er lyrisch van zoals Sunking lyrisch is over z'n Golf. Leuk dat we zo content zijn toch...?
                                          Goh, die 6.5 is echt een gemiddelde.
                                          Op langere afstanden zonder file op autosnelwegen (aan de legale snelheid van 124 km/u op de teller = exact 120 km/u echt) zakt dat naar ongeveer 5,3.
                                          Regelmatig filerijden doet er geen goed aan, dan gaat het gemakkelijk naar 7,5 en soms iets meer; die degoutante start/stop zet ik wel af.
                                          Nu, de cx-waarde zal wel niet echt slecht zijn van de Espace, maar ik veronderstel dat uwe 7 op dat gebied iets beter scoort.
                                          'k Lig er niet van wakker en ik doe ook niet echt de moeite om zuinigheidsrecords te breken; maar telkens ik ga tanken reken ik het ongeveer na (boordcomputer is toch telkens ongeveer een halve liter optimistischer). 'k Vind dat hij betrekkelijk zuinig is en al bij al kan het me geen tuuuuut schelen of het een halve of zelfs een hele liter meer of minder is.

                                          Er had wel een iets grotere brandstoftank in gemogen; een litertje of 15 extra had een mooi rijbereik van +/-1000 km gegeven. Maar dat komt precies meer en meer voor dat de brandstoftank krimpt in nieuwere auto's...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X