OK, Maserati Ghibli ondertussen 2 jaar oud en bijna 70.000 km. Tijd om uit te kijken. En, jawel, we gaan er niet aan ontsnappen, the tax man verplicht ons te "elektrificeren". Is nog niet dringend, kan nog tijdje met de Ghibli verder, maar moet toch beginnen uitkijken.
Eerste een vooral: wat NIET: Tesla (full electric is voor mijn (nog) niet matuur genoeg en ik vind ze gewoon niet mooi), Volvo XC90 (niet mijn ding), Mercedes E, S, GLE of GLC (niet echt één van deze die mij super aanspreekt), BMW 530 (op zicht best OK, maar wil toch iets "exclusiever").
Blijven over volgens mij: Cayenne E-hybrid, Panamera E-Hybrid, BMW i8
Cayenne;
+: prijs (veel geld, maar van deze 3 de goedkoopste) en goede deals te doen momenteel.
+: mega praktisch, perfecte gezinswagen, op vakantie in zomer, skiën in de winter, fietsen meepakken, trekhaak,... alles.
+: Interieur: super mooi, kwalitatief interieur. Bi-color volleder bruin - crème is prachtig!
+: favoriet van mijn vrouw
-: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
-: ben persoonlijk minder fan van van SUV's, liever iets sportiever.
-: the big one uiteraard: er is een reden waarom je zaakjes kan doen: model verandert in September... Levering Juni, 4 maand later rij je met oud model, binnen 2 jaar ben je ruim de helft van je investering kwijt.
Panamera:
+: nieuw model, kan je jaren me rijden en blijft actueel.
+: mega prestaties
+: mooi interieur, exterieur ook best OK.
+: perfect voor gezin met 2 kids, ook om op reis te gaan, zomer of winter.
-: geen trekhaak --> fietsen meenemen ambetant (wij pendelen tussen A'pen en de kust en kids komen op leeftijd dat fiets uitstapjes mogelijk zijn, toch iets om mee rekening te houden).
-: toch wel duur, Iets boven de 120K, korting met veel moeite 3% en leveringstermijn één jaar.
-: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
-: toch wel echt groot
-: mijn vrouw vindt het ook een " grote loempe bak".
BMW i8:
+ Design, zowel interieur als exterieur. Wauw. Knap.
+: zitpositie, veruit de leukste om als chauffeur in te zitten. Echt, voelt als een echte sportwagen.
+: < 50 gr CO2, geen BIV, geen rijtaksen, minste VAA. Hierdoor allicht ook best bestand tegen eventuele regeringsmaatregelen die plug-in minder belastingvriendelijk zouden maken.
+: beste electro autonomie van de 3. Ik rij op een "standaard werkdag" 20km, kan met de i8 perfect volledig elektrisch.
+: veruit beste verbruik van de 3. Cayenne en Panamera ben je m.i. nog altijd 8 L/100 km kwijt, deze rijdt veruit het leukst en verbruik veruit het minst.
-: Prijs... Auch! Echt?? Met velgje + volledige lederen zetels = 146K.?? Enfin, na korting zal al ander verhaal zijn en uiteindelijk, aankooprijs is één iets, maar TCO is nog altijd veel belangrijker en daar zal de i8 waarschijnlijk wel als allergoedkoopste uit komen (moet nog eens één en ander berekenen).
- : main problem: praktische bruikbaarheid. Met 2 perfect. Met 3: zeker OK. Met 4:... Mjah, mijn kids zijn nu 5 en 6. Er is echt wel meer plaats dan in bvb een 911 achteraan, volgens mij kunnen de kids nog een aantal jaar vrij comfortabel vanachter zitten. Op het net vindt je ook redelijk veel berichten dat 2 kids echt wel OK is. Koffer (of wat er moet voor doorgaan: idem. Met 2 of 3 no issue, ook om boodschappen te doen of zo geen probleem, maar een week-end naar de zee met 4 + bagage... nope... Op reis gaan: ja, als de kids niet mee zijn, anders niet OK. Kun je met die vleugeldeuren makkelijk parkeren? Op het internet zie ik berichten dat dit perfect lukt, dat die eigenlijk niet meer plaats innemen van gewone deuren in de breedte. Andere berichten zeggen het tegenovergestelde.
Persoonlijk en "met het hart" zou de i8 de voorkeur wegdragen.
Ideeën? Ervaringen met één van de 3? Laat gerust weten!
Eerste een vooral: wat NIET: Tesla (full electric is voor mijn (nog) niet matuur genoeg en ik vind ze gewoon niet mooi), Volvo XC90 (niet mijn ding), Mercedes E, S, GLE of GLC (niet echt één van deze die mij super aanspreekt), BMW 530 (op zicht best OK, maar wil toch iets "exclusiever").
Blijven over volgens mij: Cayenne E-hybrid, Panamera E-Hybrid, BMW i8
Cayenne;
+: prijs (veel geld, maar van deze 3 de goedkoopste) en goede deals te doen momenteel.
+: mega praktisch, perfecte gezinswagen, op vakantie in zomer, skiën in de winter, fietsen meepakken, trekhaak,... alles.
+: Interieur: super mooi, kwalitatief interieur. Bi-color volleder bruin - crème is prachtig!
+: favoriet van mijn vrouw
-: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
-: ben persoonlijk minder fan van van SUV's, liever iets sportiever.
-: the big one uiteraard: er is een reden waarom je zaakjes kan doen: model verandert in September... Levering Juni, 4 maand later rij je met oud model, binnen 2 jaar ben je ruim de helft van je investering kwijt.
Panamera:
+: nieuw model, kan je jaren me rijden en blijft actueel.
+: mega prestaties
+: mooi interieur, exterieur ook best OK.
+: perfect voor gezin met 2 kids, ook om op reis te gaan, zomer of winter.
-: geen trekhaak --> fietsen meenemen ambetant (wij pendelen tussen A'pen en de kust en kids komen op leeftijd dat fiets uitstapjes mogelijk zijn, toch iets om mee rekening te houden).
-: toch wel duur, Iets boven de 120K, korting met veel moeite 3% en leveringstermijn één jaar.
-: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
-: toch wel echt groot
-: mijn vrouw vindt het ook een " grote loempe bak".
BMW i8:
+ Design, zowel interieur als exterieur. Wauw. Knap.
+: zitpositie, veruit de leukste om als chauffeur in te zitten. Echt, voelt als een echte sportwagen.
+: < 50 gr CO2, geen BIV, geen rijtaksen, minste VAA. Hierdoor allicht ook best bestand tegen eventuele regeringsmaatregelen die plug-in minder belastingvriendelijk zouden maken.
+: beste electro autonomie van de 3. Ik rij op een "standaard werkdag" 20km, kan met de i8 perfect volledig elektrisch.
+: veruit beste verbruik van de 3. Cayenne en Panamera ben je m.i. nog altijd 8 L/100 km kwijt, deze rijdt veruit het leukst en verbruik veruit het minst.
-: Prijs... Auch! Echt?? Met velgje + volledige lederen zetels = 146K.?? Enfin, na korting zal al ander verhaal zijn en uiteindelijk, aankooprijs is één iets, maar TCO is nog altijd veel belangrijker en daar zal de i8 waarschijnlijk wel als allergoedkoopste uit komen (moet nog eens één en ander berekenen).
- : main problem: praktische bruikbaarheid. Met 2 perfect. Met 3: zeker OK. Met 4:... Mjah, mijn kids zijn nu 5 en 6. Er is echt wel meer plaats dan in bvb een 911 achteraan, volgens mij kunnen de kids nog een aantal jaar vrij comfortabel vanachter zitten. Op het net vindt je ook redelijk veel berichten dat 2 kids echt wel OK is. Koffer (of wat er moet voor doorgaan: idem. Met 2 of 3 no issue, ook om boodschappen te doen of zo geen probleem, maar een week-end naar de zee met 4 + bagage... nope... Op reis gaan: ja, als de kids niet mee zijn, anders niet OK. Kun je met die vleugeldeuren makkelijk parkeren? Op het internet zie ik berichten dat dit perfect lukt, dat die eigenlijk niet meer plaats innemen van gewone deuren in de breedte. Andere berichten zeggen het tegenovergestelde.
Persoonlijk en "met het hart" zou de i8 de voorkeur wegdragen.
Ideeën? Ervaringen met één van de 3? Laat gerust weten!
Comment