Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische vereisen voor een elektrische wagen voor de liefhebber.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #22
    persoonlijk, wagen met 140-150 km per uur top,
    0-100 rond de 10s (ben geen stoplichtsprinter, heb daar niets bij), range rond de 250-300 km.
    Focus op comfort, laag gewicht (energie-efficiëntie), veiligheid, rijgedrag, ...

    Qua vorm, ik verwacht eigenlijk niet dat deze zo veel mogelijk lijkt op de huidige wagens met verbrandingsmotor. De andere technologie (compacte motoren, plaatsing ervan, ...) creëert mogelijkheden om de vorm anders te bekijken, en ik vergelijk ze dan ook niet met wagens met verbrandingsmotoren (of ten minste ik probeer het niet). Zo'n BMW I3 is inderdaad wat bizar als je die naast traditionele wagens zet, maar kan ik op zich wel appreciëren omwille van zijn innovatie. Zelfde met de huidige Prius of Mirai.

    Wat ik wel belangrijk vind is iets wat Dirk in zijn openingspost zei: batterijen makkelijk vervangbaar. Terwijl velen liggen te focussen op duurtijd van opladen, ligt daar misschien een antwoord:
    Ik ben niet geïnteresseerd om zelf voor opladen te gaan zorgen als dit 20 minuten gaat duren. Da's niet echt efficient, en als je bv. 15 min rekent per wagen, da's max 4 auto's per uur aan een oplaadpunt.
    Ik ben ook niet geïnteresseerd om eigenaar te zijn van 'mijn' batterijen. Ze zijn gewoon verpakte brandstof in het geval van een elektrische wagen.

    Waarom de zaken niet van een andere invalshoek bekijken: stoppen bij een station wanneer batterijen leeg binnen te raken en ze vervangen door een vers geladen set.
    Veronderstelt natuurlijk dat ze makkelijk vervangbaar zijn, en dit betekent dat er bepaalde standaarden (vorm, bevestiging, plaatsing, ...) moeten vastgelegd worden die ervoor kunnen zorgen dat je bijvoorbeeld in zo'n wagen een set kunt vervangen op pakweg minder dan 5 minuten. En dat betekent inderdaad dat je met misschien wel andere designs kan/moet afkomen dan de wagens die we vandaag gewoon zijn. Maar waarom niet ?
    Met wat apps kan je dan bv. ook reservaties vastleggen op je traject om een geladen batterijset te vervangen.
    Ik denk dat je minder oplaadpunten gaat moeten organiseren, maar een beperkter aantal batterijstations die overdag gebruik maken van een ruim arsenaal van zonnepanelen, windenergie en andere meer efficiënte energiebronnen (waterstof ?) etc. om die batterijsets op te laden.
    Je kan een beperkt aanbod van sets aanbieden, meer/minder range, met een variabele prijs.
    Wie wil kan eventueel thuis ook nog aan de lader hangen (bv. wie zonnepanelen heeft kan dan goedkoop bijtanken).
    Het kan ook een belangrijke bijdrage leveren om de aankoop van wagens serieus naar beneden te halen want je koopt eigenlijk geen batterijset meer.
    En gaat misschien ook leiden tot een betere recuperatie bij batterijen die end of life zijn (want ze passeren langs een beperkt aantal punten).

    Vraagt wel om over fabrikanten, overheden, ... heen, standaarden af te spreken, daar wringt het schoentje: globalisering ten spijt worden heel wat vraagstukken nog altijd heel fragmentarisch en bij verschillende spelers aangepakt met heel wat verspilling in R&D, productie, ... Dit wordt gewoon doorgerekend aan de consumenten.
    Standaardisering bij oplaadsystemen bij mobiele telefoons heeft een tijd geduurd, maar we staan in ieder geval al verder dan pakweg 10 jaar geleden.

    Als globalisering echt voor toegevoegde waarde zou zorgen op verschillende vlakken, dan moet dit door sneller doorvoeren van standaarden die op globaal vlak voordelen opleveren. Individuele (lees: marktspelers) belangen moeten sneller opzij geschoven worden.

    Wat ik me ook afvraag: wie ligt er hier wakker van verschil tussen elektromotoren in pakweg een Mercedes, Peugeot, Audi, BMW, Ferrari, ... ?
    Bij verbrandingsmotoren maakt dit deel uit van de merkidentiteit. Zien jullie dit voor elektrische wagens ook zo ? Of gaat het eerder om een bepaalde set die dan in wagens van verschillende merken te verkrijgen zijn (bv. vergelijkbaar met chipsets die in verschillende PC merken te verkrijgen zijn) ?

    Comment


    • #23
      wat is het verschil tussen een goedkope en een dure boormachine? bij veelvuldig gebruik zal de dure langer meegaan, bijmaximum vermogen gebruik zal ze blijven doen wat je vraagt zonder binnen de paar tellen te oververhitten en door te slippen etc. kan me wel inbeelden dat het bij electrische auto's een beetje de zelfde principes zullen zijn.
      lets have some more member berries

      Comment


      • #24
        Ik zou een Zoe kopen als ik zou durven. Bij ons als tweede wagen en louter gebruikt door mij om naar en van het werk te rijden.
        Ik doe elke dag 2x traject van ongeveer 80km enkel. Daarvan 70% autostrade, dus 160 km/dag dat moet lukken.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • #25
          Zoe en autosnelweg in 1 zin...

          Comment


          • #26
            Oei, ik was verward met de Twizy

            Comment


            • #28
              Rijbereik van 800km /opladen in max 10min/ aanhangwagen mogen trekken / en geen futuristische plastieken muesli-look

              Comment


              • #29
                Voor diegene die snel willen landen, zal waterstof/brandstofcellen de oplossing zijn...

                We bekijken de verschillende manieren van waterstofproductie, de kostprijs en de impact op milieu en omgeving.




                Last edited by ; 10/04/2017, 09:02.

                Comment

                Working...
                X