Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is volgens jou de brandstof van de toekomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Een 6 cilinder hoeft niet meer te verbruiken dan een 4 cilinder met gelijk vermogen hoor. De chauffeur is de doorslaggevende factor meestal.
    Alleen een een slimme bestuurder kan met een 6 cilinder minder kan verbruiken als een ""..."" bestuurder met een 3 cilinder.
    Want meer bewegende onderdelen betekent altijd meer verbruik en meer massa en slecht frontaal opp., betekent ook meer verbruik.

    Comment


    • #42
      Heb eens met een ford XR6 gereden in australie, ruime sedan maar niet ruimer dan pakweg een passat, was niet onder de 11 liter te krijgen qua verbruik en reed niet vlotter dan een 1.6 turbo 4cyl.
      Last edited by sunking; 15/04/2017, 21:04.

      Comment


      • #43
        collega ging net van een e60 525d 3.0 naar een eindereeks f10 525d 2.0, winst is enorm zegt hij...en dan nog een zoveel pk's extra en vinniger

        Comment


        • #44
          driepitter naftjes zijn de toekomst! over 10 dagen wordt de mijne geleverd

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

            Alleen een een slimme bestuurder kan met een 6 cilinder minder kan verbruiken als een ""..."" bestuurder met een 3 cilinder.
            Want meer bewegende onderdelen betekent altijd meer verbruik en meer massa en slecht frontaal opp., betekent ook meer verbruik.
            Ja maar die kleine motor zal op de snelweg bij hogere snelheden meer moeite moeten doen en zal op dat moment volgens mij meer verbruiken dan ene die weinig toeren draait op hoge snelheid.
            Op het Renaultforum zijn er velen die ontgoocheld zijn over het verbruik van hun driecilinder in vergelijking met hun vorige wagens

            Comment


            • #46
              Over wat voor wagens spreken we dan? De enige 3 pitter die renault heeft voor zover ik weet is een 0.9 TCE met 90 pk en een koppel van 140 Nm. Als je dat in een captur legt (redelijk hoge luchtweerstand), kan ik geloven dat je moeilijk onder de 7 liter geraakt.

              Comment


              • #47
                Ja inderdaad, zijn vooral die Capturrijders die klagen. Ook sommigen met ne Clio hoor je. Zuinig op de binnenwegen maar gulzig op de snelweg.

                Comment


                • #48
                  naar denemarken geweest om met de kinderen naar legoland te gaan. Op de heenweg hadden we 5.6 met onze 1.2l, 3 cilinder in de 308. Netjes cruisecontrol op 120. Op de terug wat harder gereden (stukken 140 en sneller) en kwamen we in totaal voor de gehele rit van 1650 km uit op 6.5.
                  Helemaal niet slecht me dunkt.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #49
                    Stirling engine ... als ze dat doorontwikkeld hadden.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Ja inderdaad, zijn vooral die Capturrijders die klagen. Ook sommigen met ne Clio hoor je. Zuinig op de binnenwegen maar gulzig op de snelweg.
                      Ook eens gekeken op spritmonitor. Renault lijkt z'n driecylinder technologie nog niet echt op punt te hebben... hebben ze gewoon van hun 1.2 motor een cylinder weggehaald en een andere krukas gestoken? Want de inhoud per cylinder is gelijk (300 cc), en waarschijnlijk net te klein om voldoende koppel te ontwikkelen bij een 3 pitter.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                        Ook eens gekeken op spritmonitor. Renault lijkt z'n driecylinder technologie nog niet echt op punt te hebben... hebben ze gewoon van hun 1.2 motor een cylinder weggehaald en een andere krukas gestoken? Want de inhoud per cylinder is gelijk (300 cc), en waarschijnlijk net te klein om voldoende koppel te ontwikkelen bij een 3 pitter.
                        Inderdaad, ze stoefen er niet op hee

                        Comment


                        • #52
                          ford en vw doen 333 cc per cylinder, das nog vrij ver van de 500cc, fiat twinait- is met zijn twee grotere cylinders ook niet zuiniger...er steekt ook meer achter dan de specifieke cylindergrootte

                          anderzijds was vroeger wel duidelijk ook dat de 2.0 zescylinders bij bmw ook altijd meer dronken dan de rest, maar hun 2.8 of 3.0 waren dan weer wel best in class

                          Comment


                          • #53
                            Blijft natuurlijk ook een raar verhaal, dat elektrisch rijden !
                            Dat wordt gepromoot...
                            Dat is groen rijden...

                            Yeah, right ! Die elektrische energie komt uit de meest vervuilende centrales.

                            De brandstof van de toekomst zal echt niet-vervuilend moeten zijn, voor de volle 100 %, van start tot einde.

                            Maar ook, d'er zit geen echte lijn in het zoeken naar alternatieven, lijkt wel dat heel wat constructeurs bezig zijn met het zoeken naar een - eigen - alternatief maar op veilig spelen met het elektrisch rijden.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Soul Bekijk Berichten
                              Blijft natuurlijk ook een raar verhaal, dat elektrisch rijden !
                              Dat wordt gepromoot...
                              Dat is groen rijden...

                              Yeah, right ! Die elektrische energie komt uit de meest vervuilende centrales.

                              De brandstof van de toekomst zal echt niet-vervuilend moeten zijn, voor de volle 100 %, van start tot einde.

                              Maar ook, d'er zit geen echte lijn in het zoeken naar alternatieven, lijkt wel dat heel wat constructeurs bezig zijn met het zoeken naar een - eigen - alternatief maar op veilig spelen met het elektrisch rijden.
                              Als iemand zijn dak/tuin vol zonnepanelen legt en dan elektrisch rijdt, wat is het probleem dan?

                              En het inzetten van kerncentrales bepalen we allemaal zelf door ons stemgedrag... als we elektrische energie aankopen moet het goedkoop zijn... het is tegenwoordig zo dat het transport van elektriciteit duurder is dan de elektriciteit zelf...
                              Last edited by ; 16/04/2017, 20:29.

                              Comment


                              • #55
                                2 voordelen van elektriciteit: het is op allerlei manieren op te wekken, en meteen bruikbaar om een efficiente motor aan te drijven.
                                De prius plug-in solar is weer een stap in de goeie richting: die kan effectief zijn range vergroten door de zonnepanelen op zijn dak.
                                bij brandstofcel moet eerst nog een omzetting naar elektriciteit gebruiken. Grootste nadeel blijft de opslag, maar ook dat wordt beter en beter.
                                Verder denk ik dat de oplossing toch eerder ligt in uitgebreide laadmogelijkheden dan in een grote actieradius, want accu's blijven relatief duur / zijn extra gewicht / slijten op den duur...
                                200 km range (of zelfs minder) zou moeten volstaan als je op elke parkeerplaats kan laden en je op de snelweg ook op korte tijd je batterij grotendeels kan laden.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  net te klein om voldoende koppel te ontwikkelen bij een 3 pitter.
                                  Zo'n mixer moet het hebben van zijn toerental, niet van zijn koppel.

                                  Comment


                                  • #57

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                                      Zo'n mixer moet het hebben van zijn toerental, niet van zijn koppel.
                                      Nu moet ik weer een lans gaan breken voor de 1.0 TSI want die heeft 200 Nm op papier, in de praktijk zelfs nog meer, en dat is voldoende om behoorlijk vlot te zijn zonder hoge toeren te maken.
                                      Daarstraks nog gereden met een atmo 1.2 driepitter (Polo 1.2), dat is wel een ramp, 112 Nm koppel, bijna 4000 rpm aan 120 km/h ... dan doet een honda jazz 1.2 het nog beter met 3300 rpm.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Koppel komen ze niet tekort, maar ik stel wel vast dat ze aan 130km wel bijna 3000 toeren draaien...

                                        een grotere cilinderinhoud heeft dan genoeg aan 1800 toeren...

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Ja inderdaad, zijn vooral die Capturrijders die klagen. Ook sommigen met ne Clio hoor je. Zuinig op de binnenwegen maar gulzig op de snelweg.
                                          Lucht en brede banden weerstand zal bij hogere snelheden ( + 110 km/u ) inderdaad, het voordeel van een kleinere motor totaal tenietdoen.

                                          Toch zijn dat juist 2 dingen die momenteel in de mode zijn (25% (mini) SUV verkoop momenteel + de mono volumes)
                                          Veel mensen kopen dan ook een auto als een kip zonder …. (net zoals de diesels vroeger)

                                          Er zullen in de toekomst inderdaad heel veel mensen zijn die klagen over het hoge verbruik van hun nieuwe benzinemotor….

                                          Onlangs hier nog op het forum: 306 1.6 TD t.o.v. Grand Scenic 1.2 Ti en dan nog verbaasd zijn over het een hoog verbruik, als uw nieuwe auto ruim 2 klasse groter is...!
                                          Terug naar de school sturen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X