Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is volgens jou de brandstof van de toekomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    De 0.9 TCe komt sowieso koppel tekort, hij heeft er zo goed als geen.

    Comment


    • #62
      Nen 218i zou theoretisch gezien 2550 toeren draaien bij 120 km / h, dus 2760 bij 130. Maakt die veel lawaai aan dat toerental?
      1.0 TSI zit nog iets hoger (2650 toeren bij 120), maar vreemd genoeg is die nog altijd zeer stil onder de 3000 (goede akoestische engineering!) en qua verbruik blijft het ook gunstig.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Koppel komen ze niet tekort, maar ik stel wel vast dat ze aan 130km wel bijna 3000 toeren draaien...

        een grotere cilinderinhoud heeft dan genoeg aan 1800 toeren...
        Je moet wel een verschil maken tussen met of zonder turbo (veel of weinig koppel)

        Een 1.2 Turbo zal nooit 3000 t /min draaien bij 120 km/u (max. 2800)
        Een 1.2 zonder turbo draait dat +/- 3300 t/m

        Mijn 1.4 turbo tje draait alvast slechts 2400 t/m bij 120 km/u

        Comment


        • #64
          Om de echte slijtage factor van een motor te vergelijken, moet je trouwens naar de zuiger snelheid kijken bij een bepaalde snelheid (zoals bij scheepsmotoren)
          Dat is dan in, meter per seconde
          Auto's met automatische versnellingsbak zijn dan altijd in het voordeel en inhoud of CC heeft veel minder belang

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

            Je moet wel een verschil maken tussen met of zonder turbo (veel of weinig koppel)

            Een 1.2 Turbo zal nooit 3000 t /min draaien bij 120 km/u (max. 2800)
            Een 1.2 zonder turbo draait dat +/- 3300 t/m

            Mijn 1.4 turbo tje draait alvast slechts 2400 t/m bij 120 km/u
            Zeg ik toch ook... alleen rijd ik aan 130...

            Comment


            • #66
              Als je een monovolume met driecilinder koopt, koop je inderdaad als een kip zonder... Hoort een goede motor in te zitten en men moet ook niet de zuinigste willen zijn. 900 cc in een auto, da's niks he. Misschien goed voor een lichte stadswagen.
              Ze gaan die lichte motortjes nu inbouwen in grote wagens of SUV's en inderdaad, dan verbruiken die veel. Op papier zuinig maar in realiteit... Die hebben wel genoeg vermogen maar te weinig koppel voor een grotere of zwaardere wagen.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Nen 218i zou theoretisch gezien 2550 toeren draaien bij 120 km / h, dus 2760 bij 130. Maakt die veel lawaai aan dat toerental?
                1.0 TSI zit nog iets hoger (2650 toeren bij 120), maar vreemd genoeg is die nog altijd zeer stil onder de 3000 (goede akoestische engineering!) en qua verbruik blijft het ook gunstig.
                Hij blijft stil en zuinig, al doen we er niet veel autosnelweg mee... de laatste keer zat hij rond de 6,4l op de autosnelweg aan 130... 5,8l heef er ook al eens opgestaan... enkel stad: 7,4l

                Comment


                • #68
                  Ik heb ook naar zo een lichtere motor zitten kijken, maar dan toch maar voor de Megane GT gekozen met 1.6 en 200 pk.

                  We zullen zien wat de toekomst gaat brengen, maar eerst nog wat jaren van de Megane genieten.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #69
                    geen kat die CNG stemt?
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                    Comment


                    • #70
                      LNG!!!


                      Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #71
                        Frietvet!

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Koppel komen ze niet tekort, maar ik stel wel vast dat ze aan 130km wel bijna 3000 toeren draaien...

                          een grotere cilinderinhoud heeft dan genoeg aan 1800 toeren...
                          Dan spreek je wel over een 6-cilinder. Die heeft dan toch meer ontstekingen per min dan de driecilinder.

                          Het optimum blijft een cilinder rond de 500cc, anders is er te veel warmteverlies, en bij het doorsneevermogen mag de turbo niet te hard blazen, anders gaat het verbruik te veel omhoog.
                          Vergeet niet dat een doorsnee auto slechts 25pk nodig heeft om constant 120 te rijden.
                          Die 200pk die je gebruikt om op te trekken spreek je slechts seconden aan. Als je daarvoor 6 cilinders inbouwt, dan moet je die ook mee doen bewegen als je maar 25pk nodig hebt.
                          In dezelfde auto zal een correct gedimensioneerde 4 cilinder altijd zuiniger zijn dan een 6 cilinder.
                          Wat niet wil zeggen dat het verschil heel groot moet zijn he.



                          Comment


                          • #73
                            binnenkort toch allemaal op waterstof?

                            https://nos.nl/artikel/2192724-neder...e-opslaan.html

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              binnenkort toch allemaal op waterstof?

                              https://nos.nl/artikel/2192724-neder...e-opslaan.html
                              Misschien koppelen ze er wel een waterstofcentrale aan om elektriciteit te maken...

                              Comment


                              • #75
                                Op de uitlaatgassen van de inzittenden verdomme

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Als je een monovolume met driecilinder koopt, koop je inderdaad als een kip zonder...
                                  Wie is hier de kip?





                                  Als je prestaties vraagt zal het verbruik, bij alle 3 hoog zijn.... maar in het dagelijks verkeer, zal de stoere 2.0i Haan, aanvoelen als een kuiken...

                                  ps
                                  Een kennis kocht pas zo'n Kadjar 1.2, welke duidelijk beter rijdt als zijn vorige Dacia Duster 1.5 dCi (110)
                                  Last edited by quovadis; 13/09/2017, 18:46.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Haha. De driepittertjes doen het goed qua koppel, daarom zijn ze zelfs in een X1 een populaire keuze. (16d)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Zo'n Kadjar 1.2... moet even naar het Renaultforum gaan lezen... Typisch voor zulke kleine motoren is dat ze hakerig rijden en dat hebben ze daar geweten met hun grote kas met koffiemolen erin. Regent klachten dat de motor stottert bij lage toerentallen. Uitleg Renault is dat je hoger in toeren moet. Vaarwel rijplezier... Zitte daar in uwe SUV met constant meer dan 3000 toeren of het spel begint te beven.
                                      Driecylinders, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik weet dat ze enkel verdedigd worden omwille van de aankoopprijs en gebruikskost (zulke lage taksen, dat rijdt direct een stuk beter). Geen wonder dat ze het in Holland goed doen. .

                                      Het begint voorzichtig, hebben hun wagen net gekocht en naarmate het topic vordert.... Amusement
                                      Last edited by ; 13/09/2017, 19:38.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Haha. De driepittertjes doen het goed qua koppel, daarom zijn ze zelfs in een X1 een populaire keuze. (16d)
                                        Ja, als tweede wagen is dat te doen. Maar als gezinswagen zou ik dan toch liever een gewone 1 kopen met een echte motor erin.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Zo'n Kadjar 1.2... moet even naar het Renaultforum gaan lezen... Typisch voor zulke kleine motoren is dat ze hakerig rijden en dat hebben ze daar geweten met hun grote kas met koffiemolen erin. Regent klachten dat de motor stottert bij lage toerentallen. Uitleg Renault is dat je hoger in toeren moet. Vaarwel rijplezier... Zitte daar in uwe SUV met constant meer dan 3000 toeren of het spel begint te beven.
                                          Driecylinders, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik weet dat ze enkel verdedigd worden omwille van de aankoopprijs en gebruikskost (zulke lage taksen, dat rijdt direct een stuk beter). Geen wonder dat ze het in Holland goed doen. .
                                          Het begint voorzichtig, hebben hun wagen net gekocht en naarmate het topic vordert.... Amusement
                                          http://www.renaultforum.nl/forum/hor...er-t21319.html
                                          Nu heb ik ook weer niet gezegd, dat zo’n Kadjar 1.2 het toppunt is. (bv t.o.v. een Giuletta TCT)
                                          Onder 2000 t/m is er niets, (daarna geen probleem meer) in tegenstelling tot mijn 1.4 i die bij 70/u altijd 1500 t/m draait en wel reageert op mijn gas

                                          Maar hij rijdt alvast stukken beter dan mijn kennis, zijn vorige Duster 1.5dCi tractor….waar je constant als een slaaf moet schakelen. (door het héél enge toerental waarin er koppel is: 2000 - 2500)

                                          In al die hoge zeepkisten word ik en velen anderen, als passagier op een lange rit trouwens zeeziek…
                                          • Parkeren was / is met beide ook een probleem, zelfs met achteruit-rij camera in de Kadjar….
                                          Ps
                                          De Renault 1.2 i is een 4 cylinder, daarom heeft hij ook minder koppel tov de Peugeot 3008 1.2 i


                                          Comment

                                          Working...
                                          X