Hallo,
Vriendin is richting fiat 500 aan het kijken als eerste auto in bezit (wel al vele jaren rijbewijs).
Een kleine auto want veel parkeren in Brussel, hip (persoonlijk), voordelig, zuinig, lage belastingen en verzekering.
Ze wilt wel voldoende pks, dus de enige opties zijn de 1.4 benzine en 1.3 diesel 95 pk, de Twinair (de nieuwe met meer pk is te duur) , 1.2 benzine en 1.3 diesel 75 pk zijn geen optie. De abarths zijn ook nog wat te duur, tenzij afgereden modellen.
De twee sterkste motorisaties zijn ook het zeldzaamst spijtig genoeg, en de 95 pk diesel bestaat pas sinds 2010.
Ik zag op autoweek klokje rond testen met 500tje met 300.000 plus km dus qua betrouwbaarheid maken we ons geen zorgen. En aangezien herstellingen relatief betaalbaar zijn, net zoals verbruik, schrikken we niet terug van de kilometerstanden van ca 100-120.000 die het meest voorkomen bij de modellen van rond 2010, en binnen ons budget.
Echter.
De vraag is diesel of benzine.
De 500 diesel is extreem zuinig, volgens spritmonitor een dikke 2 liter minder dan de 1.4 voor hetzelfde vermogen. (5 pv 7)
De auto gaat, atypisch voor een stadsauto, ook gebruikt worden voor hoofdzakelijk lange weekendritten tussen woonplaatst 1 en 2 (limburg naar west vlaanderen) en normaal gezien minder voor dagelijkse pendelritjes. Ideaal voor een diesel dus. We hopen het voertuig minstens 4 jaar te gebruiken. De restwaarde is dus niet zo essentieel. Na 4 jaar gebruik (minstens) verkopen voor misschien slechts 1500-2500 euro vind ik niet onrealistisch en niet problematisch. Het lijkt me niet aannemelijk dat de diesels dan helemaal waardeloos zouden zijn geworden.
De goedkoopste benzines zitten in aankoop ca 1500 a 2000 euro onder die van de diesel, maar zijn dan vaak ook 1 of 2 jaar ouder.
Fiscaal zijn er amper verschillen tussen de benzine en de diesel merkte ik in ene snelle simulatie. Ik kan me uiteraard vergissen.
Wat denken jullie puur rationeel?
(gelieve niet hier het ideologische pro of contra diesel of benzine debat te voeren, omtrent volksgezondheid e.d. ik ben ben me van dergelijke argumenten bewust :-))
Vriendin is richting fiat 500 aan het kijken als eerste auto in bezit (wel al vele jaren rijbewijs).
Een kleine auto want veel parkeren in Brussel, hip (persoonlijk), voordelig, zuinig, lage belastingen en verzekering.
Ze wilt wel voldoende pks, dus de enige opties zijn de 1.4 benzine en 1.3 diesel 95 pk, de Twinair (de nieuwe met meer pk is te duur) , 1.2 benzine en 1.3 diesel 75 pk zijn geen optie. De abarths zijn ook nog wat te duur, tenzij afgereden modellen.
De twee sterkste motorisaties zijn ook het zeldzaamst spijtig genoeg, en de 95 pk diesel bestaat pas sinds 2010.
Ik zag op autoweek klokje rond testen met 500tje met 300.000 plus km dus qua betrouwbaarheid maken we ons geen zorgen. En aangezien herstellingen relatief betaalbaar zijn, net zoals verbruik, schrikken we niet terug van de kilometerstanden van ca 100-120.000 die het meest voorkomen bij de modellen van rond 2010, en binnen ons budget.
Echter.
De vraag is diesel of benzine.
De 500 diesel is extreem zuinig, volgens spritmonitor een dikke 2 liter minder dan de 1.4 voor hetzelfde vermogen. (5 pv 7)
De auto gaat, atypisch voor een stadsauto, ook gebruikt worden voor hoofdzakelijk lange weekendritten tussen woonplaatst 1 en 2 (limburg naar west vlaanderen) en normaal gezien minder voor dagelijkse pendelritjes. Ideaal voor een diesel dus. We hopen het voertuig minstens 4 jaar te gebruiken. De restwaarde is dus niet zo essentieel. Na 4 jaar gebruik (minstens) verkopen voor misschien slechts 1500-2500 euro vind ik niet onrealistisch en niet problematisch. Het lijkt me niet aannemelijk dat de diesels dan helemaal waardeloos zouden zijn geworden.
De goedkoopste benzines zitten in aankoop ca 1500 a 2000 euro onder die van de diesel, maar zijn dan vaak ook 1 of 2 jaar ouder.
Fiscaal zijn er amper verschillen tussen de benzine en de diesel merkte ik in ene snelle simulatie. Ik kan me uiteraard vergissen.
Wat denken jullie puur rationeel?
(gelieve niet hier het ideologische pro of contra diesel of benzine debat te voeren, omtrent volksgezondheid e.d. ik ben ben me van dergelijke argumenten bewust :-))
Comment