Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 Benzine of Diesel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
    Diesel in een kleine auto is zo rumoerig. Een klein Italiaantje met een benzine-motor zou mijn voorkeur genieten.
    op lange ritten opgewarmd op autostrade zal dat wel meevallen denk ik?
    wel interessante opmerking overigens, heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden (het is dan ook niet voor mijzelf.. maar goed)

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Hey Fujin,

      Wijzelf (= ik en mijn vrouw) zijn enorme liefhebbers van Italiaanse wagens en hebben een Fiat 500 Lounge 1.2i als tweede wagen.

      De wagen is 3,5 jaar oud (nieuw gekocht) en heeft 44.000 kilometer. Ik rij er afwisselend per week mee, en rij dan naar mijn werk (2 x 25km per dag, secundaire wegen) + doe af en toe een langere verplaatsing over autosnelweg.

      Ik zou je vriendin proberen overtuigen om een lange(re) testrit te doen, met eventueel een stukje autosnelweg, met een 1.2i. Afhankelijk van wat je gewoon bent kan het wel meevallen. Die 69 pk moeten ook maar 840 kg auto trekken. Ikzelf vind het perfect doenbaar, vooral buiten de spits omdat je dan perfect snelheid kan aanhouden en je niet continu moet hernemen-vertragen-...

      Blok heeft een vrij lange 5de voor een kleine benzine en doet aan 120 km/h 3200 toeren. Er zijn veel stadswagens die slechter doen.

      Het probleem met de 1.4i is dat hij maar 2 jaar geleverd is. Je kijkt dan sowieso tegen een oudere auto aan. De TwinAir is volgens mij een goede match, maar een stuk duurder. Diesel zou ik niet doen, tenzij je echt niet kan leven met de karakteristiek van de benzinemotor.

      De 1.2i is een FIRE-blok, het blok krijg je niet kapot. Superbetrouwbare motoren die hun ding doen en geen schrik hebben van toeren. Ik rij er zeer graag mee.

      Op gebied van verbruik zitten wij (Spritmonitor) aan 5,97. Ik rij zuiniger (vaak tanks rond 5 liter), vrouw verbruikt meer (doet regelmatig ook ritjes van 2-3 kilometer).

      Let op:
      - uitlaat is een zwak punt. Durft na 3-4 jaar doorroesten. Je hoeft er geen goed exemplaar voor te laten staan, maar hou dan 300 euro opzij.
      - kijk de achterlichten na op vocht (kan je easy zelf fixen, licht losmaken, zakje silica erin en dag nadien droog).

      Ik hoor het graag als je wat meer wil weten!
      alvast bedankt voor uitgebreid antwoord!

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
        zonder rekening te houden dat een diesel meer biv en verkeersbelasting
        de verkeersbelasting is voor beide ca 200 euro en BIV 100.
        voor de 1.2 benzine scheelt het 50 euro per jaar, en BIV idem. Op 4 jaar scheelt dat dus 250 euro... en in het geval van gelijkwaardige benzine niets.

        begrijp uw punt dus niet helemaal maar soit :-)

        Comment


        • #24
          Hou rekening met het mogelijke verschil in onderhoud: DPF-olie is 50% duurder, bougies diesel kosten veel meer, mogelijke dingen die kapot kunnen gaan (EGR, DPF,...) kosten veel geld.
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • #25
            Het karakter van de 1.2 benzine past vind ik ook het beste bij de wagen. Niet te luidruchtig en bij momenten begint hij heerlijk te 'brommen'...
            Maar als je +20000 km doet met af en toe lange afstanden zou ik toch voor de diesel gaan, 95pk in zo een klein autootje is zelfs zeer aangenaam rijden.
            De motor zal iets luider zijn, maar gaat niet storen.

            Comment


            • #26
              Voor dat traject: de diesel. Die heeft meer koppel en zal aangenamer rijden op de autostrade.

              Ik hoor iemand zeggen "slechts 3200 toeren op 120 km/u" maar dat vind ik best veel als je dan van limburg naar w-vlaanderen moet rijden ieder weekend.

              Het onderhoud op een diesel is altijd gemiddeld iets duurder, maar daar staat tegenover (volgens mij dan) dat een diesel op hogere km standen betrouwbaarder is dan een benzine (tenzij je met de diesel natuurlijk maar 10k per jaar rond de kerktoren rijdt).

              Bovendien heb je op anderhalfjaar het verschil in aankoopprijs <=> verbruik teruggewonnen. Dus de resterende 2,5j boek je winst op't verbruik tov de benzine. Als je dan bijkomende kosten zou krijgen tov een benzine, heb je nog altijd een reserve.

              Een vriendin van mij heeft ook een 500 diesel (ik dacht dat 1.6) en is er tevreden van. Die motor pakt erg goed op vind ik, dus die 95pk diesel zal ook wel goed oppakken.

              Qua lawaai zou ik me niet teveel zorgen maken in't verschil diesel <=> benzine.
              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

              16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
              28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
              28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

              Comment


              • #27
                500 bestaat niet in 1.6 diesel, altijd 1.3.

                1.2i is niet versleten aan 200.000 km. Zie klokje rond, betrouwbaarheidstesten allerhande en mobile.de.

                Diesel zal goedkoper zijn op lange termijn als:
                - er geen verhoging van de dieselprijzen komt
                - je geen dieselgerelateerde kosten hebt (EGR, DPF,...)
                - de herverkoopwaarde niet drastisch daalt door nieuwe regels allerhande.

                Bij 120 km/h hoor je vooral wind- en afrolgeluiden, of je nu in de diesel dan wel de benzine zit.

                Db-meter gebruikt in mijn 500, geluid in 4de of 5de is even luid (evenveel Db, motorgeluid is slechts de achtergrond).

                Laat het vooral van de voorkeur van de eigenaresse afhangen.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #28
                  Wat is je budget? Bij Motor Village Delta stazt er een 0km Abarth voor 20k, geen idee wat je er nog van kunt krijgen.
                  Classic cars on demand

                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

                  - It's time to make your dream come true -

                  Comment


                  • #29
                    door drukke agenda gaat het moeilijk zijn de eigenaresse met alle motorisaties te laten rijden spijtig genoeg.
                    ik zag verrassend genoeg wel een deftige jonge twinair binnen ons budget, meestal liggen ze erbuiten.
                    volgens spritmonitor doet de Twinair het net met een liter meer dan de diesel en een liter minder dan de 1.4 (al is het dan wel met 15 pk minder )

                    betrouwbaarheid blijft uiteraard wel een vraagteken
                    wat denken jullie?
                    het is maar een optie; 95 pk diesel zoek ik hoofdzakelijk op maar de keuze is beperkt

                    Comment


                    • #30
                      ik zou haar ook nog wel een toyota iq willen inpraten.
                      90 pk diesel, japanse betrouwbaarheid, zuinig, nieuw duur maar tweedehands heel betaalbaar, en nog compacter.
                      ik ga haar daar alleen niet van weten te overtuigen vrees ik... mooi is hij niet natuurlijk

                      is wel euro 4 ; mag dus antwerpen niet meer binnen vanaf 2020. dat is een probleem,
                      om de een of andere reden is de fiat 500 een van de weinige diesels met euro 5 die nog tot 2025 in antwerpen binnen mag.

                      zelfs de A klasse na de facelift van 2007; die ik ook even heb zitten volgen, zijn allemaal euro 4 diesels
                      Last edited by ; 28/04/2017, 16:11.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten
                        Wat is je budget? Bij Motor Village Delta stazt er een 0km Abarth voor 20k, geen idee wat je er nog van kunt krijgen.

                        ze is nog studente (lange studies) plus eerste eigen auto (er zullen dus wel wat stoeprandjes en krasjes bij te pas komen de eerste jaren gok ik);, vandaar sowieso goedkopere. budget 5000 A 7000

                        Comment


                        • #32
                          Smart?
                          2021 Taycan 4S
                          2021 Lexus UX250h

                          Comment


                          • #33
                            Of een Punto 1.4?
                            Heb je toch meer auto voor je geld dan met een 500 imho, en toch nog steeds compact

                            http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...781?asrc=st|as
                            http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...124?asrc=st|as
                            http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...370?asrc=st|as
                            2021 Taycan 4S
                            2021 Lexus UX250h

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                              ik vind punto s heel leuke autos, maar die meet rond de 4 meter; dan heb je alternatieven zat natuurlijk in die klasse.
                              het punt is dat we echt vaak in hartje brussel moeten parkeren, en als je niet kleiner bent dan de gemiddelde auto kan je je niet in de zeldzame krappe plaatsjes zetten.
                              niks aan te doen
                              als het niet zo was kocht ik een ruime Mondeo; superb of weet ik veel wat :-)

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                Smart?
                                vooral autostrade kilometers, schijnt stuk minder stabiel te rijden en erg luidruchtig te zijn op de autosnelweg.
                                op alle andere vlakken zeker een goed alternatief

                                Comment


                                • #36
                                  wij hebben in onze opel corsa leswagens de 1.3 diesel van fiat steken met de volle 68 pk. Geen scheurijzers, maar de blokken zijn wel degelijk oerbetrouwbaar. De mijne heeft 226.000 km's, die van mijn collega 190.000km's. Buiten EGR klep is daar nog niets aangeweest. Nog steeds bij allebei de auto's de eerste koppeling + vliegwiel, totaal geen problemen met de versnellingsbak.
                                  En ze zijn vooral heeeeeeeeeel zuinig. Ik zit gemiddeld met die van mij rond de 4.3l en da's raar of zelden autosnelweg, laat staan stabiele snelheid.
                                  Vroeger had men hier de toyota yarissen met 1.4 diesel: op 200K rot versleten. Geen punch meer in de motor, versnellingsbak gewoon op.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik kan bevestigen dat de 1.3 diesels bij/van Fiat top zijn. Indien je een uitgebreide testrit wil met 500 1.2, PM!
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                      Ik kan bevestigen dat de 1.3 diesels bij/van Fiat top zijn. Indien je een uitgebreide testrit wil met 500 1.2, PM!
                                      super vriendelijk! zal het haar zeker laten weten.
                                      ooit met de automaat 69 pk gereden?

                                      Last edited by ; 29/04/2017, 01:56.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Nooit mee gereden. Me wel vaak laten vertellen dat het één van de beste semi-automaten is die er bestaan. Let op, nog steeds geen volledige automaat natuurlijk. Bakken zijn ontwikkeld om het koppelen over te slaan maar je kiest steeds zelf best wanneer te schakelen.

                                        In het geval van de 500 1.2i (wat je vaak leest): kalm rijden begrijpt de bak, alles geven ook. Iets tussenin geeft aarzelingen.

                                        Zeker een uitgebreide testrit doen alvorens een semi-automaat aan te schaffen (als in: als de berijder zich wil aanpassen aan de auto, topcombinatie. Als de berijder iemand is zonder enig mechanisch gevoel dan zal de bak ervaren worden als tekortkoming).
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • #40
                                          Ik zou, specifiek voor het profiel van je partner, durven zeggen: zeker te bekijken. Op de autosnelweg gaat de bak uiteraard gewoon in hoogste versnelling zonder meer, en in stadsverkeer gewoon zelf schakelen... Of kalm rijden.
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X