Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 Benzine of Diesel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiat 500 Benzine of Diesel?

    Hallo,

    Vriendin is richting fiat 500 aan het kijken als eerste auto in bezit (wel al vele jaren rijbewijs).
    Een kleine auto want veel parkeren in Brussel, hip (persoonlijk), voordelig, zuinig, lage belastingen en verzekering.

    Ze wilt wel voldoende pks, dus de enige opties zijn de 1.4 benzine en 1.3 diesel 95 pk, de Twinair (de nieuwe met meer pk is te duur) , 1.2 benzine en 1.3 diesel 75 pk zijn geen optie. De abarths zijn ook nog wat te duur, tenzij afgereden modellen.

    De twee sterkste motorisaties zijn ook het zeldzaamst spijtig genoeg, en de 95 pk diesel bestaat pas sinds 2010.
    Ik zag op autoweek klokje rond testen met 500tje met 300.000 plus km dus qua betrouwbaarheid maken we ons geen zorgen. En aangezien herstellingen relatief betaalbaar zijn, net zoals verbruik, schrikken we niet terug van de kilometerstanden van ca 100-120.000 die het meest voorkomen bij de modellen van rond 2010, en binnen ons budget.

    Echter.
    De vraag is diesel of benzine.
    De 500 diesel is extreem zuinig, volgens spritmonitor een dikke 2 liter minder dan de 1.4 voor hetzelfde vermogen. (5 pv 7)
    De auto gaat, atypisch voor een stadsauto, ook gebruikt worden voor hoofdzakelijk lange weekendritten tussen woonplaatst 1 en 2 (limburg naar west vlaanderen) en normaal gezien minder voor dagelijkse pendelritjes. Ideaal voor een diesel dus. We hopen het voertuig minstens 4 jaar te gebruiken. De restwaarde is dus niet zo essentieel. Na 4 jaar gebruik (minstens) verkopen voor misschien slechts 1500-2500 euro vind ik niet onrealistisch en niet problematisch. Het lijkt me niet aannemelijk dat de diesels dan helemaal waardeloos zouden zijn geworden.

    De goedkoopste benzines zitten in aankoop ca 1500 a 2000 euro onder die van de diesel, maar zijn dan vaak ook 1 of 2 jaar ouder.
    Fiscaal zijn er amper verschillen tussen de benzine en de diesel merkte ik in ene snelle simulatie. Ik kan me uiteraard vergissen.

    Wat denken jullie puur rationeel?
    (gelieve niet hier het ideologische pro of contra diesel of benzine debat te voeren, omtrent volksgezondheid e.d. ik ben ben me van dergelijke argumenten bewust :-))

  • #2
    Zoveel betalen voor een koekendoos. Ik zou voor iets anders kijken dan naar een wagen dat uit een chocolade eitje komt maar ja vrouwen zijn er gek van.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Zoveel betalen voor een koekendoos. Ik zou voor iets anders kijken dan naar een wagen dat uit een chocolade eitje komt maar ja vrouwen zijn er gek van.
      fijne waardevolle reactie weer.
      diesel of benzine is de vraag, indien geen bijdrage daaromtrent, waarom dan reageren?

      koekendoos is nodig want veel parkeren in hartje brussel => doe jij dat ook dagelijks met je voertuig die uit een ooievaarsei komt?

      alle alternatieven van die klasse zijn koekendozen.
      een klasse hoger is direct 4 meter, dan is je parkeer voordeel (klein gaatje vullen waar andere autos niet in passen) weer weg.

      Comment


      • #4
        Mijn vrouw heeft 3 jaar met een 1.2 benzine gereden. Ik was destijds zwaar voorstander van de 0,9 twinair motor (met de lekkere ronk), maar omwille van zorgen over betrouwbaarheid uiteindelijk voor de 1.2 benzine gegaan met 69pk. Die oude atmosferische blokjes zaten destijds al in de Tipo en vroeger maakte men daar al eens moppen over dat eerst heel de kas van de Fiat zou oproesten, voordat de motor het zou begeven . Moet zeggen dat die auto ons veel plezier heeft bezorgd en ik daar steeds heel graag mee gereden heb. In de stad reed dat door de korte versnellingen en korte draaicirkel zeer vlot. Echter op de autostrade zat die uiteraard al snel aan zijn maximum.

        Sinds kort is ze overgestapt naar een 500X met de 1.4 MultiAir 136 pk en dat rijdt een stuk soepeler, moderner, aangenamer, maar ben ervan overtuigd dat die motor minder betrouwbaar gaat zijn dan de Fiat FIRE motor.

        Ik zou op het gebied van motor steeds voor de benzine gaan, op voorwaarde dat ze natuurlijk niet te veel kilometers doet.
        Voordeel van de diesel is dat je koppel wat vroeger vrijkomt in lagere toeren, en doe je vaak lange afstanden doet zou ik dat wel overwegen.

        Probeer toch ook eens met de 1.2 te rijden: kost minder, voor de stad ZEKER voldoende, en voor de herverkoopwaarde is dat ook ideaal want meestal wordt dat gekocht door jonge vrouwen in de stad en dat publiek interesseert zich niet zo voor het aantal pks.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ma: Bekijk Berichten
          Mijn vrouw heeft 3 jaar met een 1.2 benzine gereden. Ik was destijds zwaar voorstander van de 0,9 twinair motor (met de lekkere ronk), maar omwille van zorgen over betrouwbaarheid uiteindelijk voor de 1.2 benzine gegaan met 69pk. Die oude atmosferische blokjes zaten destijds al in de Tipo en vroeger maakte men daar al eens moppen over dat eerst heel de kas van de Fiat zou oproesten, voordat de motor het zou begeven . Moet zeggen dat die auto ons veel plezier heeft bezorgd en ik daar steeds heel graag mee gereden heb. In de stad reed dat door de korte versnellingen en korte draaicirkel zeer vlot. Echter op de autostrade zat die uiteraard al snel aan zijn maximum.

          Sinds kort is ze overgestapt naar een 500X met de 1.4 MultiAir 136 pk en dat rijdt een stuk soepeler, moderner, aangenamer, maar ben ervan overtuigd dat die motor minder betrouwbaar gaat zijn dan de Fiat FIRE motor.

          Ik zou op het gebied van motor steeds voor de benzine gaan, op voorwaarde dat ze natuurlijk niet te veel kilometers doet.
          Voordeel van de diesel is dat je koppel wat vroeger vrijkomt in lagere toeren, en doe je vaak lange afstanden doet zou ik dat wel overwegen.

          Probeer toch ook eens met de 1.2 te rijden: kost minder, voor de stad ZEKER voldoende, en voor de herverkoopwaarde is dat ook ideaal want meestal wordt dat gekocht door jonge vrouwen in de stad en dat publiek interesseert zich niet zo voor het aantal pks.
          ik volg u volledig
          ik vind de 1.2 ook voldoende, we reden er al mee als huurwagen in Italië. (vond het zelf ook tof autootje)
          de twinair is idd niet interessant, Reeel verbruik is bijna dubbel van theoretisch en betrouwbaarheid minder bewezen.

          Maar haar kan ik er niet van overtuigen, ze gaat vooral lange autostrade ritten doen 2 x wekelijks en wilt reserve en rijdt graag vlot (ze reed ook al test met de abarth 140 pk).
          restwaarde is van minder belang omdat ze de auto minstens 4 jaar wilt bijhouden en we toch al tweedehands kopen.

          ik schat dat ze ieder weekend minstens 200 max 500 km gaat rijden, op uitzonderingen na. dus pak gemiddeld 350 x 50 = kleine 20.000 per jaar. Met benzine is dat toch al een 600 a 800 euro meer per jaar dan.

          Comment


          • #6
            mijn voorkeur zou gaan naar de benzine, zeker in 2ehands, niet dat de diesel slecht is(geen ervaring met deze motoren) maar benzine is simpele techniek, bij een oudere diesel heb je meer kans dat er onvoorziene kosten komen aan delen die op een benzine niet eens aanwezig zijn & eer je bvb1000€ aankoopverschil aan brandstofkost eruit haalt kan je al veel km rijden, zelfs aan 2l/100km verschil(=pakweg 3€/100km verschil, moet je al 33000km doen eer je het terugverdient hebt, zonder rekening te houden dat een diesel meer biv en verkeersbelasting zal kosten en meer aan onderhoud
            mijn autootjes:

            Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

            Comment


            • #7
              Met die kilometeraantallen zou ik dan ook voor een diesel gaan (De 1.3 95pk)
              Nog een tip: Dat bianco perla (parelmoer). Prachtige kleur, maar dat noemen ze ook de nachtmerrie van de carrossiers. Ooit de bumper moeten herspuiten en dat kleurverschil blijf je altijd zien.
              Wat ook wel tof is is dat kleurendisplay. Wij hadden destijds een stockwagen gekocht en die had nog die oranje lettertjes. Niets mis mee, maar dat kleurendisplay is wel leuk vind ik.
              Mooiste vind ik hem nog steeds met de 12 dubbelspaaks lichtmetalen velgen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                mijn voorkeur zou gaan naar de benzine, zeker in 2ehands, niet dat de diesel slecht is(geen ervaring met deze motoren) maar benzine is simpele techniek, bij een oudere diesel heb je meer kans dat er onvoorziene kosten komen aan delen die op een benzine niet eens aanwezig zijn & eer je bvb1000€ aankoopverschil aan brandstofkost eruit haalt kan je al veel km rijden, zelfs aan 2l/100km verschil(=pakweg 3€/100km verschil, moet je al 33000km doen eer je het terugverdient hebt, zonder rekening te houden dat een diesel meer biv en verkeersbelasting zal kosten en meer aan onderhoud
                dat van BIV en verkeersbelasting heb ik opgezocht en zie amper verschil zoals ik in openingspost vermeldde, tenzij ik iets fout heb gedaan natuurlijk!

                33000 km is ca 1.5 jaar, we zouden hem minstens 4 jaar houden.
                aankoopverschil is er raar maar waar amper, van 2010 kosten ze evenveel, je vindt wel goedkopere 1.5s vanaf 4500, maar die zijn dan van 2008 of 9 toen de 95 pk diesel nog niet bestond.

                vandaar dat ik hier tegen de algemene trend redeneer om diesel te prefereren, maar misschien kijk ik iets over het hoofd en vandaar mijn verzoek aan jullie om feedback natuurlijk.
                als het echt als stadsauto gebruik zou worden zou ik sowieso ook benzine als eerste overwegen, maar dat gaat het geval niet zijn.

                gaat dat echt veel schelen in onderhoud en reparatie kosten?

                Comment


                • #9
                  dpf, egrklep dieselinjectoren zijn al 3 dure onderdelen op een diesel die je bij een benzine niet hebt(ok je hebt een kat) maar aangezien er veel meer benzines rondrijden, vind je makkelijker een kat in 2ehands dan een dpf of egr, onderhoudsprijzen ken ik niet bij Fiat dus weet niet hoeveel duurder het onderhoud van een diesel is tov de benzine
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    zou ook eerder dieselen voor het rijplezier, en 20000km is niet zo weinig

                    Comment


                    • #11
                      Diesel in een kleine auto is zo rumoerig. Een klein Italiaantje met een benzine-motor zou mijn voorkeur genieten.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten

                        Met benzine is dat toch al een 600 a 800 euro meer per jaar dan.

                        Hoe kom je aan een meerkost van 800 Euro voor een benzine?? (en minder onderhoud / stukken /banden kost)

                        Diesel 20000 à 5 L/100 à 1.222 (10 c korting) = 1222 €
                        Benzine 20000 à 7.55L/100 à 1.339 (10 C korting) = 2022 €

                        Als je er vanuit gaat dat een benzine motor 51% meer verbruikt, als een diesel (misschien in de jaren 60)... is uw keuze allang gemaakt

                        ps
                        Verbruik van een TwinAir is vooral afhankelijk van het inzicht van uw rechtervoet. (idem MultiAir)

                        Comment


                        • #13
                          Ik zou ook diesel prefereren omwille van het rijplezier. Zo'n kleine atmo motor zou me niet veel zeggen... Tenzij je voor de turbomotor gaat en dat het een viercilinder is. Zou toch eens test rijden vooraf. Diesel moet je ook je rechtervoet niet zo in bedwang houden. Is niet leuk als je constant moet op je verbruik letten met een benzinewagen zoals hierboven gezegd wordt.

                          Comment


                          • #14
                            Die diesel, is dat hetzelfde als in de punto trouwens?

                            Comment


                            • #15
                              Hey Fujin,

                              Wijzelf (= ik en mijn vrouw) zijn enorme liefhebbers van Italiaanse wagens en hebben een Fiat 500 Lounge 1.2i als tweede wagen.

                              De wagen is 3,5 jaar oud (nieuw gekocht) en heeft 44.000 kilometer. Ik rij er afwisselend per week mee, en rij dan naar mijn werk (2 x 25km per dag, secundaire wegen) + doe af en toe een langere verplaatsing over autosnelweg.

                              Ik zou je vriendin proberen overtuigen om een lange(re) testrit te doen, met eventueel een stukje autosnelweg, met een 1.2i. Afhankelijk van wat je gewoon bent kan het wel meevallen. Die 69 pk moeten ook maar 840 kg auto trekken. Ikzelf vind het perfect doenbaar, vooral buiten de spits omdat je dan perfect snelheid kan aanhouden en je niet continu moet hernemen-vertragen-...

                              Blok heeft een vrij lange 5de voor een kleine benzine en doet aan 120 km/h 3200 toeren. Er zijn veel stadswagens die slechter doen.

                              Het probleem met de 1.4i is dat hij maar 2 jaar geleverd is. Je kijkt dan sowieso tegen een oudere auto aan. De TwinAir is volgens mij een goede match, maar een stuk duurder. Diesel zou ik niet doen, tenzij je echt niet kan leven met de karakteristiek van de benzinemotor.

                              De 1.2i is een FIRE-blok, het blok krijg je niet kapot. Superbetrouwbare motoren die hun ding doen en geen schrik hebben van toeren. Ik rij er zeer graag mee.

                              Op gebied van verbruik zitten wij (Spritmonitor) aan 5,97. Ik rij zuiniger (vaak tanks rond 5 liter), vrouw verbruikt meer (doet regelmatig ook ritjes van 2-3 kilometer).

                              Let op:
                              - uitlaat is een zwak punt. Durft na 3-4 jaar doorroesten. Je hoeft er geen goed exemplaar voor te laten staan, maar hou dan 300 euro opzij.
                              - kijk de achterlichten na op vocht (kan je easy zelf fixen, licht losmaken, zakje silica erin en dag nadien droog).

                              Ik hoor het graag als je wat meer wil weten!
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • #16
                                Verbruik opletten... meen je dat nu? Ik vraag me toch af hoe jullie allemaal rijden.

                                De 1.3 diesel heb Ik in mijn Doblo gehad, 7,5 jaar en 170.000 probleemloze km's. Dus wel een zeer goed blok. Alleen: benzine rijdt leuker!
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • #17
                                  Je zegt dat je altijd moet opletten om zuinig te rijden... Da's toch enerverend ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik let er quasi nooit op en doe gewoon op intuïtie. Snelheid aanhouden, af en toe laten uitbollen, en als ik zin heb doortrekken. Bij mijn diesel maakte dat ook anderhalve liter verschil, bij deze ook. Hét grootste verschil vind ik de lengte van de rit. Hoe korter, hoe minder makkelijk zuinig te rijden.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Trouwens: op verbruik letten en zuinig rijden is een beetje een hobby van me. Dat terzijde.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten


                                        Hoe kom je aan een meerkost van 800 Euro voor een benzine?? (en minder onderhoud / stukken /banden kost)

                                        Diesel 20000 à 5 L/100 à 1.222 (10 c korting) = 1222 €
                                        Benzine 20000 à 7.55L/100 à 1.339 (10 C korting) = 2022 €

                                        Als je er vanuit gaat dat een benzine motor 51% meer verbruikt, als een diesel (misschien in de jaren 60)... is uw keuze allang gemaakt

                                        ps
                                        Verbruik van een TwinAir is vooral afhankelijk van het inzicht van uw rechtervoet. (idem MultiAir)

                                        600 a 800 schreef ik
                                        en ik baseer me op verbruikscijfers van spritmonitor. bijna 5 voor de diesel 95 pk, en net iets meer dan 7 voor de 1.4 benzine. als dat het verschil is van de jaren 60, so be it. ik geloof spritmonitor.

                                        dit gaat idd enkel over brandstofverschil, volledig mee akkoord dat dat maar een fractie is van de totaalkost.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X