Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke versnellingsbak zit er momenteel in uw auto?
Na 8 jaar DSG rijd ik momenteel weer manueel, ik ben veranderd van werk en rij tijdelijk met een inloopwagen. Ik vind er geen zak aan en wil zo rap mogelijk weer een automaat.
Klopt :s er zou eigenlijk nog een stand tussen normaal en sport moeten zijn... want in sport schakelen ze dan weer veel te laat op.
Dit is dus exact de reden waarom ik nog twijfel om bij de volgende een automaat te nemen.. ook zie ik redelijk wat reviews waar ze spreken over een bak die niet doet wat ze willen. In het bijzonder de Renault en dsg bakken hebben een eigen willetje schijnt. Ik zou het niet weten, geen ervaring.
Ook ZF8, dit is mijn derde automaat op rij. Beste die ik ooit had eigenlijk. Wil niet anders meer dan automaat. Zal trouwens in de toekomst de standaard worden volgens mij.
Dat zeggen ze ondertussen al 30 jaar dat automaat de standaard gaat worden, zal ook wel zo zijn, maar de evolutie gaat heel traag.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
het zou nochtans wel goed zijn mocht er voor een electrische motor ook een versnellingsbak komen. Bij hogere toerentallen verbruikt een electromotor teveel. Soort van CVT zou een oplossing kunnen zijn.
Dat zeggen ze ondertussen al 30 jaar dat automaat de standaard gaat worden, zal ook wel zo zijn, maar de evolutie gaat heel traag.
Ja da's juist Knight, maar toen waren die beweringen eigenlijk luiter op gebruiksgemak gebaseerd. Nu zijn automaten dikwijls zuiniger en sneller dan handbakken. Bij Renault kan je bij bepaalde motorisaties ook al niet meer kiezen en dan BMW die ze gratis aanbood.
Dit is dus exact de reden waarom ik nog twijfel om bij de volgende een automaat te nemen.. ook zie ik redelijk wat reviews waar ze spreken over een bak die niet doet wat ze willen. In het bijzonder de Renault en dsg bakken hebben een eigen willetje schijnt. Ik zou het niet weten, geen ervaring.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Moah ik vind van niet.
In de rijmodussen van de wagen, kan ik kiezen in welke stand de motor én de versnellingsbak staat.
Ik kan evengoed alles in comfort zetten en de versnellingsbank in sport. Of alles in sport en versnellingsbak in comfort.
Tot nu toe doet de automaat 99% van de tijd wat ik wil. Maar ik kan eenvoudigweg via de peddels even + of - schakelen.
Het helpt dat de versnellingsbak jouw rijgedrag in acht neemt en dan die schakelpunten vaker zal aannemen.
Dit is mijn eerste automaat en ik vind het (na slechts 1.000 km maar wel op 3 dagen) een genot. Ik wil nooit meer manueel, tenzij voor een pure fun/weekendkar.
That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.
Mijn dagelijks vervoer is nu een manuele, en ik beklaag het mij elke dag nog dat ik geen automatic genomen heb. Of dat nu één is met 5 versnellingen of 8, of wat dan ook interesseert mij niet echt. Zolang ik maar niet meer moet schakelen.
Weekendkar is met een elektrohydraulische enkele koppeling. Gerobotiseerde manuele dus.
Prijzen van dikke motoren met een manuele bak (Ferrari 599, AM V12 Vantage, ...) stijgen ongelofelijk hard. Heeft m.i. alleen te maken met de lage productieaantallen. Nooit geweten wat er sportief is aan een manuele... Is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb nu mijn tweede automaat, eigenlijk gerobotiseerde bak.
Eerst de Citroën C4 met enkele koppeling en nu de Renault Megane met dubbele koppeling.
Ik zou niet weten waarom ik ooit nog terug zou gaan naar een gewone schakelbak.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
1 is een semi-automaat, 6v. De andere een full automaat, maar slechts 4v. De ervaringen met die semi-automaat (is onze 2e) leren me dat ik dat nooit meer ga kopen...
Hier 3x manueel... maakt een keuze naar automaat moeilijker... geen zin om telkens mijn reflexen aan te passen als ik van de ene in de andere spring.
Ben overtuigd dat automatisch beter en gemakkelijk is (heb nog ooit een DAF 55 gehad ;-) ) maar schakelen is nu ook niet een drama, het is ... een automatisme geworden ;-)) !!
Twee van de drie zullen niet eerstdaags de stal verlaten... dus zal het nog een tijdje zo blijven
Ik heb DSG en mijn vrouw een manuele. Ook rij ik regelmatig wel eens met een camionet van het werk dat manueel is. Totaal geen last van reflexen. Eerste keer wisselen zult ge wss ne keer tegen de ruit plakken als ge wilt ontkoppelen. Maar daarna gebeurt dat niet meer
Mijn vrouw zou zelfs liever een automaat hebben, maar was in die versie niet te krijgen bij Citroën. Vroeger wilde ze dat zelfs helemaal niet, totdat ze met mijne automaat destijds eens 2 x gereden had. Eert volgende auto bestelde ze dan ook een automaat. Maar ondertussen van werk veranderd en nu weer een manuele.
Comment