Een beetje in de lijn van eerdere topics hier maar wou toch even mijn verhaal kwijt :-)
Op dit moment rij ik ongeveer 2,5 jaar (privé) met een BMW X5 3.0d Xdrive (F15). Ik doe zo een 35.000 km per jaar. Het is nog steeds een top auto wat mij betreft zowel qua looks als rij-ervaring. Ten tijde van aankoop kon ik de wagen ook zakelijk in Nederland kopen maar gezien de NL fiscaliteit was dit geen optie. Dus dan maar privé in BE.
Nu ga ik op korte termijn in de mogelijkheid zijn om een auto zakelijk te kopen in BE. De X5 gaat er dus privé uit en er komt een vervanger (zakelijk). VAA en aftrekbaarheid spelen nu dus een rol. Ik ben eens gaan rondkijken en heb een voorlopige shortlist:
Audi Q7 e-tron:
+ komt redelijk in de buurt van mijn huidige wagen. Moest wennen aan het uiterlijk maar begin het meer te appreciëren. Interieur vind ik zelfs "beter" dan de X5
+ fiscale plaatje
+ de combinatie diesel en elektrische motor. Zeker gezien het aantal km's die ik maak. Mijn woon-werk rit is ongeveer 35km enkel. Maar regelmatig moet ik langere afstanden afleggen: +/- 400 - 500 km op een dag waarvan 90% snelweg is. Daarom dat de dieselmotor hier een groot voordeel heeft op de concurrenten.
+/- rijervaring: tijdens een testrit is het rijden met de elektromotor en de combi diesel/elektro goed bevallen. Ook het enkel diesel rijden viel goed mee. Maar het is geen BMW X5. De Audi is m.i. meer op comfort gericht waar de X5 sportiever/vinniger/directer is. En juist dat laatste spreekt me wel aan.
- de prijs is wel vrij fors. Het hybride verhaal maakt de wagen een stuk duurder.
Tesla Model S:
+ fiscale plaatje. Hoewel de VAA hoger ligt dan bijv. de Audi Q7 e-tron of BMW 530e
+ Ik ben zonder verwachtingen (zelfs met lichte vooroordelen) aan de testrit begonnen. Achteraf bekeken was het toch een goede ervaring. De sprint is indrukwekkend. Het autopilot systeem werkte boven verwachting goed. Ik denk dat het heerlijk moet zijn om dit te kunnen gebruiken in een file. De wagen heeft ook AWD en dat is zeker prettig.
+ Exterieur. Ik heb de Model S altijd graag gezien.
+/- Binnenafwerking: ik vond het persoonlijk heel goed meevallen. Het centrale touchscreen is indrukwekkend. Alleen vraag ik me af hoe alles werkt na bijv. 2 jaar gebruik.
- Prijs
- km-range / batterij. De gekende vrees bij dit soort wagens. De langere ritten zijn wel merendeels in Nederland. De supercharge stations en laadpalen zijn voor mij goed te bereiken. Dit zou in principe geen probleem mogen zijn. Maar het vraagt wel een mentaliteitsverandering.
BMW 530e:
+ prijs en fiscale plaatje. De offerte inclusief M-pakket en de nodige toeters bellen was dik in orde.
+ heb in de wagen gezeten en de binnenafwerking is prima in orde.
+/- mooie wagen maar persoonlijk zie ik liever een touring. Helaas zal die er niet in hybride uitvoering komen.
- geen xdrive
??? heb nog geen testrit gedaan maar ik sta een beetje huiverig tegenover de combi benzine/elektro en het aantal kilometers dat ik jaarlijks doe. Daarnaast vrees ik dat deze wagen helemaal niet in de buurt komt qua rijden in vergelijking met mijn huidige wagen.
Wagens die de shortlist niet gehaald hebben: Mercedes GLE 500e (te duur, combi benzine/elektro vs km's), Volvo XC90 en V90 beide hybride (weinig tot geen feeling met deze wagens), BMW X5 Hybrid (komt nieuw model volgend jaar, combi benzine/elektro vs km's).
Het zal dus meer dan waarschijnlijk een keuze worden die ergens in het midden ligt tussen verstand en gevoel :-). Luxeproblemen dus :-)
Op dit moment rij ik ongeveer 2,5 jaar (privé) met een BMW X5 3.0d Xdrive (F15). Ik doe zo een 35.000 km per jaar. Het is nog steeds een top auto wat mij betreft zowel qua looks als rij-ervaring. Ten tijde van aankoop kon ik de wagen ook zakelijk in Nederland kopen maar gezien de NL fiscaliteit was dit geen optie. Dus dan maar privé in BE.
Nu ga ik op korte termijn in de mogelijkheid zijn om een auto zakelijk te kopen in BE. De X5 gaat er dus privé uit en er komt een vervanger (zakelijk). VAA en aftrekbaarheid spelen nu dus een rol. Ik ben eens gaan rondkijken en heb een voorlopige shortlist:
Audi Q7 e-tron:
+ komt redelijk in de buurt van mijn huidige wagen. Moest wennen aan het uiterlijk maar begin het meer te appreciëren. Interieur vind ik zelfs "beter" dan de X5
+ fiscale plaatje
+ de combinatie diesel en elektrische motor. Zeker gezien het aantal km's die ik maak. Mijn woon-werk rit is ongeveer 35km enkel. Maar regelmatig moet ik langere afstanden afleggen: +/- 400 - 500 km op een dag waarvan 90% snelweg is. Daarom dat de dieselmotor hier een groot voordeel heeft op de concurrenten.
+/- rijervaring: tijdens een testrit is het rijden met de elektromotor en de combi diesel/elektro goed bevallen. Ook het enkel diesel rijden viel goed mee. Maar het is geen BMW X5. De Audi is m.i. meer op comfort gericht waar de X5 sportiever/vinniger/directer is. En juist dat laatste spreekt me wel aan.
- de prijs is wel vrij fors. Het hybride verhaal maakt de wagen een stuk duurder.
Tesla Model S:
+ fiscale plaatje. Hoewel de VAA hoger ligt dan bijv. de Audi Q7 e-tron of BMW 530e
+ Ik ben zonder verwachtingen (zelfs met lichte vooroordelen) aan de testrit begonnen. Achteraf bekeken was het toch een goede ervaring. De sprint is indrukwekkend. Het autopilot systeem werkte boven verwachting goed. Ik denk dat het heerlijk moet zijn om dit te kunnen gebruiken in een file. De wagen heeft ook AWD en dat is zeker prettig.
+ Exterieur. Ik heb de Model S altijd graag gezien.
+/- Binnenafwerking: ik vond het persoonlijk heel goed meevallen. Het centrale touchscreen is indrukwekkend. Alleen vraag ik me af hoe alles werkt na bijv. 2 jaar gebruik.
- Prijs
- km-range / batterij. De gekende vrees bij dit soort wagens. De langere ritten zijn wel merendeels in Nederland. De supercharge stations en laadpalen zijn voor mij goed te bereiken. Dit zou in principe geen probleem mogen zijn. Maar het vraagt wel een mentaliteitsverandering.
BMW 530e:
+ prijs en fiscale plaatje. De offerte inclusief M-pakket en de nodige toeters bellen was dik in orde.
+ heb in de wagen gezeten en de binnenafwerking is prima in orde.
+/- mooie wagen maar persoonlijk zie ik liever een touring. Helaas zal die er niet in hybride uitvoering komen.
- geen xdrive
??? heb nog geen testrit gedaan maar ik sta een beetje huiverig tegenover de combi benzine/elektro en het aantal kilometers dat ik jaarlijks doe. Daarnaast vrees ik dat deze wagen helemaal niet in de buurt komt qua rijden in vergelijking met mijn huidige wagen.
Wagens die de shortlist niet gehaald hebben: Mercedes GLE 500e (te duur, combi benzine/elektro vs km's), Volvo XC90 en V90 beide hybride (weinig tot geen feeling met deze wagens), BMW X5 Hybrid (komt nieuw model volgend jaar, combi benzine/elektro vs km's).
Het zal dus meer dan waarschijnlijk een keuze worden die ergens in het midden ligt tussen verstand en gevoel :-). Luxeproblemen dus :-)
Comment