Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron vs Tesla Model S (100D) vs BMW 530e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi Q7 e-tron vs Tesla Model S (100D) vs BMW 530e

    Een beetje in de lijn van eerdere topics hier maar wou toch even mijn verhaal kwijt :-)

    Op dit moment rij ik ongeveer 2,5 jaar (privé) met een BMW X5 3.0d Xdrive (F15). Ik doe zo een 35.000 km per jaar. Het is nog steeds een top auto wat mij betreft zowel qua looks als rij-ervaring. Ten tijde van aankoop kon ik de wagen ook zakelijk in Nederland kopen maar gezien de NL fiscaliteit was dit geen optie. Dus dan maar privé in BE.

    Nu ga ik op korte termijn in de mogelijkheid zijn om een auto zakelijk te kopen in BE. De X5 gaat er dus privé uit en er komt een vervanger (zakelijk). VAA en aftrekbaarheid spelen nu dus een rol. Ik ben eens gaan rondkijken en heb een voorlopige shortlist:

    Audi Q7 e-tron:
    + komt redelijk in de buurt van mijn huidige wagen. Moest wennen aan het uiterlijk maar begin het meer te appreciëren. Interieur vind ik zelfs "beter" dan de X5
    + fiscale plaatje
    + de combinatie diesel en elektrische motor. Zeker gezien het aantal km's die ik maak. Mijn woon-werk rit is ongeveer 35km enkel. Maar regelmatig moet ik langere afstanden afleggen: +/- 400 - 500 km op een dag waarvan 90% snelweg is. Daarom dat de dieselmotor hier een groot voordeel heeft op de concurrenten.
    +/- rijervaring: tijdens een testrit is het rijden met de elektromotor en de combi diesel/elektro goed bevallen. Ook het enkel diesel rijden viel goed mee. Maar het is geen BMW X5. De Audi is m.i. meer op comfort gericht waar de X5 sportiever/vinniger/directer is. En juist dat laatste spreekt me wel aan.
    - de prijs is wel vrij fors. Het hybride verhaal maakt de wagen een stuk duurder.

    Tesla Model S:
    + fiscale plaatje. Hoewel de VAA hoger ligt dan bijv. de Audi Q7 e-tron of BMW 530e
    + Ik ben zonder verwachtingen (zelfs met lichte vooroordelen) aan de testrit begonnen. Achteraf bekeken was het toch een goede ervaring. De sprint is indrukwekkend. Het autopilot systeem werkte boven verwachting goed. Ik denk dat het heerlijk moet zijn om dit te kunnen gebruiken in een file. De wagen heeft ook AWD en dat is zeker prettig.
    + Exterieur. Ik heb de Model S altijd graag gezien.
    +/- Binnenafwerking: ik vond het persoonlijk heel goed meevallen. Het centrale touchscreen is indrukwekkend. Alleen vraag ik me af hoe alles werkt na bijv. 2 jaar gebruik.
    - Prijs
    - km-range / batterij. De gekende vrees bij dit soort wagens. De langere ritten zijn wel merendeels in Nederland. De supercharge stations en laadpalen zijn voor mij goed te bereiken. Dit zou in principe geen probleem mogen zijn. Maar het vraagt wel een mentaliteitsverandering.

    BMW 530e:
    + prijs en fiscale plaatje. De offerte inclusief M-pakket en de nodige toeters bellen was dik in orde.
    + heb in de wagen gezeten en de binnenafwerking is prima in orde.
    +/- mooie wagen maar persoonlijk zie ik liever een touring. Helaas zal die er niet in hybride uitvoering komen.
    - geen xdrive
    ??? heb nog geen testrit gedaan maar ik sta een beetje huiverig tegenover de combi benzine/elektro en het aantal kilometers dat ik jaarlijks doe. Daarnaast vrees ik dat deze wagen helemaal niet in de buurt komt qua rijden in vergelijking met mijn huidige wagen.

    Wagens die de shortlist niet gehaald hebben: Mercedes GLE 500e (te duur, combi benzine/elektro vs km's), Volvo XC90 en V90 beide hybride (weinig tot geen feeling met deze wagens), BMW X5 Hybrid (komt nieuw model volgend jaar, combi benzine/elektro vs km's).

    Het zal dus meer dan waarschijnlijk een keuze worden die ergens in het midden ligt tussen verstand en gevoel :-). Luxeproblemen dus :-)


  • #2
    Ik denk dat je in jouw geval echt beter af gaat zijn met een Q7 E-tron. Hij heeft inderdaad het grote voordeel t.o.v. concurrenten dat hij een dieselmotor combineert.
    Waarschijnlijk zal de Tesla 100 toch een pak duurder liggen in aankoop dan de E-tron?! Volgens mij ook maar interessant als je hem op de zaak aan de stekker kan leggen wanneer die voorzien is van zonnepanelen.
    Succes!
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • #3
      Thx Metaxa. De Tesla is inderdaad duurder in aankoop dan de Q7 maar Tesla is wel 120% aftrekbaar. De boekhouder zal dus ook zijn mening mogen geven :-). Ik kan wel de Tesla op het werk aan de stekker leggen dus dat scheelt.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door timpie1978 Bekijk Berichten
        Thx Metaxa. De Tesla is inderdaad duurder in aankoop dan de Q7 maar Tesla is wel 120% aftrekbaar. De boekhouder zal dus ook zijn mening mogen geven :-). Ik kan wel de Tesla op het werk aan de stekker leggen dus dat scheelt.
        Die 120% is maar zéér relatief natuurlijk. Ooit zal je de volle pot vennootschapsbelastingen mogen betalen op die 20%. Jaar na jaar...
        Van de regering krijg je nooit zomaar iets.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • #5
          Als je met de range toekomt is het voor mij gemakkelijk, 'k heb met de Audi en Tesla gereden en ik vind de Tesla dan toch het "beste" rijden...

          Comment


          • #6
            Ik zou ook voor de tesla kiezen. Maar idd: die 20% mag je weer afdokken als je de vennootschap opdoekt.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door timpie1978 Bekijk Berichten
              Maar regelmatig moet ik langere afstanden afleggen: +/- 400 - 500 km op een dag waarvan 90% snelweg is. Daarom dat de dieselmotor hier een groot voordeel heeft op de concurrenten.
              vergeet dan maar die Tesla
              ja er zijn superchargers etc. etc. maar dat zijn allemaal compromissen en als puntje bij paaltje komt (letterlijk ) gaat dat tijdverlies zijn dat totaal niet uitkomt

              Comment


              • #8
                Merci allemaal. Ik ga nu eerst een testrit met de BMW inplannen en dan een keuze maken. Niet gemakkelijk. Alle wagens hebben voor -en nadelen. Maar zoals ik al zei: plezante luxeproblemen

                Comment


                • #9
                  Makkie Tesla.

                  Comment


                  • #10
                    Tesla., en 100% inbrengen ipv 120%.
                    Wat je zegt van VAA -> je mag hiervan € 0,15 per zakelijke kilometer aftrekken. Met 30000km/jaar doe ik het VAA van mijn Model S volledig teniet
                    Ik mis verder nog de Porsche hybrides in je short list. Die rijden ook op benzine, maar dan wel een iets serieuzere motor dan in de BMW. Ik vermoed dat verbruik geen echte kwestie is bij dergelijke auto?
                    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                    Comment


                    • #11
                      Ik rij nu 4 maanden met een Tesla 90D. Ik weet 1 ding wel zeker voor mij nooit geen ICE meer.

                      Comment


                      • #12
                        en waarom niet?
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          sneller, stiller, zachter, autopilot, altijd op temperatuur, geen koude motor bij vertrek, nooit pijn doen, groot thouch sceen, rijden op zonnen energie (ik toch), geen vuile uitlaat, véél koffer & binnenruimte, remmen met motor (geen zwarte velgen), levenslang gratis tanken onderweg (superchargers), weinig of geen onderhoud, elke maand updates met nieuwe functies, enz... .
                          Last edited by IceBlue; 12/05/2017, 13:16.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Makkie Tesla.
                            Dit. Alleen al voor het tijdloze, elegante uiterlijk.
                            Indien je echt de ruimte nodig hebt; Audi Q7 met pinkerpakket

                            Comment


                            • #15
                              Tesla blijft voor mij een auto voor blagueurs die maar wat graag tonen dat ze >100k kunnen stukslaan op een wagen.

                              Gans het groene verhaal is daarbij maar een alibi dat mee door de overheid wordt gefaciliteerd door fiscale tegemoetkomingen

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door IceBlue Bekijk Berichten
                                sneller, stiller, zachter, autopilot, altijd op temperatuur, geen koude motor bij vertrek, nooit pijn doen, groot thouch sceen, rijden op zonnen energie (ik toch), geen vuile uitlaat, véél koffer & binnenruimte, remmen met motor (geen zwarte velgen), levenslang gratis tanken onderweg (superchargers), weinig of geen onderhoud, elke maand updates met nieuwe functies, enz... .
                                Helemaal mee eens!
                                En je weet dat ik dezelfde argumenten gebruik voor elke NAYsayer, maar ik kan nog niet meegaan met de stelling "nooit geen ICE meer"... dat laat ik voor uw rekening.

                                Ik voel me nog te jong en enthousiast (), m'n BMW M4 rijdt heel wat plezanter. Ja, dat moet je warm rijden, ja dat maakt lawaai (tegen betaling zelfs nog meer kabaal, geweldig), tanken is pure luxe (kost veel geld, maar 't is dan ook op 5 min klaar en nooit iets om me zorgen om te maken). Onderhoud, moet bij een Tesla ook gebeuren (zelfs frequenter), dus die last heb je nog steeds. Updates en functies? Gewoon rijden moet je doen... Alle argumenten voor een EV ten spijt, ik ga nog wel eventjes vasthouden aan een ICE totdat het 'zotte' is gaan liggen. Kan ook zijn dat de taxatie me nog meer gaat dwingen richting de EV, want mijn M4 staat op een vennootschap en dat wordt momenteel al flink afgestraft... het verschil is buiten proportie vind ik.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door konrad2
                                  Tesla blijft voor mij een auto voor blagueurs die maar wat graag tonen dat ze >100k kunnen stukslaan op een wagen.

                                  Gans het groene verhaal is daarbij maar een alibi dat mee door de overheid wordt gefaciliteerd door fiscale tegemoetkomingen
                                  Oh zoveel waarheid in deze post.



                                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

                                    Oh zoveel waarheid in deze post.
                                    Mja, er wordt gezegd dat velen het kopen omwille van de fiscale voordelen... hoe kan je dan uitpakken met iets wat je 100% op de inkomsten declareert? Die ene ziel die nog steeds met z'n Bentley rondtoert maakt indruk, niet de EV's of hybrids IMHO.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door konrad2
                                      Tesla blijft voor mij een auto voor blagueurs die maar wat graag tonen dat ze >100k kunnen stukslaan op een wagen.

                                      Gans het groene verhaal is daarbij maar een alibi dat mee door de overheid wordt gefaciliteerd door fiscale tegemoetkomingen
                                      Just face it accu is gewoon de toekomst. Zeggen van niet is hetzelfde als dat je met je Nokia 3210 nooit een smart Phone zou aanraken. Ja er zijn mensen die blijven vasthouden aan een gsm met knoppen. Binnen 10 jaar is de helft van de wagens wat verkocht wordt elektrisch en niet omdat het groener of fiscaal interessanter is maar gewoon omdat het beter is en goedkoper is.


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door logic

                                        Mja, er wordt gezegd dat velen het kopen omwille van de fiscale voordelen... hoe kan je dan uitpakken met iets wat je 100% op de inkomsten declareert? Die ene ziel die nog steeds met z'n Bentley rondtoert maakt indruk, niet de EV's of hybrids IMHO.
                                        Het is een hype, niet meer of niet minder.
                                        Iedereen bejubeld dit merk maar ik zie alleen maar beperkingen, ik voel er niks voor om 45min op een doodse parking te staan wachten eer de wagen opgeladen is of te slip streamen achter een vrachtwagen.

                                        Dat laatste is volgens mij echt een sport onder Tesla eigenaars.

                                        Ik ben niet klaar voor dit soort toestanden, zal het ook nooit zijn en eerlijk gezegd ben ik daar blij om.

                                        Het is ieder zen keus natuurlijk om voor zo iets te gaan en zie je het zitten moet je het zeker doen.

                                        Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X