Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Roest heb ik nog al gehoord bij Mazda, dit zou echter bij de laatste modellen opgelost moeten zijn. Ik bedoel dan eigenlijk vooral het plaatmateriaal dat kwetsbaar wordt, deuren die licht aanvoelen,...
Altijd zoiets vreemds gevonden dat "licht aanvoelen", heeft weinig met de kwaliteit te maken van een auto. Is echt een speciaal schuim dat in de deuren wordt gespoten om deze iets zwaarder te doen aanvoelen. Heeft vooral met perceptie te maken.
Roest is inderdaad al van de vorige generatie geen probleem meer.
Als je naar de zes gaat kijken, zou ik trouwens aanraden van uit te kijken voor een facelift model. Zijn er sinds halverwege 2016, herken je het gemakkelijkste aan het nieuwe stuur (dat ook een stuk mooier oogt naar mijn mening). Zijn een hoop kleine verbeteringen gedaan gelijk G-vectoring en betere isolatie.
*Edit*: Ok, blijkbaar wel moeilijk te vinden die modelletjes met de laatste facelift, binnen budget.
Ivm het gewicht: alle merken proberen het gewicht naar beneden te krijgen. Mijn vorige BMW 3 (F30) voelde eigenlijk aan als een goedkoop koekbliek als je de koffer dichtsloeg. Qua geluidsisolatie ook een ramp. Maar Mazda is qua isolatie ook geen top.
Als je voor VW of Skoda gaat zou ik toch een benzine durven overwegen: ze hebben prima benzinemotoren, zo'n 150pk 1.4 is goedkoper in aanschaf dan een 2.0 diesel en lekker vlot.
En het klinkt mss als vloeken in de kerk vermits je 150 pk wil, maar ik zou eens een testritje doen met een 1.0 TSI. Wel 'maar' 115 pk maar een heel behoorlijk koppel (meer dan de opgegeven 200 nm) en een laag verbruik (<= 6 liter) en spotgoedkoop in wegentaks (+/- 100€ per jaar). http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...348?asrc=st|as
Ik rijd er zelf mee rond nu (in een golf) en heel tevreden van.
Wel 'maar' 115 pk maar een heel behoorlijk koppel (meer dan de opgegeven 200 nm)
Hebt ge daar metingen op gedaan, of voelt het voor u zo aan?
Het zou me verbazen dat een fabrikant opzettelijk 'slechtere' cijfers gaat opgeven dan in werkelijkheid, of is VAG na de sjoemelaffaire nu plots heiliger dan de paus?
Skoda Oktavia. Meeste volume per €.
Je moet ook eens naar CNG kijken.
Wel even opletten ivm koffer. Ik heb een Octavia II waarbij ik de valse bodem verwijderd heb. Ruimte zat voor de buggy's. Overbuur heeft een Octavia III met CNG en die tank zit ook onder een valse bodem, die je vanzelfsprekend NIET kan verwijderen, waardoor de ruimte in verhouding niet overhoudt.
Ik zelf ben persoonlijk zeer tevreden ivm de octavia (2008, half leer met zetelverwarming, xenon, airco, elektrisch open dak, cruise control, elektrische ramen voor en achter, PDC voor en achter, sportonderstel en 17" alu ). Gekocht bij 50.000km op 5 jaar en ondertussen 203.000 km (+- ) 1.9 TDI 105 PK. Gekocht voor net onder de 10K van de eerste eigenaar. 5L gemiddeld (voornamelijk lange afstanden). a
Moet tussen de beurten (15.000km) wel een literke olie bijvullen sinds aanschaf. Verder geen stukken gehad.
2 Zaken die me wel zijn bijgebleven, Xenon lampje ging kapot bij 190.000, kosten 130 euro (wat veel is maar blijkbaar bij bijvoorbeeld franse merken duurder kan uitvallen, ivm het moeten vervangen van de gehele Xenonunit, niet enkel het lampje) en de temperatuursensor die gedurende een periode (een paar maanden) de buiten temperatuur naar -35 graden liet zakken wat invloed had op de werking van de Airco.
Indien gewenst kan ik u wel eens een foto maken van de koffer met buggy's erin. Stuur me dan een Pm aub.
Hebt ge daar metingen op gedaan, of voelt het voor u zo aan?
Het zou me verbazen dat een fabrikant opzettelijk 'slechtere' cijfers gaat opgeven dan in werkelijkheid, of is VAG na de sjoemelaffaire nu plots heiliger dan de paus?
Enerzijds merk ik zelf dat hij heel vlot aanvoelt en vlotter optrekt dan mijn 316i 136pk, anderzijds zijn er anderen die al een meting gedaan hebben, bv. https://www.youtube.com/watch?v=GUto4y2u0Ro .
Ik vind het ook enigzins straf, zoveel koppel uit een klein blok, en dan nog meer dan de 200nm die ze opgegeven, maar ik denk ook dat ze moeilijk in hun foldertje kunnen zetten dat dit ding meer koppel heeft dan de 1.4 125pk want die heeft ook 200 nm koppel.
Bij het rijden vallen mij 2 dingen op: enerzijds als je gewoon vanuit stilstand vertrekt dat je koppel zat hebt, je hoeft niet veel toeren te maken om vlot met het verkeer mee te gaan.
Maar als je dan het gaspedaal nog wat verder intrapt gebeurt er in eerste instantie niet zo veel meer, alsof hij al zijn maximum aan t geven is. Trek je dan even door in de toeren, dan komt de tweede verrassing want boven de 3000 rpm gaat hij er pas echt goed van door, wat gepaard gaat met een sportief geluidje, en gelooft niemand nog dat het een 1.0 is. Er valt veel meer pret mee te beleven dan met pakweg een 1.6 TDI.
Dat filmke is van één of andere Slowaakse motortuner....
Nu, ik wil best geloven dat uwe Golf 1.0 een vlot autootje is en leuker aanvoelt dan uw oude 316.
Maar ik zou je er toch op willen attent maken dat de 1.0TSI zijn koppel van 200Nm bereikt bij 2000 tr/min en de 1.4 TSI bereikt dit reeds bij 1500 tr/min.
Die 1.4 zal echt wel een pak vlotter uit de hoek kunnen komen.
Dus VAG hoeft daarom niet te 'foefelen' in hun foldertjes.
Maar verder kan ik best aannemen dat je uitermate tevreden zijt met uw aankoop.
k heb met een audi a3 1.4 tsi 122pk gereden en die was echt niet vlotter, voelde zelfs trager aan.
de 1.0 heeft vrij korte overbrengingen, dus maakt iets meer toeren, en vanaf 1700rpm heb je ook al 170nm ofzo waardoor hij ook al van onderin goed oppakt, en die hogere toeren hoor je vreemd genoeg eigenlijk niet omdat hij zo stil is.
de 1.2 tsi hoor je bv. wel duidelijk bij 2600 rpm (aan 120 km/h in 6e), en de 1.0 tsi niet, dus er zit ook best wat akoestische engineering achter, en dat leidt alles tesamen tot een prettige totaalbeleving.
daarmee dat ik aan de TS voorstel om er eens een proefrit mee te doen, als het volstaat heeft het weinig zin om meer uit te geven aan een grotere motor.
Ge zijt echt wel héél lyrisch over uw 1.0'tje...
Straks gaan we nog denken dat je ofwel betaald wordt door VAG om dat blokje te promoten ofwel er de geestelijke vader van bent...
dat verwijt heb ik al vaker gehoord. maar op beide vragen is het antwoord nee. Feit is dat ik zelf getwijfeld heb tussen 1.0, 1.4 125 pk en 1.4 150 pk (of ondertussen 1.5) . De 1.4 125 voegde eigenlijk niets toe en verbruikt meer, dus ook hogere VAA. De 150 is wellicht de leukste maar ook wel aanzienlijk duurder. Na een testrit met de 1.0 vond ik hem gewoon meer dan vlot genoeg en hij is ook nog eens het goedkoopste en het zuinigste. Veel reviews zijn trouwens lovend dus ik ben zeker niet alleen met mijn positieve mening.
Daarom schreef ik ook al dat ik best kan geloven dat jij uitermate tevreden bent en dat het een best wel tof motortje is.
Er zijn mensen die bijvoorbeeld 75 PK en een koppel van 120 Nm ook ruimschoots voldoende vinden.
Maar ik kan me levendig voorstellen dat andere mensen wél iets meer willen.
Ik vind persoonlijk de 1.6 dCI met 160 PK en 380 Nm in mijn Espace ruimschoots voldoende, maar begrijp dat anderen liever -ik zeg maar wat- 250 PK en 500 Nm er in hadden willen zien. Die moeten dus elders gaan shoppen.
Iedereen heeft voor zich wel de juiste argumenten om een bepaald iets te kopen en is er van overtuigd dat dit voor hem dé juiste aankoop is, toch? Anders koop je het toch niet? (zolang het binnen budget valt uiteraard)
Als Mazda 6 rijder die zijn lease Mazda 6 na bijna 4 jaar als freelancer heeft overgekocht, kan ik alleen maar de Mazda 6 aanraden.
Zeker proberen een facelift model te vinden: betere mp3/navi, stiller naar het schijnt en interieur heeft ferme upgrade gekregen.
Op de mijne (150pk Executive) staan nu bijna 170.000km, rijdt nog als nieuw!
Daarvoor had ik een Passat 2.0 Common Rail, maar toch al meer problemen mee gehad.
Enige minpunt aan mijn wagen is dat er al wat krassen op staan en vogels onlangs serieus ferm de lak beschadigd hebben.
Klopt allemaal, vraag is wat is nu de interessantste motorisering voor de TS, en dat moet hij voor zichzelf uitmaken. En gezien zijn relatief beperkt budget lijkt een instap benzinemotor die toch aangenaam rijdt wel te overwegen. Maar natuurlijk een jonge occasie met 1.4 motor zal zeker ook interessant zijn. Of een diesel.. maar een 2.0 TDI is ook niet goedkoop in aanschaf en een 1.6 TDI is ook nog steeds duurder dan de 1.0 en presteert niet beter.
Met de Octavia moet ik eens gaan testrijden. Een 1.0 lijkt mij echt krap voor zo'n auto, maar het kan natuurlijk tussen de oren zitten. Is ook wel een beetje een saaie auto.
Diesel-benzine ben ik nog niet helemaal uit. Eerste gedacht zegt diesel maar de kosten voor deze brandstof zijn de laatste tijd wel sterk opgelopen + wat gaat dit in de toekomst nog geven.
Voorkeur gaat momenteel naar de Mazda 6. Bij mijn lokale dealer staan er 4 directiewagens (2.2d premium edition) met rond de 14k km voor 22k. Dit is dan model 2016.
Weet iemand of er echt zo veel verschil is in geluiddemping tussen een 2016 model en een 2017 model met de laatste aanpassingen. G-vectoring lijkt mij de meerprijs in ieder geval al niet waard.
Dat een 1.0 goed genoeg is kom je pas achter na ermee te rijden, maar idd de octavia is behoorlijk saai, de mazda is sowieso knapper. Zo'n 2016 model voor 22k lijkt mij een goeie deal.
Comment