Door omstandigheden wordt het interessant/zinvol voor mij om op relatief korte termijn (komende 6 maanden) over te stappen naar een nieuwe wagen. Mijn criteria zijn: 4 zitplaatsen, 4 deuren (m.a.w. geen coupe), automaat, 250 PK of meer, sportief rijgedrag, adaptieve vering, en idealiter ook 4WD, adaptieve cruise control (nog beter: met stop & go) en Carplay. Nog best wat andere zaken die ik wil maar die hebben al mijn kandidaten sowieso in aanbieding.
Dit is niet de 'funcar', maar de 'daily'. M.a.w. hij moet leuk rijden omdat ik daar nu eenmaal van houd, maar als ik eens op een zondag ga toeren zal het niet met deze zijn, tenzij er 10cm sneeuw ligt . Ik zal er 80% van mijn tijd mee rijden om te gaan werken, en 20% voor familiegebruik (vandaar 4 zitplaatsen en 4 deuren - 2 kids van <10j). Bij het werk-gebruik heb ik 50/50 kans op files, vandaar de keuze voor een automaat en voorkeur voor een wagen die in de file zichzelf (deels) kan besturen.
Benieuwd naar de (onderbouwde meningen) - welke van deze vijf?
Om het relevanter te maken, stel u aub in mijn schoenen - als ik een scheurijzer voor de weekends zocht werd het waarschijnlijk ook een M240i handgeschakeld (of een M2) ipv eentje uit deze lijst . En om het nog relevanter te maken, hou ook rekening met het kostenplaatje. Ik heb er bijgezet wat deze wagens mij in verhouding tot elkaar kosten, met de GTI als ijkpunt (100%). M.a.w. de S3 zou me 27% meer kosten (op jaarbasis) dan de GTI, etc.
Nog wat opmerkingen:
Dit is niet de 'funcar', maar de 'daily'. M.a.w. hij moet leuk rijden omdat ik daar nu eenmaal van houd, maar als ik eens op een zondag ga toeren zal het niet met deze zijn, tenzij er 10cm sneeuw ligt . Ik zal er 80% van mijn tijd mee rijden om te gaan werken, en 20% voor familiegebruik (vandaar 4 zitplaatsen en 4 deuren - 2 kids van <10j). Bij het werk-gebruik heb ik 50/50 kans op files, vandaar de keuze voor een automaat en voorkeur voor een wagen die in de file zichzelf (deels) kan besturen.
Benieuwd naar de (onderbouwde meningen) - welke van deze vijf?
Om het relevanter te maken, stel u aub in mijn schoenen - als ik een scheurijzer voor de weekends zocht werd het waarschijnlijk ook een M240i handgeschakeld (of een M2) ipv eentje uit deze lijst . En om het nog relevanter te maken, hou ook rekening met het kostenplaatje. Ik heb er bijgezet wat deze wagens mij in verhouding tot elkaar kosten, met de GTI als ijkpunt (100%). M.a.w. de S3 zou me 27% meer kosten (op jaarbasis) dan de GTI, etc.
Nog wat opmerkingen:
- Ga uit van goed uitgeruste wagens - whatever that means to you. Als jij LED belangrijk vindt, dan zit dat er op.
- De S3 is als berline omdat die een grotere koffer heeft (20% rol als gezinswagen) en voor mij wat 'specialer' is, maar stel je gerust voor dat het de 5-deurs hatch is als dat helpt.
- De M140i heeft geen adaptieve cruise control, vreemd genoeg biedt BMW dat niet aan (op de M240i sinds kort wel). Vind ik persoonlijk spijtig.
- De Alfa Veloce heeft nog geen Carplay, maar zou dat binnenkort krijgen, dus ga er van uit dat dit geen punt is.
- De GTI is natuurlijk geen 4WD, hoewel het voordeel qua grip van zijn voorwiel sper ook niet min is.
Comment