Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi S3 - Golf R - Golf GTI PP - M140i xDrive - Giulia Veloce
En welke staat momenteel bovenaan je lijstje? Wellicht rijden de R, RS3 en de 140i toch wel leuker da een GTI, S3, Giulia?
De S3 en Veloce heb ik gereden. De R en GTI staan binnenkort. De M140i nog niet maar ga ik nog inplannen, ging ik altijd als laatste doen gezien de huidige hier zo dicht tegen aan zit. RS3 eens voor horen, maar was destijds nog niet beschikbaar (zou er vanaf augustus zijn). Ook nog heel wat andere zaken gereden maar die zijn al afgevallen (inclusief elektrisch, hybrides, zelfs diesels ).
De S3 en Veloce heb ik gereden. De R en GTI staan binnenkort. De M140i nog niet maar ga ik nog inplannen, ging ik altijd als laatste doen gezien de huidige hier zo dicht tegen aan zit. RS3 eens voor horen, maar was destijds nog niet beschikbaar (zou er vanaf augustus zijn). Ook nog heel wat andere zaken gereden maar die zijn al afgevallen (inclusief elektrisch, hybrides, zelfs diesels ).
RS3 kan je al minstens een week of 3 testrijden hoor. Wel van een héél ander kaliber dan de anderen die je hier voorstelde.
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
RS3 kan je al minstens een week of 3 testrijden hoor. Wel van een héél ander kaliber dan de anderen die je hier voorstelde.
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
Had vanaf augustus gehoord (RS3). Denk dat ik eerst maar eens de M140i ga proberen. In vergelijking met dat model 30% meer betalen voor een RS3 zie ik niet zitten, dat is die niet waard.
Ook nog wat 'research' gedaan naar de LCI 2 (2e facelift van dit jaar) van de M140i en het interieur heeft toch een ferme upgrade gekregen, vind ik. Nog altijd teleurstellend dat er niet meer (exterieur) kleuren beschikbaar zijn, maar begin te beseffen dat ik hem eigenlijk wel knap vind in wit (nog goedkoop ook).
Zoals ik er nu over denk zijn vooral de GTI en M140i in de running. Voordeel van die eerste is dat hij echt wel goedkoper is, en m.i. ook makkelijker verkoopbaar nadien - alleen wordt de prijs door DSG en Performance Pack te veel opgedreven. Vraag me ook echt af wanneer de nieuwe 3 (G20) er komt, maar dat zal wel niet voor eind 2018 zijn (qua echt klanten leveringen) vermoed ik...
De M140i gaat een puurdere rijervaring geven dan de GTI, toch wel twee serieus verschillende wagens.. de BMW heeft al de lagere zitpositie en achterwielaandrijving, en dan de 6-cyl.. als je die financieel gezien kan permitteren lijkt mij dat toch wel de tofste wagen.
De R kan je er nog wel tegenover zetten, maar die gaat toch wel klinischer aanvoelen dan de M140i.
Denk dat een M140i goed zijn waarde gaat behouden eens de nieuwe 1 er is met FWD. Is toch een unieke combinatie in autoland. Een hot hatch met RWD en 6cil. motor. Zal gezocht worden door liefhebbers.
Denk dat een M140i goed zijn waarde gaat behouden eens de nieuwe 1 er is met FWD. Is toch een unieke combinatie in autoland. Een hot hatch met RWD en 6cil. motor. Zal gezocht worden door liefhebbers.
+1
Volgende 1 serie wordt een voorwieltrekkerke (goedkoper voor BMW om te produceren, en ze zullen er wel evenveel €€ voor vragen), en dan zie ik nog heel weinig argumenten om daarvoor nog BMW prijzen te gaan betalen.
Volgende 1 serie wordt een voorwieltrekkerke (goedkoper voor BMW om te produceren, en ze zullen er wel evenveel €€ voor vragen), en dan zie ik nog heel weinig argumenten om daarvoor nog BMW prijzen te gaan betalen.
De héél smalle voetruimte (voor en achter) is ondoenbaar op iets langere ritten, niet iedereen wil dan nog 50% meer betalen voor een volledig uitgeruste auto, met lilliputter interieurmaten.
De m140i heeft wel rwd maar die liefhebbers worden ook schaarser met de tijd . Awd is gewoon de way to go . Als het regent krijg je alleen maar wielspin en word je belachelijk gemaakt door wagens met awd. Als weekend wagen kan ik dat begrijpen maar als daily hoeft dat voor mij niet meer. M140i xdrive is wel een leuke alternatief .
Is toch heerlijk, kontje komt een beetje opzij en proberen de wagen in balans te houden. Plezanter dan gewoon het gaspedaal te vloeren en rechtdoor te gaan.
Is toch heerlijk, kontje komt een beetje opzij en proberen de wagen in balans te houden. Plezanter dan gewoon het gaspedaal te vloeren en rechtdoor te gaan.
Leon Cupra niks voor u? Uit het lijstje zou ik de M140 nemen.
De Cupra is een fenomenale aanbieding, voor 6.000 minder dan een (nog niet full maar goed uitgeruste) GTI PP DSG heb je eigenlijk dezelfde wagen, maar dan echt full option en 55 PK extra. Was ik jonger en keek ik (nog) wat meer op de centen, ik zou het zeker overwegen. Echter het imago van de Cupra past, hoe spijtig ook, niet bij wat ik naar op zoek ben. Bovendien zou het verschil een pak kleiner zijn omdat ik (voor redenen die te ver zouden leiden) bij Seat geen speciale korting kan krijgen.
De Cupra in break moet zowat de ideale gezinswagen 'on a budget' zijn.
Ik heb ondertussen de GTI (Performance Pack en DSG) en R (altijd DSG in België) beiden gereden. Dit heeft alleszins mijn voorkeur voor de GTI bevestigd.
Eerst en vooral vind ik de R niet fundamenteel anders rijden dan de Audi S3. Het chassis en ook stuur heeft misschien net wat meer scherpte, maar de ervaring wordt vooral gedomineerd door de 'opgefokte' 2-liter (identieke PKs als de S3) en vooral de Haldex 4WD. De beste beschrijving die ik er aan kan geven is een voorwielaandrijver met oneindige tractie (niet zelf uitgevonden - gestolen van Evo - maar het klopt dus wel), met bovendien zoveel PKs en zo'n bliksemsnelle DSG bak dat je constant voor je rijbewijs moet vrezen. De S3 heeft exact datzelfde karakter, de verschillen zitten op de openbare weg echt in kleine marges. En in dat geval vind ik de S3 de betere keuze, hij doet me gewoon meer qua looks buiten en binnen waar de R het vooral over de boeg van saai/sober gooit (nergens een kleurtje of accentje). Ja, een S3 is 5.000 EUR duurder (like-for-like), maar veegt dat zo weg met lagere CO2 (en dus VAA) en betere restwaarde. Volgens mijn berekening zit er (netto prive impact) nauwelijks een goeie 100 EUR verschil per jaar op.
Maar stel nu dat de S3 niet bestond, dan was het nog altijd een tweestrijd GTI en R. Waarom dan de GTI:
Hij is gewoon mooier. De dubbele uitlaten staan veel beter dan de overdreven 4 pijpjes (die minder mooi geïntegreerd zijn dan in de S3). De neus ziet er scherp uit, met de coole 'strakes' van de Clubsport (sinds mk 7.5), de 'lachende' binnenbumper die naar beneden smaller wordt, en natuurlijk die rode accentlijn. Aan de binnenkant is er het Clark interieur, hoogwaardiger ogend stuur (RVS vs blinkend zwart op de R), en rode stuur stiksels. Details, maar waar de R gewoon aanvoelt als eender welke Golf geeft de GTI op subtiele manier aan dat hij wat 'specialer' is.
Ik vond hem gewoon leuker. Het koppel van beiden (remember: Performance Pack) is quasi identiek, met 370 Nm vs 380 Nm. Echter de GTI weegt 120 kilogram minder, dus in de praktijk heeft de GTI 6% meer koppel per kg gewicht. Dat maakt dat zijn mid-range gewoon fenomenaal is, te meer daar de 245 PK (en dus mogelijk het koppel) waarschijnlijk onderschat is door VW. Ik miste ook niets in de top end, daar trekt hij ook mooi door, zonder zo gek te worden als de R. Op de openbare weg lijkt me dat een voordeel: je hebt het gevoel van power (door koppel), mist bovenin niet direct iets, maar je kan net wat langer op het gas zonder je rijbewijs te riskeren.
Echter het gaat verder dan dat. Die 120 kg voelde ik namelijk onmiddellijk in het rijgedrag. De GTI is echt lichtvoetig (1.380 kg is heel redelijk voor dit soort wagen), een wagen die door de bochten 'danst'. De kwaliteit van het chassis, vering en demping is echt fenomenaal. Ook zeer comfortabel, ondanks 19" en geen DDC op mijn testwagen. De R rijdt ook goed, maar 'duwt' zich meer de baan in, danst veel minder. Naar mijn gevoel had hij de comfort stand van zijn DDC nodig, op 18", om het comfort van de GTI te evenaren.
Last but not least in het 'fun' verhaal is er de tractie. De R heeft grenzen die je op de openbare weg nooit kan of wil bereiken. De tractie is absoluut. Dat lijkt me eventjes leuk, maar tegelijk ook wat saai. De GTI daarentegen heeft ook een berg tractie, met zijn sper (of sper-achtig systeem) vooraan, maar die is niet absoluut. Als de baan 'springt', springt je stuur even mee. Maar tegelijk is de wegligging zo goed, dat onderstuur nooit een punt wordt. Maar je krijgt gewoon dat beetje meer sensatie.
Conclusie: de een is de best rijdende voorwielaandrijver waar ik ooit mee gereden heb, met een 'gepolijst' chassis wat moeilijk te verbeteren valt (in dit concept). Er werd wel eens gezegd dat de man die achter de vorige GT3 RS zat aan het chassis gewerkt had, en dat leek me altijd marketing. Maar nu kan ik het wel geloven. Het is alsof iemand een voorwiel aangedreven sportwagen ontworpen heeft, en hem dan omgeturnd tot familiewagen. De ander is een wapen waarmee VW toont hoe ver ze het wel kunnen drijven, maar tegelijk is daarin ook wel iets verloren gegaan. Op circuit waarschijnlijk superieur. Op een perfecte bergweg in de regen zeker de betere. Maar in de echte wereld weer zo'n wagen die de grenzen zo ver legt dat je de facto altijd 7/10en rijdt.
Nu de M140i nog, en dan kan ik wel gaan kiezen... (als ik de GTI verkies boven de R, dan ook boven de S3, hoewel die qua looks wel naast de GTI kan staan).
Ik vond de GTI trouwens ook beter klinken. Er zit duidelijk ook een 'soundaktor' in, maar die lijkt men te gebruiken om (in sport stand) het standaard geluid van de 4-cilinder te boosten. Met als gevolg dat ik nadien even heb moeten opzoeken hoe ze dit deden (was me bekend dat de R zo'n systeem heeft, maar niet de GTI). In de R daarentegen proberen ze er iets van te maken wat het niet is, ergens het midden tussen een 5 en 6-cilinder geluid houdend. Zeker als je dan van normaal naar 'Race' overgaat is het verschil zo groot, en klinkt hij zo anders, dat dit artificieel overkomt. Bovendien komt er dan een geplof en gerommel uit de uitlaat wat ook weer overdreven is, bv. cruisend bij lage snelheden. M.a.w. de GTI kwam authentiek over (zelfs als het dat niet 100% zo is), de R duidelijk artificieel. De R zou ik met al dat uitlaat gedoe ook zelden in Race zetten, terwijl ik bij de GTI niet zie waarom je niet altijd in sport stand zou rijden...
Heb met de Cupra break 4x4 gereden en gisteren de M140i (grijze 5d met open dak, zwart leder en navi pro) en vond de Cupra wel leuk als gezinswagen, een wolf in schapenvacht. Maar de M140i was toch merkelijk nog een stapje hoger qua acceleratie, afwerking en luxe en motorgeluid. Zitpositie was ook top, lekker laag en goed steunende zetels.
Leuk om te volgen, ben benieuwd naar je ervaring met de M140i.
Denk dat je met de GTI qua prijs/kwaliteit, en ook VAA in rekening brengend, absoluut niks mis kan doen .
M140i heeft een aanzienlijk hogere uitstoot en dat gaat ferm doorwegen en om hem compleet te maken moet je er veel dure opties aan toevoegen (die dan ook weer het VAA aandikken).
4 cilinders zijn niet te vergelijken met 6-cilinder, wat ze er ook van proberen te maken. Totaal andere belevenis en moeilijk om er niet voor door de knieën te gaan.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
de sound van een 6 cylinder wordt nog het best benaderd door een 3 cylinder
Ja, als je er 2 naast elkaar zet.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment