Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 - Golf R - Golf GTI PP - M140i xDrive - Giulia Veloce

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Leuk om te volgen, ben benieuwd naar je ervaring met de M140i.
    Denk dat je met de GTI qua prijs/kwaliteit, en ook VAA in rekening brengend, absoluut niks mis kan doen .
    M140i heeft een aanzienlijk hogere uitstoot en dat gaat ferm doorwegen en om hem compleet te maken moet je er veel dure opties aan toevoegen (die dan ook weer het VAA aandikken).
    Op basis van wat ik nu voorliggen heb qua offertes, is de M140i (nadat ik dit vertaal naar wat mij dit netto als prive persoon kost) zo'n 15% duurder dan de GTI. Nog eens 5% extra voor de xDrive. Qua opties niet 100% identiek maar dicht genoeg. Groot nadeel voor de M140i is wel dat hij zelfs geen adaptieve cruise control heeft (alle andere 1s en ook de M240i kunnen dit wel hebben), terwijl de GTI eigenlijk autonoom kan rijden tot 60 km/u (traffic jam assist).

    Is dat een groot prijsverschil - ik weet het niet. Feit is dat de GTI goedkoper is. Maar de M140i waarschijnlijk betere 'value for money'. Echter, de M140i zit ook duidelijk in dat segment van wagens waarvan je de performance eigenlijk niet meer, redelijkerwijs, op de openbare weg kan gebruiken. Het is een beetje zoals een RS6 in hatchback formaat (zeker als xDrive). De GTI daarentegen, die is ook snel, maar meer op mensenmaat.

    Ik rijd nu 6-cilinder en vond de GTI goed klinken, dus dat is niet echt een punt. Ja, niet 100% natuurlijk, maar het eindresultaat telt (hoe voelt - of eerder klinkt - het aan).

    Comment


    • Dat prijsverschil valt dan al bij al nog wel mee, had meer verwacht door de VAA.

      Comment


      • Ik moet er voor de volledigheid wel bij aangeven dat mijn BMW korting een goeie 4% hoger is dan die bij VW. Dat scheelt op zich al 10% in mijn berekening, gezien ik er van uit ga de wagen maar 2 jaar te houden (kan langer zijn maar ik reken liever conservatief). Op zo'n korte termijn maakt de korting een groot verschil. Zet ik BMW op zelfde korting als VW dan is het verschil in netto prive kost 25%. VAA is 1.700 EUR hoger. Rest van het verschil wordt verklaard door hogere catalogusprijs (8.000 EUR), hogere taksen (niet fenomenaal maar toch), hogere verzekering en realistisch toch ook wat meer banden en onderhoudskosten voor de BMW.

        Comment


        • Er is trouwens nog een 'outsider' die ik overweeg in de running te brengen: de Mini Cooper JCW (de gewone 3d - Clubman is nog leuk maar toch iets heel anders, de rest zijn gedrochten). Heeft het nadeel geen 5-deurs te zijn, maar dit zou dan een echte tussenauto zijn (echt max 2 jaar) en voor die tijd is dat nog doenbaar (kinderen kunnen nog even klauteren en passen er nog in). Door de lagere aankoopprijs en zeer lage CO2 (in verhouding tot prestaties) van 133gr (en dus lage VAA) is die zeer schappelijk - de GTI kost op zijn beurt 20% meer. Opnieuw dat effect van hogere BMW kortingen, en alles waar de M140i duurder in is, is een JCW goedkoper in (behalve onderhoud misschien, dat weet ik niet).

          Er komt wel binnenkort een facelift dus dan moet ik daar op wachten - echter lijkt me logisch dat die in Frankfurt staat (nog 3 weken). En vervolgens stel ik me de vraag of je die enigszins comfortabel kan maken/krijgen, want vroeger waren die dingen knetterhard. Let wel, ik vond een GTI op 19" zonder DDC comfortabel (rijd al 5 jaar met 18", runflat en M-sportophanging en ben daar 100% tevreden over). Maar bv. een Golf R in 'Race' DDC stand is er dan weer ver over (zelfs op 18"). Te bekijken/testen, maar ik stel me dan voor dat de combinatie van een meer matuur chassis (eigenlijk UKL wat ook onder de X1 zit), DDC (weliswaar beperkt met slechts 2 standen) en mogelijkheid voor 17" non-RF onder zo'n JCW toch wel draaglijk moet zijn... answers on a postcard, als iemand het weet!

          Comment


          • Al een antwoord gevonden op je vraag? of eerst nog testrijden met de Mini en M140i?

            Comment


            • eerlijk gezegd snap ik niet wat de Veloce in dit groepje doet van hot hatches bijna. De Veloce is eerder een zakelijke variant, dat die niet staat te grommen en fluiten en god weet wat allemaal als een bronstig hert, vind ik persoonlijk goed. Moet je hem anders maar even uit de garage halen 's morgens of telkens de auto tijdje stil heeft gestaan, dan draait die tijdens opwarmfase iets anders qua brom.
              Ik laat hiervoor zeker geen auto staan. Idem ivm carplay, want vanaf welk bouwjaar dit erin gaat staan is nog onduidelijk. Er wordt gesproken vanaf 2018, maar onduidelijk nog. Voor modeljaar 2017 zou het zelfs niet enkel softwarematig zijn, maar mogelijk ook ontbreken van bepaalde hardware. Nu, ik ga er geen traan voor laten. Streamen via de telefoon kan nog steeds, en ja de GPS is misschien nog niet zo flashy, maar het doet wat het moet doen.

              De 1 vind ik persoonlijk compleet verourderd en lelijk model, dan mag dat nog de 6-cilinder hebben.
              De R: wel die kan de Veloce bijhouden of net sneller, de gti normaal niet.
              GTI: als allrounder te prefereren boven de R in mijn opinie, stond indertijd ook op mijn lijst.
              Audi S3 en dan nog in sedan: doet mij niets. Zal wel goed rijden, interieur zal top zijn enz.

              Discussie ivm restwaarde: De restwaarde van vele Duitsers is al fel gezakt, zeker op de professionele markt, gelukkig zijn er nog genoeg idiote particulieren welke je nog kan wijsmaken dat de restwaarde goed is.

              Een auto koop ik steeds omdat ik deze wil, niet omwille van hetgeen ik er achteraf van wil hebben. Dat is een kost en geen investering, wel dan kan ik er maar beter plezier van hebben en het mooi vinden ook.

              Qua prijzen: kijkend naar de prijs van mijn Veloce, is deze zelfs met de grote korting nog steeds beduidend duurder dan een Golf GTI in principe.

              Weet wel dat eender welk van deze voertuigen onderhevig is aan je rechtervoet, de ene al meer dan de andere.

              Comment


              • Oh, en de Veloce is eigenlijk een pure achterwielaangedreven auto, alleen in nood zal die tot 60% naar de voorwielen sturen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door KidcoolBe Bekijk Berichten
                  eerlijk gezegd snap ik niet wat de Veloce in dit groepje doet
                  heeft hij al uitgelegd


                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door KidcoolBe Bekijk Berichten
                    De R: wel die kan de Veloce bijhouden of net sneller
                    Bijhouden?
                    R is een stukje sneller hoor, is lichter en levert ook meer dan de opgegeven pk's

                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                      Bijhouden?
                      R is een stukje sneller hoor, is lichter en levert ook meer dan de opgegeven pk's
                      klopt, daarom dat ik ook zie in principe, zal slechte chauffeur toen ingezeten hebben lol

                      Comment


                      • had dat gelezen, maar zelfs dan nog, totaal andere auto. Technisch gelijklopend dat wel.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door KidcoolBe Bekijk Berichten
                          Oh, en de Veloce is eigenlijk een pure achterwielaangedreven auto, alleen in nood zal die tot 60% naar de voorwielen sturen.
                          Maar je kan niets afzetten van ESP op die Veloce.. Voor mij zou dat een breker zijn, alles moet uit kunnen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door balliere Bekijk Berichten

                            Maar je kan niets afzetten van ESP op die Veloce.. Voor mij zou dat een breker zijn, alles moet uit kunnen
                            Dat heeft dan blijkbaar weer met andere zaken te maken, het stop/start systeem kun je ook niet uitschakelen bv, maar dat is omwille van het verbruik en bijhorende kwalificaties.
                            Voor alles uit, heb je de Quadrifoglio , dan zet je die even in RACE.
                            Grote hoop zet dat nooit uit, ik ook niet, dus stoort het mij niet eigenlijk.

                            Nu ja, misschien dat ze dat in de toekomst toelaten, want het is allemaal softwarematig.

                            Comment


                            • Ondertussen is de GTI (DSG, Performance Pack) al even besteld. Was uiteindelijk een al bij al eenvoudige beslissing:
                              • Veloce viel eerst af, prachtig ontwerp, prachtig chassis, maar ik wilde een wagen waar ik desnoods op relatief korte termijn (1, 2, 3 jaar - whenever I like) van af kon en ik denk niet dat de Giulia dan goed scoort (m.a.w. is niet vlot verkoopbaar). Het gebrek aan sound (artificieel of niet - maakt me niet uit, is toch 'maar' de daily) was de nagel aan de doodskist.
                              • De M140i ging er vervolgens uit, price/performance onverslaanbaar, maar de nieuwe B58 klinkt niet zo lekker als de N54/55 (personal opinion) en vooral, hier kan je niet met 4 mensen in (niemand kan echt achter mij, ik zit graag laag/diep maar ben van gemiddelde lengte).
                              • De S3 vond ik uiteindelijk erg duur voor wat het is, en de optie politiek van Audi is belachelijk. Er is bijvoorbeeld geen scenario te bedenken waarin ik 3.000+ EUR wil uitgeven aan een GPS (terwijl Google Maps mijn trouwe kompaan is en blijft), maar dan moet je het zonder virtual cockpit stellen - wat bij herverkoop (zie Giulia) straks iedereen wil.
                              • Op het einde heb ik nog erg lang getwijfeld over de Golf R. Atlantic Blue, 19", zwart Vienna leder - een totale 'sleeper', stijlvol maar toch een raket. Echter...
                              De GTI wint het uiteindelijk, zoals ik zelf natuurlijk had zien aankomen. Met op het einde enkel de R als reële concurrent blijven de redenen dezelfde:
                              • De GTI is gewoon meer fun. Ik heb ze back-to-back gereden, GTI manueel (230 PK), dan R DSG, dan GTI PP DSG (245 PK). Zowel voor als na de R was de GTI leuker. De manier waarop de GTI met volgas omgaat (geen totale tractie maar wel sperfunctie, vooral in de PP), het 120kg lichtere gewicht (merkelijk voelbaar), de meer soepele demping (maar wel met totaal gebrek aan body roll), het ganse gevoel van een wagen die door de bochten danst (ipv ze plat te walsen) - doe mij maar de GTI.
                              • De GTI heeft een heritage waar de R enkel van kan dromen. Een R is eigenlijk een marketing-led product, hoe vreemd dat ook mag klinken t.o.v. de GTI (toch de halo car van VW, alles bij elkaar genomen, dus toch ook belangrijk qua marketing). Het is duidelijk een oefening 'box ticking' om de moderne consument te overtuigen, spec-driven boven alles. Terwijl de GTI dat ook zou kunnen zijn (zie generaties 3 & 4), maar (voor mij) zo overduidelijk niet is). Wanneer je er mee rijdt, voel je gewoon dat hier iemand aan gesleuteld heeft met liefde voor het vak en de wagen (dacht ooit gelezen te hebben de ingenieur verantwoordelijk voor het chassis van de 997 GT3).
                              • Het exterieur, daar waar de R er alles aan doet om niet op te vallen, heb je bij de GTI een heerlijk sportieve neus (aub zonder mistlichten!), de rode pin stripe, de honinggraat roosters, de badges op de flank, en de dubbele uitlaten in mooi evenwicht (niet te weinig, niet te veel).
                              • Het interieur, daar waar de R uitblinkt in zwart plastic en een look die een huis-tuin-en-keuken Golf ook heeft, heb je in de GTI rode stitching, alu afwerking van het stuur, en (above all) de tartan seats.
                              • Komt daarboven dat in de echte wereld, het rijden wat we 99% van onze tijd doen (en waarvoor ik deze koop), hij minstens even snel en mogelijk zelfs sneller is dan de R (en in de proefrit voelde dat ook zo aan, toch in de PP versie): 370 Nm koppel bij 1.380 kg (GTI) vs 380 Nm koppel bij 1.505 kg (R). M.a.w. 0.27 Nm/kg versus 0.25 Nm/kg. De echte top end is natuurlijk wat minder, maar dan spreken we niet meer over de 1% maar over de 0.01%.
                              Al bij al een simpele keuze dus...

                              Comment


                              • Geen verkeerde keuze.

                                Comment


                                • Ik vond mijn cupra dsg en huidige GTI manueel ook leuker dan de R. Maar die R is wel efficiënter en meestal sneller op ons nat Belgisch wegdek

                                  Comment


                                  • is spijtig dat die GTI PP geen manueel heeft in Belgie. Maar ik zou ook een GTI 230 of 245 pk versie boven een R kiezen. En je kan een GTI ook naar 310pk brengen tenslotte.

                                    Morgen ga ik zelf met een GTI 245pk rijden, wel met de DSG maar dat is niet erg.

                                    Zeer interessant om lezen dit topic. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Cupra (meest discreet, beste prijs/pk), i30N of GTI op de volgende plekken, maar ik moet met alle 3 nog rijden.
                                    Last edited by Liquid Li0n; 09/12/2017, 00:03.
                                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                    Comment


                                    • Dan denk in dat het de cupra wordt xD die gaat stock flink harder dan de GTI

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
                                        Ik vond mijn cupra dsg en huidige GTI manueel ook leuker dan de R. Maar die R is wel efficiënter en meestal sneller op ons nat Belgisch wegdek
                                        Maar wanneer betekent sneller ook meer plezier? Het is niet dat ik met 300 PK een minuut sneller aankom op bestemming. Of zin heb om wanneer het nat ligt snelheidsrecords te vestigen. Dus in de echte wereld maakt dit eigenlijk niet uit...

                                        Comment


                                        • Ik woon landelijk en kan raggen boerewegen en banen waar je KMS niemand tegenkomt. Daar vind ik die wagens echt leuker.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X