Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Focus ST-Line 1.5 benzine of Peugeot 308 GT-Line 1.2 Benzine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Focus ST-Line 1.5 benzine of Peugeot 308 GT-Line 1.2 Benzine?

    Hallo hallo,

    Op dit moment rijd ik met een 10 jaar oude Ford Fiesta diesel (+-100.000km) maar eigenlijk doe ik momenteel veel te weinig kilometers om met een diesel te rijden. (gemiddeld 12.5km enkele rit of 25km per dag)
    Hierdoor kan ik maar zelden de motor op optimale temperatuur laten komen, waardoor ik vrees dat dit op korte termijn tamelijk wat kosten met zich zal meebrengen. (EGR, brandstofsysteem, katalysator)

    Nu ben ik al even aan het rondzien wat er allemaal op de markt beschikbaar is en ben zo op onderstaande wagentjes gevallen. Welke van deze zou jullie voorkeur krijgen?

    Ford Focus ST-Line 1.5 benzine (150pk) in Candy Red (Op bestelling)
    voorzien van allerhande opties incl: dodehoekswaarschuwing, bi-xenon voorlichten, radio/gps combo,...

    ofwel

    Peugeot 308 GT-Line 1.2 Benzine (130pk) in Magnetic Blue (pré-facelift model, stockwagen)
    ook voorzien van allerhande opties incl: LED lichten, panorama dak, radio/gps combo, automatische airco...


    Na het bekijken van de configuraties, zijn beide wagens zowel qua specs als qua uitrusting zeer gelijkaardig aan elkaar.




    Pluspunten van de Focus:
    Persoonlijk het mooiste model van de twee
    Rijgedrag en sturen is zeer goed (voelt wat sportief aan)
    Vlotste motor
    Mijn huidige ervaring met Ford is wel tamelijk positief

    Minpunten van de Focus:
    multimediasysteem kan wat traag zijn
    Afwerking van het interieur is wat verouderd
    minimum 3 à 4 maand wachtperiode
    Prijs: +-2000 euro duurder dan de Peugeot


    Pluspunten 308:
    Comfortabelste wagen van de twee
    Interieur ziet er goed afgewerkt uit
    Prijs: aangezien het een eindereeks model is, heeft die een goede prijs
    Levertermijn: ongeveer 2 à 3 weken

    Minpunten 308:
    Interieur is misschien iets te minimalistisch
    Rijgedrag is goed, maar iets minder direct als de Ford
    De valse uitsparingen in de achterbumper voor de uitlaat, breekt het design een beetje
    Ik heb geen ervaring met panorama daken en weet niet of dit positief of negatief is.
    In het verleden heb ik een wat negatieve ervaring gehad met m'n oude Peugeot 306 (dit kan m'n beeld van Peugeot wel wat bezoedelen)



    Wat is jullie mening van beide wagens?
    Welke zouden jullie kiezen en waarom?



    Alvast bedankt voor jullie menigen!
    '82 Ford Escort XR3 === 2018-...
    '07 Ford Fiesta 1.4 Tdci === 2013-...

    '82 Vespa Piaggio Bravo P25 Mofa === 1999-...
    '86 Vespa Piaggio Bravo P25 Electric === 2014-...
    '09 Aprilia SR50 Street === 2009-...

  • #2
    ik houd het geen 5 minuten uit in dat drukke interieur van de focus, dus ik zou de 308 kiezen.

    Comment


    • #3
      Er bestaat ook een Ford 1.0 3 Cilinder van 125 pk en 140 pk welke goedkoper zal zijn en even zuinig als de Peugeot
      Koppel is ook wel minder als de Peugeot…

      Panorama daken zijn leuk, maar kunnen soms wel voor een héél hete interieur ruimte zorgen als je vertrekt (mijn ervaring in een S-Max bij +/-28 °C)

      Maak alvast een proefrit met elke versie

      Comment


      • #4
        Ik zou voor de Peugeot gaan, omwille van het rustiger interieur. Daarnaast vind ik de Peugeot ook de mooiste van de twee: meer 'auto', staat precies steviger op zijn poten dan de wat ielere Focus.

        Let wel:
        - het panoramadak kan NIET open. De combinatie met de aluminium versnellingspook is bovendien niet aangenaam bij zonnig en warm weer: je verbrandt er je handpalmen aan.
        - de achteras is geen multilink, en dat voel je: bij dwarsrichels in een bocht voel je dat de achterkant wat wiebelt. Als je van een oudere Fiësta komt, ga je dat waarschijnlijk niet overdreven veel merken .

        De GT-line heeft bovendien betere zetels dan de standaardversie, en daarmee is het grootste minpunt van een 308SW opgelost.
        LED-verlichting op de Peugeot is echt heel goed.
        Last edited by A160; 22/08/2017, 10:30.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          Ik kies de peugeot. Franse wagens hebben bij sommige een slecht imago maar das onterecht in deze tijden
          lets have some more member berries

          Comment


          • #6
            De Focus 1.0 125 pk is geen partij voor de 308 1.2 130 pk


            Maar de 308 1.2 ook geen partij voor de Focus 1.5 (150 pk)


            Vanuit een 10 j Fiesta, zijn ze natuurlijk natuurlijk een vooruitgang

            Comment


            • #7
              ik zou geen panoramadak willen, is enkel goed om de wagen zwaarder te maken en de airco wat extra werk te geven. Is weer een tof gevonden waardeloos stuk brol van de auto-industrie

              Comment


              • #8
                Is allemaal persoonlijke smaak, maar ik zou voor de Peugeot gaan. Een rode Ford Focus ST Line doet het mij echt niet, een blauwe Peugeot 308 is wat understated maar wel knap. Interieur beetje hetzelfde verhaal. Enige wat me zou doen twijfelen is als dit de enige wagen is en je er ook wat plezier aan wil beleven, dan is waarschijnlijk de Focus de enige keuze (die 308 is toch meer een comfort auto).

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                  ik zou geen panoramadak willen, is enkel goed om de wagen zwaarder te maken en de airco wat extra werk te geven. Is weer een tof gevonden waardeloos stuk brol van de auto-industrie
                  Een panoramadak vind ik ook al altijd een rare optie op een auto, maar in dit geval heeft de stockwagen bij de dealer één in de uitrusting.
                  Ook qua structuur vind ik het een rare keuze om het dak uit glas te maken, daarnaast heb je er als bestuurder denk ik ook niet zoveel aan.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
                  Is allemaal persoonlijke smaak, maar ik zou voor de Peugeot gaan. Een rode Ford Focus ST Line doet het mij echt niet, een blauwe Peugeot 308 is wat understated maar wel knap. Interieur beetje hetzelfde verhaal. Enige wat me zou doen twijfelen is als dit de enige wagen is en je er ook wat plezier aan wil beleven, dan is waarschijnlijk de Focus de enige keuze (die 308 is toch meer een comfort auto).
                  Persoonlijk vind ik de Focus er wel bruut uitzien in Candy red. Het blauw op de Peugeot is niet te opvallend, maar past wel zeer goed op het model. Het maakt het plaatje wel af.
                  De designkeuze van het interieur is inderdaad totaal anders, de Peugeot is minimalistisch, de Ford is iets meer klassiek. Enkel het kleine stuur met de hooggeplaatste tellers vind ik wat raar in de Peugeot. ik vermoed dat dit wel snel went.
                  Ik rijd zeer graag met de auto, en wil mogelijk wel wat plezier in het rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ik nu ook al plezier in het rijden heb met m'n Fiesta.
                  Last edited by Linglord; 23/08/2017, 00:16.
                  '82 Ford Escort XR3 === 2018-...
                  '07 Ford Fiesta 1.4 Tdci === 2013-...

                  '82 Vespa Piaggio Bravo P25 Mofa === 1999-...
                  '86 Vespa Piaggio Bravo P25 Electric === 2014-...
                  '09 Aprilia SR50 Street === 2009-...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Linglord Bekijk Berichten

                    Een panoramadak vind ik ook al altijd een rare optie op een auto, maar in dit geval heeft de stockwagen bij de dealer één in de uitrusting.
                    Ook qua structuur vind ik het een rare keuze om het dak uit glas te maken, daarnaast heb je er als bestuurder denk ik ook niet zoveel aan.

                    Inderdaad. Maar zelfs als dit mijn ideale auto zou zijn zou ik hem laten staan omwille van dat dak. Dan nog liever even wachten tot ik er één heb zonder.

                    Comment


                    • #11
                      Van dat dak ben ik niet akkoord
                      Heb al verschillende wagens gehad met pano dak en moet zeggen dat dit echt wel leuk is. In de zomer doe je gewoon de verduistering dicht (ik neem aan dat die bij alle merken wel aanwezig is) om de warmte buiten te houden. Het is vooral in de winter en tussenseizoen erg leuk om meer licht in je wagen te hebben. Voelt ruimtelijker aan. Ik zou het zo weer nemen. Wel juist dat dit extra gewicht geeft en de wegligging iets verminderd. Voelde je vooral bij de Espace. Dak weegt heel veel en is een hoge auto. Maar dit weegt volgens mij niet op tegen de voordelen. Is maar wat je zelf belangrijk vindt...

                      Comment


                      • #12
                        Dat dak vond ik vooral 's avonds en 's nachts leuk, raar maar waar.
                        De 'verduistering' in de Peugeot bestaat uit een wit, semi-doorschijnend, ding, waardoor er nog altijd heel veel zonlicht valt. Zo lang het niet extreem warm is, valt dit waarschijnlijk nog mee, maar deze zomer hebben we geen enkele dag onder de 32° gehad. En dan had ik toch wel liever een echt dak gehad.
                        Qua wegligging heb ik daar persoonlijk weinig negatieve invloed van ondervonden. Het is natuurlijk gewicht op de verkeerde plaats, maar of je dat met een gezinsbreak als negatief punt mag zien ?

                        Het kleine stuur ben je op 1 dag gewend: het ligt echt heel aangenaam in de hand. De tellers zijn voor mij goed afleesbaar. Wat ik vreemd vond, is dat de toerenteller in de 'verkeerde' richting draait (tegenwijzerzin). Designmatig heb je dan wel een mooi symmetrisch dashboard.
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Wat ik vreemd vond, is dat de toerenteller in de 'verkeerde' richting draait (tegenwijzerzin). Designmatig heb je dan wel een mooi symmetrisch dashboard.
                          hebben ze afgekeken van Aston Martin
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • #14
                            Als je dan toch van iemand moet afkijken,... dan doe je het toch beter van de beste
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                            Comment


                            • #15
                              Als je interieur te heet is, leg je toch gewoon de airco 2 minuten aan op max terwijl je uit de auto wacht?

                              Grootste hitte is dan toch gebroken. Ik heb er trouwens meer last van in mijn Punto (zwarte auto met zwart interieur) dan in mijn 500 (met panodak, maar wit en licht interieur). Ben ook grote fan van een glazen dak. Ruimtegevoel is zalig.
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • #16
                                De airco van de 308 haalde dit deze zomer echt niet op. Ik zette de airco vollebak aan, (op een graad of 25, gezien het buiten vlot tien graden meer was) en op hercirculeren (zou normaal het snelst moeten koelen), maar na vijf minuten was het min of meer te doen. Vooral de achterpassagiers kloegen dat het te warm bleef, en dat terwijl de airco alles gaf. Vooraan was het zelfs onaangenaam omdat de ventilator zo hard moest blazen.
                                En de alu-pook, die bleef gloeiend heet (schakelen met een zakdoek in de hand).

                                Maar goed, de omstandigheden waren extreem: parkeren in de zon, schaduwtemperaturen die eerder naar de 40, dan naar de 30 graden neigden,... Dit zijn zaken die je in ons kikkerlandje nooit zal voor hebben.
                                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

                                  Maar goed, de omstandigheden waren extreem: parkeren in de zon, schaduwtemperaturen die eerder naar de 40, dan naar de 30 graden neigden,... Dit zijn zaken die je in ons kikkerlandje nooit zal voor hebben.
                                  wat niet is kan nog komen hé :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het is een Peugeot hé. Die houdt het toch zo lang niet vol
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • #19
                                      Waarom de keuze beperken tot deze twee?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                        Het is een Peugeot hé. Die houdt het toch zo lang niet vol
                                        lees ik daar een zweem van wantrouwen in franse auto's ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X