Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mini countryman 2017 benzine of diesel ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• mini countryman 2017 benzine of diesel ?

ik twijfel dus tussen de 4 motoren die in een mini countryman 2017 aangeboden worden, en dan puur op verbruik per 100 km : 102 pk benzine/136 pk benzine/116 pk diesel en 150 pk diesel... Ben de rekening aan 't maken qua running costs op 3 jaar à 30.000 km per jaar, denk dat een benzine niet zo veel duurder is dan een diesel als je ook inschrijvingstaks, rijtaks en aankoopprijs in beschouwing neemt ( en hogere restwaarde benzine mogelijks na 3 jaar want diesel wil niemand meer, zeker niet in dit segment van auto's) maar dan enkel als de effectieve verbruikscijfers reeel overeenkomen met wat de fabrikant belooft... dus hoeveel verbruikt een mini countryman met deze 4 motoren écht, want bvb Mini zelf claimt voor de cooper benzine 136 pk tssn 5,5 / 5,7 liter maar eerlijk gezegd geloof ik daar geen bal van, vandaar mijn vraag of iemand hier een Countryman 2017 benzine of diesel heeft en me kan zeggen wat z'n effectief verbruik is.... Graag wat on topic, heb niet veel aan reacties als "wat een lelijke auto" en "ik zou de 150 pk diesel nemen want die rijdt beter dan de 102 pk benzine" etc etc. :-). dank je !

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
    dus hoeveel verbruikt een mini countryman met deze 4 motoren écht
    Grofweg afgerond zitten de Countryman diesels aan een gemiddeld reëel verbruik van 6,7 lit / 100km en de benzines zitten daar ruim 2 liter boven, zie deze link.

Comment

Niet waar, in die link staan ook de grotere motorisaties (190pk) .
      De 136 pk benzinemotor zal rond de 7.5 liter zitten, dus 1 liter meer dan de diesel.

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...40&powerunit=2

aangezien er maar 2 wagens in staan (weinig representatief), ook eens bij de X1 gekeken (onderhuids hetzelfde)

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...40&powerunit=2

Die met 102 pk zou ik niet nemen, dat lijkt me ondergemotoriseerd.

Last edited by sunking; 27/08/2017, 12:25. Reden: nog niet goe wakker

Comment

de 102 pk benzine is inderdaad laatste keuze... Ik doe zeker 75 % snelweg, als de benzine maar 1 liter meer zou verbruiken dan de diesel dan is de keuze snel gemaakt --> benzine 136 pk... Zit hier soms iemand die ervaring heeft met die motoren ?

Comment

Misschien eens gaan testrijden? Financieel gezien lijkt de keuze voor de 136pk benzine niet slecht, zeker kijkend naar aankoopprijs en verkeersbelasting, maar langs de andere kant, de 116pk diesel lijkt mij ook geen slechte keuze, even duur in aankoop dan de 136pk benzine en vergelijkbare verkeersbelasting maar wel meer koppel (de 220 nm van de benzine is toch maar nipt voor het gewicht en dat is ook nefast voor het verbruik).
          De verkeersbelasting gaat pas echt de hoogte in als je voor een 2 liter diesel gaat.
          Dus in the end denk ik eig dat de 1.5 diesel de meest economische keuze is.
          Last edited by sunking; 27/08/2017, 12:37.

Comment

Wij hebben de 150pk diesel (in combinatie met automaat), en dit rijdt goed vlot.

Maar idd een 102pk lijkt mij ook te weinig! Denk dat je met de overige 3 motoren geen slechte keuze kunt maken!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Grofweg afgerond zitten de Countryman diesels aan een gemiddeld reëel verbruik van 6,7 lit / 100km en de benzines zitten daar ruim 2 liter boven, zie deze link.
              6,7L? Daar zit ik met mijne Tiguan nog niet aan en heb nu niet bepaald een lichte voet

Comment

volgens spritmonitor 6,2 liter (als ge zoekt tot max. 150pk dacht ik). voor de naft lijkt 7.7 mij een realistische waarde dus eig scheelt het anderhalve liter.
                ik heb het mischien nogal gezegd, maar de 1.5 benzine van BMW is eigenlijk geen hoogvlieger wat betreft verhouding prestaties / verbruik. hij is eig niet zuiniger dan de oude 1.6 viercylinder die uiteindelijk wel een aangenamere loopcultuur had.
                Hun 1.5 diesel is dan weer wel zuinig en vlot.

Comment

Ik zou wachten tot de nieuwe swift sport uitkomt, weegt een pak minder én zal dan ook minder verbruiken als je blijkbaar zoveel om je portemonnee (of het milieu ?) geeft

Comment

Swift sport? dat is toch geen SUV.

Nu als je voor een lichtere/zuinigere SUV wil gaan, zijn er natuurlijk wel alternatieven, zoals de Suzuki SX4 S-cross, Audi Q2, Seat Ateca, en binnenkort VW T-roc.
                    Over het algemeen heef VAG interessantere benzinemotoren dan BMW, zelfs de 1.0 is een optie maar de 1.4 is dan toch interessanter (4-pitter met 250 nm koppel).
                    We zijn heel gelukkig met onze Seat Ateca duurtester met zijn 1,0-lite driecilindermotor. Maar in de prijslijst lonkt ook de 1,4-liter TSI. Die namen we mee ...

Comment

Ik heb het even opgezocht en zo'n Countryman weegt in 102 pk benzine trim 1.440 kg (zonder opties) en heeft een koppel van 180 Nm bij 4.100 tpm, en gaat 0-100 (niet zaligmakend maar toch een indicatie) in 11,8s. Daarmee moet dit zowat het traagste zijn wat BMW te bieden heeft buiten zijn '14d' modellen, en ik vermoed dat die puur door koppel nog sneller aanvoelen. Je geeft ook aan dat je 30.000 km per jaar doet en snelwegen (lijkt me logisch bij zo'n aantal kilometers). Zelf heb ik weinig ervaring met dergelijke instapbenzines, maar een referentiepunt is een proefrit met een Mazda MX-5 1.5, gewicht 975 kg (!!), koppel 150 Nm (dus per kg 20% meer koppel dan Countryman), 0-100 in 8,3s. Ik vond die op de snelweg niet vooruit te branden.

Dat dus alvast niet .

Dan blijven de diesels, die m.i. allebei voldoen. De 16d is duidelijk de meer economische keuze en gaat nooit te kort maar ook nooit over hebben. De 18d (ik gebruik even de BMW namen voor die motoren) is dan echt een stevige 2-liter met een berg koppel. Geen motor om door te trekken, maar dagdagelijks ga je altijd overschot hebben. Echter CO2, VAA, BIV, verkeersbelasting, etc. zijn allen navenant hoger, het verschil bv. in leaseprijs is echt niet min.

Blijft dan nog de 1.5 benzine 136 PK (18i), en dat is hier mijn favoriet, maar dat is persoonlijk. Onderin zal hij niet sneller voelen dan een 16d, maar wel stiller/soepeler, echter hier brengt het op van door te trekken. In de gewone Mini is men er zeer lovend over. En hij klinkt nog goed ook: https://www.youtube.com/watch?v=M_pLz_hUo5E

Comment

hier een filmpje van de 136pk benzine in de countryman:

Click the links to learn more! Zapraszamy na bloga! :)Zapraszam do odwiedzenia mojego bloga prawno-motoryzacyjnego! :)https://www.facebook.com/prawoimotoryza...

denk dat het vooral een kwestie is van verschillen in karakter.

Comment

Moeilijke keuze, niemand kan voorspellen welke taksen en lasten zowel op diesel en benzine binnen de 3 jaar nog zullen uitgevonden worden .
                          Trouwens proficiat met de keuze voor de mini.

Comment

dank iedereen voor de reacties.... denk dat het de one diesel zal worden, 115 pk, de cooper benzine 136pk gaat alles samen op 3 jaar tijd ongeveer 2500 euro duurder uitkomen als je alles in rekening neemt, en 't enige wat een "cooper" méér heeft dan een "one", onafhankelijk of het benzine of diesel is, is , naast natuurlijk de dikkere motors (die ik niet echt nodig heb), de mogelijkheid om sportstrepen op de motorkap en/of een contrasterende dakkleur en dito spiegels te nemen, maar da's dan ook alles....voor de rest niets.... en aangezien motorvermogen voor mij niet belangrijk is, is 2500 euro méérprijs véél geld voor een striping en een contrasterend dak....

Comment

dank iedereen voor de reacties.... denk dat het de one diesel zal worden, 115 pk, de cooper benzine 136pk gaat alles samen op 3 jaar tijd ongeveer 2500 euro duurder uitkomen als je alles in rekening neemt, en 't enige wat een "cooper" méér heeft dan een "one", onafhankelijk of het benzine of diesel is, is , naast natuurlijk de dikkere motors (die ik niet echt nodig heb), de mogelijkheid om sportstrepen op de motorkap en/of een contrasterende dakkleur en dito spiegels te nemen, maar da's dan ook alles....voor de rest niets.... en aangezien motorvermogen voor mij niet belangrijk is, is 2500 euro méérprijs véél geld voor een striping en een contrasterend dak....
                              Die streepjes kunt ge ook nog achteraf erop plakken hé

Comment

Ga je erin passen Jos?

Comment

zal wel zijn, 't is wel wa kleiner dan den X3 waar ik nu in rij, maar de sportzetels zitten me als gegoten.... wat me vooral opvalt is dat ik een ietske "claustrofobischer" gevoel krijg dan in de X3, voorruit is kleiner, je zit meer "in" de auto dan in de X3, denk wel dat ik de zwarte dakhemel er ga uitlaten en de "gewone" bleke versie ga kiezen, anders ietske te veel doodskistgevoel denk ik :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos
                                    zal wel zijn, 't is wel wa kleiner dan den X3 waar ik nu in rij, maar de sportzetels zitten me als gegoten.... wat me vooral opvalt is dat ik een ietske "claustrofobischer" gevoel krijg dan in de X3, voorruit is kleiner, je zit meer "in" de auto dan in de X3, denk wel dat ik de zwarte dakhemel er ga uitlaten en de "gewone" bleke versie ga kiezen, anders ietske te veel doodskistgevoel denk ik :-)
                                    Wij hebben het panoramisch dak genomen om dit tegen te gaan.. Want zwarte zetels en zwarte dakhemel is idd heel donker..

Maar in mijn ogen is een zwarte dakhemel wel echt een must! Ik weet niet waarom maar ik vind dat dit echt een groot verschil maakt.. alles "past gelijk beter" en is een mooier geheel dat het in mijn ogen wat chiquer maakt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robin_Touareg Bekijk Berichten

Wij hebben het panoramisch dak genomen om dit tegen te gaan.. Want zwarte zetels en zwarte dakhemel is idd heel donker..

Maar in mijn ogen is een zwarte dakhemel wel echt een must! Ik weet niet waarom maar ik vind dat dit echt een groot verschil maakt.. alles "past gelijk beter" en is een mooier geheel dat het in mijn ogen wat chiquer maakt!

kan me dat inbeelden, nu zo'n panoramisch dak zegt me niets eerlijk gezegd, mijn vrouw heeft in haar auto een glazen dak en dat rammelt langs alle kanten, kom er gek van, en kost me veel te veel, 't is deze keer echt de bedoeling om 3 jaar aan een stuk puur rationeel zo economisch mogelijk te rijden met een Mini Countryman dus een panodak is geen optie voor mij... Moeilijke keuze deze keer, er zijn maar 3 auto's waar ik lekker in zit, en geloof me, heb er zeker in 20 gezeten, maar enkel Mini Countryman, BMW X1 en VW Tiguan schoten over... Bij VW gaan de prijzen morgen omhoog, en aangezien ik daar de laatste weken geen goed bod kreeg voor de oude X3, wordt het Countryman of BMW X1... en gezien een X1 ongeveer (op dit moment) een 4000-tal euro duurder is dan een Countryman voor in sé dezelfde auto (zelfde motor, zelfde chassis, zelfde versnellingsbak) én de overnameprijs van de X3 lager ligt bij een BMW-dealer dan bij Mini, blijft het Mini voorlopig... Ik ga nog een beetje rondkijken in september en dan een beslissing nemen...

Comment

lijkt mij een goede rationele keuze. waarom zou je idd meer geld geven aan een auto dan nodig
                                        op goede overnames bij een ander merk moet je nooit rekenen, ook voorgehad toen ik een BMW wou inruilen bij de VW dealer, uiteindelijk zelf particulier verkocht en toch nog iet of wat aanvaardbare prijs gekregen.

Comment

Working...
                                        X