Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
mini countryman 2017 benzine of diesel ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
wel jammer dat je dan meedoet aan die SUV-hype en voor een auto kiest die 300kg teveel weegt en navenant verbruikt
Dit is de situatie / argumenten in mijn straat /dorp:- Mevrouw maak de keuze van het model en kleur, hij moet alleen de motor kiezen.
- In een SUV, slijt de achterkant van mevrouw haar schoenen minder….
- Een SUV is veiliger aan de schoolpoort, voor de kinderen…
- Een SUV diesel is beter voor het milieu, want dat verbruikt toch minder…
- In een SUV, zie ik beter, dus kan ik veiliger parkeren, (vooral voor kleuters aan de schoolpoort !)
Comment
-
ja, en binnenkort komt men met de SuperV op de proppen, om toch maar over die andere suv's te kunnen kijken, want die belemmeren het zicht dusdanig !
De schoolpoort is het ideale terrein voor het wagen-opbod.
Ergens klopt het niet, steeds meer auto's en files, steeds duurdere brandstof.....en de wagens worden groter ipv. kleiner. Is dat omdat de gezinnen zoveel groter worden of de boodschappenmandjes zovee dikker?
Misschien is er in een gewone auto stilletjesaan te weinig ruimte om brol zoals zwaai-de-met-benen-en-de-koffer-gaat-open electronica weg te moffelen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenmss weegt dikkejos ook wel 300 kg te veel?
Comment
-
wel jammer dat je dan meedoet aan die SUV-hype en voor een auto kiest die 300kg teveel weegt en navenant verbruikt
Comment
-
jammer van de rug, hopelijk dan toch nog rijplezier met de Maxi Mini :-)
Interessant :-) : https://autorai.nl/de-lichtste-suvs-...-en-c-segment/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenja, en binnenkort komt men met de SuperV op de proppen, om toch maar over die andere suv's te kunnen kijken, want die belemmeren het zicht dusdanig !
De schoolpoort is het ideale terrein voor het wagen-opbod.
Ergens klopt het niet, steeds meer auto's en files, steeds duurdere brandstof.....en de wagens worden groter ipv. kleiner. Is dat omdat de gezinnen zoveel groter worden of de boodschappenmandjes zovee dikker?
Misschien is er in een gewone auto stilletjesaan te weinig ruimte om brol zoals zwaai-de-met-benen-en-de-koffer-gaat-open electronica weg te moffelen?
Ge hebt natuurlijk een punt.
Ik wil mezelf helemaal niet goedpraten en/of mijn keuze verantwoorden... en ge voelt het al komen, maar ...
Mijn vorige wagen was een Laguna 2.0 dCi automaat. CO2 uitstoot dacht ik 179 gr.
Mijn (toch heel wat grotere) Espace 1.6 dCI ook met automaat komt aan 124 gr.
Eén van de criteria om daar voor te kiezen was die uitstoot, hetgeen me een zeer schappelijke BIV en jaarlijkse tax opleverde als bijkomend voordeel.
Die veel grotere Espace verbruikt effectief een 2-tal liter minder dan de Laguna.
Ik dacht daar dus (amper 2 jaar geleden) een redelijk ecologische keuze mee gemaakt te hebben.
Ondertussen wordt ik nu ook een beetje bekeken als dikke (figuurlijk) vervuiler.
Bovendien blijkt diezelfde motor in de praktijk quasi even veel (of weinig?) te verbruiken in de veel kleinere en lichtere Mégane...
Ik geef natuurlijk ook toe dat andere factoren mee een rol hebben gespeeld: lijn, comfort, ruimte, en ja, ook de aanwezige snufjes, die toegegeven niet altijd even noodzakelijk zijn, maar wel plezant, en sommige zou ik missen indien in de toekomst de volgende wagen ze niet (meer) zou hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
Ge hebt natuurlijk een punt.
Ik wil mezelf helemaal niet goedpraten en/of mijn keuze verantwoorden... en ge voelt het al komen, maar ...
Mijn vorige wagen was een Laguna 2.0 dCi automaat. CO2 uitstoot dacht ik 179 gr.
Mijn (toch heel wat grotere) Espace 1.6 dCI ook met automaat komt aan 124 gr.
Eén van de criteria om daar voor te kiezen was die uitstoot, hetgeen me een zeer schappelijke BIV en jaarlijkse tax opleverde als bijkomend voordeel.
Die veel grotere Espace verbruikt effectief een 2-tal liter minder dan de Laguna.
Ik dacht daar dus (amper 2 jaar geleden) een redelijk ecologische keuze mee gemaakt te hebben.
Ondertussen wordt ik nu ook een beetje bekeken als dikke (figuurlijk) vervuiler.
Bovendien blijkt diezelfde motor in de praktijk quasi even veel (of weinig?) te verbruiken in de veel kleinere en lichtere Mégane...
Ik geef natuurlijk ook toe dat andere factoren mee een rol hebben gespeeld: lijn, comfort, ruimte, en ja, ook de aanwezige snufjes, die toegegeven niet altijd even noodzakelijk zijn, maar wel plezant, en sommige zou ik missen indien in de toekomst de volgende wagen ze niet (meer) zou hebben.
Denk je echt dat een zelfde motor met zelfde versnellingsbakverhoudingen in een lichtere wagen hetzelfde gaat verbruiken ? Ik peins dat dat niet zal kunnen....
Eigenlijk zou er eens een test moeten gedaan worden met bijvoorbeeld een Espace en daar 300kg vracht inleggen. En dan eens een paar uur file/stadsverkeer gaan doen en vergelijken. Want gewoon autostrade constante snelheid zal het verschil niet maken (zelfde luchtweerstand). Dus ga vanavond naar de Colruyt, haal daar x aantal bakken bier en .....
Maar ja, waar ben ik mee bezig. Daarnet fietste ik langs de vaart en er passeerde een speedboot....man man man.... Dan zijn wij toch heilige boontjes :-)
Comment
-
Dus ga vanavond naar de Colruyt, haal daar x aantal bakken bier en .....
Voor mij, als het weer is als vandaag, mag dat Westmalle Tripel zijn, een frisse graag, ook al is dat een beetje vloeken. Bij iets lagere temperaturen is een gin-tonic ook goed.
P.S.: die Laguna was slechts 5 jaar oud. Ik denk dat er nog andere stinkende wrakken rond rijden hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
Wat drinkt ge graag?
Comment
-
Voor mijnen otto een "mazout"; ikzelf vind dat niet te zuipen (en 't ziet er niet uit ook).
Hebt g' em?Last edited by Maurice P.P.; 28/08/2017, 17:39.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk BerichtenVoor mijnen otto een "mazout"; ikzelf vind dat niet te zuipen (en 't ziet er niet uit ook).
Hebt g' em?
Interessant leesvoer : http://www.nrcan.gc.ca/energy/effici...s/buying/16755 (heb het nog niet gelezen, voor als 't regent)
dikkejos : lezen !!! :-)
Comment
-
iemand zin om hier een samenvatting van te maken ? :-)
https://www.h3xed.com/blogmedia/Rica..._MPG_Study.pdf
edit : pag 24 is interessant, wagen met een 1.6 : 10% gewichtsreductie geeft bijna 5% minder verbruik in 't stad
Comment
Comment