Het is weer zo ver... tijd om een nieuwe bedrijfswagen te bestellen ter vervanging voor mijn Volvo V70 D3.
Ondertussen zijn zowel de behoeften als de lease policy wat veranderd, dus het landschap is lichtjes hertekend in vergelijking met 4 jaar geleden.
Behoeften:
Hoe groener de auto, hoe hoger het budget. Hierdoor is de CO2 uitstoot nog belangrijker als parameter...
Voorlopige shortlist (in volgorde van voorkeur):
Ondertussen zijn zowel de behoeften als de lease policy wat veranderd, dus het landschap is lichtjes hertekend in vergelijking met 4 jaar geleden.
Behoeften:
- Kids worden wat groter, dus een break is strikt genomen niet meer nodig, al blijft een ruime koffer wel belangrijk (dakkoffer is een goede back-up).
- Ik doe elke dag minimum 100 km, met meestal wel wat file, dus een automaat wordt bijna een must.
- De wagen mag wat meer rijplezier geven dan de huidige Volvo, my little tank die geweldig praktisch is, maar ook wat saai om te rijden.
- Ik probeer (zoals iedereen zeker) te streven naar maximale value binnen budget met een zo laag mogelijke CO2 (over horizon van 4 jaar).
- Er zijn een aantal opties die ik minimum wil: navigatie, Apple Car play, leder, parkeerhulp, elektische zetels, zetelverwarming, led-verlichting,...
Hoe groener de auto, hoe hoger het budget. Hierdoor is de CO2 uitstoot nog belangrijker als parameter...
Voorlopige shortlist (in volgorde van voorkeur):
- BMW 520d Efficient Dynamics (102 gr CO2) met alle noodzakelijke opties;
- Volvo S90/V90 D3/D4 met alle noodzakelijke opties op een D3 manueel, vanaf automaat wordt het wat meer puzzelen. Bovendien is de D3 gekoppeld aan een oudere 6-traps automaat, de 8-traps komt pas vanaf D4 versie... Momenteel in blijde verwachting van een offerte voor een stockmodel met bijkomende korting op een D4 automaat...
- Mercedes E200d (102 gr CO2) met alle noodzakelijke opties; vooral fan van het interieur met Technology pack, exterieur vind ik het wat minder.
- Mercedes GLC 350e (omwille van te kleine koffer en onzekerheid inzake fiscale behandeling vanaf 201;
- Passat Variant GTE (saai interieur en onzekere fiscale behandeling vanaf 2018; de 1.4 benzinemotor zal echter niet te zwaar afgestraft worden);
- Mercedes CLS break 2.2 diesel (prachtige wagen met momenteel gigantische kortingen, maar fin de carrière en gigantisch VAA);
- Jaguar XF 2.0d Prestige Business Edition (past enkel als manueel in mijn budget)
Comment