Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer of andere belegging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer of andere belegging?

    Stel: je bent autoliefhebber (tjah, wat zou je anders hier op dit forum rondneuzen ) en je hebt een relatief bescheiden doch mooi sommetje opzij staan waar je zo direct niets mee doet. Je hebt m.a.w. zoiets als € 50.000 beschikbaar op een spaarboekje staan, dat - in het beste geval - op dit moment niets opbrengt. Wat zou je doen?

    1. Ik 'investeer' dit in een oldtimer. Niet puur als beleggingsproduct, ik wil er ook rijplezier mee beleven. Ik onderzoek wel eerst goed de markt, laat me door een specialist bijstaan en koop niet eender wat. Maar ik loop wel het risico dat de ecologische regelgeving hoe langer hoe strenger wordt en dat ik op termijn met die oldtimer niets meer kan doen. Bovendien loop ik daardoor ook het risico dat mijn oldtimer op termijn niet veel meer waard is.

    2. Ik laat deze som gewoon op het spaarboekje staan. Ook al heb ik ook nog een bijkomende reserve waar ik niet aan kom, op lange termijn vermoed ik dat de rentes toch zodanig zullen evolueren dat dat spaarboekje terug iets opbrengt en ik wil absoluut geen risico's nemen.

    3. Ik ben klant bij een fantastische bank en die leveren mij perfect advies: ik kies dus voor een beleggingsproduct, maar weet ook dat dit niet zonder risico is en onderhevig is aan mogelijke crisisperiodes.

    4. Het leven is sowieso al veel te kort, dus ik beleg dit of 'investeer' dit helemaal niet, maar geef het uit aan een leuke moderne extra kar of moto voor in het weekend

    5. Ik gebruik die € 50k voor een totaal andere oplossing/investering. Specifieer dan wat.


    Geen idee of dergelijke poll hier al eens gestaan heeft.

    Iemand een mening hierover? Shoot !
    11
    Oldtimer
    18,00%
    2
    Spaarboekje
    0%
    0
    Belegging
    45,00%
    5
    Moderne vierwieler of moto voor de weekends
    27,00%
    3
    Andere oplossing
    9,00%
    1

  • #2
    Oldtimer kopen. Maar er zeker geen 50K aan spenderen. Ik zou zeggen tussen de 15K en de 25K. Daar zitten wagens die sowieso nog in waarde zullen toenemen. Ook afhankelijk of je wat handig bent, wat licht sleutelwerk kan doen, of een goede garagist hebt, eentje met veel of weinig werk aan. Persoonlijk prefereer ik eentje om in orde te zetten, geeft mij het meeste plezier, en je weet wie er aan werkt.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

    Comment


    • #3
      Ik zou voor 50.000€ benzine kopen, laat die een half jaar staan en bijna zeker dat je die na een half jaar met winst verkoopt

      Comment


      • #4
        Ik steek die 50.000 in een appartement in het zuiden, die je dan verhuurt als je er zelf niet bent.
        Daar ga je naar mijn mening meer aanhebben.

        Comment


        • #5
          Als je puur naar het financiële kijkt, dan is het enorm moeilijk om echt rendement te halen uit een oldtimer.
          Die blijft gewoon geld kosten, en dat zal niet altijd terugkomen via waardestijging, tenzij je iets exclusief koopt, maar dan denk ik dat je eerder naar 200k en meer moet gaan.

          Je moet het volgens mij alleen doen als je er zelf plezier aan beleeft, dat druk niet niet snel in geld uit.

          Comment


          • #6
            Niet helemaal juist. Had je 4 jaar geleden bvb een S2000 gekocht aan 12K, dan kon je die vandaag verkopen aan minimum 24K and rising. Zonder kosten. En ik kan nog voorbeelden geven.
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • #7
              De vraag is ook een beetje op welke termijn je denkt.
              Belegging is vrij risicoloos als je op lange termijn denkt: 10-20 jaar en meer.

              Staar je ook niet blind op de prijsstijgingen van een oldtimer.
              Het zijn specifieke oldtimers die stijgen, niet allemaal. En het kan ook ineens weer dalen.
              En als je het als belegging doet, moet je ook alle kosten in rekening brengen: garage, onderhouden, verzekering, ...
              Het kan allemaal weg zijn als je er mee crasht.
              Ook als je snel geld nodig hebt, is een oldtimer niet ideaal natuurlijk. Snel moeten verkopen, geeft waarschijnlijk weinig winst of zelfs verlies.

              Dat gezegd zijnde:
              - Zoals order66 aangeeft: koop een oldtimer tussen 15k-25k, daar valt de meeste winst te halen (of zelfs goedkoper ook)
              - Beleg de rest op lange termijn, dan kan je wat meer risico nemen
              - Beleg misschien ook in andere zaken, zoals Lego (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150316_01582288) Kan je goed bewaren in je verwarmde garage.

              Maar zelfs met goedkope oldtimers kan je winst maken.
              Enkele jaren geleden Golf 1 Cabby gekocht voor 1250€, 200€ kosten aan gedaan, 2 jaar mee gereden en verkocht voor 1600€.
              Dat is ook een rendement dat je niet krijgt op een spaarboekje.

              Comment


              • #8
                Chris_147 In Lego beleggen is een goed idee. Ik kom er net van dus ik kan meteen mijn ervaring meegeven. Ik had ongeveer 350 sets met veel UCS verzamel sets. De miserie begint wel als je het allemaal wenst te verkopen. Ik heb dat serieus onderschat. Ga je al die sets apart listen en apart verkopen? Reken maar een goede 2 jaar en zeker 300 man aan je deur. Als je liever gaat verzenden, kruipt daar nog meer tijd en energie in. En dan blijf je wss nog met een kleine quasi onverkoopbare overschot zitten. Ik ben er alvast van teruggekomen. Ik heb alles in een keer verkocht met lichte winst. Ik zag het echt niet zitten om er die tijd aan te besteden.
                Last edited by order66; 17/04/2018, 10:37.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • #9
                  Probleem met Lego is natuurlijk dat je de dozen niet mag openen, want dan maak je zeker geen winst.
                  Ik zou het niet kunnen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                    Probleem met Lego is natuurlijk dat je de dozen niet mag openen, want dan maak je zeker geen winst.
                    Ik zou het niet kunnen
                    Dat was geen probleem, de dozen die we wensten te openen kochten we gewoon dubbel
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Heb hier ook tiental Lego-dozen staan. Ga ze meer dan 10 jaar bijhouden. Zijn ze tegen dan niks waard, dan bouw ik ze met mijn toekomstige zoon koop enkel sets die ik leuk vind en eventueel zouden kunnen stijgen, maar dat weet je nooit.


                      Anders 50.000 euro in bitcoins kopen?

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou een ruime garage huren en mijn geld steken in 2 of 3 "goedkopere" oldtimers. Voor mij zou het rijplezier weg zijn met 1 "duurdere" oldtimer.

                        Vastgoed en andere investeringen kunnen mij niet datzelfde plezier geven. Met een oldtimer zou ik misschien is met plezier tot aan de zee rijden
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          Of een garage (met elektriciteit voor druppellader, en mss later je EV op te laden ) kopen EN een oldtimer kopen. Best of both worlds
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Als apen, rendabel kunnen beleggen kan iedereen dat toch ook…

                            Zondag werd in 'De Zevende Dag' het debat over de verloning van de Dexia-top verdergezet. De inzet van de discussie is bekend. De restbank - met in portefeuille o.a. 230 miljard euro aan rommelkredieten en daarmee de meest slechte bad bank in Europa - wordt mee overeind gehouden met leningen en kapitaal van de Belgische staat. Mocht de bank over de kop gaan, dan kost dat de staat - lees de Belgische belastingbetaler - 43 miljard euro. Dat moet absoluut voorkomen worden en om dat te doen zijn bekwame mensen nodig. En zo’n mensen kosten geld. Maar hoeveel mogen ze kosten?


                            Koop zelf 10 aandelen op de beurs…. (type Sofina en ASML, enz.)

                            Geen belegging-fond bij een bank, want dan betaal je alleen, toetredingskosten(5%) en beheersvergoeding (4%) of kapitaalbescherming aan de bank en schiet er niets meer voor over voor uzelf….

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Niet helemaal juist. Had je 4 jaar geleden bvb een S2000 gekocht aan 12K, dan kon je die vandaag verkopen aan minimum 24K and rising. Zonder kosten. En ik kan nog voorbeelden geven.
                              Kan ik ab-so-luut beamen
                              2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                              2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten

                                Kan ik ab-so-luut beamen
                                Haha Jan!
                                Nog even signature aanpassen he man
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                  Als apen, rendabel kunnen beleggen kan iedereen dat toch ook…

                                  Zondag werd in 'De Zevende Dag' het debat over de verloning van de Dexia-top verdergezet. De inzet van de discussie is bekend. De restbank - met in portefeuille o.a. 230 miljard euro aan rommelkredieten en daarmee de meest slechte bad bank in Europa - wordt mee overeind gehouden met leningen en kapitaal van de Belgische staat. Mocht de bank over de kop gaan, dan kost dat de staat - lees de Belgische belastingbetaler - 43 miljard euro. Dat moet absoluut voorkomen worden en om dat te doen zijn bekwame mensen nodig. En zo’n mensen kosten geld. Maar hoeveel mogen ze kosten?


                                  lol

                                  Comment


                                  • #18
                                    Polo 6n 1.4 16v vind die nog maar aan €3/400 heb er zo 3 uit CH gehaald. Verkoop ik nu aan 2.000. Weliswaar nuloperatie gezien kosten maar bon rijplezier is ook wat waard.
                                    Polo 6n 1.4

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      De vraag is ook een beetje op welke termijn je denkt.
                                      Belegging is vrij risicoloos als je op lange termijn denkt: 10-20 jaar en meer.

                                      Staar je ook niet blind op de prijsstijgingen van een oldtimer.
                                      Het zijn specifieke oldtimers die stijgen, niet allemaal. En het kan ook ineens weer dalen.
                                      En als je het als belegging doet, moet je ook alle kosten in rekening brengen: garage, onderhouden, verzekering, ...
                                      Het kan allemaal weg zijn als je er mee crasht.
                                      Ook als je snel geld nodig hebt, is een oldtimer niet ideaal natuurlijk. Snel moeten verkopen, geeft waarschijnlijk weinig winst of zelfs verlies.

                                      Dat gezegd zijnde:
                                      - Zoals order66 aangeeft: koop een oldtimer tussen 15k-25k, daar valt de meeste winst te halen (of zelfs goedkoper ook)
                                      - Beleg de rest op lange termijn, dan kan je wat meer risico nemen
                                      - Beleg misschien ook in andere zaken, zoals Lego (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150316_01582288) Kan je goed bewaren in je verwarmde garage.

                                      Maar zelfs met goedkope oldtimers kan je winst maken.
                                      Enkele jaren geleden Golf 1 Cabby gekocht voor 1250€, 200€ kosten aan gedaan, 2 jaar mee gereden en verkocht voor 1600€.p
                                      Dat is ook een rendement dat je niet krijgt op een spaarboekje.
                                      Nooit gehoord van een waardebepaling en een full omnium?
                                      Mijn Camaro heeft full omnium op de geschatte waarde.
                                      Z4 M40i

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door order66
                                        Of een garage (met elektriciteit voor druppellader, en mss later je EV op te laden ) kopen EN een oldtimer kopen. Best of both worlds
                                        Kom je met 50000 niet toe
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment

                                        Working...
                                        X