Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 sportback Diesel 150PK VS Benzine 190PK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A5 sportback Diesel 150PK VS Benzine 190PK

    Beste forumleden,

    Ik ben aan het zien voor een Audi A5 sportback, maar ben heel hard aan het twijfelen tussen Benzine of Diesel.
    Het gaat een bedrijfswagen zijn en de meeste kilometers gaan gemaakt worden tussen Leuven en Brussel wat dus zou betekenen dat ik denk ik rond de 25k km's per jaar zou zitten.
    Echter zal ik de bedrijfswagen wel zelf moeten betalen omdat ik als zelfstandige ga starten.


    Nu vraag je vast af waarom je Appels met peren aan het vergelijk bent (150PK vs 190PK), maar dat is vooral gebasseerd op het verbruik en de prijs.

    De A5 diesel 150pk:
    CO2: 112–109 g/km
    Vebruik: 4,4–4,2 l/100 km
    CC: 1968 cm3
    Meerprijs: 2846

    De A5 benzine 150pk (1.4):
    CO2: 130–124 g/km
    Vebruik: 5,6–5,4 l/100 km
    CC: 1395 cm3
    meerprijs: 0

    De A5 benzine 190 (2.0):
    CO2: 133–131 g/km
    Verbruik: 5,9–5,8 l/100 km
    CC: 1984 cm3
    meerprijs: 1320

    De meerprijs is gebasseerd op de diesel variant ( die is het duurst in de aankoop).
    Ik heb er vrij weinig verstand van en vroeg me af voor welk model ik het best kan gaan. Uiteraard weet ik dat de 190PK misschien wel wat meer gaat kosten (maar mogelijks wel de moeite is).
    Nu met al dat gedoe rond de Diesel prijzen was ik dus Benzine aan het overwegen.

    Kunnen jullie hier misschien wat advies overgeven van de kosten en wat ik het best kan doen?
    Is het de moeite om voor benzine te gaan of zijn dit toch teveel km's om voor een benzine te kiezen. De km's worden trouwens ook het meeste in de file gedaan weet niet of dat ook een verschil maakt.
    Last edited by zigolle; 28/04/2018, 17:07. Reden: Betere uitleg over hoe ik de auto ga kopen en hoe ik deze gebruik.

  • #2
    Hoe kom je aan die meerprijs? Cataloguswaarde? Als bedrijfswagen is dat toch minder relevant, niet? Krijg je geen leaseprijs/maand en een vaa?

    Als particulier ist snel gekozen met die km's denk ik : goedkoopste 1.4, plezantste 2.0 190pk benzine.

    Comment


    • #3
      Beste Phate,

      Ik ga als zelfstandige beginnen en daarom dat ik nog altijd wel zelf de wagen moet betalen dus cataloguswaarde is nog altijd van belang, maar zoals ik het zo lees zou jij zowiezo kiezen voor de Benzine ?

      Comment


      • #4
        Als particulier met die km's wel. Maar ik ben niet zo thuis in het systeem van VAA, dat kan het hele beeld wel eens vertekenen.

        Nu uiteindelijk, als VAA een niet al te grote impact heeft, dan zou ik gewoon kijken naar wat je het liefste hebt. Ga eens rijden met de wagens en kijk waar je eigen voorkeur ligt. Op een wagen met een dergelijke catalogusprijs, zou het toch niet mogen steken op een paar 100 euro op jaarbasis?

        Comment


        • #5
          Om een goede vergelijking te maken qua kosten zou ik op zijn minst de VAA berekenen en dan al de parameters (o.a. aftrekbaarheid, VAA, wegenbelasting) in een excellene gieten. Heel veel zal het elkaar niet ontlopen maar in vermoed dat de 1.4 150pk er als goedkoopste uitkomt en dat de 190 pk diesel/benzine duurder zillen zijn maar dicht in elkaars buurt gaan zitten. Want voor een gelijk VAA mag en benzine ongeveer 20 gr meer uitstoten dan een diesel en dat is bij deze A5 wel het geval. Let wel op want met de wltp cyclus en de nieuwe euro normen zijn sommige benzine versies moeilijk leverbaar.
          Misschien kan je ook een jonge tweedehands overwegen (moet dan wel btw aftrekbaar zijn)

          Comment


          • #6
            Een 1.4 i 150 pk levert over de hele lijn betere prestaties als een 2.0 D (150 pk)
            Maar een diesel, zal door het tractor effect iets krachtiger aanvoelen…



            De benzine versie zou indien het een privé wagen was altijd het goedkoopste zijn
            Momenteel is zo’n diesel fiscaal nog 80% aftrekbaar en de benzine 75%

            Vanaf 09/2018 zal er allicht een aanpassing gebeuren door de nieuwe WLTP verbruiks en CO2 normen..

            Wil je meer vermogen, er bestaat in de A5 ook een 2.0 i CNG (170 pk) motor die ook 80% fiscaal aftrekbaar is en een extra lage BIV en VB heeft…

            Een A5 (idem A4) heeft wel een lange motorkap, waardoor er interieur plaats verloren gaat, maar daardoor is er wel plaats voor een automaat (DL382) met 2 olie-circuits, welke betrouwbaarder zijn als de VW DSG versies…(omdat er geen interne vervuiling is)

            Comment


            • #7
              Ik zou kopen waar ik het liefst mee rij eigenlijk. Dit zit allemaal zo kort bij elkaar. Je kiest een A5, dat geeft dan toch al richting dat je kiest voor iets wat je graag hebt en niet de prijs voorrang geeft op alles ? Rijplezier mag dan wellicht ook iets kosten ?
              Persoonlijk zou ik nooit de 150 pk versie kopen. Niet in benzine en niet in diesel. Ik zou eerder voor de 190 pk versie diesel of benzine gaan gekoppeld aan een automaat natuurlijk.
              Tevens valt het ook af te wachten of die 1400 ook in de praktijk veel zuiniger zal zijn dan de 2000 benzine. Is toch geen kleine wagen die A5...
              Dus... eerst uitmaken of je 150 pk al dan niet voldoende vindt en dan gaan testrijden. Zou mijn beslissing volledig laten afhangen van de testrit.
              Qua herverkoopbaarheid weet je het toch niet... 5 jaar is zeer lang in dit wispelturig klimaat. Voor het eerst is de CO2 uitstoot weer gestegen, nu met 3 procent. Dus hoe ze dat fiscaal gaan aanpakken om de Europese normen te halen is een groot vraagteken.


              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                Een 1.4 i 150 pk levert over de hele lijn betere prestaties als een 2.0 D (150 pk)
                Maar een diesel, zal door het tractor effect iets krachtiger aanvoelen…



                De benzine versie zou indien het een privé wagen was altijd het goedkoopste zijn
                Momenteel is zo’n diesel fiscaal nog 80% aftrekbaar en de benzine 75%

                Vanaf 09/2018 zal er allicht een aanpassing gebeuren door de nieuwe WLTP verbruiks en CO2 normen..

                Wil je meer vermogen, er bestaat in de A5 ook een 2.0 i CNG (170 pk) motor die ook 80% fiscaal aftrekbaar is en een extra lage BIV en VB heeft…

                Een A5 (idem A4) heeft wel een lange motorkap, waardoor er interieur plaats verloren gaat, maar daardoor is er wel plaats voor een automaat (DL382) met 2 olie-circuits, welke betrouwbaarder zijn als de VW DSG versies…(omdat er geen interne vervuiling is)
                biv en rijtaks is 0€ op cng (nog tot eind2020)
                bovendien verbruik je evenveel kg cng als je diesel verbruikt & de cng kost rond de 1.04€ tov 1.3€ voor de diesel
                mijn autootjes:

                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  Als particulier met die km's wel. Maar ik ben niet zo thuis in het systeem van VAA, dat kan het hele beeld wel eens vertekenen.

                  Nu uiteindelijk, als VAA een niet al te grote impact heeft, dan zou ik gewoon kijken naar wat je het liefste hebt. Ga eens rijden met de wagens en kijk waar je eigen voorkeur ligt. Op een wagen met een dergelijke catalogusprijs, zou het toch niet mogen steken op een paar 100 euro op jaarbasis?
                  Jha ben zeer hard aan het neigen naar de Benzine puur omdat het voor "hetzelfde" bedrag meer vermorgen heeft, maar heb niet veel ervaring met Benzine VS Diesel te rijden. Ben eigenlijk altijd een Diesel rijder geweest.

                  Comment


                  • #10
                    Vermogen wordt natuurlijk op een andere manier geleverd. En je moet natuurlijk verder kijken dan enkel de aankoopprijs van een auto.

                    Maar ik zou vooral eens met beiden gaan rijden als je dat nog niet gedaan zou hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                      biv en rijtaks is 0€ op cng (nog tot eind2020)
                      bovendien verbruik je evenveel kg cng als je diesel verbruikt & de cng kost rond de 1.04€ tov 1.3€ voor de diesel
                      Jha klopt, maar is dit niet zo een "schijn" hybride en gaat de rijtaks na 2020 hier heel nadelig voor zijn?
                      Weet ook niet of CNG zo fijn is omdat je toch met een extra tank zit (En heb nog niet gezien waar die in de A5 zit).

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                        biv en rijtaks is 0€ op cng (nog tot eind2020)
                        bovendien verbruik je evenveel kg cng als je diesel verbruikt & de cng kost rond de 1.04€ tov 1.3€ voor de diesel
                        Ja da's juist... Het enige wat mij zou tegenhouden is de beperkte beschikbaarheid aan tankmogelijkheden. Raar dat hier geen progressie gemaakt wordt. Heel lang geleden enkele auto's op LPG gehad en die reden net even goed als op benzine. Iets minder vermogen door de lagere verbrandingswaarde, maar dan koop je gewoon een zwaardere...
                        LPG zou ik uiteraard niet meer doen nu om diverse redenen. Maar CNG is momenteel het goedkoopste op de markt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door zigolle Bekijk Berichten

                          Jha klopt, maar is dit niet zo een "schijn" hybride en gaat de rijtaks na 2020 hier heel nadelig voor zijn?
                          Weet ook niet of CNG zo fijn is omdat je toch met een extra tank zit (En heb nog niet gezien waar die in de A5 zit).
                          De CO2 uitstoot hiervan zal nog altijd een stuk lager zijn, en dus ook zonder vrijstelling voordeliger zijn. Is zo'n 20 gram lager dan de benzine uitvoering. (Wel ook met iets lager vermogen.) Ligt zelfs iets lager dan de diesel.
                          Last edited by Phate; 28/04/2018, 19:14.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                            Ik zou kopen waar ik het liefst mee rij eigenlijk. Dit zit allemaal zo kort bij elkaar. Je kiest een A5, dat geeft dan toch al richting dat je kiest voor iets wat je graag hebt en niet de prijs voorrang geeft op alles ? Rijplezier mag dan wellicht ook iets kosten ?
                            Persoonlijk zou ik nooit de 150 pk versie kopen. Niet in benzine en niet in diesel. Ik zou eerder voor de 190 pk versie diesel of benzine gaan gekoppeld aan een automaat natuurlijk.
                            Tevens valt het ook af te wachten of die 1400 ook in de praktijk veel zuiniger zal zijn dan de 2000 benzine. Is toch geen kleine wagen die A5...
                            Dus... eerst uitmaken of je 150 pk al dan niet voldoende vindt en dan gaan testrijden. Zou mijn beslissing volledig laten afhangen van de testrit.
                            Qua herverkoopbaarheid weet je het toch niet... 5 jaar is zeer lang in dit wispelturig klimaat. Voor het eerst is de CO2 uitstoot weer gestegen, nu met 3 procent. Dus hoe ze dat fiscaal gaan aanpakken om de Europese normen te halen is een groot vraagteken.

                            Jha dat klopt ik heb alleen nog niet een goed idee wat ik fijner vind rijden ben altijd een Diesel rijder geweest. Heb afgelopen weekend wel met een Benzine variant gereden, maar ik weet nu niet goed of ik veel verschil merkte tussen de Diesel variant.
                            En waarom zou je niet de keuze maken voor 150PK?
                            De wagen ziet er wel een stuk beter uit met 190PK omdat hij aan beide kanten een uitlaat krijgt.

                            Het is wel zeer lastig om een testrit te krijgen met een 190pk benzine/diesel A5 op dezelfde dag denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Als ik het zo goed lees maakt het dus vrij weinig uit of ik voor de 150PK Diesel ga of de 190PK Benzine ?
                              Want als dat zo het geval is ga ik uiteraard liever naar 190PK benzine, maar wat is nu eigenlijk het grootste verschil tussen Benzine en Diesel?
                              Ga ik niet super veel vertraging hebben met optrekken/inhalen bij een benzine omdat die vooral power heeft in hogere toeren?

                              Comment


                              • #16
                                Zou je voor automaat of handgeschakeld gaan?

                                CNG tanks zitten blijkbaar goed weggewerkt waar het reservewiel normaal zit :

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  Zou je voor automaat of handgeschakeld gaan?

                                  CNG tanks zitten blijkbaar goed weggewerkt waar het reservewiel normaal zit :
                                  https://www.groenlicht.be/gallery/?p...NG-2017-10.jpg
                                  Ik zou voor de automaat (S-tronic) gaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zou CNG kiezen.
                                    Dik fiscaal voordeel, en die ga je binnen 5 jaar makkelijk verkopen.

                                    Dat is ook een turbo en dus stevig koppel bij lage toeren.

                                    Comment


                                    • #19
                                      De CNG variant valt wel af helaas. Hij is inderdaad fiscaal mega voordelig, maar helaas zitten er andere nadelen aan de wagen waardoor ik hem niet ga pakken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door zigolle Bekijk Berichten
                                        De CNG variant valt wel af helaas. Hij is inderdaad fiscaal mega voordelig, maar helaas zitten er andere nadelen aan de wagen waardoor ik hem niet ga pakken.
                                        Uit interesse: welke nadelen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X