Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 sportback Diesel 150PK VS Benzine 190PK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Het zal enorm afhangen van waar je rijdt, en hoe lang je ritjes zijn.
    Met mijn BMW5 in de stad geraak ik niet onder de 9. Een lange autostraderit met dan wat kleinere wegen, en ik zit rond de 6l.
    Zo is dat en dan hebben we het nog niet over persoonlijke rijstijl gehad. Verbruik is geen exacte wetenschap.
    Als ik zo'n auto zou kopen, zou ik voor mezelf uitgaan van een verbruik van 9 liter. Is het minder nadien, dan kan ik niet anders dan tevreden zijn.
    Kop je zoiets met de gedachte dat de auto's altijd zuiniger worden en ga je ervan uit dat die max 7 liter zal gaan verbruiken en in de zomer misschien nog minder en niet boven de 8 zal gaan... dan zal je met grote waarschijnlijkheid (TS haalt aan veel file te rijden) ontgoocheld zijn van de aankoop.
    Hoeveel mensen hoor je niet klagen over het verbruik van hun wagen ?

    Nogmaals, als je de wagen moet voltanken met je gezicht naar de pomp ipv omgekeerd... als het echt op 1 tot 2,5 liter na aankoop aankomt, dan maakte men de verkeerde keuze. Zo denk ik er toch over.

    Beter teveel incalculeren dan te weinig en overschot hebben dan omgekeerd. Dat is eigenlijk met alles zo...

    Comment


    • #62
      Sowieso beter teveel in calculeren. Maar dan moet je bij de benzine geen 20% extra marge nemen en bij de diesel niet, dat slaat nergens op.

      Comment


      • #63
        Ik vraag me af wat je 'normaal' rijden noemt met die 2.0 tfsi 190pk.
        Is dat zoals met een 2.0 diesel 150pk, gewoon meegaan met het verkeer, gebruik maken van het koppel en niet de 190 pk eruit persen? Dan zal het verbruik niet hoger dan 7,5 liggen.
        Spreek je wel al de paardjes aan, dan stijgt het verbruik maar dan krijg je ook iets terug wat je van die 2.0 diesel niet gedaan krijgt.
        Voor wat, hoort wat

        Comment


        • #64
          Of benzines procentueel meer verbruiken dan een diesel weet ik niet. Wel dat de verbruiksuitersten verder uit elkaar liggen tussen beiden. In feite gaat de discussie van het meerverbruik over slechts grofweg 1 tot 2,5 liter tussen de uitspraken voor de 190 pk benzine. Niemand hier die er een exact getal zal kunnen op plakken. Het is voor iedereen zuiver giswerk. Teveel variabelen : de rijstijl, het traject ,.... Normale rijstijl zal voor iedereen een verschillend karakter hebben, alhoewel in het hedendaagse verkeer er weinig marge is.

          Ik zou voor mezelf uitgaan van 9 liter als ik de wagen zou kopen.(spritmonitor zegt blijkbaar 8,58L) Is dat daarom juist ? Nee, wellicht niet. Belangrijker, zal ik tevreden zijn van de aankoop op vlak van verbruik ? Ja zeker en vast.

          Begin je de berekening met 7 liter benzine als basis (wat ik echt wel heel sterk zou vinden voor een A5 190 pk, tenzij elke dag lange trajecten gereden worden zonder files of stadsverkeer en aan gematigde snelheid) is de kans veel groter op een teleurstelling achteraf. Vind je 9 liter teveel verbruik ? Dan zit je te sterk op je limiet qua algemene kost van de wagen en zou ik een alternatief nemen wat goedkoper uitkomt.

          Maak een schatting die te hoog is, dan kan je nadien enkel zeggen dat je goedkoop gereden hebt. Maak je een voorzichtige schatting, dan zal elke extra euro je het gevoel geven met een dure wagen te rijden... Goedkoop en duur zijn immers zeer relatief en zijn vooral afhankelijk van je mogelijkheden.

          Comment


          • #65
            Een gestroomlijnde auto (en 200/350 kg minder gewicht) kan je totaal niet vergelijken met een mono volume of SUV

            Het verbruik is zelfs van de diesel versies vlug 1 tot 2.5 liter meer…als de A5....

            Bij 120 /130 km/u was het verschil ruim + 2.2 liter tussen mijn vorige Vectra GTS en een (vervang) Zafira B(zelfde 1.8 i 140 pk) terwijl dit officieel slechts 0.4 l was
            (bij 70 km/u constant was het verschil slechts 0.3 l)

            https://www.autoweek.nl/carbase_data...92787&cache=no
            Last edited by quovadis; 01/05/2018, 11:17.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

              Wat bedoel je hiermee eigenlijk ? Dat ze procentueel allebei evenveel meer verbruiken dan de opgegeven waardes ? De verbruiksuitersten liggen wel verder uiteen tussen een diesel en benzine. Hoe beide brandstoffen zich verhouden tov de opgegeven waardes weet ik niet, maar lijkt me raar mocht het bvb allebei plus exact 30 procent zijn ?

              Over het verbruik worden hier allerlei getallen vernoemd. Gaande van 7 tot 10 liter. De werkelijkheid zal wellicht ergens in het midden liggen, maar wat dat midden is weet niemand. 7 liter met zo'n auto is whisfull thinking, 10 a 11 liter zal continu stadsverkeer zijn. Dus pakt 8 a 9 liter als leidraad. Ook voor de 1400 volgens mij.

              Maar als ik nu is eerlijk ben, als je denkt dat het verbruik je pijn gaat doen maandelijks omdat hij nu 1 of 2 of 3 liter meer verbruikt, dan heb je geen reserve meer op je autobudget. Met andere woorden, ik zou niet alle dagen willen nadenken over die paar liter benzine en mocht dat zo zijn bij de aankoop al, dan zou ik het mezelf luxueuzer maken en naar een wagen kijken die van zichzelf minder verbruikt.
              Is toch vele leuker tanken met je rug naar de pomp dan met je gezicht naar de pomp ? Om je auto in te stappen wanneer je het wenst zonder te moeten denken over de kostprijs per kilometer ?

              Klinkt misschien hard, ik bedoel dat niet zo. Er zijn gewoon heel wat mensen die zich mispakken aan de totale kost van een wagen en daarom is het beter vanaf de aankoop met reserve te zitten in plaats van net op de grens... Dus neem me deze opmerking niet kwalijk aub
              Het is niet dat het niet in mijn budget past andes had ik zowiezo niet voor zo een wagen gekozen
              De reden dat ik zo twijfel is vooral omdat de aanschaf van een benzine net zo duur als een diesel (als de benzine 190pk is).
              Zeker ook met diesel dat steeds meer gestraft word lijkt het me niet handig om dat te kiezen als ik hier enige jaren mee wil gaan rijden en mogelijks misschien later toch wil verder verkopen.
              Ik baseer mij ook vooral op de cijfers die op de site van Audi staan om het verbruik te zien, maar omdat ik weet dat je dat met een flinke korrel zout moet nemen vraag ik het dus ook hier.

              Het lijkt me dus een goed idee om de benzine te pakken omdat je voor relatief weinig geld toch een 190PK kan pakken (in Diesel is het 4k meer) om toch het vermogen te hebben wanneer nodig.
              Voor de standaard city tripjes of wat dan ook zal de wagen toch op Economie of Auto staan.

              Zoals ik hiervoor ook al heb gezegd het is niet dat het niet in het budget past, maar opeens 200 ofzo per maand meer te moeten betalen omdat ik benzine rij heb ik ook niet zoveel zin in.
              Daarom dat ik ook vooral jullie mening zou vragen.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                Of benzines procentueel meer verbruiken dan een diesel weet ik niet. Wel dat de verbruiksuitersten verder uit elkaar liggen tussen beiden. In feite gaat de discussie van het meerverbruik over slechts grofweg 1 tot 2,5 liter tussen de uitspraken voor de 190 pk benzine. Niemand hier die er een exact getal zal kunnen op plakken. Het is voor iedereen zuiver giswerk. Teveel variabelen : de rijstijl, het traject ,.... Normale rijstijl zal voor iedereen een verschillend karakter hebben, alhoewel in het hedendaagse verkeer er weinig marge is.

                Ik zou voor mezelf uitgaan van 9 liter als ik de wagen zou kopen.(spritmonitor zegt blijkbaar 8,58L) Is dat daarom juist ? Nee, wellicht niet. Belangrijker, zal ik tevreden zijn van de aankoop op vlak van verbruik ? Ja zeker en vast.

                Begin je de berekening met 7 liter benzine als basis (wat ik echt wel heel sterk zou vinden voor een A5 190 pk, tenzij elke dag lange trajecten gereden worden zonder files of stadsverkeer en aan gematigde snelheid) is de kans veel groter op een teleurstelling achteraf. Vind je 9 liter teveel verbruik ? Dan zit je te sterk op je limiet qua algemene kost van de wagen en zou ik een alternatief nemen wat goedkoper uitkomt.

                Maak een schatting die te hoog is, dan kan je nadien enkel zeggen dat je goedkoop gereden hebt. Maak je een voorzichtige schatting, dan zal elke extra euro je het gevoel geven met een dure wagen te rijden... Goedkoop en duur zijn immers zeer relatief en zijn vooral afhankelijk van je mogelijkheden.
                Het is inderdaad het beste om meer te rekenen dan te weinig en dat besef ik ook goed
                Uiteraard was ik vooral benieuwd met wat ik dan kon rekenen want als ik met 14L moet rekenen is benzine uiteraard nooit tof om te zien
                Zoals jij het hier verteld is 9L een goede baseline om te gebruiken voor een gemiddeld rijgedrag. Waarbij ik aanneem dat gemiddeld gewoon rustig mee cruisen met het verkeer (zoals je vaak verplicht), maar ook wel eens op zijn staart kan trappen als je als eerst voor een rood licht wilt staan ?

                Ben ook zeer benieuwd naar hoe meer je moet rekenen bij een diesel motor op gemiddeld gebruik, maar dat zou ook al gauw 1- 1.5L zijn ?

                Voor iedereen trouwens thanks voor al de uiteenlopende meningen en verhalen het helpt mij veel!!

                Comment


                • #68
                  Het grote verschil tussen een turbodiesel en turbobenzine is het volgende:

                  bij een turbo benzine neemt het rendement af naarmate je de turbo meer gebruikt. Lees boven de 3000t gaat rijden, en dan gaat het echt hard.

                  Bij een turbodiesel stijgt het rendement naarmate de turbo goed blaast.
                  Daarom dat eene turbodiesel in de bergen niet gek veel meer gaat verbruiken, dat doet een benzine wel.

                  De clou om zuini te rijden is nag altijd:
                  - geen te hoge toeren, en niet voorbij 2/3 gas
                  - vooruitziend rijden, en dus zo weinig mogelijk remmen
                  - alles boven de 100km/h kost extra, boven de 120km/h gaat het verbruik nog sneller omhoog

                  Je moet natuurlijk zelf uitmaken hoe belangrijk dat is.

                  Comment


                  • #69
                    En toch lag het gemiddeld verbruik van de Skoda Superb 1.8 (wat een minder efficiënte/moderne motor is dan die 2.0) nog altijd op een zo'n 8.5-9 liter gemiddeld, bij een ritje naar Oostenrijk. Autobahn (doorperen wanneer het ging) en wat bergen. (Spritmonitor : 8.6 liter)

                    Ik wil maar zeggen, er zijn veel negatieve connotaties nog altijd aan benzine. Men verwacht hier precies een verbruik van 14 liter bij sportief rijgedrag bij wijze van spreken. En dat het verschil ZO ENORM veel groter zou zijn dan bij diesel.

                    Ik ga er 100% akkoord dat je ruim moet tellen om te kijken of het "in het budget past". Maar dan moet je die lijn doortrekken. Als ik continue doorrij met mijn 2 liter diesel, dan kom ik ook gemakkelijk(!) rond 7.5 liter te zitten. Als het zelfs geen acht liter is.
                    Last edited by Phate; 01/05/2018, 14:07.

                    Comment


                    • #70
                      Ik blijf verbaasd zijn door al deze discussies over een liter of twee minder of meer... Bovendien vaak betreffende wagens die de lat van de 50.000 euro’s met gemak overstijgen, en voor dewelke probleemloos 10.000 euro’s of meer opties aangevinkt werden. Voor het verbruik gaat men kijken tot zoveel na de coma, voor de uitrusting mag het maar kosten...

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                        En toch lag het gemiddeld verbruik van de Skoda Superb 1.8 (wat een minder efficiënte/moderne motor is dan die 2.0) nog altijd op een zo'n 8.5-9 liter gemiddeld, bij een ritje naar Oostenrijk. Autobahn (doorperen wanneer het ging) en wat bergen. (Spritmonitor : 8.6 liter)

                        Ik wil maar zeggen, er zijn veel negatieve connotaties nog altijd aan benzine. Men verwacht hier precies een verbruik van 14 liter bij sportief rijgedrag bij wijze van spreken. En dat het verschil ZO ENORM veel groter zou zijn dan bij diesel.

                        Ik ga er 100% akkoord dat je ruim moet tellen om te kijken of het "in het budget past". Maar dan moet je die lijn doortrekken. Als ik continue doorrij met mijn 2 liter diesel, dan kom ik ook gemakkelijk(!) rond 7.5 liter te zitten. Als het zelfs geen acht liter is.
                        Durf je ook te melden wat je gemiddelde snelheid was?
                        Mijn ervaring in D is dat je af en toe eens een piekje kan maken van 160-200, maar dat je het grootste deel van de tijd en de afstand amper 120 rijdt, en dikwijls km lang 80 door werken.
                        Als in met mijn BMW in D door rij, en dat is dan ‘s avonds lange tijd 160-200, dan zit ik ook boven de 8.5 diesel, maar dan is mijn gemiddelde ook 130+

                        lange rit in Frankrijk aan 130-140, en ik zit aan 7l. Hou ik me aan de 120, dan is het 6l.
                        Als je de paardjes laat trekken, dan moet je ze eten geven.

                        Bij 230km/h verbruikt mijn auto meer dan 20l momentaan verbruik.

                        Comment


                        • #72
                          Eender waar dat het onbeperkt was werd er doorgereden wat ging, verkeer was meestal redelijk rustig. Daar werd dan zo'n 220-230 aangehouden. Bij wat drukker verkeer 160-200 (als het ging natuurlijk, niet te zot). Natuurlijk zijn er ook stukken beperkt in Duitsland, maar er is dan ook niemand die alleen maar 230 rijdt he, zeker niet in België

                          Comment


                          • #73
                            zigolle Ik besluit niet voor jou dat het niet in je budget past hee. Jij vroeg naar het verbruik, maar uiteindelijk zaten we in de discussie op 2 a 2,5 liter van elkaar verwijderd en mijn redenering was natuurlijk in het algemeen. Eender welk merk of type men koopt. Want men zegt snel dat verbruik geen rol speelt als je x euro aan een auto geeft, terwijl de aankoopprijs maar een deel is van de totale kost per jaar...
                            Je leest toch wel heel wat verhalen van mensen die na aankoop ontgoocheld zijn omdat hun verwachtingen te hoog waren (of te laag, hoe moet ik het zeggen ) qua verbruik.

                            In ieder geval, een diesel verbruikt altijd minder dan een benzine, maar dat wil niet zeggen dat het rendabel is om op diesel te gaan rijden. Het was Touring geloof ik die onlangs 'raad ' gaf qua brandstofkeuze. En die was tegenwoordig uiteraard benzine tenzij extreem veel kilometers per jaar of tenzij je een zware SUV, grote monovolume of heel zware wagen koopt. (dus in jouw geval zou het benzine zijn natuurlijk).
                            Wat men het plezierigste vindt om te rijden is natuurlijk weer een andere zaak... Mocht ik nu willen veranderen van wagen, ik zou het bij god niet weten voor welke brandstof ik zou gaan. Blij dat ik niet voor de keuze sta .


                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Ik blijf verbaasd zijn door al deze discussies over een liter of twee minder of meer... Bovendien vaak betreffende wagens die de lat van de 50.000 euro’s met gemak overstijgen, en voor dewelke probleemloos 10.000 euro’s of meer opties aangevinkt werden. Voor het verbruik gaat men kijken tot zoveel na de coma, voor de uitrusting mag het maar kosten...
                              Daar is eigenlijk een heel simpele reden voor dat de discussie telkens terug naar boven komt.
                              Een optie lijst of een "dure" wagen daar is de kost al van belaald je weet bijvoorbeeld dat het 50k gaat kosten en je kunt dat makkelijk berekenen of zien dat dit in je budget past.
                              Bij het verbruik is dat wat lastig zeker met de huidige "sjoemel" praktijken heb je heel vaak een slecht beeld wat nu in de praktijk effectief verstookt word.
                              Als de website 5.7 aangeeft en het de praktijk ervaring eerder leert dat het toch richting de 9 liter komt dan maakt dat op bijvoorbeeld 5 jaar tijd een groot verschil.
                              Dan ook is dit per merk/motorisatie uiteraard anders en dat is dan ook de reden waarom ik het vraag.

                              Comment


                              • #75
                                THE GREEN HORNET Ik bedoelde ook niet dat jij besliste of het in mijn budget paste, maar wou zeggen dat als het niet in mijn budget zou passen of maar net past ik het zowiezo niet zou doen.
                                Maar het is wat ik zeg dat het moeilijk rekenen is omdat de praktijk waardes nogal afwijken van de waardes die op de website staan
                                vind het juist wel fijn dat ik op deze manier zeer veel meningen hierover krijg geeft mij enkel maar meer waardes om mee te rekenen.

                                Ik had denk ik ook zoiets laatst gelezen dat je inderdaad extreem veel kilomters moet doen om nog voor diesel te kiezen (daarmee ook dit topic), maar heb je enig idee wat dan "extreem" veel kilometers zijn?
                                Bedoelden ze hier 30K + mee of toch nog wel wat lager? Want zoals ik op het begin zijn ik zou zo rond de 25K zitten want volgens mij wel al veel is, maar nog altijd te overwegen valt.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  Ik blijf verbaasd zijn door al deze discussies over een liter of twee minder of meer... Bovendien vaak betreffende wagens die de lat van de 50.000 euro’s met gemak overstijgen, en voor dewelke probleemloos 10.000 euro’s of meer opties aangevinkt werden. Voor het verbruik gaat men kijken tot zoveel na de coma, voor de uitrusting mag het maar kosten...
                                  Ja, jij blijft dat zeggen hee Guy... net alsof je vanaf een bepaald bedrag geld nutteloos zou gaan spenderen. Het is net door op voorhand een beetje te rekenen, niet alleen op gebied van de wagen uiteraard want dat geldt voor alles wat je koopt (ook je huis bvb), dat men zich op de duur eens iets meer kan permitteren en men wat geld kan opbouwen...
                                  Ik wil het aantal mensen die zich 'overkopen' aan een huis, auto tot zelfs een grote flatscreen niet te eten geven zulle...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door zigolle Bekijk Berichten
                                    THE GREEN HORNET Ik bedoelde ook niet dat jij besliste of het in mijn budget paste, maar wou zeggen dat als het niet in mijn budget zou passen of maar net past ik het zowiezo niet zou doen.
                                    Maar het is wat ik zeg dat het moeilijk rekenen is omdat de praktijk waardes nogal afwijken van de waardes die op de website staan
                                    vind het juist wel fijn dat ik op deze manier zeer veel meningen hierover krijg geeft mij enkel maar meer waardes om mee te rekenen.

                                    Ik had denk ik ook zoiets laatst gelezen dat je inderdaad extreem veel kilomters moet doen om nog voor diesel te kiezen (daarmee ook dit topic), maar heb je enig idee wat dan "extreem" veel kilometers zijn?
                                    Bedoelden ze hier 30K + mee of toch nog wel wat lager? Want zoals ik op het begin zijn ik zou zo rond de 25K zitten want volgens mij wel al veel is, maar nog altijd te overwegen valt.
                                    Ik dacht dat het al meer dan 40 k per jaar was tegenwoordig...

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                                      Ik dacht dat het al meer dan 40 k per jaar was tegenwoordig...
                                      Oooh damn dan is benzine echt een no brainer

                                      Ik zou misschien nog tot maximaal 30k komen, maar 40k

                                      Comment


                                      • #79
                                        zigolle , boek gewoon twee testritten bij D'ieteren, doe je dagdagelijkse trajecten eens, trap eens op zijn staart en rij eens rustig. Bekijk dan eens het verbruik. Nu is iedereen gewoon aan het gokken.

                                        feit blijft: verbruik van een benzine is enorm afhankelijk van rijtraject, autostrade/stadverkeer en de zwaarte van de voet. En het verbruik kan serieus uiteen liggen. Zie mijn voorbeeld van mijn broer en mijn vRS (2.0tfsi 220pk) 8-9L tov 14L. De uitersten van een diesel ligt veel dichter bij elkaar. Ben ook van mening dat veel eigenaars die nu een benzine hebben terug zullen overschakelen naar diesel (wanneer er geen ander alternatief zal zijn). Ken weinig mensen die tevreden zijn over het verbruik van hun benzine (incl mezelf).,

                                        Comment


                                        • #80
                                          Hangt gewoon veel int kopke. Ik snap dat je daar niet persé tevreden van bent. Maar het enige verschil is dat je dat iets vaker ziet. Dat een diesel tegenwoordig makkelijk 300 euro kost per jaar aan taks, en dat de aanschafprijs makkelijk 2000 euro hoger ligt, dat is men snel vergeten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X