OK, ik probeer even samen te vatten.
Waar zijn we het over eens?
- de 150 pk versies missen dat extra'tje om er een fijne wagen van te maken
- piekvermogen (pk) zegt niet alles
- 2.0i 190pk of 2.0d 190pk is de betere keuze
Waar zijn het niet over eens?
1) 250 nm (voor een benzine) is veel te weinig , je gaat veel moeten terugschakelen, gaat niet comfortabel rijden
2) ik vind de vergelijking met de espace niet zo relevant, die wagen weegt 300 kg meer .. heeft dus ook nog wat extra koppel nodig om vlot vooruit te geraken. het opgegeven koppel op papier zegt ook lang niet alles over het karakter van de motor, de afstelling van de bak... en het maximumkoppel van die motor is pas vanaf 2500 rpm beschikbaar! https://www.autoweek.nl/auto/81530/r...-200-dynamique bij de 1.4 tsi reeds vanaf 1500 rpm...
Wat betreft 1), vraag ik me af of je mijn punt snapt ivm de eindoverbrenging en koppel aan de wielen.
Om het heel eenvoudig te stellen, een benzine motor draait meestal aan een ongeveer 25% hoger toerental door de gekozen eindoverbrenging, is ook logisch omdat een benzine een breder toerenbereik heeft. Wil dat zeggen dat dat daarom minder aangenaam rijdt of klinkt, of dat je die benzine constant in de toeren moet jagen om vooruit te komen? -> nee (imho), mijn 1.0 motor hoor je zelfs niet eens draaien aan 2600 rpm (120 km/h).
Dus om het vermogen aan een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling (pak nu 70 in z'n 5) te berekenen moet je eigenlijk bij het benzine koppel ongeveer 25% BTW bijtellen.
Op die manier gerekend, heeft de 1.4 tsi 250 nm ongeveer dezelfde trekkracht dan een diesel met 312 nm. Steeds nog wat minder dan de 340 maar geen hemelsbreed verschil.
De tsi weegt ook nog eens 100 kg minder, wat het verschil in prestaties nog verder verkleint, dus eigenlijk zijn ze bijna gelijkwaardig en denk ik niet dat ge met de 1.4i vaak gaat moeten terugschakelen.
Het andere voorbeeld, de X3, dacht da ik daar zelf al had aangegeven dat een 20d wellicht een betere keuze is dan een 20i. Daar ligt het toch iets anders:
- zelfde gewicht
- 2.0i heeft (slechts) 290 nm koppel, +25% BTW = 362, da's nauwelijks meer dan de 18d (350nm) en nog wel een eindje van de 400 verwijderd, maar net als de 18d zal de 20i nog wel net te doen zijn qua prestaties.
- mocht het absolute koppel van de motor (zonder eindoverbrenging) de belangrijkste maatstaf zijn, waarom positioneert BMW de 20i dan boven de 18d? (beiden 2.0 motoren, maar de 18d heeft meer koppel)
Over het algemeen haalt VAG +/-10% meer koppel uit een gelijkaardig benzine blok dan BMW (renault doet het nog slechter met sommige motoren)...
Waar zijn we het over eens?
- de 150 pk versies missen dat extra'tje om er een fijne wagen van te maken
- piekvermogen (pk) zegt niet alles
- 2.0i 190pk of 2.0d 190pk is de betere keuze
Waar zijn het niet over eens?
1) 250 nm (voor een benzine) is veel te weinig , je gaat veel moeten terugschakelen, gaat niet comfortabel rijden
2) ik vind de vergelijking met de espace niet zo relevant, die wagen weegt 300 kg meer .. heeft dus ook nog wat extra koppel nodig om vlot vooruit te geraken. het opgegeven koppel op papier zegt ook lang niet alles over het karakter van de motor, de afstelling van de bak... en het maximumkoppel van die motor is pas vanaf 2500 rpm beschikbaar! https://www.autoweek.nl/auto/81530/r...-200-dynamique bij de 1.4 tsi reeds vanaf 1500 rpm...
Wat betreft 1), vraag ik me af of je mijn punt snapt ivm de eindoverbrenging en koppel aan de wielen.
Om het heel eenvoudig te stellen, een benzine motor draait meestal aan een ongeveer 25% hoger toerental door de gekozen eindoverbrenging, is ook logisch omdat een benzine een breder toerenbereik heeft. Wil dat zeggen dat dat daarom minder aangenaam rijdt of klinkt, of dat je die benzine constant in de toeren moet jagen om vooruit te komen? -> nee (imho), mijn 1.0 motor hoor je zelfs niet eens draaien aan 2600 rpm (120 km/h).
Dus om het vermogen aan een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling (pak nu 70 in z'n 5) te berekenen moet je eigenlijk bij het benzine koppel ongeveer 25% BTW bijtellen.
Op die manier gerekend, heeft de 1.4 tsi 250 nm ongeveer dezelfde trekkracht dan een diesel met 312 nm. Steeds nog wat minder dan de 340 maar geen hemelsbreed verschil.
De tsi weegt ook nog eens 100 kg minder, wat het verschil in prestaties nog verder verkleint, dus eigenlijk zijn ze bijna gelijkwaardig en denk ik niet dat ge met de 1.4i vaak gaat moeten terugschakelen.
Het andere voorbeeld, de X3, dacht da ik daar zelf al had aangegeven dat een 20d wellicht een betere keuze is dan een 20i. Daar ligt het toch iets anders:
- zelfde gewicht
- 2.0i heeft (slechts) 290 nm koppel, +25% BTW = 362, da's nauwelijks meer dan de 18d (350nm) en nog wel een eindje van de 400 verwijderd, maar net als de 18d zal de 20i nog wel net te doen zijn qua prestaties.
- mocht het absolute koppel van de motor (zonder eindoverbrenging) de belangrijkste maatstaf zijn, waarom positioneert BMW de 20i dan boven de 18d? (beiden 2.0 motoren, maar de 18d heeft meer koppel)
Over het algemeen haalt VAG +/-10% meer koppel uit een gelijkaardig benzine blok dan BMW (renault doet het nog slechter met sommige motoren)...
Comment