Oorspronkelijk geplaatst door metalpe
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Andere wagen kopen: gaan we euro6 of niet? Frustratie, frustratie....
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben op een leeftijd dat ik geen tram of bus meer neem om te pendelen van een PenR. Ik heb in mijn jeugd tot mijn 24 met het openbaar vervoer gereden, mijn studententijd uit dus. Niet zoals de studenten van nu met de auto vanaf 18j. Mijn leven is ook veel te druk voor die zever. Ik woon vlak aan Gent centrum, dus dat doe ik met plezier met de fiets.
Denk maar niet dat ik eerst een uur naar Antwerpen ga rijden, dan een PR te zoeken, parkeren, op een tram of bus wachten om tussen stinkende marginalen te zitten en dan nog te voet trappen. En dan weer terug met pak en zak. Dat ze mijn zak opblazen in Antwerpen.
ik stel het bewust wat extreem voor omdat het nog wat plezant mag zijn
Los daarvan is je probleem eerder uitzonderlijk. Je zoekt een "mobillhome", om het populair te zeggen. Daarmee wil je de stad in kunnen, ook in de toekomst. Die auto's bestaan. Maar hij moet tweedehands zijn, en liefst behoorlijk oud. En hij moet dan ook nog eens opgereden kunnen worden. Dat geeft conflicten. En dat conflict, daar geef je dan de stedelijke overheid de schuld van. No offence, maar dat is spijkers op laag water zoeken. You cannot have the cake and eat it.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
Dat vind ik ook zeer jammer, heeft vooral te maken met politiek wanbeleid inderdaad. Op zich snap ik de redeneringen er achter, maar vind ik dat het nu allemaal "te drastisch" en "te snel" gaat. Plots moeten mensen op zeer korte termijn. Als het voor bedrijven zou zijn, zou alles met de mantel der liefde bedekt worden omdat het "de economie niet mag schaden" en zou alles op de lange baan geschoven worden. Maar omdat het "toch maar voor de gewone mens is" is het allemaal niet zo erg dat opa, die toch amper km's met zijn auto maakt, plots niet meer met den auto naar zijn eigen huis mag rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
Als opa in een stadscentrum woont, alleen korte ritjes maakt en daarvoor een diesel in huis heeft gehaald... dan heeft opa al vanaf het begin de verkeerde keuze gemaakt. Daar heeft de overheid weinig mee te maken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
Als opa in een stadscentrum woont, alleen korte ritjes maakt en daarvoor een diesel in huis heeft gehaald... dan heeft opa al vanaf het begin de verkeerde keuze gemaakt. Daar heeft de overheid weinig mee te maken.
Hadden ze toen die korting op benzine gegeven, dan reed opa met een benzine
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
Als opa in een stadscentrum woont, alleen korte ritjes maakt en daarvoor een diesel in huis heeft gehaald... dan heeft opa al vanaf het begin de verkeerde keuze gemaakt. Daar heeft de overheid weinig mee te maken.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk BerichtenDiesel het goedkoopst ??? CNG is veel goedkoper. Brandstofprijs per km is 65% tov diesel en 50% tov benzine.en bovendien veel milieuvriendelijker ook !
De periode waar hierover gesproken wordt, was uwe CNG-tank terug leeg tegen dat ge terug thuis waart van te gaan tanken, omdat ge de tankstations die CNG aanbieden buiten België moest gaan zoeken, of die paar die er waren moest weten te vinden in België.
In 2011 waren er 4 CNG tankstation in België, in Antwerpen, Anderlecht, Halle en Ninove. Dus ja, heel goedkoop om vanuit eender waar buiten Antwerpen/Vlaams Brabant goedkoop met CNG rond te rijden in die tijd.Last edited by Phate; 14/06/2018, 22:54.
Comment
-
Inderdaad. Op een bepaald moment zaten we tegen de 70% diesels met als enige belangrijke reden de jarenlange promotie door de overheid met premies bij aankopen, wie hier herinnert zich de lage CO2-waarden niet van de kleine diesels die kort daarna in de garage stonden met verstopte roetfilters, en de bijkomende decenialange subsidiëring van de brandstof zelf.
Zonder die twee, dus puur op basis van technologie en boerenverstand, had diesel nooit de 40% gehaald.
Trouwens, als het overheidsbeleid op ook maar iets van gezond verstand gebaseerd was, dan had men sinds de jaren 90 LPG veel sterker gepromoot. Ik heb nog een V40 2.0t gehad op LPG. Zalige auto, maar er waren er maar een handvol van in dit land.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Last edited by K2; 16/06/2018, 10:27.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk BerichtenInderdaad. Op een bepaald moment zaten we tegen de 70% diesels met als enige belangrijke reden de jarenlange promotie door de overheid met premies bij aankopen, wie hier herinnert zich de lage CO2-waarden niet van de kleine diesels die kort daarna in de garage stonden met verstopte roetfilters, en de bijkomende decenialange subsidiëring van de brandstof zelf.
Zonder die twee, dus puur op basis van technologie en boerenverstand, had diesel nooit de 40% gehaald.
De overheid heeft inderdaad diesel gepromoot (omdat ze een lagere CO² uitstoot hadden) en NOx en roet vergat men….en de sjoemelende klanten +/- 1.8 miljoen in de EU vergat men ook (EGR-klep + roetfilter uitschakelen)- Maar omdat de frituur op de hoek zegt dat hij de beste friet bak, eet ik toch niet elke dag (goedkope) friet…
- Ook rookt 75% van de mensen geen sigaretten, ondanks alle vroegere reclame…..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenDe (diesel) schuld op de overheid schuiven, is gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid niet willen nemen… zoals een kleuter...
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Ik snap nog altijd niet welke verantwoordelijkheid. Een verschil in aankoopprijs van 2000 euro is met een prijsverschil van 0,3 euro per liter (wat het 10 jaar geleden ongeveer was), en met een verbruiksverschil van bv. 3 liter (bij een iets grotere wagen toen, huidige benzines zijn zuiniger), heb je al terugverdient na 39216km.
Al is het verschil in verbruik maar 1,5 liter, dan heb je die 2000 euro nog terugverdient na 63492km. Oftewel zo'n 9000km per jaar op 7 jaar tijd.
Is het dan zo vreemd dat mensen met hun portefuille die beslissing nemen? Het is de overheid die dankzij de taxatie een bepaalde richting aanwijst, die men volgt als men financieel snugger is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Denk eerder 20%...
De overheid heeft inderdaad diesel gepromoot (omdat ze een lagere CO² uitstoot hadden) en NOx en roet vergat men….en de sjoemelende klanten +/- 1.8 miljoen in de EU vergat men ook (EGR-klep + roetfilter uitschakelen)- Maar omdat de frituur op de hoek zegt dat hij de beste friet bak, eet ik toch niet elke dag (goedkope) friet…
- Ook rookt 75% van de mensen geen sigaretten, ondanks alle vroegere reclame…..
Eigen verantwoordelijkheid begint met in de eerste plaats correcte informatie krijgen, en een beleid hebben dat niet om de paar uur draait met de wind.
De gemiddelde burger is niet geïnteresseerd in dagenlang bestuderen wat de milieu-impact van een auto is. De gemiddelde burger leest HLN, kiest polici op basis van slogans, en koopt wat financieel het voordeligst is.
Dat heeft niets met kleuters te maken, maar met de realiteit in België en bij uitbreiding zowat elk land in de wereld.
Alles wat een impact heeft op de portemonnee van mensen, heeft een sturend effect. Voeg daar nog de reclame bij rond hoe goed diesels waren voor de CO², dus voor ons milieu, en waarom zouden mensen ze niet kopen ??? Hoeveel kopen er nu CNG in plaats van benzine, of reden de voorbije decennia met LPG, waarvan we al lang weten dat het beter is voor het milieu dan pure benzine ? Jij ? Ik wel, ook al kostte LPG een pak Belgische frankjes bij installatie.
Dus nogmaals: als de sturing van de overheid compleet de mist in gaat, dan krijg je wat we in België hebben, zowel op het vlak van wagenpark als wat ruimtelijke ordening en verkeers- en mobiliteitsbeleid betreft. Met het huidige beleid tegen diesel stuurt men iedereen indirect naar benzine, wat niet substantieel beter is, maar er is voor velen geen valabel of betaalbaar alternatief.Last edited by K2; 17/06/2018, 00:41.
Comment
-
Toen ik mijn diesel ( euro 4)kocht in 2006 deed ik gemiddeld 40.000km/jaar . Maar na 1.5 jaar door omstandigheden van werk verandert en nu nog max 10.000km/jaar .Nu staan er op deze 150.000km.
Ben in 2018 zelfstandige geworden zocht een lichte vracht op benzine ( 2de hands), vond er enkele met een grote inhoud min 2.9l en meer en ver boven mijn toenmalig budget. Dus maar gekozen voor diesel ( euro 5)2013 met 160.000km en doe jaarlijks 15.000km. Dus als ik naar A'pen of Gent moet rijd ik met de lv, maar indien mogelijk ga ik niet naar de grootsteden , maar ga ik naar kleinere autovriendelijke steden.
Als de overheid wil dat ik het openbaar vervoer moet gebruiken moeten ze eerst zien dat er vlot openbaar vervoer is . Van bij mij naar A'pen 36km +/- 1.5 h naar Brussel +/- 1.45h 36km. Als ik 's morgens om 7.00 vertrek naar Brussel met de wagen +/-45 min., idem voor A'pen. Iedereen woont niet in de rand van een groot stad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
Amai, als dit de manier is om onzinnig overheidsbeleid goed te praten...
Eigen verantwoordelijkheid begint met in de eerste plaats correcte informatie krijgen, en een beleid hebben dat niet om de paar uur draait met de wind.
De gemiddelde burger is niet geïnteresseerd in dagenlang bestuderen wat de milieu-impact van een auto is. De gemiddelde burger leest HLN, kiest polici op basis van slogans, en koopt wat financieel het voordeligst is.
.
2008:
De brandstofprijzen mogen dan flink gedaald zijn, echt voordelig worden ze nooit. Brandstof blijft een flinke hap uit ons budget nemen. De disussie 'benzine, diesel of een alternatief' leeft daarom verder. Welke vragen moet u zich stellen als u een nieuwe wagen wilt kopen?
2012:
Maar mensen lopen graag met de kudde mee en geloven liever café praat van verkopers, + overheid gaf inderdaad verkeerd signaal…
Comment
-
De conclusie van dat knack artikel was goed raak.
In de komende jaren gaat er heel wat bewegen in de autowereld. Vanaf 1 september 2009 treedt de Euro 5-norm in werking: nieuwe auto's mogen van dan af 80 % minder roetdeeltjes uitstoten dan op dit moment. Tal van constructeurs werken momenteel aan middenklasseauto's met benzinemotoren die minder dan 4,5 l per 100 km verbruiken. Het aanbod aan hybride auto's zal bovendien in de eerstvolgende jaren gevoelig toenemen. Door het gebruik van voordeliger batterijen moet hun aankoopprijs behoorlijk kunnen zakken.
Ook de waterstofauto komt eraan. Op het tankstation langs de E19 in Ruisbroek staat sinds begin juni de eerste waterstofpomp van ons land. Vele grote merken zijn bezig met de ontwikkeling van plug-ins. Dat zijn elektrische auto's op krachtige lithium-ionbatterijen (en niet meer op nikkel) die zeker 60 km puur elektrisch kunnen rijden eer we ze aan het stopcontact moeten leggen. De eerste (Chevrolet Volt) mogen we al verwachten in 2010, al zal die wel rond de 27.000 euro kosten.
Conclusie: misschien is het slim nu nog geen keuze te maken. Als u uw huidige auto nog tot pakweg 2011 kunt houden, wordt die keuze wellicht een pak eenvoudiger. Of u kunt het eens enkele jaren zonder proberen en dan weer kijken wat de markt biedt!
En, fuck de auto sector. Die verkoper die beweert dat een diesel maar de helft verbruikt, kraamt onzin uit, maar waarschijnlijk moet hij dat zeggen van zijn baas..Last edited by sunking; 19/06/2018, 14:12.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Correcte diesel informatie kreeg je in het verleden constant… (ook in HLN...)
2008:
http://plusmagazine.knack.be/maatsch...al-656785.html
2012:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...876/1.1283685#
Maar mensen lopen graag met de kudde mee en geloven liever café praat van verkopers, + overheid gaf inderdaad verkeerd signaal…
Dus ja, mensen lopen met de kudde mee een volgen hun portemonnee, wat door de overheid rechtstreeks gestuurd wordt via hun accijnzen, belastingen, premies, edm... In de fiscale wetgeving werden specifiek deze milieuvriendelijke diesels met lage CO² uitstook en daaruit volgend fiscaal voordeel opgenomen.
Als je dat niet gelooft, ben je echt wel al ziende blind. Het heeft dan ook geen nut meer van nog voordeel te geven op electrische auto's, of belasting op tabak, of subsidie van zonnepanelen zoals in het verleden, of verbieden van drugs, want mensen moeten maar gewoon zelf kopen op basis van gezond verstand.
Wel, de realiteit is dat dat niet gebeurd, en het is de rol van de overheid om sturing te geven in de richting van gewenst gedrag. Misschien geldt dat niet voor jou en ben je een modelburger, maar de meerderheid denk gewoon met de portemonnee.
Knack dus : "een schone wagen
De uitstoot van CO2 en van fijne stofdeeltjes is een belangrijk aspect in de keuze van een nieuwe auto geworden. Als u een milieuvriendelijke wagen koopt, geniet u bovendien van een interessant fiscaal voordeel. Nog leuker: u moet geen twee jaar meer wachten op deze belastingaftrek, het bedrag wordt nu meteen bij de aankoop van de oorspronkelijke aankoopprijs afgetrokken.- U krijgt een vermindering van 15 % (met een maximum van euro 4270) als de auto minder dan 105 g CO2 per km uitstoot. Dat zijn de auto's die een groene ster hebben gekregen.
- De vermindering bedraagt 3 % van de aankoopprijs (met een maximum van euro 760) als de auto tussen de 105 en 115 g CO2 per km uitstoot (wagens met een witte ster)."
Last edited by K2; 19/06/2018, 15:31.
Comment
-
Ik ken het probleem. Heb in België een euro-4 diesel (van eind 2009). Wonen tot de zomer 2020 in de VS. Als we terugkomen gaat die auto slechts 80.000km hebben. Dan mag ik in Antwerpen niet meer binnen zonder te betalen en slechts 2 jaar later is't gedaan met naar mijn werk te rijden in Brussel.
Verkopen? Ik veronderstel dat ik die niet meer aan de straatstenen kwijt ga geraken...
Comment
-
Bij mij was die al lang verkocht. Hoe langer je wacht....“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
Comment