Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Andere wagen kopen: gaan we euro6 of niet? Frustratie, frustratie....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Andere wagen kopen: gaan we euro6 of niet? Frustratie, frustratie....

    Kijk,
    ik heb de gewoonte om "oude" wagens en moto's te kopen. Tien-vijftien jaar oud. Of wat ouder. Vind ik helemaal geen probleem. Als je wat oplet kan je een prachtbak kopen voor een habbekrats. Zo heb ik al twee jaar een mooie BMW 523i van '99 voor minder dan 4000 euro. Mijn TRX850 is toevallig ook van '99.
    Nu wensen we echter een andere bolide te kopen. Maar die rot-euronormen jagen me de gordijnen in!
    Wij hebben familie in 't stad. Dus we bezoeken die wel eens. Dan willen we wel in 't stad binnen geraken zonder een week later een monsterboete in de bus te krijgen.
    Vóór dat euronorm-gedoe kon ik nu rustig op zoek gaan naar een mooie young-timer. Maar nu? Vanaf 2025 zijn enkel nog euro6-wagens toegelaten in 't stad. En misschien verbieden ze diesel gewoon wel helemaal vanaf 2030???
    Dus: wat moet ik nu doen? Heb ik nog keuze eigenlijk? Die LEZ-'s die her en der ontspringen verplichten me nu toch om veel te veel geld in een euro6-wagen te steken, toch?
    Of heb ik het mis? Hoe doen jullie het? Hoe doen bewoners van zo'n LEZ het? Gaan die nu allemaal tienduizenden euri lenen om een wagen met correcte euro-norm te kopen?
    Graag jullie advies, want ik weet het even niet meer.
    mvg,
    Paul

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Kijk,
    ik heb de gewoonte om "oude" wagens en moto's te kopen. Tien-vijftien jaar oud. Of wat ouder. Vind ik helemaal geen probleem. Als je wat oplet kan je een prachtbak kopen voor een habbekrats. Zo heb ik al twee jaar een mooie BMW 523i van '99 voor minder dan 4000 euro. Mijn TRX850 is toevallig ook van '99.
    Nu wensen we echter een andere bolide te kopen. Maar die rot-euronormen jagen me de gordijnen in!
    Wij hebben familie in 't stad. Dus we bezoeken die wel eens. Dan willen we wel in 't stad binnen geraken zonder een week later een monsterboete in de bus te krijgen.
    Vóór dat euronorm-gedoe kon ik nu rustig op zoek gaan naar een mooie young-timer. Maar nu? Vanaf 2025 zijn enkel nog euro6-wagens toegelaten in 't stad. En misschien verbieden ze diesel gewoon wel helemaal vanaf 2030???
    Dus: wat moet ik nu doen? Heb ik nog keuze eigenlijk? Die LEZ-'s die her en der ontspringen verplichten me nu toch om veel te veel geld in een euro6-wagen te steken, toch?
    Of heb ik het mis? Hoe doen jullie het? Hoe doen bewoners van zo'n LEZ het? Gaan die nu allemaal tienduizenden euri lenen om een wagen met correcte euro-norm te kopen?
    Graag jullie advies, want ik weet het even niet meer.
    mvg,
    Paul
    Is toch enkel voor diesel?
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • #3
      Gewoon bij benzine blijven als je graag youngtimers hebt en in het stad moet zijn? EURO 2 mag binnen tot 2025, EURO 3 benzine weigeren is voorlopig nog geen sprake van.

      Comment


      • #4
        Da's waar, voor benzine is alles nog goed. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180201_03333225
        Ik heb veel te zwaar liggen staren naar de diesel-tabel.
        Maar waarom ligt mijn focus al een maand zo op diesel? Simpel, omdat ik een voertuig wil hebben dat ofwel een camper is, ofwel om te bouwen valt naar camper. En ik bedoel dan een minivan, à la Calfornia of Marco Polo. En dan vrees ik toch dat je hoofdzakelijk diesels tegen komt. Multivans, transporters, Viano's, Trafics.... En als je dan ook een awd/4wd/d4d/4motion wilt, dan is de spoeling nog véle malen dunner.
        Maar ik geef jullie gelijk, ik zal in de filters van de zoekmachines eens ingeven dat het benzinemotoren moeten zijn.

        Comment


        • #5
          Denk u nu echt dat iedereen leent voor een auto?
          Z4 M40i

          Comment


          • #6
            Ze kunnen mij de pot op in Antwerpen. Vroeger kwam ik er af en toe om te shoppen en iets te eten, nu niet meer. Een uitstapje met een hobbywagen kan niet meer daar, dan zien ze mij niet meer.
            Laat die familie gewoon tot bij u komen, opgelost
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • #7
              order66 lol, maar er is ook nog Gent, onze lievelingsstad. Daar gaan we ook naar toe zonder dat we de familie bezoeken :-)

              camaro 68 rs ik denk niet dat iedereen leent voor een auto. Maar er zijn volgens mij meer dan je denkt. Voor 15.000 euro krijg je tegenwoordig maar een kleine auto meer. Die drie multivans op 2dehands op benzine zijn trouwens zo duur dat ik daar inderdaad voor zou moeten lenen.

              Soit, zonet even gekeken: op 2dehands.be drie multivans op benzine. De tientallen anderen op diesel. 80-90% is max euro5. Mag je vanaf 2025 enkel nog tegen betaling in Gent/Brussel/Antwerpen. Uiterst frustrerend.

              Comment


              • #8
                Zoals de Groenen zouden zeggen: 'Neem het openbaar vervoor naar 't Stad'.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                  Denk u nu echt dat iedereen leent voor een auto?
                  Particulier leent 1 op 3 voor een auto en het bedrag stijgt

                  Firma auto’s via leasing is ook lenen….

                  De gemiddelde Vlaming spendeert minder dan 1.000 euro aan zijn woonlening. En 31% betaalt een auto af.


                  Er worden steeds grotere bedragen geleend voor de aankoop van een auto. Voor nieuwe wagens is het gemiddelde kredietbedrag tussen 2011 en 2016 zelfs gestegen met bijna een kwart, blijkt uit een analyse die BNP Paribas Fortis maakte van zijn portefeuille aan autoleningen. De lage rente speelt hier wellicht in mee.

                  Comment


                  • #10
                    Kan je geen camper op diesel nemen voor buiten de stad en als je toch eens naar a’pen gaat je oude benzinewagen nemen? Of ga je soms camperen in t stad . In a’pen en gent heb je trouwens ook P+R mogelijkheden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Kan je geen camper op diesel nemen voor buiten de stad en als je toch eens naar a’pen gaat je oude benzinewagen nemen? Of ga je soms camperen in t stad . In a’pen en gent heb je trouwens ook P+R mogelijkheden.
                      Wel, op den duur gaat ne mens dat nog moeten doen :-/
                      P+R = lege doos. Parkeren is gratis, Rijden kost minstens 1.5 euro per persoon per rit. Ik heb het eens uitgerekend voor zowel Gent als A'pen. Voor gezin met drie is dat al 9 euro. Voor dat bedrag kan je al enkele uren mooi in 't centrum ondergronds geparkeerd staan. Vlakbij de winkels, geen gedoe met wachten op een overvolle tram, geen half uur zeulen met volle boodschaptassen.

                      Comment


                      • #12
                        Awel dan doe je dat toch met je benzinewagen. Je camper is toch te hoog voor zo’n ondergrondse parkeergarage (zeker vrijdagmarkt, de andere ken ik niet zo goed). Shuttle van/naar P+R Weba in gent is gratis trouwens.
                        Als ge 9 euro veelt vindt, waarom dan +10k geven aan een jonge wagen?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                          order66 lol, maar er is ook nog Gent, onze lievelingsstad. Daar gaan we ook naar toe zonder dat we de familie bezoeken :-)

                          camaro 68 rs ik denk niet dat iedereen leent voor een auto. Maar er zijn volgens mij meer dan je denkt. Voor 15.000 euro krijg je tegenwoordig maar een kleine auto meer. Die drie multivans op 2dehands op benzine zijn trouwens zo duur dat ik daar inderdaad voor zou moeten lenen.

                          Soit, zonet even gekeken: op 2dehands.be drie multivans op benzine. De tientallen anderen op diesel. 80-90% is max euro5. Mag je vanaf 2025 enkel nog tegen betaling in Gent/Brussel/Antwerpen. Uiterst frustrerend.
                          Ik zie het probleem niet. Er zijn parkings aan de rand van Gent, Brussel en Antwerpen. Die zijn goedkoper dan in de stad zelf, en hebben een goede verbinding met het centrum via het ov. Toegegeven, als je eventjes in A'pen moet zijn is dat lastig. Maar ik zie hier "shoppen" en "gaan eten" staan. In mijn woordenboek is dat niet "eventjes". Verder is 2025 nog 7 jaar verder. Tijd genoeg dus om dat kleine stukje van je levenspatroon aan te passen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Awel dan doe je dat toch met je benzinewagen. Je camper is toch te hoog voor zo’n ondergrondse parkeergarage (zeker vrijdagmarkt, de andere ken ik niet zo goed). Shuttle van/naar P+R Weba in gent is gratis trouwens.
                            Als ge 9 euro veelt vindt, waarom dan +10k geven aan een jonge wagen?
                            VW California en MB Marco Polo zijn net geen 2m hoog en passen perfect in een ondergrondse garage. Been there, done that.

                            : Bereken eens voor je gezin wat P+R zou kosten. Kijk dan eens wat pakweg vier uur parkeren in het centrum van Gent of Antwerpen kost. Filosofeer even over de voor- en nadelen van beide systemen. Ik heb dat gedaan.

                            Kortom: ik zie het probleem wel, en binnen dit en 7 jaar zullen er wel nog een pak meer zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten

                              Ik zie het probleem niet. Er zijn parkings aan de rand van Gent, Brussel en Antwerpen. Die zijn goedkoper dan in de stad zelf, en hebben een goede verbinding met het centrum via het ov. Toegegeven, als je eventjes in A'pen moet zijn is dat lastig. Maar ik zie hier "shoppen" en "gaan eten" staan. In mijn woordenboek is dat niet "eventjes". Verder is 2025 nog 7 jaar verder. Tijd genoeg dus om dat kleine stukje van je levenspatroon aan te passen.
                              Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben op een leeftijd dat ik geen tram of bus meer neem om te pendelen van een PenR. Ik heb in mijn jeugd tot mijn 24 met het openbaar vervoer gereden, mijn studententijd uit dus. Niet zoals de studenten van nu met de auto vanaf 18j. Mijn leven is ook veel te druk voor die zever. Ik woon vlak aan Gent centrum, dus dat doe ik met plezier met de fiets.
                              Denk maar niet dat ik eerst een uur naar Antwerpen ga rijden, dan een PR te zoeken, parkeren, op een tram of bus wachten om tussen stinkende marginalen te zitten en dan nog te voet trappen. En dan weer terug met pak en zak. Dat ze mijn zak opblazen in Antwerpen.
                              ik stel het bewust wat extreem voor omdat het nog wat plezant mag zijn
                              Last edited by order66; 13/06/2018, 17:22.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #16
                                Wij hebben een EUR6 en mijden de steden hier, wonen tussen Gent en Antwerpen en komen er niet meer. Gent hun gezever met een wit war aan straten is er echt over.

                                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


                                Comment


                                • #17
                                  Ik lees hier altijd maar zaken over betalend parkeren, parkeer toch gewoon in de straten. Ik parkeer nooit in ondergrondse parkings.

                                  In Antwerpen moet je tot 21u betalen en Brussel zelfs 19u en op zondag bij beide niet.
                                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                                    VW California en MB Marco Polo zijn net geen 2m hoog en passen perfect in een ondergrondse garage. Been there, done that.

                                    : Bereken eens voor je gezin wat P+R zou kosten. Kijk dan eens wat pakweg vier uur parkeren in het centrum van Gent of Antwerpen kost. Filosofeer even over de voor- en nadelen van beide systemen. Ik heb dat gedaan.

                                    Kortom: ik zie het probleem wel, en binnen dit en 7 jaar zullen er wel nog een pak meer zijn.
                                    En tel hier ook nog eens uw naft/afschrijving bij van het centrum in te rijden. Vanuit limburg naar antwerpen zet ik me aan PR Wommelgem, van daaruit met den auto verder rijden naar kanten van de meir ben ik sowieso 20 minuten met de auto aan het rijden op die kleine 10km, in het beste geval. Veel stop-start verkeer, pipo's die ni kunnen rijden, ... En die 9 euro van uw tramticketjes hebde daar al mee terugverdiend. Voor het geld moedet ni doen, het stad in rijden. Als dat het probleem is blijfde beter thuis, DA is goedkoper.

                                    En op order66, met de PR ben ik minder aant wandelen dan met een parking in't stad. Tram stopt op verschillende plaatsen langs de meir, kunt kiezen waar ge opstapt en sta rechtstreeks terug aan den auto die vlak langs de tramhalte geparkeerd staat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toch deel ik de bezorgdheid van Muug. Ik heb ook een euro 5. De kans dat die er nog is tegen 2025 is niet super groot, dus op zich is het voor mij (nog) geen probleem.

                                      Ik kom elke maand 1a 2 keer in Antwerpen omdat mijn schoonouders daar wonen. Vaak blijven we daar slapen. Ik kan daar binnen ondergronds gratis parkeren. Ik zie me inderdaad, net zoals Muug en sommige anderen, van m'n leven niet op een p&r staan, de auto daar dan 2 dagen laten staan (ofwel betalend ofwel onveilig, ofwel allebei), terwijl ik wat verderop gratis, veilig en verwarmd sta. Ook dan met 4 mensen en bagage, en op de terugweg winkelwaar, een tram of trein in te stappen en een stuk lopen, zou voor mij een enorme struikelblok zijn. Het kost nutteloos geld en is onhandig.

                                      Als m'n euro 5 tegen dan versleten en vervangen is door een euro 6b, of wat er tegen dan ook beschikbaar is, is er geen probleem.
                                      Indien dat niet zo is, weet ik niet hoe ik dat dan ga oplossen. Waarschijnlijk zal m'n tweede auto, een diesel euro 4 tegen dan wel vervangen zijn door een kleine benzine, maar 't is uiteraard ook stom om naar Antwerpen te rijden met een benzine (die een of 2 l meer verbruikt dan m'n diesel) terwijl ik een diesel heb. 't Is tenslotte een reis van 2x120km, vanuit putje Limburg. Kost toch allemaal maar geld, de beslissingen die 'ze' boven onze hoofden nemen.

                                      Ook voor de mensen die in de zone wonen en die nog een oudere auto hebben die voor hun eigenlijk nog goed is, is dit een enorm probleem dat veel geld kost. Ze moeten een auto kopen terwijl de andere nog werkt, en de huidige is niks meer waard.

                                      Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk


                                      Comment


                                      • #20
                                        Idem als Namaz hier, EUR5 en EUR6 op de oprit dus mag overal binnen, maar Gent mijd ik al als de pest tegenwoordig. Enkel als ik er voor het werk moet zijn, kan het niet anders. Ik ga tegenwoordig liever shoppen in Brussel... de dag dat het ook daar niet meer kan, zien ze me er ook niet meer. Komaan, trein, tram, P&R,... alle mogelijke ongemakken wegens zelfs niet op tegen wat file of wat parkingkosten in een stad...
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X