Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste 2 liter benzine motor voor in een SUV ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beste 2 liter benzine motor voor in een SUV ?

    Ik weet dat ik mij hier richt tot een zeer beperkte groep mensen met ervaring, maar wie heeft hier met deze motorisatie lang genoeg gereden om een oordeel te kunnen vellen ?
    Bij de meeste merken zijn dat oude koeien die terug aangeboden worden wegens het dieselschandaal, maar welke is het aangenaamst ?
    GLC, Q5, X3, F-Pace, Stelvio, Velar, of ???
    Last edited by guyugy; 16/07/2018, 11:26.

  • #2
    Tja, betrouwbare benzinemotoren, dan kijk ik altijd eerst naar Aziatische merken.

    CX-5, RAV-4, Santa Fe, enz enz

    Echter geen ervaring mee.

    Comment


    • #3



      Last edited by Gixxer; 16/07/2018, 17:03.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #4
        Here we go again
        Mss moet hij ne zware paardentrailer of boot trekken en mag dat niet met ne roadster?

        Comment


        • #5
          De 2.0 van de MX-5 niks voor u?

          Comment


          • #6
            Alvast BMW en Alfa komen vanaf 01/09/2018 (WLTP) ook met een RWD benzine versie

            De Duitse 3 rijden allen met de langste versnellingsbakverhouding, om de laagste verbruikscijfers te krijgen. Maar waarom doen de andere fabrikanten dit niet…
            • De 2.0 van VW/Audi heeft de laagste compressie (<10 = oudste techniek/software)
            • De basis 2.0 BMW is eigenlijk niet te vergelijken met de rest (zowel voor vermogen als koppel)
            • Alle SUV’s van LandRover en Jaguar wegen vlot +200 kg (staal type) t.o.v. de rest (moeten dus logger rijden en meer verbruiken)
            • Landrover en Jaguar gebruiken nu wel de moderne MultiAir kleppen techniek van Fiat/Alfa
            Voor het rij plezier, lijkt me wendbaarheid, (draaicirkel) overzichtelijkheid en compactheid ook belangrijk… want dat kan geen enkel snufje compenseren...

            http://www.induver.be/documents/news...en.xml?lang=en

            https://www.ad.nl/video/production/h...er-suv~vp39087
            Last edited by quovadis; 16/07/2018, 18:16.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
              De 2.0 van de MX-5 niks voor u?

              LOL
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #8
                quovadis is

                bedankt ! Jij bevestigt wat ik ook dacht... Jaguar, Alfa en Land Rover lijken mij enkel voor leasers doenbaar (korte termijn) en dat is mijn geval niet. Audi vertrouw ik niet, het is een oude motor die al met lagere vermogen zijn zwakheden getoond heeft. Blijven Mercedes en Volvo, beide vallen niet zozeer in de smaak van madam... Dilemma...
                ter info, mijn huidige Q5 heeft nog het beste zicht rondom, enkel de grote achtruitkijkspiegels kunnen verraderlijk zijn wegens hun dode hoek 3/4 voor.
                Ik heb op dit ogenblik al bij al meer redenen om niet van SUV te veranderen.

                Comment


                • #9
                  Als ik verplicht zou worden tot een SUV, zou het een BMW X2, Fwd worden….de aller nieuwste SUV’s worden immer terug lager (verbruik) en eleganter...(voor madam ?)

                  (zie de Audi Q8, na het misbaksel van de Q7)

                  Comment


                  • #10
                    Ging je de Q5 niet oprijden en afwachten wat de toekomst brengt ? Een benzinemotor met elektrische ondersteuning of zo ? Of als het dringend is, gewoon tijd nemen en test rijden met verschillende modellen die je aanstaan en degene kopen waar je zelf het meeste plezier aan hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                      Ging je de Q5 niet oprijden en afwachten wat de toekomst brengt ? Een benzinemotor met elektrische ondersteuning of zo ? Of als het dringend is, gewoon tijd nemen en test rijden met verschillende modellen die je aanstaan en degene kopen waar je zelf het meeste plezier aan hebt.
                      Mijn horizont is eind 2021, tot dan mag ik nog overal behalve in A’pen, waar ik toch nooit ga.
                      Maar ik blijf kijken... natuurlijk zal ik zelf oordelen wat voor ons best past, maar de mening van anderen die ervaring hebben met de benzineversie van de geciteerde modellen interesseert mij. Probleem is dat deze benzineversies in de voorbije jaren zogoed als niet verkocht werden in ons land.
                      Zelfs nu moet je goed zoeken om een benzine testwagen (uit mijn lijstje) te vinden. In mijn streek, Alfa en Volvo, punt uit. En testen in een onbekende omgeving is zinloos, daar pertinente vergelijkingsmogelijkheden dan ontbreken.
                      Komisch is dat de stelling is dat iedereen de diesel moet verlaten, in dat segment blijft men duchtig diesels verkopen (enfin, leasen...)
                      Een hybride is enkel fiscaal aantrekkelijk, en voor een full electrisch is de keuze voorbarig gelet op het beperkt aanbod.
                      Ik denk dat wij kort na het intreden van WTLP en euro 6 temp /7 wel zullen zien of diesel echt dood is.
                      Dat is niet meer zo lang wachten...

                      Last edited by guyugy; 16/07/2018, 22:58.

                      Comment


                      • #12
                        Weet je, daarstraks las ik oppervlakkig een klein stukje over de Mitsubishi PHEV. Zal wellicht zeer betrouwbaar zijn, maar bij mijn weten wordt die hier zeer weinig verkocht.
                        Het verbaasde me dat deze wagen, gemaakt om zuinig te rijden, toch uitgerust was met een 2400 cc viercilinder, gekoppeld aan 1 verhouding, bijgestaan door twee electromotoren. Opvallend was de cilinderinhoud die toch vrij groot is naar hedendaagse normen maar dus blijkbaar toch zuinig is. En dat deze dan nog eens gekoppeld wordt aan 1 verhouding (als ik juist gelezen heb want was in de vlucht). Dus geen CVT of zo, maar principe van een EV. De drie motoren zouden steeds een samenspel doen waarbij de benzinemotor de ene keer de voorwielen aandrijft en de andere keer optreedt als generator voor de batterij. Afhankelijk van de situatie zou je continu op een andere manier aangedreven worden. Snel was die wel niet, 130 pk, topsnelheid 170 en ruim 10 sec tot honderd. Verbruik week uiteraard stevig af van de opgegeven waarden maar het maw was 7,6 liter (als ik het me ook juist herinner, de echt geinteresseerden moeten maar eens googlen of mijn cijfers correct zijn ) wat mooi is voor zo'n grote wagen.
                        Zal wellicht in Nederland wel vlot verkocht worden, vraag is of Belgie mettertijd ook volgt... Over het rijden zelf werd niks gezegd.

                        Comment


                        • #13
                          Misschien een beetje off-topic, maar het lijkt alsof verbruik van een wagen niet echt meer belangrijk is, wagens lijken enkel maar te groeien en men lijkt heel veel energie te steken in alternatieve krachtbronnen met laag energieverbruik als argument, maar als ik dan bijvoorbeeld terugdenk aan een VW Lupo 3L .... dan is men volgens mij toch het noorden een beetje kwijt, men lijkt een totaal andere weg ingeslagen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                            Weet je, daarstraks las ik oppervlakkig een klein stukje over de Mitsubishi PHEV. Zal wellicht zeer betrouwbaar zijn, maar bij mijn weten wordt die hier zeer weinig verkocht.
                            Het verbaasde me dat deze wagen, gemaakt om zuinig te rijden, toch uitgerust was met een 2400 cc viercilinder, gekoppeld aan 1 verhouding, bijgestaan door twee electromotoren. Opvallend was de cilinderinhoud die toch vrij groot is naar hedendaagse normen maar dus blijkbaar toch zuinig is. En dat deze dan nog eens gekoppeld wordt aan 1 verhouding (als ik juist gelezen heb want was in de vlucht). Dus geen CVT of zo, maar principe van een EV. De drie motoren zouden steeds een samenspel doen waarbij de benzinemotor de ene keer de voorwielen aandrijft en de andere keer optreedt als generator voor de batterij. Afhankelijk van de situatie zou je continu op een andere manier aangedreven worden. Snel was die wel niet, 130 pk, topsnelheid 170 en ruim 10 sec tot honderd. Verbruik week uiteraard stevig af van de opgegeven waarden maar het maw was 7,6 liter (als ik het me ook juist herinner, de echt geinteresseerden moeten maar eens googlen of mijn cijfers correct zijn ) wat mooi is voor zo'n grote wagen.
                            Zal wellicht in Nederland wel vlot verkocht worden, vraag is of Belgie mettertijd ook volgt... Over het rijden zelf werd niks gezegd.
                            Mijn zoon heeft er al een... hij dacht de witte merel gevonden daar hij er al zijn huisbezoeken zuiver electrisch mee kan afwerken, ook is de radius maar 40 kms (maar is al gedaald...) De motor is een vrij slome 2 liter die moeite heeft om het gewicht van de wagen te sleuren als de electrische assistentie op is.
                            De aandrijving is bijzonder complex en heeft veel van de gewone CVT in praktijk. Il heb natuurlijk zijn wagen getest en naast de fun van de eerste electrische kilometers is er weinig aan te beleven. De benzinemotor springt zeer vlug in gang, en dan is men met een banale wagen in alle opzichten onderweg... maar opletten met van zodra de assistentie uitvalt, dat ding zuipt dan als een Pool. Mijn zoon is al bij al wat ontchoogeld en zal het experiment niet voortzetten na afloop van de afschrijvingsperiode. Hij heeft een eerste keer de wagen op vakantie gebruikt naar Corsica, daarna vond hij beter met de vliegtuig over te vliegen en ter plaatste een wagen te huren. Spreekt boekdelen... Mijn conclusie : fiscaal aangenaam, maar voor de rest geen mirakel deze hybrides... ik hoef er geen hebben daar ik mijn materiaal met mijn spaarpot betaal

                            Last edited by guyugy; 17/07/2018, 11:02.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                              Misschien een beetje off-topic, maar het lijkt alsof verbruik van een wagen niet echt meer belangrijk is, wagens lijken enkel maar te groeien en men lijkt heel veel energie te steken in alternatieve krachtbronnen met laag energieverbruik als argument, maar als ik dan bijvoorbeeld terugdenk aan een VW Lupo 3L .... dan is men volgens mij toch het noorden een beetje kwijt, men lijkt een totaal andere weg ingeslagen.
                              Het verbruik is uiteraard niet het meest determinerend element bij de keuze van een wagen met als basisprijs 50.000euros, waaraan meestal een minimum van 15.000euros opties aan hangen. De aankoop van brandstof is trouwens verspreid op de jaren, dus niet zozeer voelbaar in het budget. Het is maar als men een berekening op lange termijn maakt dat men beseft dat het verschil in verbruik wel een grote som is, maar dan nog maar fractie van de afschrijving van de wagen zelf.
                              Wie wenst te besparen moet dus minder dure wagens kopen, onafgezien het verbruik... ik heb altijd een beetje moeten lachen met wie een Mercedes S diesel kocht ... omdat hij zuinig was (en nog is ! )
                              Last edited by guyugy; 17/07/2018, 11:23.

                              Comment


                              • #16
                                Vond ook al dat die PHEV met al z'n motoren weinig vermogen bood. Maar wat heeft dit te maken met je eigen spaarpot ? De meeste mensen betalen toch zelf hun auto('s) ?

                                Een S diesel vind ik niet zo belachelijk. Die mensen bespaarden op iets waaraan ze geen geld wensten uit te geven. Een meerverbruik van enkele liters waar ze niks aan hadden. Het elimineren van kosten waar je geen voordeel aan hebt, betekent dikwijls een besparing van duizenden Euro's per jaar.

                                Vergelijk het met je electriciteitsrekening. Die komt ook maandelijks en is maar een fractie van de aankoop van je huis. Dus zou men de lijn kunnen doortrekken en stellen dat hoe duurder je huis is, des te minder aandacht je moet besteden aan isolatie of brandstofkeuze voor de verwarming ? Komt in se op net hetzelfde neer. Da's nu net de verkeerde redenering waar zoveel mensen onder gebukt gaan. Destijds een zo groot mogelijk huis bouwen zonder die voorzieningen en nu klagen dat energie zo duur wordt... En dan plots is het de fout van de overheid en moeten die bijspringen om hun huizen te isoleren, over te stappen naar hoog rendementsketels, zonnepanelen, dubbel glas en wat is er zo nog allemaal...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                                  Weet je, daarstraks las ik oppervlakkig een klein stukje over de Mitsubishi PHEV. Zal wellicht zeer betrouwbaar zijn, maar bij mijn weten wordt die hier zeer weinig verkocht.
                                  Het verbaasde me dat deze wagen, gemaakt om zuinig te rijden, toch uitgerust was met een 2400 cc viercilinder, gekoppeld aan 1 verhouding, bijgestaan door twee electromotoren. Opvallend was de cilinderinhoud die toch vrij groot is naar hedendaagse normen maar dus blijkbaar toch zuinig is. En dat deze dan nog eens gekoppeld wordt aan 1 verhouding (als ik juist gelezen heb want was in de vlucht). Dus geen CVT of zo, maar principe van een EV. De drie motoren zouden steeds een samenspel doen waarbij de benzinemotor de ene keer de voorwielen aandrijft en de andere keer optreedt als generator voor de batterij. Afhankelijk van de situatie zou je continu op een andere manier aangedreven worden. Snel was die wel niet, 130 pk, topsnelheid 170 en ruim 10 sec tot honderd. Verbruik week uiteraard stevig af van de opgegeven waarden maar het maw was 7,6 liter (als ik het me ook juist herinner, de echt geinteresseerden moeten maar eens googlen of mijn cijfers correct zijn ) wat mooi is voor zo'n grote wagen.
                                  Zal wellicht in Nederland wel vlot verkocht worden, vraag is of Belgie mettertijd ook volgt... Over het rijden zelf werd niks gezegd.
                                  Die Mitsubishi Phev Is razend populair geweest in Nederland. De invoerder had er in eerste instantie gelijk 15k van besteld en die waren gelijk verkocht. De tweede levering ging al iets minder vlot van de hand en nu wordt hij haast niet meer aangekocht. Hij blijkt toch niet de meest zuinige te zijn en daar moet je in Nederland dan niet meer mee afkomen. Zuinigheid primeert nog steeds bij onze noorderburen. ::


                                  Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heb in Nederland gewerkt, een collega had zo'n Mitsu PHEV en hij was daar toch zeer tevreden over.
                                    Van Tilburg naar Veghel kon hij het merendeel elektrisch rijden (druk verkeer tot file) en hij kon die op het werk perfect opladen.
                                    Maar inderdaad op vakantie met een sleurhut erachter zoop dat ding als een tierelier

                                    Meer en meer met de auto's moet je gaan zien hoe je hem gebruikt en dan kan iets zeer zuinig zijn, of totaal onbruikbaar.
                                    Vroeger was het gewoon vuistregel: >30k per jaar: diesel, anders benzine.
                                    Met hybride, elektrisch (met kleine en grotere batterij), moet je goed gaan kijken wat je dagelijks traject is en hoeveel keer per jaar je daar vanaf wijkt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heb dat artikel nu beetje beter gelezen, 7,4 liter was echt wel het hoogste verbruik dat ze haalden.
                                      Maar het hing enorm van de afstanden af en daar wringt het volgens mij. Iemand die alle dagen korte afstanden doet, heeft er veel profijt aan. Maar daar loopt het volgens mij mis, zo'n grote wagen koop je doorgaans niet als stadswagentje...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tja, in Nederland werden er ook heel rare dingen gedaan omwille van de bijtelling.
                                        Die Mitsubishi PHEV was gewoon spotgoedkoop qua bijtelling tov andere wagens wegens het (theoretisch) lage verbruik.
                                        Mijn collega stak die altijd in het stopcontact en kon dus ongeveer 3/4e van zijn traject (50-60km) elektrisch rijden, ook snelweg.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X