Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe tweedehands auto (diesel/benzine/merk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe tweedehands auto (diesel/benzine/merk)

    Wij gaan een nieuwe tweedehandse auto nemen, maar raken er maar niet aan uit voor welk ene we moeten gaan. Het zijn op zoek naar een auto die veilig, betrouwbaar, een goedkoop totaalplaatje heeft en toch wat pit heeft om vlotjes de snelwegen op te gaan (evt met aanhangwagen aan). Maximumprijs 15 000 euro.

    -Eerste vraag: diesel of benzine?
    We rijden ongeveer 25 000 km en doen vooral autostrade.

    -Tweede vraag: welk merk?
    We keken initieel nrJapanse merken omdat die toch bekend staan voor hun hogere betrouwbaarheid. Maar waarschijnlijk zijn er ook wel andere automerken die dat hebben. Momenteel overwegen we de volgende merken:

    Mazda 3
    Nissan Pulsar
    Vkw Golf
    Opel astra
    Opel Corsa
    Peugeot 308 style
    Hyundai i30

    Iemand die kan helpen?
    Last edited by ; 05/09/2018, 10:20.

  • #2
    Nog andere vereisten: sportief of comfortabel, hatchback/break, ...
    Misschien Honda Civic ook aan je lijstje toevoegen? Is een wonder van interieurruimte!

    Ivm benzine/diesel: met 25.000km zal men meestal tegenwoordig benzine aanraden.
    Maar dat is met nieuwprijzen gerekend, ik denk dat prijzen van diesel 2dehands redelijk onder druk staan, dus kan je misschien meer korting krijgen.
    Hoe lang wil je met de auto rijden?
    Als je hem gaat oprijden of minstens 7 jaar mee gaat rijden, dan zou ik wel een Euro6 diesel durven kopen. Dan wel er van uitgaan dat restwaarde quasi 0 zal zijn.
    Wil je er kortere periode mee rijden, dan lijkt benzine me meer aangewezen.
    Hangt ook van wagen per wagen af. Bij de Honda Civic heeft de benzine 1.4 waarschijnlijk wat te weinig vermogen om vlot met aanhangwagen snelweg op te gaan. 1.8 is natuurlijk duurder in belasting en verbruik.
    De 1.6 diesel heeft wel mooi vermogen en koppel en rijdt naar het schijnt zeer goed en heeft belasting tussenin en vrij lage CO2.

    1.6 diesel break Sport, 13.000€ met 34k km: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...fa40?cldtidx=3
    1.6 diesel hatchback Executive, 14.000€ met 43k km: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...e0b?cldtidx=13
    1.8 benzine break Elegance, 14.000€ met 80k km: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...e57?cldtidx=12

    Comment


    • #3
      Tweedehands diesels zijn in het algemeen idd ongeveer 2000 euro goedkoper, vandaar dat de twijfel. Maar dan zitten we idd met die restwaarde die zo onzeker zal zijn. Of we gaan oprijden of kort houden, zal afhangen van de auto zelf. Stel dat de auto teveel problemen begint te krijgen, dan is het wrs wel beter om die te verkopen ipv op te rijden?

      Het liefst zit de auto wel wat comfortabel aangezien we er regelmatig toch een dik uur in zitten. Honda was eigenlijk onze eerste optie in het begin aangezien we vroeger ook een civic hebben gehad, maar het is dat uiterlijk dat ons zo tegenvalt Misschien dat we het nog eens moeten overwegen.. Van model waren we vooral aan het kijken nr hatchbacks omdat een break niet echt nodig is voor ons.

      Ik had ergens ook gelezen dat de nieuwe benzines soms vervuilender kunnen zijn dan de nieuwe diesels, en dat mazda's een betere techniek hebben waardoor deze minder vervuilend zijn (bij diesels dan toch). Geen idee of dat invloed zal hebben op de toekomst waardoor nieuwere benzines ook bestraft zullen worden.

      Comment


      • #4
        diesel!
        wij beklagen ons al de overstap naar benzine... een 4 cilinder benzine geeft geen fun tenzij je de exotische kant opgaat met blokken van +250pk
        verbruik scheelt echt wel veel ook.
        onze andere diesel gaan we veranderen door terug een euro6 diesel tenzij misschien die nieuwe de hybrids van mercedes in coupe modellen gestoken worden
        lets have some more member berries

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Raja94 Bekijk Berichten
          Tweedehands diesels zijn in het algemeen idd ongeveer 2000 euro goedkoper, vandaar dat de twijfel. Maar dan zitten we idd met die restwaarde die zo onzeker zal zijn. Of we gaan oprijden of kort houden, zal afhangen van de auto zelf. Stel dat de auto teveel problemen begint te krijgen, dan is het wrs wel beter om die te verkopen ipv op te rijden?
          Tja, hoeveel problemen je gaat krijgen kan je nooit voorspellen natuurlijk. Zelf heb ik voor mijn vrouw een Civic 1.4 benzine gekocht want geen turbo, EGR, etc dat kapot kan gaan. Maar die wagen heeft slechts 100pk en weinig koppel. Rijdt vlot genoeg, maar niet snel.
          Vandaar ook mijn vraag hoe lang je verwacht er mee te gaan rijden. Zelf ben ik nu van de mening dat je ofwel iets koopt wat nu goed ligt in belasting en restwaarde en snel genoeg terug verkoopt. Ofwel koop je iets waar je 5 jaar mee verder kan, maar er van uitgaan dat je bijna geen restwaarde meer gaat hebben.
          Ik denk dat er veel gaat veranderen qua motoren de komende 2-3 jaar: hybride, elektrisch, ... Ook qua belastingregels.

          Oorspronkelijk geplaatst door Raja94 Bekijk Berichten
          Het liefst zit de auto wel wat comfortabel aangezien we er regelmatig toch een dik uur in zitten. Honda was eigenlijk onze eerste optie in het begin aangezien we vroeger ook een civic hebben gehad, maar het is dat uiterlijk dat ons zo tegenvalt Misschien dat we het nog eens moeten overwegen.. Van model waren we vooral aan het kijken nr hatchbacks omdat een break niet echt nodig is voor ons.
          Uiterlijk van de wagen is een persoonlijke keuze. Zelf vind ik de Civic er niet slecht uitzien, maar ik kan begrijpen dat personen een Golf mooier vinden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Raja94 Bekijk Berichten
          Ik had ergens ook gelezen dat de nieuwe benzines soms vervuilender kunnen zijn dan de nieuwe diesels, en dat mazda's een betere techniek hebben waardoor deze minder vervuilend zijn (bij diesels dan toch). Geen idee of dat invloed zal hebben op de toekomst waardoor nieuwere benzines ook bestraft zullen worden.
          Ik denk dat personen die een nieuwe benzine gekocht hebben (directe injectie, turbo) het zich nog gaan beklagen. Betrouwbaarheid kan ik niet inschatten, maar er zit meer op dan op een oudere benzine motor, bijna zoveel als op een diesel, dus er zullen wel iets meer kosten zijn neem ik aan.
          Ik denk echter dat de overheid er achter gaat komen dat deze motoren ook veel fijn stof uitstoten. (https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/) En dus daar ook weer een fijne belasting op gaat heffen.
          Motoren van Mazda zijn tegenwoordig inderdaad beetje speciaal. Actueel verbruik ligt dichter bij de officiële waarde. Maar 2 nadelen: grotere motoren, dus meer belasting. En voor de benzines: geen turbo, dus je kan ze niet op koppel van de turbo rijden zoals bij de andere merken. Bij de diesels: de 1.5 lijkt me niet zo straf (dan lijkt de 1.6 Honda diesel beter) en de 2.2 is zeer goede motor (heb ik), maar fiscaal ook duurder.

          Hoe tevreden ik ook ben van mijn Mazda 6, ik vind de kwaliteit van Honda toch net iets beter. Maar dat is persoonlijke mening.
          Last edited by Chris_147; 05/09/2018, 12:46.

          Comment


          • #6
            Mat die nieuwe WLTP normen hebben benzinewagens vanaf nu ook een benzine partikel filter hoor. Dat weegt nogal door op de prestaties blijkt, een OPF zou zelfs meer tegendruk creeren dan een DPF omdat de deeltjes die moeten tegengehouden worden kleiner zijn.
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
              diesel!
              wij beklagen ons al de overstap naar benzine... een 4 cilinder benzine geeft geen fun tenzij je de exotische kant opgaat met blokken van +250pk
              verbruik scheelt echt wel veel ook.
              onze andere diesel gaan we veranderen door terug een euro6 diesel tenzij misschien die nieuwe de hybrids van mercedes in coupe modellen gestoken worden
              Dat hangt heel veel af van welke motor precies... Van welke auto naar welke auto overgestapt? Verbruik valt echt mee afhankelijk van het model.

              Comment


              • #8
                Dat de (ook recente) benzinewagens (veel) meer verbruiken dan geopperd op basis van de NEDEC-waarden, blijkt heel duidelijk met de eerste WLTP-waarden die beginnen vrijgegeven te worden door de constructeurs. Even gaan zien bij Porsche... Niet voor niets zijn de meeste constructeurs nog schaars met deze informaties, ze zijn blijkbaar nog fel bezig hun benzinevreters onder handen te nemen om verder met de productie te kunnen gaan. Bepaalde modellen worden gewoon geschrapt tot nader order. Het spreekt boekdelen over de afwijkingen die bestonden !

                Comment


                • #9
                  Waarom koop je geen tweedehands toyota prius of auris hybrid. Voldoet wellicht aan al je eisen en laag verbruik / uitstoot.

                  Comment


                  • #10
                    Toyota zou naar het schijnt veel duurder uitkomen qua verbruik dan dat verteld wordt, vandaar dat we deze niet echt overwogen hebben. We hebben wel besloten om een diesel te pakken, maar twijfelen nu nog tussen de volgende 2:

                    Hier vind je een tweedehands Honda Civic die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

                    of


                    Beiden uitgetest, en hebben beiden voor- en nadelen. Honda trekt beter op, iets goedkoper, minder km's, meer ruimte, nadeel is dan het iets minder aantrekkelijk uiterlijk (voor ons) en dat de parkeersensoren er achteraf bij zijn geplaatst. Ook het scherm is niet het standaard scherm. Voor de rest alles in orde.
                    Objectief zou de honda wrs de beste keuze zijn. Nog 1 avondje over nadenken en morgen beslissen! Als er iemand nog opmerkingen of tips geeft over deze 2, laat ze zeker maar weten!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Raja94 Bekijk Berichten
                      Toyota zou naar het schijnt veel duurder uitkomen qua verbruik dan dat verteld wordt, vandaar dat we deze niet echt overwogen hebben. We hebben wel besloten om een diesel te pakken, maar twijfelen nu nog tussen de volgende 2:

                      Hier vind je een tweedehands Honda Civic die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

                      of


                      Beiden uitgetest, en hebben beiden voor- en nadelen. Honda trekt beter op, iets goedkoper, minder km's, meer ruimte, nadeel is dan het iets minder aantrekkelijk uiterlijk (voor ons) en dat de parkeersensoren er achteraf bij zijn geplaatst. Ook het scherm is niet het standaard scherm. Voor de rest alles in orde.
                      Objectief zou de honda wrs de beste keuze zijn. Nog 1 avondje over nadenken en morgen beslissen! Als er iemand nog opmerkingen of tips geeft over deze 2, laat ze zeker maar weten!


                      5.34 liter gemiddeld voor de Toyota Auris Hybride...

                      En op hierboven, alsof diesel niet meer verbruiken met de WLTP?

                      En zoals hier door anderen ook al geopperd is, nieuwe 1.0TSI van VAG, wel degelijk zeer zuinig. Kameraad heeft recent een octavia gekocht met deze motor, moet al moeite doen voor em boven de 6 liter te krijgen bij wijze van spreken.

                      Je moet niet zeggen sowieso benzine of sowieso diesel, kijk gewoon naar WELKE MOTOR in welke auto.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                        En zoals hier door anderen ook al geopperd is, nieuwe 1.0TSI van VAG, wel degelijk zeer zuinig. Kameraad heeft recent een octavia gekocht met deze motor, moet al moeite doen voor em boven de 6 liter te krijgen bij wijze van spreken.
                        Toen ik een tijd geleden zulke dingen verkondigde, werd ik door velen uitgelachen. Toch is het waar, ik blijf ook makkelijk onder de 6 liter. (enkel in de winter kom ik rond 6.3 gemiddeld uit).

                        Imho is die 1.6 DTEC van honda nog steeds niet zo verfijnd, heb ook eens een proefrit gedaan met zo'n civic en zo goed is me dat niet bevallen (luidruchtig en hij reed wel OK maar niet meer dan dat). Ik zou dan toch voor een hybride of 1.0 tsi kiezen. De 1.2 TSI is ook een goede motor trouwens (golf/octavia vanaf 2013) maar heeft wel wat minder koppel dan de 1.0.
                        En idd een hybride van toyota zal niet meer dan 5.5 liter verbruiken in de praktijk en is ook fiscaal gunstig en heel betrouwbaar.

                        Doe hier eens een testritje mee: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...32d9?cldtidx=1 , je gaat verbaasd zijn.
                        Last edited by sunking; 06/09/2018, 00:17.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Je moet niet zeggen sowieso benzine of sowieso diesel, kijk gewoon naar WELKE MOTOR in welke auto.
                          Inderdaad, vandaar dat ik denk dat in de Honda bij een vlottere rijstijl de diesel beter is dan de 1.4 benzine.
                          In een Golf kan de 1.0 TSI de betere keuze zijn. Daar heb ik geen ervaring mee.
                          Familie heeft een Auris Hybride break, inderdaad ook nog geen enkel probleem mee gehad en rijdt vrij zuinig (zeggen ze)

                          Tussen de Mazda en de Honda:
                          Honda heeft inderdaad pak minder kilometers en is binnen ruimer.
                          Mazda ziet er van buiten en binnen beter uit, ook beter uitgerust.
                          Ben er zeker van dat beiden goede wagens zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Die honda 1.4 benzine is een tamme motor, die moet ge inderdaad niet nemen.

                            Comment


                            • #15
                              Een hybride hebben we zeker overwogen hoor, maar blijkbaar zou er daar geen trekhaak aan kunnen gehangen worden?

                              Het is uiteindelijk de Mazda geworden. Ik vond dat de Mazda beter en zachter reed enja, het uiterlijk is toch ook wel een pak mooier. Mijn vriend was wel van mening dat de Honda de beste keuze was op economisch vlak, dus laat ons hopen dat de Mazda niet meer zuipt dan gedacht!

                              Comment


                              • #16
                                Proficiat!

                                Comment

                                Working...
                                X