Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sportieve firmawagen een optie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Fietser_83 Bekijk Berichten

    Mijn punt is dat bedrijven klanten in de zak zetten door 2 verschillende modellen aan te bieden hoewel ze exact hetzelfde blok hebben. Al gehoord van reduceren of begrenzen van het vermogen? Waarom denk je dat er auto's rond rijden met 163 pk en 190 pk. Dat is allerleerst al om die gigantische BIV te omzeilen.

    Dus het heeft totaal geen zin om om een VW te kopen met 150 pk als exact hetzelfde blok zit in de versie met 105 pk. Althans toch niet onder garantie. Vandaar dat ik die chiptuning erbij haalde, zo weet je meteen dat dit gewoonweg hetzelfde blok is. 105 pk -> 195 & 150 pk ->195. Zelfs wanneer je hem nieuw koopt en wacht tot de garantie afgelopen is betaal je maar een 6 à 700 € voor een gepersonaliseerde chip wat beduidend goedkoper is dan in de showroom te opteren voor die 'zogezegd' krachtigere versie die 3k meer kost.
    Bedrijven zetten niemand in het zak op die manier, tenzij de fiscus.

    Hetzelfde blok is 1, koeling, remmen, turbo... zijn toch ook relevant ?

    En een lease-wagen chippen ? Ik heb het destijds ook overwogen om mijn 115 tamme ezels een vitaminenkuur te geven. Tot dat je beseft dat garantieclaims moeilijker worden, en dat de lease-maatschappij dan ook wel wat moeilijker begint te doen, en dat dat moeilijk doen misschien wel langer zal aan blijven dan louter de garantieperiode. Uiteindelijk wordt er toch veel met die wagens gereden, en is er dus nogal wat kans op een defect of breuk.
    Verzekeringstechnisch ben je er ook aan voor de moeite trouwens. Je wil immers een voertuig verzekeren dat niet meer conform is.
    Last edited by A160; 20/11/2018, 13:36. Reden: ik typ dus niet rap genoeg... jullie waren me allemaal voor :D
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #62
      Het is lange tijd stil geweest in Die of Dat, maar dit vind ik een leuke thread worden

      @Fietser: je kan vinden dat fabrikanten je in het zak zetten, of dat ze door de schaalvoordelen van grotendeels dezelfde motor te gebruiken je net meer kunnen aanbieden.
      En je kan dan toch ook die goedkopere 105pk kopen en tunen naar 195, dus jouw winst is dan veel groter dan wie de 150pk had gekocht. Dus ze doen je zelfs een dienst!
      Had je 3 cylinder 1.5 gekocht met 105pk, dan zou 195pk niet lukken hoor.

      Comment


      • #63
        Ik vind het prima dat ze het zo aanbieden. Zo kan oma die voldoende heeft met 105pk zich een aardige duit besparen.

        Comment


        • #64
          ik ga mijn auto chiptunen naar hetzelfde vermogen als de C63S en dan mag ik zeggen dat ik hetzelfde V8 blok zitten heb
          ook al is het blok hetzelfde alles er rond kan anders zijn... van de remmen tot de injectoren. ook krijg je normaal gezien meer basis opties bij de wagen naarmate het vermogen hoger word.
          bij mercedes is dit toch zo
          lets have some more member berries

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

            Je vergeet wel dat je dan:

            - niet in orde bent met de wetgeving, meer bepaald het gedeelte taks & inschrijving.
            - niet in orde bent met de verzekering.
            - niet in orde bent met de garantievoorwaarden van de constructeur, en mogelijke coulance na het verstrijken van die garantieperiode.

            Ik betaal met plezier 3k meer voor die krachtigere versie om met alles in orde te zijn, of koop me de minder krachtigere variant en ben er tevreden mee.
            Ik zal mezelf even quoten: "dus het heeft totaal geen zin om om een VW te kopen met 150 pk als exact hetzelfde blok zit in de versie met 105 pk. Althans toch niet onder garantie."
            Met andere woorden, na de garantieperiode kan je dit makkelijk doen.

            Dat je niet in orde bent met de taks, de inschrijving en verzekering daar ga jij van wakker liggen? Stel dat je een gechipte wagen koopt en je hebt een ongeval, wie gaat ooit kunnen bewijzen dat jij die wagen hebt laten chippen? Of denk je dat ze bij de politie met een glazen bol werken die de zaken voor hun oplost?

            Feit is dat anno 2018 (en vele jaren voordien) dagelijks tientallen laat staan honderden wagens worden gechipt. Dus als dit zo strafbaar was hadden ze die bedrijven al lang opgedoekt wat dus niet het geval is. En wat ook een feit is, is dat hier de dag van vandaag niet/veel te weinig tegen wordt gedaan. Overigens, wagens met begrensd vermogen daar kan je die begrenzer ook afhalen, en dat valt al niet onder de noemer chippen.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

              Bedrijven zetten niemand in het zak op die manier, tenzij de fiscus.

              Hetzelfde blok is 1, koeling, remmen, turbo... zijn toch ook relevant ?

              En een lease-wagen chippen ? Ik heb het destijds ook overwogen om mijn 115 tamme ezels een vitaminenkuur te geven. Tot dat je beseft dat garantieclaims moeilijker worden, en dat de lease-maatschappij dan ook wel wat moeilijker begint te doen, en dat dat moeilijk doen misschien wel langer zal aan blijven dan louter de garantieperiode. Uiteindelijk wordt er toch veel met die wagens gereden, en is er dus nogal wat kans op een defect of breuk.
              Verzekeringstechnisch ben je er ook aan voor de moeite trouwens. Je wil immers een voertuig verzekeren dat niet meer conform is.
              Dus jij beweert dat de turbo in het blok met 105 pk niet dezelfde is als diegene bij 150pk. Ok, leg me dan eens uit waarom ze precies hetzelfde vermogen eruit weten te halen als ze die chippen! Bij de 105 pk versie komen ze uit bij 90 pk winst! Bij de 150 pk bij 45 pk winst, een heel stuk minder. Is dat dan vanwege de veiligheid voor het motorblok? Waarom brengen ze die 105 pk versie dan met een stage 1 naar 195 pk? Ook uit veiligheid zeker.

              Moesten er verder nog zaken opzitten die anders zijn zoals de remmen en dergelijke, dan zal die chiptuner zich daar ook wel van bewust zijn en daarmee rekening houden. Verder geloof je toch zelf niet dat er andere remmen opzitten bij auto's van 105 en 150 pk. Bij sportievere versies zal dit ongetwijfeld het geval zijn, wist je zelfs dat je bij een tragere versie de optie hebt om er krachtigere remmen op te zetten? Bij die beide wagens zal dat ook al niet standaard zijn, dus nogal idioot argument.

              Ik heb overigens nooit beweert dat ik mijn wagen onder garantie ga chippen, of dat het verstandig is om wagens te chippen onder garantieperiode. Moest dat wel het geval zijn mag je me gerust quoten.
              Last edited by Fietser_83; 21/11/2018, 08:07.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Het is lange tijd stil geweest in Die of Dat, maar dit vind ik een leuke thread worden

                @Fietser: je kan vinden dat fabrikanten je in het zak zetten, of dat ze door de schaalvoordelen van grotendeels dezelfde motor te gebruiken je net meer kunnen aanbieden.
                En je kan dan toch ook die goedkopere 105pk kopen en tunen naar 195, dus jouw winst is dan veel groter dan wie de 150pk had gekocht. Dus ze doen je zelfs een dienst!
                Had je 3 cylinder 1.5 gekocht met 105pk, dan zou 195pk niet lukken hoor.
                Bedrijven zetten je sowieso in 't zak. Zaken laten vervangen die niet aan vervanging toe zijn etc. Nooit programma's gevolgd waarbij ze camera's in wagens steken en waar achteraf blijkt dat niet is gedaan wat gevraagd werd, of zaken wel gedaan zijn die niet gevraagd werden? Een vriend van me die zelf diagnose-technieker is vertelde me dat bij verschillende bedrijven gevraagd werd om zaken gewoon te vervangen, zelfs al is dat totaal overbodig. Preventief my ass.

                Goed om te weten dat je met een 3 cilinder en 105 pk geen 195 pk haalt, is ook zeer relevant.

                Comment


                • #68
                  Een forumlid hier had een 1.6TDI gechipt naar +-190pk, om alles betrouwbaar te houden zijn er onderdelen van de 2.0TDI gestoken (waaronder de turbo).
                  Niet alles is zo van zelfsprekend als het is, informeer u eerst eens goed voor je hier van leer trekt.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Fietser_83 Bekijk Berichten


                    Dat je niet in orde bent met de taks, de inschrijving en verzekering daar ga jij van wakker liggen? Stel dat je een gechipte wagen koopt en je hebt een ongeval, wie gaat ooit kunnen bewijzen dat jij die wagen hebt laten chippen? Of denk je dat ze bij de politie met een glazen bol werken die de zaken voor hun oplost?
                    Denkt ge dat ze dat niet controleren in sommige gevallen? Die wagen aan de PC hangen kost voor zo een maatschappij een habbekrats en als ze er jaarlijks een paar mee betrappen en niet hoeven uit te betalen, hebben ze al winst gemaakt.

                    Vergeet niet dat de meesten die chippen dat ook op facebook zetten om op te scheppen. Verzekeringsmaatschappijen checken in de meeste gevallen facebookpagina's en op het moment zo zoiets lezen, gaan ze verder zoeken en zullen ze vinden dat die wagen gechipt is.

                    Een onnozel voorbeeld. Een omniumverzekering is onbetaaldbaar op een motor in België. In Nederland is dat wel betaalbaar. Maar als ge op circuit valt, dan kunt ge geen aanspraak maken op de verzekering. Dus dachten veel nederlanders die in Zolder gingen vrij rijden, dat dit simpel was. Ipv op circuit gevallen, waren ze bv op het klaverblad in Lummen gevallen. En de verzekering betaalde dan uit. En al meer dan 10 jaar komt elke circuitdag daar een man zitten die alle NL nummerplaten opschrijft van auto's en moto's en die in een databank steekt waar alle maatschappijen beroep op kunnen doen. Zo kunnen ze zien dat ge die dag op circuit hebt gereden en de kans dus klein is dat ge gevallen zijn op het klaverblad.
                    Dan vraagt ge u af, waarom de nummerplaat van de auto? De meesten komen met een remorque tot daar en velen plakken ondertussen hun nummerplaat af. Op die manier kunnen ze toch aantonen dat ge die dag op circuit zijt geweest. Dus voor nederlanders is het al wat moeilijker geworden op dat vlak.

                    Dus bezint eer ge eraan begint.


                    Comment


                    • #70
                      Los van al dat chippen. Ik weet niet waar jij met die auto naartoe wil rijden, maar zelf ben ik er meer en meer van overtuigd, dat je tegenwoordig met 150 PK in élke auto voldoende fun kan hebben op de openbare weg. Zeker als je voor een iets lichtere auto gaat. Alles daarboven is àmper nog bruikbaar. En al zeker niet in België.

                      Zoals hierboven ook al geschreven wennen PK's bovendien heel snel, en kan je met een auto met een iets mindere motor maar een goed onderstel ook rijplezier hebben.

                      Comment


                      • #71
                        In de zak zetten is een groot woord, dat is marketing, en dat bestaat al sinds ze autos maken.

                        Als je vroeger een 1.6 benzine atmosferisch vergeleek met een 2.0 benzine, dan betaalde je gewoon 2000€ meer voor 4 grotere gaten.
                        De meerkost aan materiaal zal zeker onder de 100€ zitten, maar zo werkt die business nu eenmaal.

                        Nog een paar voorbeelden:
                        - optie voor cruise control: 500€ terwijl de electronica er gewoon standaard in zit.
                        - velgen van 20' zijn misschien 20€ duurder in productie dan 17', en toch ga je 3000€ betalen
                        - 1000€ voor metaallak.... kost misschien 100€ in de productie
                        - speciaal sportblauw kost 0€ meer dan het standaard blauw, en toch betaal je een pak meer
                        - etc etc

                        Comment


                        • #72
                          En dat is niet alleen bij auto's zo, maar bij enorm veel producten. Is gewoon "economie"...
                          Zeker in de software, waar ze bepaalde functies afsluiten en enkel tegen betaling bij te verkrijgen zijn.
                          Of processoren en grafische kaarten, waarbij men ze lager gaat clocken en bepaalde cores gaat uitschakelen.

                          Als dat "in het zak zetten" is, dan is elk bedrijf dat winst probeert te maken u int zak aant zetten.

                          Laat ik dan een tip geven : Als ge niks koopt, laat ge u ni int zak zetten.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                            Een forumlid hier had een 1.6TDI gechipt naar +-190pk, om alles betrouwbaar te houden zijn er onderdelen van de 2.0TDI gestoken (waaronder de turbo).
                            Niet alles is zo van zelfsprekend als het is, informeer u eerst eens goed voor je hier van leer trekt.
                            Jij vergelijkt een 1,6 tdi met een 2,0 tdi. Ik vergelijk een 2,0 tdi met een 2,0tdi. Vergelijking gaat dus voor geen meter op.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Los van al dat chippen. Ik weet niet waar jij met die auto naartoe wil rijden, maar zelf ben ik er meer en meer van overtuigd, dat je tegenwoordig met 150 PK in élke auto voldoende fun kan hebben op de openbare weg. Zeker als je voor een iets lichtere auto gaat. Alles daarboven is àmper nog bruikbaar. En al zeker niet in België.

                              Zoals hierboven ook al geschreven wennen PK's bovendien heel snel, en kan je met een auto met een iets mindere motor maar een goed onderstel ook rijplezier hebben.
                              Klopt. Ik heb een tijdje geleden met een Suzuki Swift sport gereden en ben erg verrast door die prestaties. Is natuurlijk geen bom maar met +130 pk op zulk klein gewicht is dat best een snelle auto.

                              Comment


                              • #75
                                Laat ons zeker straks weten dat het uiteindelijk geworden is. Ik ben benieuwd.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Fietser_83 Bekijk Berichten

                                  Jij vergelijkt een 1,6 tdi met een 2,0 tdi. Ik vergelijk een 2,0 tdi met een 2,0tdi. Vergelijking gaat dus voor geen meter op.
                                  De 190pk heeft één turbo, en de 240pk heeft er 2, en waarschijnlijk een dikkere oliepomp.

                                  Wat de verschillen zijn met de 140pk weet ik niet.

                                  BMW 518d, 520d en 525d zijn allemaal 2l 4cil motoren.
                                  Tussen de eerste 2 zijn de verschillen het kleinst, maar toch vermogens van 136 tot 184pk.
                                  De 525 heeft 2 turbos en 211 tot

                                  Welke vergelijking loopt zo mank?

                                  Comment


                                  • #77
                                    Gebruik anders eens de zoekfunctie.
                                    Er staan hier heel veel zaken waarvan jij nu denkt dat het nooit gaat gebeuren.
                                    Chiptuning in natuurlijk toegelaten, maar niet voor op de openbare weg.
                                    En daarom dat die bedrijven toegelaten zijn.

                                    Wat de vermogens aangaat.
                                    Dat moet je goed uitzoeken.
                                    110, 130 en 140 zijn meestal identiek dezelfde, enkel andere software.
                                    Vanaf 150 zit daar meestal een andere versnellingsbak en/of turbo op.
                                    De lagere hebben dan een ander onderblok.

                                    En van vriendelijkheid is nog niemand gestorven vermoed ik.
                                    Welkom

                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #78
                                      Mss moet ge aan uwe baas een firmamoto vragen? Veeeeeel goedkoper dan een wagen en veel meer aftrekbaar voor de werkgever. En is ge dan ne R1 neemt, is het wel sportief genoeg, niet?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                        Gebruik anders eens de zoekfunctie.
                                        Er staan hier heel veel zaken waarvan jij nu denkt dat het nooit gaat gebeuren.
                                        Chiptuning in natuurlijk toegelaten, maar niet voor op de openbare weg.
                                        En daarom dat die bedrijven toegelaten zijn.

                                        Wat de vermogens aangaat.
                                        Dat moet je goed uitzoeken.
                                        110, 130 en 140 zijn meestal identiek dezelfde, enkel andere software.
                                        Vanaf 150 zit daar meestal een andere versnellingsbak en/of turbo op.
                                        De lagere hebben dan een ander onderblok.

                                        En van vriendelijkheid is nog niemand gestorven vermoed ik.
                                        Welkom
                                        Ieder chipbedrijf beweert dat hun chiptuning niet detecteerbaar is, en elke constructeur beweert dat ze het kunnen zien...

                                        Ik kan je alvast bevestigen dat de leasemaatschappij lastig doet als je bv na 40.000km je turbo op blaast. Dan vragen ze uitleg aan de garage, en zonder die uitleg betalen ze niet, of ze dringen aan op extra garantie wegens buitengewone kosten. Dan kan chiptuning zeker ontdekt worden, en als dat gebeurt kan jij opdraaien voor alle onderhoudskosten, plus je werkgever wordt ingelicht.

                                        Ik zou een werknemer buiten gooien als die dat doet.


                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                          Ieder chipbedrijf beweert dat hun chiptuning niet detecteerbaar is, en elke constructeur beweert dat ze het kunnen zien...

                                          Ik kan je alvast bevestigen dat de leasemaatschappij lastig doet als je bv na 40.000km je turbo op blaast. Dan vragen ze uitleg aan de garage, en zonder die uitleg betalen ze niet, of ze dringen aan op extra garantie wegens buitengewone kosten. Dan kan chiptuning zeker ontdekt worden, en als dat gebeurt kan jij opdraaien voor alle onderhoudskosten, plus je werkgever wordt ingelicht.

                                          Ik zou een werknemer buiten gooien als die dat doet.

                                          ???

                                          Heb ik daar iets over gezegd.

                                          Bij VAG tuning zetten ze het er duidelijk bij dat de dealer dit meteen kan zien.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X