Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb voor een gelijkaardige keuze gestaan bij de bestelling van mijn wagen en heb testritten gedaan met de Volvo S90, de Mercedes E (200) en de BMW 5.
Aanvankelijk had de Volvo een streepje voor (als overtuigd Volvo rijder), maar viel af omwille van onpraktische koffer en meer gezapig karakter in vergelijking met de andere 2. Interieur vond ik heel knap, met uitzondering van het infotainment.
Bleven over de Mercedes en de BMW... hier wordt het echt een kwestie van nuances. Zelf ben ik geen fan van het gigantische Mercedes scherm, maar in het algemeen oogt het interieur moderner dan bij BMW. Vond de BMW nog net wat fijner rijden en kon hem uiteindelijk beter uitgerust bestellen (leder, sportzetels, adaptief onderstel, professional gps, vier zone airco, carplay en nog wat toeters en bellen) wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.
Nu 30.000 km later heb ik me de keuze nog geen secone beklaagd: het is een auto waarin ik elke dag met de glimlach stap en na een tijdje besef je hoe goed zo een BMW is uitgekiend en hoe echt elke functie gericht is om het rijcomfort van de bestuurder. Onlangs nog meegereden met een vriend die een E-klasse heeft en moet zeggen dat die nuanceverschillen toch allemaal wat worden uitvergroot, maar dat is m.i. puur subjectief.
Dus in jouw plaats zou ik zonder twijfel voor de BMW gaan, maar ik ben ervan dat de Mercedes een even fijne wagen kan zijn voor iemand met andere smaken. Kwestie van je keuzestress niiet té groot te maken :-)
Ik begrijp jouw reactie volledig, zoals ik al schreef rijdt mijn vrouw sinds de zomer met een nieuwe X3 en dat is altijd weer genieten om daar mee te rijden. Ik vind de Merc nog altijd mooier, maar ondertussen leasing budget doorgekregen en de BMW is toch een stuk goedkoper qua maandbudget (incl leder én 360° camera). Enige optie die ik er niet meer in krijg is adaptief onderstel maar goed, zal sowieso al geen go-kart zijn hé. Carplay zal ik privé later nog wel bestellen (moet niet per sé bij bestelling). Ben nog in afwachting van berekening budget leasing voor de Merc, maar ziet er meer en meer naar uit dat het alsnog de BMW wordt. Zeer vervelend dat ik telkens zolang moet wachten op reactie leasing (soms tot 3 dagen). Vroeger ging dat toch vlotter...
Ik begrijp jouw reactie volledig, zoals ik al schreef rijdt mijn vrouw sinds de zomer met een nieuwe X3 en dat is altijd weer genieten om daar mee te rijden. Ik vind de Merc nog altijd mooier, maar ondertussen leasing budget doorgekregen en de BMW is toch een stuk goedkoper qua maandbudget (incl leder én 360° camera). Enige optie die ik er niet meer in krijg is adaptief onderstel maar goed, zal sowieso al geen go-kart zijn hé. Carplay zal ik privé later nog wel bestellen (moet niet per sé bij bestelling). Ben nog in afwachting van berekening budget leasing voor de Merc, maar ziet er meer en meer naar uit dat het alsnog de BMW wordt. Zeer vervelend dat ik telkens zolang moet wachten op reactie leasing (soms tot 3 dagen). Vroeger ging dat toch vlotter...
Als ge carplay nog niet goed kent, vergewis u dan daar eens eerst van om te zien of het de investering waard is. Ik zelf heb het nu al op 2 wagens en gebruik het 'enkel en alleen' voor spotify. En dat heb ik sinds kort, want voorheen was het muziek via SD kaart. Voor de rest vind ik het de meerprijs niet waard tenzij ge liever via waze navigeert dan met het BMW systeem zelf. Want sinds kort kan men ook waze via carplay gebruiken.
Als ge carplay nog niet goed kent, vergewis u dan daar eens eerst van om te zien of het de investering waard is. Ik zelf heb het nu al op 2 wagens en gebruik het 'enkel en alleen' voor spotify. En dat heb ik sinds kort, want voorheen was het muziek via SD kaart. Voor de rest vind ik het de meerprijs niet waard tenzij ge liever via waze navigeert dan met het BMW systeem zelf. Want sinds kort kan men ook waze via carplay gebruiken.
In de POLO van mijn vrouw gebruik ik nu altijd Waze om te navigeren. Ook is het makkelijker om Siri te gebruiken om te bellen, en wat ook leuk is en goed werkt is dat SMS berichten voorgelezen worden, en je via je stem kan antwoorden.
Waze steekt voor mij zo ver boven al die andere navi systemen uit.
In mijn BMW zonder carplay gebruik ik gewoon Waze op de telefoon om te navigeren en laat ik de BMW navi met rust, omdat die toch geen real time traffic info heeft.
In de POLO van mijn vrouw gebruik ik nu altijd Waze om te navigeren. Ook is het makkelijker om Siri te gebruiken om te bellen, en wat ook leuk is en goed werkt is dat SMS berichten voorgelezen worden, en je via je stem kan antwoorden.
Waze steekt voor mij zo ver boven al die andere navi systemen uit.
In mijn BMW zonder carplay gebruik ik gewoon Waze op de telefoon om te navigeren en laat ik de BMW navi met rust, omdat die toch geen real time traffic info heeft.
Over waze valt natuurlijk te discussiëren omdat we dan weer met smaken en kleuren zitten. Ik ben er helemaal geen fan van. Niet van de interface, niet van de werking. Ik woon dan ook precies in zo een gebied waar Waze alle mensen over de sluipwegen stuurt waardoor we nu nergens meer geraken. En al gemerkt dat de navi in mijne Tiguan soms betere omleidingen geeft dan waze (mijn vrouw beweert dat da niet zo is en zet dat enorm vaak om om te vergelijken) En het nadeel ervan is dat ik dan de navi niet tussen mijn klokken kan zetten.
Dus die carplay dat er standaard op zit, gebruik ik enkel en alleen voor spotify Ooit zit er de toekomst in, maar momenteel is dat nog steeds zeer poverkes. Ik kan niet facebooken terwijl ik rij
Maar ik wilde het zeker en vast op mijne vorige auto. Nadat bleek dat dit een lijdensweg was bij de DS5, had ik al spijt ervan dat ik het had laten 'enabelen' in de garage, want sindsdien alleen maar miserie ermee gehad. Maar dat lag dan aan de leverancier van die toestellen.
Dus als ge niet van plan zijt om waze of spotify te gebruiken, is de meerwaarde vooral dan siri die u wat kan helpen om het weerbericht voor te lezen, die ge kunt vragen om iemand te bellen of om uw sms'jes voor te lezen.
Mijn baas zweert ook bij Waze, en zelf ook al vaak de vergelijking met hem gedaan. Mijn nochtans niet zo state of the art Volvo navi doet meestal beter dan Waze, vind ik persoonlijk,dus ik vind het vooralsnog geen meerwaarde hebben.
Vooral in België leidt dat omleiden via sluipwegen toch vaker tot vertraging dan tot een verbetering, is mijn ervaring.
Vorige week toevallig nog met mijn CFO in zijn X5 met professionele navi naar Polen gereden, en op den duur van armoe Waze afgezet en terug op de BMW navi overgeschakeld.
Wel raar, het is precies of jullie kopen een zetel of navigatiesysteem waar dan om het even welke carrosserie rond zit. Ik zou eerder een bepaald merk/model kopen dat ik graag zie en daarna zien wat de mogelijkheden zijn.
Is een verschil als je zelf moet kopen, of een leasing budget moet 'vullen' en je maximale zoekt voor je geld. Zou véél liever zelf een auto moeten kopen en dat ik daarvoor kosten mag inbrengen maar we hangen nu eenmaal vast aan een leasing budget waar bepaalde opties budget compleet doen ontsporen (18" velgen bijv). Maar ik heb gelukkig wel redelijk wat vrijheid in kiezen en dan is het beetje zoeken bij welk merk/type ik er maximale uithaal. Op dit moment is dat BMW 5-serie.
Is een verschil als je zelf moet kopen, of een leasing budget moet 'vullen' en je maximale zoekt voor je geld. Zou véél liever zelf een auto moeten kopen en dat ik daarvoor kosten mag inbrengen maar we hangen nu eenmaal vast aan een leasing budget waar bepaalde opties budget compleet doen ontsporen (18" velgen bijv). Maar ik heb gelukkig wel redelijk wat vrijheid in kiezen en dan is het beetje zoeken bij welk merk/type ik er maximale uithaal. Op dit moment is dat BMW 5-serie.
En al eens een Volvo bekeken?
Daar ga je nog meer krijgen voor je budget.
Is een verschil als je zelf moet kopen, of een leasing budget moet 'vullen' en je maximale zoekt voor je geld. Zou véél liever zelf een auto moeten kopen en dat ik daarvoor kosten mag inbrengen maar we hangen nu eenmaal vast aan een leasing budget waar bepaalde opties budget compleet doen ontsporen (18" velgen bijv). Maar ik heb gelukkig wel redelijk wat vrijheid in kiezen en dan is het beetje zoeken bij welk merk/type ik er maximale uithaal. Op dit moment is dat BMW 5-serie.
Er zijn 3 soorten leaserijders:
1. Zij die met een dikkere wagen rijden dan ze in andere omstandigheden niet zouden doen omdat ze het geld er niet aan 'kunnen' of 'willen' besteden.
2. Zij die perfect tevreden zijn met hun keuze en in het echte leven met dezelfde zouden rijden.
3. Zij die beperkt worden door de wagen en in het echte leven met iets veeeeeeel duurders zouden rijden.
Zelf behoor ik tot die laatste groep, en ik kan niet zeggen om zelf een wagen te kopen, want ik voer ook mijn beroepsactiviteit ermee uit. Heb al ooit gekeken voor een private lease en dan mijn kms laten uit te betalen, maar uiteindelijk is dat financiële zelfmoord. Gewoon omdat ik teveel kms maak daarvoor.
Ik rij nu met een 'redelijk' uitgeruste VW Tiguan waarmee ik wel tevreden ben. Moest m echt compleet naar mijn goesting staan, dan was er wss nog een €7000 à €8000 bij gekomen, maar ik zat nu al boven budget.
Daar ik privé altijd occasie koop, heb ik wat meer budget te besteden en ook tijd om te zoeken. Ik heb altijd gezegd dat ik tegen mijn 40ste een 5-reeks wou, en ben nu 42 en hij is er nog niet. Nu, wegens mijne rug, zit dat ook niet meer in mijn gedachte. Maar moest ik nu veranderen van job, zonder firmawagen en te ver van mijn thuis zodat ik niet dagelijks met de fiets kan gaan, dan reed ik zeker en vast een Mercedes GLE Coupé.
Hetgeen ik hier nu getypt heb is vooral begrijpelijk voor leaserijders. Iemand zonder firmawagen kan zoiets niet vatten
Ooit was er nen tijd dat we al blij waren 'dat' we een firmawagen kregen en was zelfs een Ford Escort of dergelijke goed. Zolang we het maar zelf niet moesten betalen. Maar de mensen zijn zo verwend geworden dat bij een sollicitatie niet meer de vraag kom van 'krijg ik een firmawagen of niet?', maar eerder 'welke firmawagen krijg ik?'
Ik zit eerder in cat 1, maar dat hangt misschien ook van het budget af.
Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om dat geld aan een stuk ijzer uit te geven, omdat ik er dan ook van uti ga dat ik eerder 15k per jaar zou rijden ipv 45k.
Free_ltd zijn opmerking is héél correct. Ik zit ook wel in cat.3 maar dat heeft ook met leeftijd en jobinvulling te maken. Ik ben ondertussen ook 45j oud, en beroepshalve zit ik zowat 4u tot 6u per dag in mijn auto. Ofwel ben ik onderweg naar klanten (altijd in kostuum met valiesje, ik "verkoop" niets dus geen stationwagen nodig) ofwel naar de grootsteden. Qua grootte heb ik toch echt een E-klasse of 5-serie "nodig" ( uit gewoonte, en 2 kinderen van 9j en 15j). Mocht ik zelf mogen betalen/kiezen, ik betaalde bij voor comfortzetels in leder, masagestoelen enz maar zit nu eenmaal beperkt (maar toch mooi budget).
Vandaag de berekening gekregen voor beide leasings. De BMW5 kost me 10 euro/mnd minder dan de Merc. Ze hebben vergelijkbaar uitrustingsniveau en motor. De BMW heeft leder, de Merc heeft electrische zetels en ledensteun regeling, carplay enz. Zoals ik al schreef, mocht de Merc leder hebben dan geen twijfel maar die half stoffen zetels zijn misschien ook wel handig in zomer (durf al eens met bezwete rug zitten in zomer, hemdje/kostuum en dan warme zwarte zetels niet ideaal).
Zijn beide sowieso super mooie wagens hé, denk dat daar weinig discussie over kan zijn. Is er overigens nieuws over een update van de E-klasse, want die is blijkbaar al van 2016?
Free_ltd zijn opmerking is héél correct. Ik zit ook wel in cat.3 maar dat heeft ook met leeftijd en jobinvulling te maken. Ik ben ondertussen ook 45j oud, en beroepshalve zit ik zowat 4u tot 6u per dag in mijn auto. Ofwel ben ik onderweg naar klanten (altijd in kostuum met valiesje, ik "verkoop" niets dus geen stationwagen nodig) ofwel naar de grootsteden. Qua grootte heb ik toch echt een E-klasse of 5-serie "nodig" ( uit gewoonte, en 2 kinderen van 9j en 15j). Mocht ik zelf mogen betalen/kiezen, ik betaalde bij voor comfortzetels in leder, masagestoelen enz maar zit nu eenmaal beperkt (maar toch mooi budget).
Vandaag de berekening gekregen voor beide leasings. De BMW5 kost me 10 euro/mnd minder dan de Merc. Ze hebben vergelijkbaar uitrustingsniveau en motor. De BMW heeft leder, de Merc heeft electrische zetels en ledensteun regeling, carplay enz. Zoals ik al schreef, mocht de Merc leder hebben dan geen twijfel maar die half stoffen zetels zijn misschien ook wel handig in zomer (durf al eens met bezwete rug zitten in zomer, hemdje/kostuum en dan warme zwarte zetels niet ideaal).
Zijn beide sowieso super mooie wagens hé, denk dat daar weinig discussie over kan zijn. Is er overigens nieuws over een update van de E-klasse, want die is blijkbaar al van 2016?
Nope. Is beetje bizarre config, maar blijkbaar zitten we met de E-klasse vast aan de "business solution" die eigenlijk zéér ruim uitgerust is met premium pack, plus pack (met oa Comand Online en widescreen cockpit). Dus eigenlijk zit er zo goed als alles op wat ik me maar zou wensen, behalve leder interieur. Je kan ook dat 'artico' niet nemen zonder AMG pack maar dat kan dan weer niet voor de leasing wegens te grote velgen. Enige optie is dan "echt" leder, maar daarmee zit ik dan weer compleet buiten budget. Bij de BMW zit in het business pack wél volledig leder, maar zoals gezegd dan weer andere leuke opties zoals elektrische zetels, lendensteun enz niet.
Dus eigenlijk is de BMW qua "luxe" de meest interessante, alleen trekt de Mercedes me op één of andere manier iets meer aan (misschien ook omdat de madam al met een BMW rijdt en het altijd leuk is om eens iets anders te rijden). Als ik de BMW neem, dan zou ons interieur quasi identiek zijn.
Free_ltd zijn opmerking is héél correct. Ik zit ook wel in cat.3 maar dat heeft ook met leeftijd en jobinvulling te maken. Ik ben ondertussen ook 45j oud, en beroepshalve zit ik zowat 4u tot 6u per dag in mijn auto. Ofwel ben ik onderweg naar klanten (altijd in kostuum met valiesje, ik "verkoop" niets dus geen stationwagen nodig) ofwel naar de grootsteden. Qua grootte heb ik toch echt een E-klasse of 5-serie "nodig" ( uit gewoonte, en 2 kinderen van 9j en 15j). Mocht ik zelf mogen betalen/kiezen, ik betaalde bij voor comfortzetels in leder, masagestoelen enz maar zit nu eenmaal beperkt (maar toch mooi budget).
Dat is een heel andere interpretatie.
Je gaat uit van het budget, en wil daar nog iets bij leggen. Kan OK zijn, maar bij ons mag het niet meer.
Er is er ooit ene geweest die 4000€ bijgelegd had, en 2 weken nadien reed die zijn auto in de prak.
Resultaat: 4000€ weg, omdat de omnium van de leasemaatschappij en het bedrijf geen enkele mogelijkheid had om die 4000€ op een fiscaal correcte manier terug te betalen.
Daar is toen zo veel zever rond geweest dat de personeelsdienst dit voor de toekomst geblokkeerd heeft.
Om dan terug te komen op de geventileerde zetels. Ik heb ze nu in mijn BMW, maar misschien is er iets mis, dat werkt echt bijna niet, of slechts af en toe.
Of dat in een Volvo beter is zal ik volgende zomer weten.
Comment