Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Fabia combi of Ford Focus break

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Skoda Fabia combi of Ford Focus break

Momenteel zijn we (dringend) aan het rondkijken voor een nieuwe wagen voor mijn vriendin. Aangezien ons eerste kindje binnen een goede maand zijn eerste levenslicht zal zien, en de huidige wagen van mijn vriendin (Peugeot 206) beschadigd is geraakt, zijn we op zoek naar een nieuwe, meer praktische wagen.

Vandaag hebben we 2 garages in de buurt bezocht waarbij we 2 potentiële wagens bekeken hebben, nl. een Ford focus break van medio 2017 met 30.000km op de teller een een Skoda Fabia Combi, stockwagen. Onze voorkeur gaat momenteel uit naar de Skoda aangezien deze toch iets meer voorzien is van toeters en bellen. Op papier lijkt de Skoda alleszins de meest rationele keuze, zijn er van jullie kant opmerkingen of aandachtspunten dat meegegeven kunnen worden?

Skoda Fabia combi
    + Nieuwe wagen met 2j garantie
    + Sensoren achteraan
    + Geen GPS maar wel een connectie functie via smartphone met de boordcomputer om te navigeren
    + Alle andere noodzakelijke opties voor ons zitten erop: ambition pack, airco, centrale vergrendeling, licht sensor, LED verlichting, ISOFIX,
    Motorisatie is de 1.0 TSI met 95pk, lijkt me vlot genoeg te zijn
    - De looks zijn niet om achterover van te vallen
    Prijskaartje incl. recyclagepremie en saloncondities etc. € 14.500

Ford Focus
    + 1.0 Ecoboost met 125 pk zal nog iets vlotter zijn
    + De wagen straalt iets meer klasse uit, lijkt ook gezelliger om in te vertoeven
    + airco, boordcomputer, verwarmde zetels en stuur,..
    - Geen GPS of connectie mogelijkheid
    - Geen sensoren
    - 30.000km en slechts 1j garantie
    - Er is al een nieuw model uit
    prijs €13.200
    Last edited by mysticwizard; 19/01/2019, 18:49.

Tussen die twee zou ik de focus kiezen. Is toch een meer volwassen en knappere auto dan zo'n fabia. De fabia is ook een stokoud en lelijk model. Ik zou daar persoonlijk niet in gezien willen worden. De wegligging van een fabia is ook om van te huilen zie bv. https://www.autoweek.nl/autotests/ar...ia-dubbeltest/
    Financieel gezien is een wagen waar de kop vanaf is ook altijd interessanter.

De seat ibiza is wel een nieuw model en kan je ook al jong tweedehands vinden, veel beter dan een fabia vind ik . https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...bf57?cldtidx=2
    Last edited by sunking; 19/01/2019, 19:19.

Comment

focus is gewoon echt een klasse hoger en das niet negatief tov de fabia
      maar een nieuwe wagen is ook wat waard

Comment

Op zich hebben we grotere ruimte van de focus niet echt nodig. De opties dat de focus niet heeft (gps mogelijkhed, sensoren) houden ons ook wat tegen :/ lastige keuze...

Comment

je kent zelf je antwoord beter als wij

Comment

Onderstel van de Focus > onderstel van de Fabia (opgerekte Polo)
            Focus zit in de Golf-klasse, zoals de Octavia, Fabia zit daar een stukje onder.

Nu, de ‘nieuwheid’ en de bijhorende garantie is ook wel wat waard, natuurlijk.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Nog wat verder kijken kan natuurlijk ook, voor zo'n 15.000 euro heb je toch al heel wat keuze lijkt me.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Hoeveel km's worden er per jaar gemaakt?

Als je toch tweedehands aan het kijken bent, kun je mss nog wat verder rond kijken?

Kdenk dat de TCO van de fabia wel wat lager zal liggen, verbruik ligt zo'n liter lager om te beginnen. Maar kzou sowieso ook es met beide rijden inderdaad, zit zeker een verschil tussen.
                Last edited by Phate; 20/01/2019, 19:09.

Comment

Jaarlijks zal zo’n 15.000km per jaar gereden worden. Veelal trajecten van 20km. Mogelijks 1 grote reis per jaar, niks bijzonders dus. met de focus hebben we gereden, was zeker positief. Deze week normaal een testrit met de fabia. De fabia zal iets goedkoper zijn, hoeft zeker geen doorslaggevend argument zijn.

Comment

waarom geen seat ibiza (nieuw model)? die is toch wat moderner dan de fabia en heeft dezelfde troeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      waarom geen seat ibiza (nieuw model)? die is toch wat moderner dan de fabia en heeft dezelfde troeven.
                      Aangezien het over de Combi en de Break gaat, vermoed ik dat daar de issue zit? Valt niet te vergelijken met een Ibiza qua ruimte (ook al is deze serieus toegenomen deze generatie).

Comment

Is het ook niet zo dat Skoda qua kwaliteit/betrouwbaarheid boven bv. Seat staat? Skoda heeft bij ons toch de naam zeer kwalitatief te zijn voor hun geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                          Is het ook niet zo dat Skoda qua kwaliteit/betrouwbaarheid boven bv. Seat staat? Skoda heeft bij ons toch de naam zeer kwalitatief te zijn voor hun geld.
                          Skoda en Seat delen hun techniek, wegens zelfde groep (vag). Zal dus niet veel verschil opzitten.
                          2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

Aangezien het over de Combi en de Break gaat, vermoed ik dat daar de issue zit? Valt niet te vergelijken met een Ibiza qua ruimte (ook al is deze serieus toegenomen deze generatie).
                            da's waar, had over het break aspect gelezen. fabia combi heeft 530 liter koffer, da's niet min natuurlijk.
                            qua totale kostenplaatje zal de fabia het dan wel winnen, laag verbruik enzo idd, maar voor nauwelijks meer geld heb je de focus die een klasse hoger is.

Comment

Ik merk dat mijn vrouw meer neigt naar de focus. De wagen is groter, oogt volwassener en is meer solide. We kennen de garagist ook vrij goed en garage ligt op 500m van ons deur, ook meegenomen.
                              Enige nadeel is de beperkte boordcomputer maar met een deftige houder moet het mogelijk zijn om de gps van de smartphone te gebruiken.

ik zit na te denken om sensoren(voor+achter) erbij te onderhandelen en de prijs zo te laten.
                              Is dit een realistisch iets? Wat zou de kost zijn van een garagist om dit na te plaatsen?

Eventueel een afneembare trekhaak maar dat lijkt me zeker een fors prijskaartje te hebben?

Comment

garage vlakbij op 500m is onbetaalbaar de dag je probs hebt

Comment

parkeersensoren achter hebk online al es gezien voor zo'n 400 euro denk ik, maar best gewoon es op een paar plaatsen offerte vragen anders? Is zeker een mogelijkheid om daar te over onderhandelen lijkt me. Of het gaat pakken, das iets anders.

Comment

Wij hebben hier al acht jaar een Skoda Fabia Combi (vorig model dus) en zijn daar al die tijd heel tevreden over geweest. Ik heb er nog tot 45 000 kilometer op een jaar mee gereden, waarvan heel veel snelweg, en nu rijdt mijn vriendin er lokaal mee rond.

Qua ruimte kom je zeker niets te kort ten opzichte van de Ford. Natuurlijk blijft de Focus wel een auto uit een hogere categorie, dus is de wegligging beter op de snelweg. De Skoda is dan weer handzamer in de stad aangezien die kleiner is. Elk voordeel heb zijn nadeel ;-) of omgekeerd?

Die Focus is anders een stuk goedkoper precies.
                                    Last edited by Marvin; 22/01/2019, 14:06.

Comment

De kogel is door de kerk, het is de Ford geworden. Garagist zal er nog sensoren achter op plaatsen, het is nog even afwachten voor we er effectief mee kunnen rondtoeren.

Comment

Working...
                                      X