Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe hybride-benzine of verder rijden met euro5 comfort-diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe hybride-benzine of verder rijden met euro5 comfort-diesel

    Hallo,

    Ik weet niet goed of dit bij advies hoort of hier.
    Ik rijd momenteel een bmw 520d F11 uit 2012, km-stand 148k.
    Is het interessant om een aankoop te overwegen van een (nieuwe) hybride benzine auto? We doen ongeveer 25-30.000km per jaar.

    Uiteraard zal ik in comfort moeten inboeten, prijsklasse hybride dacht ik aan 25-30k. Er is wel niet veel keuze, weinig moois, maar ik dacht aan Kia Niro, Toyota C-Hr, Hyudai Ioniq (middenklasse of suv/crossover). Iemand ervaring met hybrides?

    Ik vrees ook dat de verkoopprijs van 2dehandse diesels alleen maar zal dalen, misschien het moment om te verkopen?
    Graag voor- en nadelen argumenteren.

    Alvast bedankt.

    Patrick.

  • #2
    Beste,

    Sinds een drietal maanden rijdt mijn zoon met de C-Hr, deze is in de plaats van zijn diesel gekomen. Rijdt best goed en vlot en nog zuinig op de koop toe, zijn verbruikskost ligt lager dan met zijn vorige diesel en zijn huidige is groter dan zijn vorige. Ik had de C-HR ook in overweging genomen een dik jaar geleden, maar niet gedaan omwille van het donkerkleurig interieur, bij de Jappen heb je weinig keuze. Maar eigenlijk had ik ook beter een C-HR gekocht i.p.v. een GLA, kost minder, rijdt minstens even goed en is veel zuiniger, gelukkig doe ik niet veel kilometers meer. En het rare is dat een C-HR het minst verbruikt op korte afstanden, dat is bij mijn GLA wel anders.
    Ga een C-HR proefrijden en je zal het wel weten.
    Dat de prijs van een 2de hands diesel zal dalen is een feit, eigenlijk ben je al te laat met je beslissing.

    Joske
    Last edited by Joske501; 29/01/2019, 17:36.

    Comment


    • #3
      ik zou blijven rijden met de 5... denk dat we nu ongeveer op het slechte moment zijn voor dieselverkoop.
      tzal niet te lang meer duren voor iedereen doorheeft dat diesel belange zo slecht niet is vs benzine
      lets have some more member berries

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
        ik zou blijven rijden met de 5... denk dat we nu ongeveer op het slechte moment zijn voor dieselverkoop.
        tzal niet te lang meer duren voor iedereen doorheeft dat diesel belange zo slecht niet is vs benzine
        Vrees dat de dieselprijs nog verder zal dalen, waarom dan nu niet verkopen? Overheid promoot trouwens benzinewagens, kijk naar de pompprijs...

        Comment


        • #5
          Heb nu ook een mooie overname prijs gekregen voor onze diesel en ben er ook hard over aan het nadenken om te veranderen.
          Weet enkel niet of benzine nog de goede keuze is en ik niet beter de hybride neem.
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Prijs van ev 's en hybrides zal de komende jaren sterk moeten dalen door de doorontwikkeling van deze (vooral batterij) technologie. Daarmee lijkt nog ff doorrijden met de huidige wagen dan ook zeker het interessantste.

            Comment


            • #7
              laar u kwa milieu en verantwoordelijkheid nix wijsmaken, een diesel blijft het beste voor moeder aarde, die paar kankers extra bij onze oude gepensioneerden moet je niet jouw fout aanzien

              alles wat we doen is ùorrelen in de marge

              Comment


              • #8
                Ik zou nog een paar jaar doorrijden nog met uw diesel en dan volledig elektrisch gaan. Nen hybride is ni slecht maar dat had ge al een paar jaar geleden moeten kopen. Dat hybrides nu plots in de belangstelling komen is weer typerend voor ons achterlopende landje.

                Comment


                • #9
                  Allemaal wel waar maar ge moet eens ene te koop stellen.
                  Zelfs in perfecte staat en voor een mooie prijs komt er nog niemand kijken.

                  Passat highline 1/2015, zwart, 55.000km voor minder dan 14.000 en na 4 maand te koop geen enkel bod gekregen.
                  Als overname slechts 11.000€

                  Zoals ze deze morgen op de radio zeiden gaat dat probleem niet meer verbeteren voor de euro5.
                  Dankzij de regering die weer eens te vroeg aan het roepen was.

                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #10
                    Oprijden die BMW je mag nog overal binnen tot 2024.
                    Als je die kwijt wil kan ik je wel 10k geven voor export....Oostblok markt raakt ook stilaan vol de duisters dumpen hun diesel ook massaal.
                    Polo 6n 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Ik stel me dezelfde vraag als de topic starter. Woon-werk camionetteke is euro5 en heeft nu een kleine 100000km en 3,5 jaar. Groot onderhoud komt eraan. Nieuwe remmen en bandjes ook.
                      De Scenic is 3 jaar, heeft nog maar 30000km en is euro6. Allebei diesels en dat stoort me toch in deze tijden. Ik heb al gedacht aan full-elektric (Zoë) voor de Kangoo terwijl eigenlijk de Scenic de diesel is die echt veel te weinig gebruikt wordt. Bij ons zitten eigenlijk onze 2 wagens verkeerd.

                      On-topic:
                      Is de Ionic momenteel niet hoger aangeschreven dan de C-HR? Ik dacht dat deze hybrides meer geëvolueerd waren dan die van Toyota?
                      King of the Ludospace - currently running nr. 6

                      2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                      2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten

                        Vrees dat de dieselprijs nog verder zal dalen, waarom dan nu niet verkopen? Overheid promoot trouwens benzinewagens, kijk naar de pompprijs...
                        Ik vrees dat de dieselprijs al enorm gezakt is. Ik denk dat je hem dus best zo lang mogelijk kan houden.
                        Met Euro5 mag je nog zowat overal binnen tot 31 dec 2024... Nog zowat 6 jaar.
                        Tegen dan is de BMW 13 jaar en heeft hij een mooie leeftijd om hem te vervangen.
                        Ga eens in de garage vragen wat ze er nu nog voor willen geven.
                        Deel dat bedrag door 6 (er vanuit gaande dat de auto tegen dan 0 euro waard is) en kijk eens hoeveel het u per jaar kost om verder te rijden.
                        Vergelijk dat eens met de aankoop van een andere auto waarbij je aan comfort moet inboeten...
                        KLIK |&| KLAK

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb mijn diesel met 140k op de teller 1,5 jaar geleden verkocht voor een benzine omdat ik door gezinsuitbreiding een ander model auto nodig had.Het ging toen al niet goed met de 2dehands prijzen van diesels maar nu is het een bloedbad. Had ik mijn diesel nu nog gehad, bleef ik er mee rijden tot hij door zijn wielen zakt. Een nieuwe wagen kopen om geld te sparen, daar geloof ik niet in.

                          Comment


                          • #14
                            Iemand wat ervaringen met hybrides? Of ervaringen met Kia?

                            Comment


                            • #15
                              Het is maar een gedacht hé, maar is een hybride niet vooral voordelig bij veel stadsverkeer?
                              En als je er 25k tot 30k doet per jaar, lijkt me dat vooral veel autosnelweg. En dan weet ik niet of een hybride zoveel voordeel gaat bieden.
                              Want ik veronderstel dat een hybride toch wat extra kilo's moet meesleuren...
                              KLIK |&| KLAK

                              Comment


                              • #16
                                Severijns,

                                Inderdaad een hybride is het voordeligst in de stad omdat je tijdens het afremmen steeds energie kan recupereren, maar Toyota is zo goed als enigste merk dat slimme technologieën heeft om ook op de snelweg zuiniger te rijden en dat schuilt namelijk in het Atkinson principe. Door gebruik te maken van een langere arbeidsslag ( = grotere motor) en een kortere compressieslag (= kleinere motor) kunnen ze het verbruik enorm drukken. KIA begint daar nu ook gebruik van te maken. En de technieken zijn nog lang niet uitgeput om het verbruik te laten dalen, denk maar aan de variabele compressie verhouding en de nokkenasloze motor.
                                Om het meergewicht te reduceren maakt Toyota gebruik van een planeetstelsel i.p.v. een versnellingsbak en ze zijn daar bijzonder goed in geslaagd want de C-HR die even groot is als mijn GLA weegt niets meer. Bij constant snelweg rijden, cruise op 120, verbruikt de C-HR 5,5 liter, ik heb er met mijn GLA één liter meer nodig.

                                Joske

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                  Het is maar een gedacht hé, maar is een hybride niet vooral voordelig bij veel stadsverkeer?
                                  En als je er 25k tot 30k doet per jaar, lijkt me dat vooral veel autosnelweg. En dan weet ik niet of een hybride zoveel voordeel gaat bieden.
                                  Want ik veronderstel dat een hybride toch wat extra kilo's moet meesleuren...
                                  De gewone hybride is er om de diesel te vervangen volgens de vakbladen, vooral voor langere afstanden.
                                  Als je veel korte ritten rond de kerk rijdt moet je volgens hun geen hybride kopen maar koop je beter een Phev.

                                  Blijkbaar moet je al redelijk wat km rijden om de meerprijs van de hybride van de Rav4 er uit te halen.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Even erbij vermelden dat ik 40% snelweg doe en 60% gewone baan/stad.
                                    Daarnet bij Kia langs geweest, het verbruik van de Niro Hybride zit aan 5,5l gemiddeld.
                                    Enig minpunt is de kleine kofferruimte, maar ja als je van een BMW break komt (kan opgelost worden met een dakkoffer).

                                    Even uitgerekend: op jaarbasis zou ik toch 600l minder naft verbruiken, goed voor de portemonnee en het milieu toch.
                                    Het verbaasd me ook dat er nog weinig mensen bezig zijn met elektrisch (hybride) rijden, terwijl er betaalbare alternatieven aan het komen zijn.
                                    Kwestie van ruimdenkend te zijn? Stap durven te zetten naar anders rijden?

                                    Comment


                                    • #19
                                      5,5l gemiddeld voor de Niro is een mooi resultaat, maar ik heb bv met mijn Hyundai i30 SW met gewone 1.4 turbo een gemiddelde van 6,5. Voor een litertje minder betaal ik de meerprijs voor een hybride niet. Als ik eco ga, en dat zal ooit gebeuren, is het full EV.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik denk als je zuinig rijdt, je best 5l kan halen, check hier een gebruiker:



                                        De 1.6 gewone benzine bij Kia zit toch gemiddeld aan 7-8 liter.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X