Mededeling

Collapse
No announcement yet.

V90 D5 upgraden naar V90 T8?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • V90 D5 upgraden naar V90 T8?

    Beste Forum-leden,

    Ik denk eraan om mijn huidige V90 - D5 (129gr co2) te vervangen door een V90 - T8 (48gr co2).

    Mijn huidige V90 (11/2016) heeft (slechts) 50k op zijn kilometerstand. Ik doe voornamelijk vrij veel korte afstanden (dagelijkse tussen 10 en 50km).
    Momenteel een gemiddeld verbruik van 9,3l. (met een stevige voet)

    Op de website van de Vlaamse overheid kan je het fiscaal voordeel uitrekenen. Ik kom daar uit op een jaarlijkse voordeel van maar liefst 11.329 euro. (oftewel 189 euro per maand.). De wagen staat op mijn vennootschap.

    Helaas krijg ik voor mijn huidige wagen slechts 24k ex btw. bij de Volvo dealer. Het huidige negatieve dieselklimaat zal hiervoor wel verantwoordelijk zijn…. Dit is minder dan de helft dan de aankoopprijs. :-(
    De upgrade naar de T8 kost mij 34k ex btw. (ik heb geopteerd voor dezelfde opties en pakketten).

    Wat is jullie advies? Doen of niet doen?
    Als ik de Vlaamse overheid moet geloven heb ik deze upgrade er na 3 jaar terug uit. Maar ik vrees dat de restwaarde van de T8 ook na 4 jaar niet echt hoog meer zal zijn. (gezien de huidige evolutie van de elektrificatie in de auto-industrie).
    Mijn huidige V90 rijd fantastisch en is een schitterende wagen. Ik zou zeker nog een paar jaar kunnen doorrijden en pas eind 2020 overstappen op een Hybride. Maar dan zal mijn huidige wagen helemaal niets meer waard zijn….

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Frank

    PS. Hieronder een vergelijk waarbij de eerste wagen de T8 is en de 2de mijn huidige D5.



    Last edited by VantorenFrank; 12/02/2019, 15:51. Reden: Fiscaal verschil (berekend op de website van de Vlaamse overheid) toegevoegd.

  • #2
    Idd moeilijke keuze, maar ook weer waar dat ge niet weet wat de hybride wagens gaan doen tegen dat ge deze weer verkoopt.
    En de wagen particulier verkopen? Volgens mij moet ge er wel meer uit kunnen krijgen.

    Comment


    • #3
      D5 is van 2016?
      Wanneer zou je hem normaal gaan vervangen? Want vanaf 2020 gaat die best duur worden op de zaak ivm de belastingaftrek.
      Als je hem dan wil verkopen, gaat de markt overspoelt worden met ex-bedrijfswagens in het zelfde schuitje.
      Ik denk dat de restwaarde van zo'n diesel alleen nog maar meer gaat zakken.
      Tja, hoe duurder een auto is, hoe groter het waardeverlies.

      Ik zou wel voorzichtig zijn met het bedrag voor energie en brandstofverbruik.
      10km kan je wel volledig elektrisch rijden, 50km zal meestal niet lukken denk ik.
      Hebben zij enkel het normverbruik genomen, of telt dat je weinig kilometers rijdt ook mee?

      Comment


      • #4
        Euh.... 189€ x 12 = 2268€ per jaar
        Geen idee hoe je aan 11329€ komt.

        Je moet dus 15 jaar rijden om die 34k terug te verdienen. Ik zou het niet doen.

        Comment


        • #5

          Ik zal zeker trachten om de wagen particulier te verkopen. Maar er is zeker geen garantie dat ik er meer uit zal krijgen.
          Chris_147
          De D5 is inderdaad van november 2016. Is nog het model met de oude CO2 waarden. (129gr). Vandaag heeft deze wagen 149gr CO2.
          Bedoeling was om met deze wagen 4 of 5 jaar te rijden. Dus tot 2021. Maar zoals je aangeeft zal de waarde alleen maar sterk afnemen.
          Met de T8 zou je wel degelijk 30km volledig electrisch moeten kunnen rijden.
          Tommie1
          Daar ga ik inderdaad iets te snel door de bocht. Het is 189 euro totale kosten + 183 euro VAA. Samen 372 euro per maand of 4464 euro per jaar. Op deze manier is het verschil een heel pak minder.

          Comment


          • #6
            Stel dat je evenveel verlies gaat pakken na 3j op je T8 je toch nog 3jaar doorrijden met de Diesel. Blijven doorrijden is toch altijd goedkoper dan een nieuwe.

            Polo 6n 1.4

            Comment


            • #7
              Ik zou het enkel overwegen als die T8 daadwerkelijk een betere auto is.
              Een auto koop je niet voor de restwaarde.
              op een vennootschap kunde wel eens zot doen
              Heel het plugin hybride verhaal zegt mij niet zo veel, ik zou dan ineens voor een elektrische gaan.

              Comment


              • #8
                sunking De T8 is eigenlijk dezelfde wagen. Hier en daar wel wat berere opties. Deze rijdt ook wel iets vlotter. (392pk). Maar mijn huidige is nu ook niet bepaald traag (235pk)....

                Het gaat dus tussen “DIE” (Rationele keuze) of “DAT” (Eens zot doen) ....

                Comment


                • #9
                  Die keuze kan je enkel zelf maken. Bij mij zou de ratio het wellicht halen. Al kan de verleiding groot zijn...

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb in april 2017 deze keuze gemaakt en de xc70 buitengegooid voor een v90 t8. Toen waren er nog deftige overnameprijzen voor een jonge diesel.
                    Fiscaal was het verlies nemen te verantwoorden.

                    Comment


                    • #11
                      Het is inderdaad zo, elke maand dat ge een 'te hoog' VAA betaalt als ge blijft doorrijden, zijt ge kwijt, en da is ni zo'n tof gegeven als ge u qua auto zelf kunt verbeteren.

                      Comment

                      Working...
                      X