Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dilemma... welke bedrijfswagen neem ik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dilemma... welke bedrijfswagen neem ik?

    Net zoals vele andere posts, graag jullie advies/mening bij het kiezen van een nieuwe bedrijfswagen.
    Voor de achtergrond geef ik graag nog dit mee:
    Ik rij dagelijks het traject kust - Brussel - kust. Ongeveer 60000km op jaarbasis. Dat maakt dat ik na 2,5 jaar moet vervangen. Files op de e40 zijn - jammer genoeg - dagelijkse realiteit.
    Mijn prioriteiten gaan naar een comfortabele break. Ik rij nu met een Audi A4 Avant (automaat) met 150pk. Enkel bij de jaarlijkse autoreizen kan hij soms nèt iets te klein uitvallen (niet qua prestaties), maar verder is hij meer dan behoorlijk. Qua ruimte hebben mijn kinderen van 8 en 10 geen klagen. Kleiner dus liever niet, groter mag, maar is geen harde must.
    Verder hou ik van behoorlijke motorprestaties en een royaal comfort binnenin. Ik hecht veel belang aan zitcomfort omwille van steeds vaker voorkomende nek- en rugklachten. De zetels van de Audi kunnen me maar matig bekoren.

    In de lijst die het bedrijf mij oplegt, zit geen Volvo. Wel BMW, Audi, Mercedes, Peugeot en Volkswagen, met diverse modellen.
    Uit deze lijst heb ik zelf al gefilterd naar een keuze tussen 2.

    Het dilemma waar jullie mij kunnen mee helpen, is:
    MERCEDES C-Klasse Break C 200 d 163pk Business Solution 5D (enkel manueel)
    VOLKSWAGEN Passat Variant 2.0 TDI SCR 150pk, zowel (Highline als Comfort Business mogelijk) 5D (manueel of automaat - beide mogelijk)

    Qua voordeel alle aard zijn ze vergelijkbaar.

    Verplichte opties zijn metallic lak, sensoren voor/achter, en gps.

    Zelf zal ik met de ruimte die er nog is vooral kijken naar opties zoals LED lampen, bluetooth connectiviteit, inklapbare spiegels, elek koffer, verwarming in zetels, verdonkerde achterruiten, isotherm glas, evt pano dak en evt trekhaak. Het spreekt voor zich dat ik bij de Passat iets minder compromissen zal moeten maken bij de Mercedes.

    Qua looks heeft de Mercedes een streepje voor bij mij, maar ik vind de Passat ook zeker niet lelijk.
    Ik twijfel vooral of ik echt een hap uit mijn budget moet voorzien om bij VW zeker opnieuw een automaat te kiezen, zoals ik nu heb. Ik heb vóór mijn Audi met BMW 520d en een Volvo V40 gereden, beide manueel. Het schakelen is nooit een sleur geweest, maar ik kan niet ontkennen dat automaat natuurlijk zéér gemakkelijk is.

    Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben benieuwd.



  • #2
    Met dat woon-werk traject is een automaat een no-brainer voor mij, dus ik zou in dit geval zeker voor de Passat kiezen.
    Je kinderen zullen zeker ook de extra ruimte weten te waarderen op de achterbank, denk ik.

    Maar als je toch voor zetelcomfort wil kiezen zou ik ook zeker eens naar een Peugeot 508 gaan kijken.

    Sowieso is het maar voor 2,5 jaar, dus een héél foute keuze kan je niet maken IMO ;-)

    Comment


    • #3
      Als je veel autostrade doet, zou ik zéker een automaat overwegen, en in dat geval ook altijd een systeem van automatische start en stop, wat ondermeer bij file zeer handig is, hoewel ik er ook ken die bij gewoon cruiseverkeer al handig vinden.

      Je hebt het over rugproblemen. Heb je al eens een SUV overwogen, daar heb je een meer natuurlijkere en comfortabelere zithouding in dan een gewone wagen. Een aantal leden hier is om die reden overgeschakeld naar een hogere wagen en hebben zich dat niet beklaagd.

      Comment


      • #4
        De SUV's die in het gamma zitten zijn de 508 en 5008 van Peugeot. Weliswaar met een 1.5 HDI en 130 pk, waar ik me toch vragen bij stel. Ik rij 2 keer per jaar met een volle skikoffer de bergen door, en dan lijkt die 1.5 mij nogal licht. De BMW X2 is ook een optie, maar die vind ik te klein. Niettemin, bedankt voor de suggestie, ik overweeg het nog eens. Ik onthou al vast dat jullie de Passat al boven de Mercedes plaatsen, omwille van de automaat.

        Comment


        • #5
          mag de Skoda Superb?
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • #6
            Passat zou mijn keuze zijn. Zijn best ewel aangename stoelen om in te zitten. Ik heb zelf last van een slechte rug en bij de passat zaten de stoelen goed.

            Of een Superb inderdaad, goedkoper en meer ruimte.
            BMW X5 45e

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              mag de Skoda Superb?
              nee, Skoda zit er niet tussen.
              Enkel de merken die ik eerder opsomde: Audi (A4 + A5 hatch en A6 berline quasi standaard), BMW (2 Active Tourer, 3, X2), Mercedes (C 180d en 200d +E berline, quasi standaard), Peugeot 3008, 5008 en 508, VW (Passat, Touran en T-roc)

              Comment


              • #8
                Waarom maar de 1.3hdi bij Peugeot? En niet de 180pk versie? Want dat gaat zeker in uw budget passen als ge nu al een A4 hebt.
                Ga anders eens rijden met de 5008. Dan kunt ge u een beter beeld vormen.

                Comment


                • #9
                  is de nieuwe BMW 3 in automaat een optie?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                    is de nieuwe BMW 3 in automaat een optie?
                    Ja, maar niet als break. En dat is de reden waarom hij voor mij niet in aanmerking komt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                      Waarom maar de 1.3hdi bij Peugeot? En niet de 180pk versie? Want dat gaat zeker in uw budget passen als ge nu al een A4 hebt.
                      Ga anders eens rijden met de 5008. Dan kunt ge u een beter beeld vormen.
                      De restwaarde van een peugeot zal wel wat slechter uitvallen dan die van een audi denk ik.
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

                        De restwaarde van een peugeot zal wel wat slechter uitvallen dan die van een audi denk ik.
                        Just for the record voor Free_ltd: Het is de 1.5 en niet de 1.3, maar het waarom/waarom niet, daar heb ik het raden naar.

                        Het is duidelijk dat ik de Peugeots heel uitgebreid kan voorzien in opties, wat hen natuurlijk aantrekkelijk maakt, maar zoals ik al zei: ik vrees dat ze iets te licht zullen uitvallen. Zeker wanneer ik (2 x per jaar, met een volle skikoffer, en volgeladen, door de bergen rij.

                        Wat de restwaarde van de auto betreft, daar hoef ik mij niet druk over te maken.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door the_Fonz1975 Bekijk Berichten

                          Just for the record voor Free_ltd: Het is de 1.5 en niet de 1.3, maar het waarom/waarom niet, daar heb ik het raden naar.

                          Het is duidelijk dat ik de Peugeots heel uitgebreid kan voorzien in opties, wat hen natuurlijk aantrekkelijk maakt, maar zoals ik al zei: ik vrees dat ze iets te licht zullen uitvallen. Zeker wanneer ik (2 x per jaar, met een volle skikoffer, en volgeladen, door de bergen rij.

                          Wat de restwaarde van de auto betreft, daar hoef ik mij niet druk over te maken.
                          Ik heb het liefste minimum 150pk. Ik had jaren terug een C-Crosser met 157pk en moest met die hele VAA perikelen over schakelen naar een break. Dat werd een Citroën C5 met 115pk (of 117, want overal las ge iets verschillends). Ik ging wel van manueel naar automaat. Op zich viel dat heel goed mee en die 115pk waren eigenlijk ook wel voldoende.

                          Ik ben er 2 x mee op skivakantie geweest in Sölden. Ik ga altijd begin November en dan moogt ge via de gletsjerstrasse helemaal naar boven rijden. Een keer of 4 heb ik dan meegemaakt met naar boven rijden dat hij precies dood viel in een haarspeldbocht als opa sjoek voor mij reed. En als ge dan al in 1ste staat, dan helpen die peddels ook niet meer. Maar net als ge denkt dat hij gaat uitvallen, dan haalt hij het justekes wel. Naar beneden rijden met automaat is dan weer minder interessant, want op de motor remmen is dan niet helemaal hetzelfde omdat ge niet met de koppeling kunt spelen. Dus remmen stinken wel als ge beneden komt. Met de C5 had ik nog een handrem waarbij ik kon afwisselen met remmen, maar met mijne huidige wagen gaat dat niet meer

                          Afgelopen november met mijne Tiguan met 150pk geweest en die gaat vlot naar boven. Ik weet niet hoeveel pk's die 1.5 diesel van PSA heeft, maar als het boven de 115pk is, ben ik vrijwel zeker dat dit doenbaar is. We zijn ondertussen ook al heel wat jaren verder en hoogstwaarschijnlijk wat meer koppel en betere automaat.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

                            De restwaarde van een peugeot zal wel wat slechter uitvallen dan die van een audi denk ik.
                            Bij Operationele Leasing maakt dat idd een verschil in maanprijs. Had ik niet aan gedacht. Bij ons in financiële leasing en kijken ze enkel en alleen naar de aankoopprijs Reden daarvoor is dat de verkoopprijs steeds hoger ligt als de restwaarde waardoor het altijd winst is.

                            Comment


                            • #15
                              Zoek een auto met:
                              - automaat
                              - adaptieve cruisecontrol
                              - lane assist

                              en je bespaart jezelf veel stress.
                              Ik heb nu een Tiguan met o.a. die opties en ik zou niet meer zonder kunnen. Ook ik rij zo een 40-50k per jaar.
                              Classic cars on demand

                              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                              www.californiadream.be

                              - It's time to make your dream come true -

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten
                                Zoek een auto met:
                                - automaat
                                - adaptieve cruisecontrol
                                - lane assist

                                en je bespaart jezelf veel stress.
                                Ik heb nu een Tiguan met o.a. die opties en ik zou niet meer zonder kunnen. Ook ik rij zo een 40-50k per jaar.
                                Daar zou ik ook ABSOLUUT voor gaan, met die km's op jaarbasis.
                                Persoonlijk zou ik ook wel eens gaan kijken voor de 508, op het autosalon zien staan, en is toch een enorm mooie wagen alleszins.

                                Maar kzou vooral ook zelf eens gaan testrijden met de uiteindelijke selectie en aan de hand daarvan je keuze maken. Maar ga inderdaad zeker voor bovenstaande opties

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten
                                  Zoek een auto met:
                                  - automaat
                                  - adaptieve cruisecontrol
                                  - lane assist

                                  en je bespaart jezelf veel stress.
                                  Ik heb nu een Tiguan met o.a. die opties en ik zou niet meer zonder kunnen. Ook ik rij zo een 40-50k per jaar.
                                  Yep, ik zou ook niet meer zonder kunnen. Dat is een zaligheid. Enkel jammer dat ik niet bijkomend het pack had genomen waar ook de Traffic Jam Assist mee in zit. Maar als de volgende opnieuw een Tiguan wordt, zit dat er zeker op

                                  Maar in TS zijn geval, zeker en vast veel gaan testrijden. Lane assist is niet voor elk merk hetzelfde, en ACC werkt ook niet voor elke wagen hetzelfde. Collega van mij zijne Talisman trilt de zetel of stuur als ge over de lijn gaat, maar corrigeert niet. Bij mijne maat zijne S-max gaat hij pas corrigeren als hij al voor de helft op het andere vak zit.

                                  Als ik voor de volgende ga zien, zal vooral de ACC een grondige controle krijgen. Blijft voor mij de beste uitvinding ooit ... op de dagelijkse wagen. Als er ooit nog een funcar komt, is het niet echt nodig dat da erop zit. Het is fijn, het is comfort, maar echt fun is het niet

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oei ACC vind ik zo onhandig.

                                    Ik ben blij dat ik op mijn huidige de keuze heb tussen gewone cc, acc, en pilot assist.

                                    Die laatste is vooral handig om snel wat te eten tussen verplaatsingen door
                                    BMW X5 45e

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                      Daar zou ik ook ABSOLUUT voor gaan, met die km's op jaarbasis.
                                      Persoonlijk zou ik ook wel eens gaan kijken voor de 508, op het autosalon zien staan, en is toch een enorm mooie wagen alleszins.

                                      Maar kzou vooral ook zelf eens gaan testrijden met de uiteindelijke selectie en aan de hand daarvan je keuze maken. Maar ga inderdaad zeker voor bovenstaande opties
                                      Voila, ik kijk altijd eerst welke auto ik kan krijgen met automaat, ACC en lane keeping.
                                      Wat niet in het budget past of de optie niet heeft valt gewoon af.

                                      En met jouw kilometeraantallen vooral kiezen voor de zetels.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Is een makkie in dit geval, MB geen automaat mogelijk, (maakt de keuze gemakkelijk) dus blijft de Passat over. Zal zeker geen straf zijn om daarmee je km's af te malen ook al is hij niet de mooiste van de twee.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X