Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste bedrijfswagen: Mercedes C / VAG passat/tiguan/Q3/A4 of Skoda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eerste bedrijfswagen: Mercedes C / VAG passat/tiguan/Q3/A4 of Skoda

    Ik mag voor het eerst een "salariswagen" kiezen en had graag jullie input gevraagd omdat ik zelf absoluut geen kenner ben en tevens weinig ervaring heb met verschillende merken/modellen.

    Mijn huidige wagen is een Kia Sportage diesel van 10 jaar: Ik waardeer de hogere zit, aanvaardbare zetels, grote spiegels, ruimte, vrij korte draaicirkel en betrouwbaarheid maar heb stilaan een hekel aan de extreem stugge ophanging (staat dan ook nog eens op grote velgen), rij en rol geluiden. Verder nog een paar mindere zaken zoals de gigantische A -stijl, geen toonbeeld van koersstabiliteit en trage GPS -maar niet onoverkomelijk. Bovenstaande is wel vergeleken met de enige andere 2 wagens waarmee ik ooit heb gereden: Renault Mégane en VW Golf - compleet andere types maar wat te klein geworden.

    Verder betreft het effectief een salariswagen daar ik deze heel beperkt nodig heb voor het werk, rijdt 13000 km/jaar waarvan 75% op secundaire/tertiaire wegen van bedenkelijke kwaliteit - tevens ook vermelden dat mijn traject naar het werk 17km lang is met daarin 23 verkeersdrempels aangevuld met 6 as -verschuivingen.

    Wensen:

    - meer comfort, niet moeilijk vermits ik het gevoel heb met een kasseisteen te rijden
    - Koffer met grote opening (break of SUV), minstens kleine 500 liter in combinatie met praktische vorm (heb 85cm diepte nodig voor hobby)
    - makkelijke toegang voor/achter is meegenomen
    - SUV heeft wat voordelen zoals hogere meer rechte zit maar wellicht ook wat nadelen m.b.t. rijgedrag
    - makkelijk te rijden (draaicirkel, zicht rondom)
    - zou graag eens een automaat hebben, lijkt me handig doch nog nooit mee gereden
    - wat opties die het leven aangenamer maken (deftige zetels, zetelverwarming, dimmende spiegel, achteruitrijcamera, vlotte gps)
    - kleinere velgen :-)

    Vragen:

    - iedereen zal wel een benzine aanraden maar ik vermoed dat diesel niet problematisch is (EGR + roetfilter), heb gemerkt dat heel jonge dieselwagens relatief goedkoop worden aangeboden
    - zou fijn zijn om ervaringen te lezen van mensen die bvb een A4 Avant / Passat / C klasse en Skoda Karoq / Q3 / Tiguan hebben vergeleken
    - ik zie her en der 90kW/122PK motoren voor deze wagens - iemand ervaringen met deze versies? Anderzijds mss wel leuker rijden met 130-140PK

    Budget is wat speelbaar: wagen wordt effectief gekocht door werkgever, mag eventueel een directiewagen zijn met minder dan 10000km / max 1 jaar: 37500 € incl. BTW en korting, omdat de wagen effectief gekocht wordt wellicht meeste bang for buck in stockwagen of jonge directiewagen.

    Heb zelf niet echt een sterke voorkeur en zal zoiezo een paar proefritten maken maar vermits ik niet alle modellen ga testen wens ik eerst een selectie te maken, gezien het budget beschikbaar zou ik Skoda mss achterwege laten (VW wat beter afgewerkt ?).

    Thx

  • #3
    Vermits het gaat om aankoop door je werkgever, zal een benzine bij de meeste modellen goedkoper uitkomen - los van de eeuwige discussie rond korte ritten met benzine vs diesel

    Wat kofferruimte en vooral kofferdiepte betreft, ben je beter af met een break (A4 / Passat / C klasse) dan met een SUV. Bv. voor een Q3 wordt het redelijk nipt of je aan die 85 cm geraakt, het lijkt erop dat die koffer in het midden 88 cm diep is dus naar de zijkanten toe duik je al snel onder de 85 cm.
    Anderzijds kan je dat misschien oplossen met een neerklapbare achterbank?

    Qua uitrusting ga je beter af zijn met de Passat dan met een A4 of C-klasse, zowel wat er inbegrepen is in de basisprijs als de prijs van individuele opties die erop zitten.

    Automaat: zeker aan te raden, ook al weegt dat redelijk door in de prijs van de wagen. Zeker op secundaire/tertiaire wegen rijdt dat een pak rustiger dan wanneer je zelf voortdurend moet schakelen, zeker met al die verkeersdrempels... Ik ben zelf net overgestapt van een handbak naar een automaat en ik zou die al niet meer kunnen missen.

    Het verschil tussen een SUV en een break qua zithouding mag je inderdaad niet onderschatten. Maar je betaalt al snel € 1500 à 2000 meer voor bv. een Tiguan vergeleken met een Passat met dezelfde motor en "Line" dus de vraag is of je geen aangename zithouding kan vinden in een break.

    PS ik weet niet hoe definitief je huidige keuzelijst is, maar ik zou ook eens kijken naar de Volvo V60, imho is de nieuwste generatie een hele stevige concurrent voor de breaks die je opsomt
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

    Comment


    • #4
      Ik zou je de BMW x1 aanraden. Voldoet aan al je wensen en een jonge directiewagen kan je voor die prijs wel vinden met tal van opties.ik heb ook de adaptieve dempers en in comfortstand is hij echt comfortabel

      Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

      Comment


      • #5
        Volvo V90 geen optie?

        Hier vind je een tweedehands Volvo V90 die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

        2010 BMW 116d hatch M-pakket

        Comment


        • #6
          Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
          Vermits het gaat om aankoop door je werkgever, zal een benzine bij de meeste modellen goedkoper uitkomen - los van de eeuwige discussie rond korte ritten met benzine vs diesel

          Wat kofferruimte en vooral kofferdiepte betreft, ben je beter af met een break (A4 / Passat / C klasse) dan met een SUV. Bv. voor een Q3 wordt het redelijk nipt of je aan die 85 cm geraakt, het lijkt erop dat die koffer in het midden 88 cm diep is dus naar de zijkanten toe duik je al snel onder de 85 cm.
          Anderzijds kan je dat misschien oplossen met een neerklapbare achterbank?

          Qua uitrusting ga je beter af zijn met de Passat dan met een A4 of C-klasse, zowel wat er inbegrepen is in de basisprijs als de prijs van individuele opties die erop zitten.

          Automaat: zeker aan te raden, ook al weegt dat redelijk door in de prijs van de wagen. Zeker op secundaire/tertiaire wegen rijdt dat een pak rustiger dan wanneer je zelf voortdurend moet schakelen, zeker met al die verkeersdrempels... Ik ben zelf net overgestapt van een handbak naar een automaat en ik zou die al niet meer kunnen missen.

          Het verschil tussen een SUV en een break qua zithouding mag je inderdaad niet onderschatten. Maar je betaalt al snel € 1500 à 2000 meer voor bv. een Tiguan vergeleken met een Passat met dezelfde motor en "Line" dus de vraag is of je geen aangename zithouding kan vinden in een break.

          PS ik weet niet hoe definitief je huidige keuzelijst is, maar ik zou ook eens kijken naar de Volvo V60, imho is de nieuwste generatie een hele stevige concurrent voor de breaks die je opsomt
          Thx voor de input, had eveneens al de indruk dat de SUV modellen wat duurder uitvallen dan de breaks, zeker eens bekijken of er te leven valt met een lagere zit komende van een SUV. Koffer zou bij de Q3 bvb geen probleem mogen zijn (hobby = alleen of met 2 in de wagen en kan ik de achterbank verschuiven).

          "Helaas" is de keuze beperkt tot Mercedes en VAG - beide dealers liggen op wandelafstand van werkgever + goede ervaringen met dealer, op zich voldoende keuze denk ik. Had reeds een offerte gekregen voor een Passat Variant TSI DSG business comfort + wat extra's zoals leder interieur en giga korting vond ik (cataloog 43K na korting 34,5K). Mercedes dealer had een C180d estate als directiewagen die zeer dik in de opties zit (leder,9G tronic, comand, elektrische zetels, 360° camera, Widescreen cockpit, intelligent LED, Avand garde ....) binnen budget - cataloog wellicht 50K of meer voor 37K. Als je het zo bekijkt wordt een break wel heel aantrekkelijk, beetje luxe probleem uiteraard - is ook nieuw voor me.

          Comment


          • #7
            Oorspronkelijk geplaatst door korre Bekijk Berichten
            Ik zou je de BMW x1 aanraden. Voldoet aan al je wensen en een jonge directiewagen kan je voor die prijs wel vinden met tal van opties.ik heb ook de adaptieve dempers en in comfortstand is hij echt comfortabel

            Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
            Dat zou ook mijn eerste idee geweest zijn maar BMW is geen optie: VAG + Mercedes

            Comment


            • #8
              Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten
              Mercedes dealer had een C180d estate als directiewagen die zeer dik in de opties zit (leder,9G tronic, comand, elektrische zetels, 360° camera, Widescreen cockpit, intelligent LED, Avand garde ....) binnen budget - cataloog wellicht 50K of meer voor 37K. Als je het zo bekijkt wordt een break wel heel aantrekkelijk, beetje luxe probleem uiteraard - is ook nieuw voor me.
              Waar wacht je op?

              Comment


              • #9
                Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk Berichten

                Waar wacht je op?
                Op papier staat 122pk / 1540kg / 300Nm .... huidige Kia 115pk / 1450kg / 265Nm, zal dus in dezelfde lijn liggen. Allemaal de schuld van het gebrek aan logisch verstand en basis rekenen van onze overheden - ben er bijna 100% zeker van dat de C200 met zijn 160pk / 360Nm effectief minder zal verbruiken bij normaal gebruik.

                Comment


                • #10
                  Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten

                  Op papier staat 122pk / 1540kg / 300Nm .... huidige Kia 115pk / 1450kg / 265Nm, zal dus in dezelfde lijn liggen. Allemaal de schuld van het gebrek aan logisch verstand en basis rekenen van onze overheden - ben er bijna 100% zeker van dat de C200 met zijn 160pk / 360Nm effectief minder zal verbruiken bij normaal gebruik.
                  Op papier is de C180d zelfs wat sneller dan je huidige Kia, maar snelheidsgevoel kan soms afwijken van de droge cijfers.
                  Op dat vlak is de Passat natuurlijk een veel vlottere keuze, als ik me niet vergist heeft de TSI toch 150 pk en is die 2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (bij gebrek aan betere maatstaf). Wel een scheve vergelijking tussen een diesel (typisch koppelrijker in lagere toeren) gekoppeld aan een 9-traps automaat tegenover een benzine met 7-traps automaat.

                  Als je voor een break kiest, wordt het dus een afweging tussen meer uitrusting en meer luxe gevoel binnen (Mercedes) tegen vlotter rijden (Passat), en natuurlijk het verschil qua uiterlijk.

                  Tijd voor een testrit? ;-)
                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                  Comment


                  • #11
                    in een mercedes hoeft het allemaal niet per se erg snel te gaan, als je het leert apprecieren doet de auto je wat relaxen

                    Comment


                    • #12
                      Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten

                      Op papier staat 122pk / 1540kg / 300Nm .... huidige Kia 115pk / 1450kg / 265Nm, zal dus in dezelfde lijn liggen. Allemaal de schuld van het gebrek aan logisch verstand en basis rekenen van onze overheden - ben er bijna 100% zeker van dat de C200 met zijn 160pk / 360Nm effectief minder zal verbruiken bij normaal gebruik.
                      Trekt die Kia ook op in 9,4 seconden naar 100? Ondergemotoriseerd zal die niet zijn - don't worry.

                      Best eens testrijden en niet focussen op cijfers zonder context.
                      Last edited by Marvin; 09/05/2019, 09:14.

                      Comment


                      • #13
                        Ik weet niet hoe lang de laadruimte van mijne Tiguan is, maar enorm groot is dat niet en die van de Q3 is nog kleiner, denk ik. Ik kan wel de achterbank nog een aanzienlijk stuk naar voor plaatsen. De Tiguan All-space is al wat groter.

                        Dus als het niet persé een SUV moet zijn, dan best een break nemen.

                        Comment


                        • #14
                          Ondertussen heeft men mij laten weten dat Audi en Mercedes de voorkeur genieten

                          bijgevolg zal het een van onderstaande worden:

                          Mercedes C180d, jonge directiewagen van 2018
                          • Diesel 122pk
                          • Business solution plus (Metaalkleur, Avantgarde interieur + exterieur, Comand met widescreen cockpit, elektrische zetels, artico leder, 360° camera,multi contour zetels, keyless entry) en nog wat toeters en bellen
                          • 9G tronic
                          Audi Q3 2019 35 TFSI S tronic OF Audi A4 Avant 2019 35 TFSI S tronic, beiden nieuw
                          • Benzine 150PK
                          • Business plus (Metaalkleur, MMI navigatie plus, virtual cockpit, leder - kunstleder, verwarmde zetels, camera, sportzetels)
                          • 7S tronic



                          Comment


                          • #15
                            In dit geval zeker voor de A4 avant of de Q3 gaan IMO.

                            Collega van mij heeft net de nieuwe C 200d automaat, en die is zeker dik OK,
                            Maar om voor een 180d een 150 PK benzine in te ruilen, dat zou ik nooit doen.

                            Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan nog naar de Q3, vanwege het modernere interieur.

                            Comment


                            • #16
                              Van die drie de A4 wegens het mooiere interieur.

                              Comment


                              • #17
                                Hoe zit het op het vlak van vaa ed? Zie dat je achteraf niet teveel zelf moet neerleggen.

                                Comment


                                • #18
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Ik weet niet hoe lang de laadruimte van mijne Tiguan is, maar enorm groot is dat niet en die van de Q3 is nog kleiner, denk ik. Ik kan wel de achterbank nog een aanzienlijk stuk naar voor plaatsen. De Tiguan All-space is al wat groter.

                                  Dus als het niet persé een SUV moet zijn, dan best een break nemen.
                                  Ondertussen eens de pure cijfers bekeken

                                  Huidige Kia: 564 liter
                                  Tiguan: 615 liter
                                  Q3: 530 liter
                                  A4 avant: 505 liter

                                  Met een beetje geluk voldoen ze allemaal, de Tiguan is zeer zeker de meest praktische gezien de hoekige vormen, geheel toevallig al eens plaatsgenomen in een Tiguan - goede indruk maar de zetels konden mss iets meer steun geven (standaard zetels), maar dat is muggenziften gezien mijn vertoeven in de wagen.

                                  Heb ook gelezen dat je zeer tevreden bent over de Tiguan

                                  dit weekend effectief eens gaan kijken want heb nog niet in een A4/Q3 gezeten - tevens ook nog proberen een testrit te pakken te krijgen maar dat is wel heel kort dag natuurlijk

                                  Comment


                                  • #19
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    In dit geval zeker voor de A4 avant of de Q3 gaan IMO.

                                    Collega van mij heeft net de nieuwe C 200d automaat, en die is zeker dik OK,
                                    Maar om voor een 180d een 150 PK benzine in te ruilen, dat zou ik nooit doen.

                                    Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan nog naar de Q3, vanwege het modernere interieur.
                                    Ga pogen dit weekend eens in real life te gaan kijken - m.b.t. dat moderne interieur heb ik een flauw vermoeden dat de werkelijkheid mss wel anders is - grote mate van digitalisering is meestal inboeten aan gebruiksgemak, collega op het werk heeft een peugeot waar alles digitaal is (weinig fysieke knoppen) ... zijn woorden: nooit meer alles digitaal.

                                    Onlangs in een A7 55 TFSI plaatsgenomen - soortgelijk als de Q3 (maar dan nog meer schermen) en was wel aangenaam vertoeven binnenin, wellicht zal Audi ook niet alles digitaal genomen hebben.

                                    Indien de koffer volstaat, het rijcomfort goed is zou mijn voorkeur eveneens naar de Q3 gaan, maar dan meer om de hogere zit (desondanks mijn relatief jonge leeftijd )

                                    Comment


                                    • #20
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                      Hoe zit het op het vlak van vaa ed? Zie dat je achteraf niet teveel zelf moet neerleggen.
                                      Heb een goede deal gesloten (denk ik toch): VAA wordt toegevoegd aan het loon, hoort bij de promotie

                                      Comment

                                      Working...
                                      X