Dat is zeker geen slechte deal in ieder geval. Dan zou ik nu zo'n hoog mogelijke VAA kiezen ;-)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Eerste bedrijfswagen: Mercedes C / VAG passat/tiguan/Q3/A4 of Skoda
Collapse
X
-
Een Q3 verkiezen boven een C-klasse. Owkeee...
C-klasse speelt duidelijk een categorie hoger als het op comfort en binnenruimte aangaat. Een C met de uitrusting die je hier boven opsomt is heel compleet.: Comand werkte al heel goed in de PFL, in de nieuwe versie is die nog eens een stuk performanter, de LED-lampen maken de neus van de auto 'af', en zijn eens je het netjes afgelijnde, witte licht gewend bent, wil je niks anders meer. Ik vermoed dat het eerder het Artico-kunstleder is (gezien Avantgarde), maar ook daar heb ik in de +60.000 km dat ik er op gezeten heb, geen slecht woord over te zeggen. In de configuratie hierboven hangt dat dan nog eens over de multi-contourzetels.
De 180-versie is geen spurt-kanon, maar komt meer dan goed mee met het dagdagelijkse verkeer. De 9G-automaat is een juweeltje.
Ik ben aan mijn tweede S205 (C-klasse break) op 3 jaar tijd toe (eerst een 200d Avantgarde, nu een 220d AMG-line Automaat) je kunt dus wel zeggen dat ik overtuigd ben van de auto.
Grootste plussen van de auto:
- comfort: ik vind het een zalige cruise-auto, zelfs met de AMG-vering en 19" is die nog zeer vergevingsgezind
- automaat: schakelt boterzacht: vanaf de derde versnelling moet je eigenlijk al de toerenteller in de gaten houden om te zien wanneer die schakelt - een heel verschil met een DSG
- korte draaicirkel: het is een relatief grote en brede auto, en toch draai en parkeer je die op een zakdoek
- Comand werkt zeer intuïtief en snel (in tegenstelling tot de goedkopere Garmin)
- Zuinig, bij gematigde rijstijl, en zeker bij constante snelweg-snelheden
- grote tank = grote autonomie
Nadelen:
- ik (en mijn vrouw evenmin) kan maar niet wennen aan de werking van de achterste parkeersensoren (met als gevolg schade aan beide achterbumpers) - maar op degene die je voorstelt zit een 360° camera, waardoor dit ook getackeld wordt.
- windgeruis rond de A-stijl op bepaalde momenten, aan hogere snelheden. Maar dit zou bij de FL opgelost zijn.
En wat dat digitale dashboard met touchscreen betreft: Peugeot is daar serieus in door geschoten. Als je al moet bladeren in menus en mikken op een touchscreen om je ventilatie/verwarming te regelen, dan ben je te ver gegaan, vind ik persoonlijk. Maar voor de rest: geen kwaad woord over de 308 en familie.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten
Ga pogen dit weekend eens in real life te gaan kijken - m.b.t. dat moderne interieur heb ik een flauw vermoeden dat de werkelijkheid mss wel anders is - grote mate van digitalisering is meestal inboeten aan gebruiksgemak, collega op het werk heeft een peugeot waar alles digitaal is (weinig fysieke knoppen) ... zijn woorden: nooit meer alles digitaal.
Onlangs in een A7 55 TFSI plaatsgenomen - soortgelijk als de Q3 (maar dan nog meer schermen) en was wel aangenaam vertoeven binnenin, wellicht zal Audi ook niet alles digitaal genomen hebben.
Indien de koffer volstaat, het rijcomfort goed is zou mijn voorkeur eveneens naar de Q3 gaan, maar dan meer om de hogere zit (desondanks mijn relatief jonge leeftijd)
Ik weet niet hoe de tekstinvoer voor navigatie bij de Q3 gaat (bij de A6-A7-A8 gebeurt dat via het onderste touch screen) maar het lijkt erop dat je niet meer de klassieke MMI draaicontroller hebt - wat imho een stap vooruit is, een adres invoeren via die controller was altijd pijnlijk traag.VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
bij de C kan ik ofwel
- draaiknop gebruiken
- 'schrijven' op een touchpad
- dicteren
en dat laatste werkt eigenlijk nog gemakkelijkst en vlotst van al. Je ziet dat de Duitsers een tijd in de Westhoek verbleven hebben, want die Comand verstaat zelfs mijn Westvlaams.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten
Ondertussen eens de pure cijfers bekeken
Huidige Kia: 564 liter
Tiguan: 615 liter
Q3: 530 liter
A4 avant: 505 liter
Met een beetje geluk voldoen ze allemaal, de Tiguan is zeer zeker de meest praktische gezien de hoekige vormen, geheel toevallig al eens plaatsgenomen in een Tiguan - goede indruk maar de zetels konden mss iets meer steun geven (standaard zetels), maar dat is muggenziften gezien mijn vertoeven in de wagen.
Heb ook gelezen dat je zeer tevreden bent over de Tiguan
dit weekend effectief eens gaan kijken want heb nog niet in een A4/Q3 gezeten - tevens ook nog proberen een testrit te pakken te krijgen maar dat is wel heel kort dag natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten- automaat: schakelt boterzacht: vanaf de derde versnelling moet je eigenlijk al de toerenteller in de gaten houden om te zien wanneer die schakelt - een heel verschil met een DSG
-
Krijg zelfs steeds die opmerking als 1 van mijn collega's eens mijne wagen tussendoor gebruikt als hunne in de garage staat. Ze kunnen er gewoon niet over dat het kan dat ge het niet voelt schakelen, want zij hebben allemaal wagens waar ge het effectief wel voelt.
Dat de G9 van Mercedes nog beter schakelt, daar ben ik wel van overtuigd, maar zeggen dat ge de DSG wel voelt, is gewoon totaal niet objectief en eigenlijk wel een leugenShame on you.
Comment
-
'k zal het nooit meer doen, meester
Onlangs heb ik nog met een recente Skoda Superb met DSG gereden, en daar had ik toch het 'net-niet-gevoel' bij. Misschien als ik er een langere tijd mee zou rijden, dat ik dan mijn rijstijl of manier van het gaspedaal te beroeren, onbewust, zou gaan aanpassen, waardoor het smoother zou gaan.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten'k zal het nooit meer doen, meester
Onlangs heb ik nog met een recente Skoda Superb met DSG gereden, en daar had ik toch het 'net-niet-gevoel' bij. Misschien als ik er een langere tijd mee zou rijden, dat ik dan mijn rijstijl of manier van het gaspedaal te beroeren, onbewust, zou gaan aanpassen, waardoor het smoother zou gaan.
Voorheen had ik een C5 met EGMV en dat voelt ge altijd schakelen. De DS5 was een flipperkast. Dat was telkens nen elastiek die los schoot. De eerste maand wordt ge er zelfs onwel van. Zelfs de collega die er nu mee rijdt, werd er in het begin wat onwel van.
Maar nu met die DSG, dat is een zaligheid. Ge hoort het wel schakelen, maar met de radio op, gaat dat echt mooi op. Terug schakelen voelt ge wel in sommige gevallen, maar opschakelen helemaal niet, tenzij ik plankgas geef.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenOnlangs heb ik nog met een recente Skoda Superb met DSG gereden, en daar had ik toch het 'net-niet-gevoel' bij. Misschien als ik er een langere tijd mee zou rijden, dat ik dan mijn rijstijl of manier van het gaspedaal te beroeren, onbewust, zou gaan aanpassen, waardoor het smoother zou gaan.
Comment
-
Niet om teveel van het onderwerp af te wijken maar een paar weken geleden reed ik met een handbak en kreeg ik pas op terugweg de opmerking van mijn passagier (die al jaren met BMW en Audi automaten rijdt) "oh, zijn we met een handbak op de baan... Om maar te zeggen dat gevoel niet altijd zo betrouwbaar is - of ik schakel zo fantastisch goed dat het niet voelbaar is, maar dat geloof ik zelf niet :-)VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Das Internetportal zum Thema Auto. Hier finden Sie Testberichte, Kaufberatung und mehr als 700.000 Autos im Automarkt.
Het verdict tussen een 9 G tronic, (E klasse) 8 ZF (5 reeks), 7 DSG (Audi A6) telkens met een 3.0 D...
De 9G tronic:- Maakt het minste toeren en is het stilste
- Accelereert het traagste
- Schakelt het traagste
- Heeft het hoogste verbruik
- Schokt het meeste in de eerste 4 versnellingen, bij de 8ZF en 7 Dsg is er nooit iets te merken....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenHeeft het hoogste verbruikmaar geef die 350 4-matic en hij zal daar wel boven gaan
een benz moet je niet nemen als je met het mes tss de tanden wil rijden, nooit zo geweest, en hopelijk ook nooit zo worden, gemutlichkeit troef en die boite helpt daarbij
- Likes 1
Comment
-
Net even een bezoek gebracht aan Audi dealer en Mercedes dealer:
Q3:
- koffer -diepte is 90cm beneden maar loopt door de afronding terug tot 70cm op 30cm hoogte, breedte 1m. Mits een wagen te kiezen zonder reserve wiel kan de kofferbodem iets lager waardoor de koffer zou volstaan voor mij.
- Ruimte: Ben zelf 1m80 - zetel vooraan geplaatst zoals ik dat wens en dan is er achteraan een heel comfortabele ruimte voor mezelf, voeten kunnen ook onder de bestuurderszetel waardoor het zelfs mogelijk is om de benen wat te strekken
- 3 Q3's in de toonzaal, allemaal met sportzetels dus kan niet oordelen over de standaard zetels maar de sportzetels zitten voortreffelijk maar de contour zetels in de Mercedes zijn nog beter
- motor is een 1.5 liter TSI, 150pk DSG
A4:avant
- koffer -diepte 110cm en wat rechter en bijgevolg handiger, breedte gelijkaardig
- Ruimte: Vooraan iets meer ruimte dan de Q3, achteraan tikkeltje breder maar het is aangenamer in de Q3 door de extra hoofdruimte
- Idem zetels
- motor is een 2 liter TSI DSG, 20Nm koppel extra en iets vroeger beschikbaar, 150pk
- update A4 krijgt niet de nieuwe lay -out van audi maar zal wel beschikken over een touch -screen
C:
- koffer zeer te vergelijken met de A4, heel praktisch
- Ruimte: eveneens zoal de A4
- beste zetels vooraan, heel ander type interieur - ikzelf vond het best mooi en warm, had een vriendin meegenomen en die vond het maar niks
- motor dus 1.6 diesel, 120pk 9G tronic
Qua afwerking staan A4/C op hetzelfde hoge niveau meen ik - Q3 heeft modernere cockpit maar de middenconsole, afwerking deuren zijn minder (maar nog steeds goed), de grote schermen zijn indrukwekkend maar tegelijk een magneet voor stof en vingerafdrukken - maar goed, elke constructeur gaat deze richting uit en het heeft ook zijn voordelen - ook een goede zet van de auto -industrie, denk dat zoiets in serie produceren beduidend goedkoper is dan al die knopjes, om dan nog maar te zwijgen van het gemak om een taal of eenheden te wijzigen.
Instappen: Perfect in de Q3, standaard in de A4, C net wat minder (iets lager dan de A4 had ik de indruk) - metname achteraan is dit voor verbetering vatbaar
Zicht frontaal is goed (allen beter dan huidige Kia), uiteraard biedt de extra hoogte van de Q3 een klein voordeel, zicht naar achter is beter dan ik verwachte, spiegels vind ik bij allen te klein (kia heeft spiegels die op een bus niet zouden misstaan - esthetisch niet echt een toonbeeld maar verdomd handig)
Test -rit nog te bespreken i.v. geplande business trip, alle -drie de wagens zitten rond de 38-39K inc korting (Mercedes is directiewagen maar heeft wel de meeste opties maar ook veel visuele niet functionele - leuk om hebben maar geen noodzaak, Q3 is Platinum uitvoering met paar kleine opties, Q4 is de business plus uitvoering met wat kleine opties nog).
Verder kan ik me best voorstellen dat het hoog geplaatste scherm van de A4/C in de praktijk zelfs wat aangenamer werkt dan de Q3 -lay out - wellicht komt dan de virtual cockpit van pas bij bvb het navigeren.
Voor de liefhebbers: Q3 en A4 op kleine velgen- mik of comfort en niet op looks, op de C staan wel grotere
Comment
-
Ik lees dat die Q3 90cm diepte heeft? Ben net gaan kijken en idd, en de tiguan zou 98,5cm hebben. Heb het nog niet gemeten, dus weet niet of dat met zetel naar voor geschoven is of niet. Maar als dat zo is, miskijk ik mij daar toch wel op. Straks eens meten.
De Q5 zou hetzelfde zijn als de tiguan qua laaddiepte. Maar die is wel een pak duurder.
Comment
-
Deze middag met een kennis gepraat (HR manager bij grote KMO met 70 werknemers, ca 20 bedrijfswagens) en hij heeft net 2 wagens in bestelling en wist me wat te vertellen over kortingen: Laatste 2 jaar hebben ze quasi enkel Mercedes en Volvo gekocht - Audi is karig, de 2 wagens in bestelling momenteel: Dikke C klasse met 36% korting en een XC60 D4 met 30% korting (uiteraard paketten verrekend).
Wagens worden eveneens effectief aangekocht.
Pittige korting toch ... voordeel van grotere bedrijven zeker
Comment
-
Ik zeg niet dat het niet kan doch ik heb sterke twijfels bij deze kortingen die je aanhaalt. Zeker gezien er diverse merken lopen en het over aankoop gaat. 20 wagens is niet veel.
Als ik hoor dat er via arval over kortingen gesproken wordt bij Mercedes van 28% bij een firma met meerdere 1000!!! wagens in omloop...
Een andere firma die ik ken heeft een conventie lopen bij volvo met 20% korting (enkele op de basis) en daar lopen een 40 tal (exclusief) volvo’s... dan begrijp je waarschijnlijk de twijfel
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bjornj Bekijk BerichtenIk zeg niet dat het niet kan doch ik heb sterke twijfels bij deze kortingen die je aanhaalt. Zeker gezien er diverse merken lopen en het over aankoop gaat. 20 wagens is niet veel.
Als ik hoor dat er via arval over kortingen gesproken wordt bij Mercedes van 28% bij een firma met meerdere 1000!!! wagens in omloop...
Een andere firma die ik ken heeft een conventie lopen bij volvo met 20% korting (enkele op de basis) en daar lopen een 40 tal (exclusief) volvo’s... dan begrijp je waarschijnlijk de twijfel
Comment
-
Als je de korting rekent én de bijkomende voordelen die je hebt door het ‘business solutions’-model dan zit je idd waarschijnlijk aan die getallen.
Hangt af welke ‘star’-conventie dat iw bedrijf heeft. Ene model is er ook meer korting dan op het andere.
Ik heb vorige week een bon getekend voor een 2 Active Tourer, als ik alles samen tel, zit ik ook aan net geen 24%.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
Comment